Nettiin ilmestyneissä talviaikatauluissa on raitiolinjoille 6, 9 ja 10 merkitty ma-pe yölähtöjä, käsiittääkseni kyse on Taiteiden yön lisälähdöistä.
Viime talvena oli kyllä ainakin meikäläisen aikataulukirjan mukaan 7.00-7.42 kolmen minuutin välein, 7.42-7.50 neljän ja 7.50 eteenpäin viiden minuutin. Tänä talvena näköjään vähän pidempään vaan noita neljän minuutin välein lähteviä: 7.01-7.09 neljän minuutin vuoroväli, 7.09-7.42 kolmen, 7.42-7.58 neljän ja 7.58 eteenpäin taas viiden - periaatteessa siis koko 7-tunti tihennetyllä vuorovälillä kun viime talvena oli vain 7.45 asti tihennetty vuoroväli. Tosin en tiedä miten "tihennetyksi" Jokerilla voi sanoa neljän minuutin vuoroväliä verrattuna viiteen![]()
Nettiin ilmestyneissä talviaikatauluissa on raitiolinjoille 6, 9 ja 10 merkitty ma-pe yölähtöjä, käsiittääkseni kyse on Taiteiden yön lisälähdöistä.
Miksiköhän Linjaopas väittää, että kaikista idän aamuyölinjoista on kaksi eri versiota: 14.8.11 saakka ja 15.8.11 alkaen. Mitään muutosta (ainakaan 95N ja 97N osalta) reitissä en kuitenkaan löytänyt.
Ei tullut kyllä ainakaan tänä kesänä.. Paitsi kaikille Lahdenväylän linjoille, joiden linjakarttaan laitettiin kaikille linjan reitin kulkevan 6.6.2011 alkaen Lahdenväylää eteläänpäin Koskelan-liittymän kohdalla bussikaistan kautta. Nyt näistä tämän syksyn uusista kartoista en ole löytänyt mitään yhtä älytöntä.
EDIT: Paitsi että taisinpa juuri löytää - kaikkien bussilinjojen reitti muuttuu Linjaoppaan mukaan Pitkänsillan pohjoispuolella arviolta 2 senttiä länteen päin... Vai itään päin? No mutta kuitenkin, tuossa selitys sille, että kaikilla tuosta kohdasta ajavilla busseilla (h11, h23(N), h55/A/K, h62, h64(N)-h68(X), h70(V)-h72, h73N, h74N, h75, h77, h85N, h86N, h90A, h90N, h92N, h94N, h95N, h96N, h97N, h03N, h05N-h09N, 611-652, 700N, 710N, 730-742) on Linjaoppaassa eri kartat 14.8. asti ja 15.8. alkaen. Johtuisiko tuon samaisessa kohdassa olevan linjojen h11 ja h23(N) pysäkin poistumisesta?
Viimeisin muokkaaja wade; 10.08.2011 kello 11:51.
Piti jo viikko sitten mainita tästä, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan:
h52/V:n Internet-aikatauluissa on jostain syystä merkintä Veolia Transport Vantaasta. Sama Veolia Transport Vantaa Oy -teksti on ilmestynyt aika erikoiseen paikkaan myös kaikille h52/V:n pysäkeille: kuva Vartin sivulta
Uusi linja 577 on nyt sitten aloittanut 40 minuutin välein reitillä Tikkurila - Siltamäki - Malmi - Jakomäki. Aika tyhjältä näyttää täällä Tikkurilan päässä. Sinänsä ei mikään ihme, kun ei täältä ole Siltamäki-Malmi suuntaan ollut ikinä mitään suoraa yhteyttä (joo, Malmille menee juna, tiedän). Hämmästyttää kuitenkin, ettei tätä uutta linjaa näy lainkaan Vantaan bussipysäkkien kartoissa. Bussin nokan ja pysäkkikilven teksti 'Jakomäki' tuskin houkuttelee satunnaista Siltamäkeen matkalla olijaa yrittämään kyytiin...
Eikä matkustajia varmaan houkuttele 4€ hintainen kertaseutulipun osto 10min. matkan takia, tuo houkuttelisi varmasti enemmän matkustajia jos Hki:n sisäisellä lipulla voisi matkustaa Tikkurilaan asti ja takaisin, mutta kun ei, tuijotetaan vaan tiukasti kuntarajoihin! Vielä pitää odottaa muutama vuosi lippujärjestelmän uudistusta, sitten tuo matka on varmaan mahdollinen yhden vyöhykkeen sisällä, sitä odotellessa on tietenkin mahdollista että koko 577 lakkautetaan kannattamattomana vähäisten matkustajamäärien takia!![]()
Harvemmin uudella linjalla on mitään patoutunutta kysyntää. Potentiaaliset käyttäjät joko matkustavat nykytilassa johonkin muuhun suuntaan tai käyttävät autoa. Tottumuksien muuttumisessa menee muutama vuosi, odotellaan siis ainakin sopimuskauden loppuun. Uutta kysyntää muodostuu myös uuden linjan mahdollistaman kiinteistökehityksen myötä.
Seutulipun kynnyshinta on tietysti ikävä yksityiskohta, mutta kyllä Vantaalta toisaalta löytyy ihmisiä jotka jo muutenkin omistavat kausiseutulipun.
Varmaan löytyy ja paljon, mutta harvalla Vantaalaisella kuitenkaan taitaa olla asiaa Siltamäen asumalähiöön, lähinnä tuo linja perustettiin siksi että Siltamäestä olisi suora yhteys Tikkurilan palveluihin, uskoisin että valtaosa Siltamäen asukkaista käyttää Hki:n sisäistä lippua. Tuonkin yhteyden luominen tulee maksamaan tänä vuonna 277 258€ kun linjaparille 77A+577 tarvittiin reitin pidennyksen vuoksi yksi lisäauto arkeen ja Lauantaille. Todella toivon että linja saa matkustajia Tikkurilan päässä, ettei käy niinkuin joillekin linjoille jotka ovat perustamisestaan lähtien ajaneet lähes tyhjillään.
Peräänkuulutan yhä samaa kysymystä: miksi linjaa 577 ei linjattu Kehä III:n sijasta Tapulikaupungintietä Tikkuritielle? Olisi saatu Tapulikaupungin länsipuolikin hieman laajemman joukkoliikennepalvelun piiriin.
---------- Viesti lisätty kello 22:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:31 ----------
Anteeksi, mutta... minkä kiinteistökehityksen?
Linjan h52/V reitti muuttuu 7.11. alkaen aikataulujen mukana.
Uusi reitti: ...-Hämeentie-Arabiankatu-Muotoilijankatu-Hämeentie-päätepysäkki 3042 "Arabia"-Hämeentie-...
Kartta reittimuutoksesta.