Talviliikenne 2011-2012

Tähän voi vielä lisätä sen, että tulostettavassa aikataulukirjassa on pysäkki Kamppi (M) Fredalla pysäkkinumero 0233 eli sama kuin raitiovaunulla

Eli 21V meinaa ajaa sekä Kampin terminaalin läpi että Fredan kautta normaalia reittiä ja normaalien pysäkkien kautta. :lol:
 
H14 reitti muuttuu eteläpäässään. Päätepysäkki on Laivurinkadun päässä takavuosien 14 poistumispysäkki. Lähtiessään linja kulkee Merikatua Kapteeninkadulle mihin tulee kaksi pysäkklä ja sitten seuraava pysäkki onkin yhteinen raitiolinjojen 3B ja 1A kanssa Tehtaankadulla Eiran sairaalan luona.Ja tästä jatketaan Laivurinkatua pohjoiseen.

Ainakin Maunulan pysäkille (ja varmaan muutamille muillekin pysäkeille) on tänään ilmestynyt 2011-2012 linjakartta. Siinä linjan 14 reitti on sama kuin nykyisinkin, joten tuo yllämainittu reittimuutos voi olla myös väliaikainen. Tai sitten kartassa on virhe - eikä suinkaan ainoa laatuaan:

Mannerheimintietä ei enää 15.8. alkaen aja mikään linja välillä Arkadiankatu - Pohjoinen Rautatiekatu, kun 20N:n reitti muuttuu. Linjakartassa on kuitenkin merkattu jonkin linjan sitä pitkin ajavan.

Linjan 39N reitti on linjakartassa myös väärin: kartan mukaan se ajaisi Munkkivuoren kautta täsmälleen samaa reittiä linjan 01N kanssa - Munkkivuoren reittiosuudenhan hoitaa 15.8. alkaen 18N, jonka reitti kartassa onkin oikein. Sinällään vaan aika huono homma matkustajien kannalta, että h01N on tainnut perustamisestaan lähtien ajaa lähes täsmälleen samaa reittiä, ja nyt kun tuo linja lakkautetaan niin korvaavien linjojen kartat mokataan.
 
Lauttasaaren Sunnuntailiikenne on kyllä syksystä lähtien aika ylimitoitettu Vattuniemen osalta kun linjoilla 21V ja 65A on koko päivän 15min vuoroväli, Vattuniemeläisille tarjotaan siis Sunnuntaisin 7-8min vuoroväli telibusseilla kun samaan aikaan Isokaarelle ja Katajaharjuun pääsee linjalla 20 vain 30min välein.
 
Lauttasaaren Sunnuntailiikenne on kyllä syksystä lähtien aika ylimitoitettu Vattuniemen osalta kun linjoilla 21V ja 65A on koko päivän 15min vuoroväli, Vattuniemeläisille tarjotaan siis Sunnuntaisin 7-8min vuoroväli telibusseilla kun samaan aikaan Isokaarelle ja Katajaharjuun pääsee linjalla 20 vain 30min välein.

On kyllä täysin turhaa ajattaa linjaa 21V viikonloppuisin, etenkin telibusseilla kun matkustajat eivät riitä.. Arki-iltaisinkin voisi siirtää esim. h62:n 2-akseliset h21V:lle ja vapauttaa telit muualle keski-iän laskemiseen.
 
Reittioppaan mukaan 52V kääntyisi samassa paikassa kuin 34 ja 34A aikanaan, mutta minusta sitä kääntöpaikkaa modattiin parisen vuotta sitten niin ettei sinne enää mahtuisi bussi kääntymään. Pitääpä käydä paikan päällä katsomassa miltä siellä oikein näyttää.

On se kääntöpaikka ihan ok. Muistin väärin.

Tuleeko 52V:lle pysäkki samaan paikkaan, missä linjoilla 34 ja 34A:kin oli pysäkki Lehtisaaren ostokeskuksen luona, Lehtisaarentiellä ennen Lehtisaarentien ja Lehdesniityntien risteystä? Suurin osa koululaisista tulee kuitenkin käytännössä Lehdesniityntie 3:sta, joten olisi hassua, jos bussi ei pysähtyisi mahdollisimman lähellä tuota tonttia vaan koululaisten pitäisi kävellä joko päättärille tai nykyiselle Lehtisaari-pysäkille.
 
Rautatientorilla muuttuvat linjojen h75, 615 ja 620N lähtölaiturit 15.8. 615 ja 620N siirtyvät laituriin 3 ja h75 siirtyy laituriin 5.
 
Syysliikenteen alkaessa Vantaan sisäistä linjaa 43 jatketaan Myyrmäen asemalle, yhtenä syynä tähän on mm. halu lisätä Martinlaakson ja Myyrmäen välistä bussitarjontaa? Tuolla välillä tarjontaa on jo nykyisinkin enemmän kuin olisi tarpeen joten on aivan turhaa jatkaa 43:sta jo muutenkin ahtaaseen Myrtsin terminaaliin! Ennemmin miettisin voitaisiinko joitakin ruuhka-linjoja katkaista Martsarin terminaaliin, tällainen voisi olla esim 35B joka voisi ajaa vain väliä Martinlaakson asema-Askisto
 
Syysliikenteen alkaessa Vantaan sisäistä linjaa 43 jatketaan Myyrmäen asemalle, yhtenä syynä tähän on mm. halu lisätä Martinlaakson ja Myyrmäen välistä bussitarjontaa? Tuolla välillä tarjontaa on jo nykyisinkin enemmän kuin olisi tarpeen joten on aivan turhaa jatkaa 43:sta jo muutenkin ahtaaseen Myrtsin terminaaliin! Ennemmin miettisin voitaisiinko joitakin ruuhka-linjoja katkaista Martsarin terminaaliin, tällainen voisi olla esim 35B joka voisi ajaa vain väliä Martinlaakson asema-Askisto

Reittimuutos liittynee tähän: http://www.jukkahako.fi/uutiset.html?35.
 
Jos itse käyttäisin tuota v43:sta niin kyl minäkin haluaisin että se ajaisi myyrmäkeen kuin martinlaaksoo. Jos kerran ihmiset menee asiolle myyrmäkeen niin niide pitää viellä mennä martinlaaksosta junalla että pääset määränpäähänsä.
 
Nykymuotoisen v43:n aloittaessa 2008 syksyllä, vanha reitti Linnainen-Vestra jaettiin linjoiksi 30 ja 43, jolloin säästettiin kustannuksia Myyrmäki-Martinlaakso välillä, jossa on muutenkin runsas bussitarjonta sekä juna. Tai ehkei varsinaisesti säästetty mutta samalla rahalla saatiin Kaivokselan ja Myyrmäen välille lisätarjontaa linjalla 30. Nyt tämä, Vantaan vaatimuksesta tullut, täysin turhanpäiväinen jatke Myyrmäkeen aiheuttaa yhden autopäivän lisäyksen ja kun vaihtoyhteydet 474:n kanssa Kehä 3:n kupeessa on pidettävä ennallaan, tarkoittaa sitä, että bussit seisovat Myyrmäessä noin 40 minuuttia, josta tilaajan on maksettava liikennöitsijälle tuntihinnan mukaisesti. 40 minuuttiahan on aika, jossa kuljettajat ehtivät hyvin pitää lakisääteisen taukonsa, joten liikennöitsijälle tämä muutos varmasti on mieleen.

Vaihtaminen Martinlaaksossa junaan ei minusta ole liikaa vaadittu varsinkin, kun sillä ei olennaisesti häviä matka-ajassa, parhaassa tapauksessa se jopa nopeutuu. Liikuntarajoitteisille ylimääräiset vaihdot olisivat toki ongelmallisempia.

v43:a voisi jatkossa ehkä järkeistää siirtämällä se Martinlaakso-Myyrmäki välillä v36:n reitille ja lakkauttamalla v36. Vaihdoton yhteys Kivistöstä Myyrmäkeen säilyisi ja kiireisimmät voivat vaihtaa edelleen junaan Martinlaaksossa. Jollekin Vantaan pienkalustolinjalle voisi laittaa Petaksen poikkeaman. Toinen vaihtoehto voisi olla v45:n harventaminen tunnin vuorovälille, jolloin Myyrmäessä bussit kierrätettäisiin v43/45 välillä 90 minuutin kierroksilla. Tällöin Myyrmäestä olisi Seutulaan tasainen puolen tunnin vuoroväli kun joka toinen yhteys sisältäisi vaihdon 474:ään.
 
Jos itse käyttäisin tuota v43:sta niin kyl minäkin haluaisin että se ajaisi myyrmäkeen kuin martinlaaksoo. Jos kerran ihmiset menee asiolle myyrmäkeen niin niide pitää viellä mennä martinlaaksosta junalla että pääset määränpäähänsä.

Nyt syksyllä Martinlaakson kaupalliset palvelut paranevat huomattavasti kun Martsarin uusi "ostari" avataan, liikekeskukseen tulee mm. prisma, lidl ja useita pienempiä liikkeitä joten tuo Myyrmanni ei ole enää Länsi-Vantaan ainoa kauppakeskittymä vaikka tietysti laajempi onkin. Mielenkiintoista seurata syksyllä tuleeko tuon uuden liikekeskuksen henkilöautoliikenne ruuhkauttamaan bussiterminaalin seutua kun tämä uusi prisma on Länsi-Vantaan ensimmäinen ja kerää varmasti autoilijoita laajalta alueelta. Jos bussien kulku Kivivuorentiellä ja ajo terminaalin läpi merkittävästi hidastuu niin varmasti vaihto junaan jo Vantaankoskella houkuttelee entistä enemmän kuin suora bussiyhteys Myyrmäkeen, tämä siis sitten kunhan Vantaankosken aseman remontti valmistuu, nyt kulku asemalaiturille kiertoreittiä on turhan hankala.
 
Kun ei ole vielä tullut HSL:ltä aikataulukirjauutista, niin pistetään sitten tänne:

Jo aiemmin kertomieni virheiden lisäksi virheitä löytyy yhä lisää kun selailee tänään postiluukusta tullutta aikataulukirjaa - ainakin kaikki IKNT-junien lähtöajat ovat Puistolan lähtöajan sijaan Tikkurilan (I), Keravan (K ja N) tai Riihimäen (T) lähtöaikoja. Ihmettelinkin kun aikataulukirjan mukaan Puistolasta muka viikonloppuöisin lähtisi 23.45 N-juna ja 23.46 I-juna Helsinkiin. Lisäksi arkilähtö 3.14 Riihimäeltä (T) on merkattu ajettavaksi vain su-ma-yönä.

EDIT: Näin siis tietysti Helsingin aikataulukirjassa - Espoon ja Vantaan kirjoissahan on täydelliset taulukkoaikataulut.
 
Oli eilen iltapäivällä kolissut postiluukusta uusi aikataulukirja ja pistin merkille siitä että 550:lla on enää vain 4 "+" lähtöä aamuisin aiemman kuuden sijaan. Viime talvena kun lähdöt oli 3min välein 7.00-8.00 niin tänä talvena "vain" 7.09-7.42

Hauska huomio myös se, että linja 247 perustettiin kirjaimien vähentämiseksi. Silti 19:stä lähdöstä vain kolme ajetaan tunnuksella 247, muuta 247A :p
 
Hauska huomio myös se, että linja 247 perustettiin kirjaimien vähentämiseksi. Silti 19:stä lähdöstä vain kolme ajetaan tunnuksella 247, muuta 247A :p

Tarkoitus on yksinkertaistaa linjatunnuksia mutta kuinkas käykään, nyt on linjatunnukset 248,A,K mutta uudistuksen myötä tunnusten määrä itseasiassa lisääntyy yhdellä kun on 247,A ja 248,A. Luulenpa että matkustajia hämää vielä enemmän se kun yksi linja jaetaan kahdeksi uudeksi linjaksi ja sitten pitää selailla kahden linjan aikatauluja. Vuosaaressahan kävi aiemmin vielä hullummin kun linjat 90 ja 90B päätettiin jakaa linjoiksi 90,B,BK,K, kahden tunnuksen sijaan saatiin neljä eri variaatiota!
 
Tarkoitus on yksinkertaistaa linjatunnuksia mutta kuinkas käykään, nyt on linjatunnukset 248,A,K mutta uudistuksen myötä tunnusten määrä itseasiassa lisääntyy yhdellä kun on 247,A ja 248,A. Luulenpa että matkustajia hämää vielä enemmän se kun yksi linja jaetaan kahdeksi uudeksi linjaksi ja sitten pitää selailla kahden linjan aikatauluja.

Niin, helpommalla olisi päässyt kun olisi vain 248/K Helsinki - Jupperi linja ;)

21.1.2011 sanoi:
Ja tuohon 247/248 muutokseen, miksei 248 voi ajaa jupperiin asti niinkuin ennen ja 247 tunnus muutetaan tunnukseksi 204 tai 244 (niinkuin ennen) ja se korvaa nykyisen 248K reitin ruuhka-aikana. Tuskin jupperista/jupperiin on karamalmilta kuitenkaan niin paljon liikkujaa..

näin olen itse todennut vuoden alussa :wink:
 
Takaisin
Ylös