Katujärjestelyt ja linja-auton tilantarve niillä

Liittynyt
16 Joulukuu 2006
Viestit
70
Eilen Fredrikinkadulle palanneet 14 ja 14B kääntyvät sähkötalon kulmalta oikealle Malminrinteeseen 3 m kapeaan ränniin. Samaan ränniin piti Urho Kekkosen kadulta ajavien 65A ja 66A sopia.
Toisella puolella ränniä ratikkakoroke ja toisella puolella tavallinen jalkakäytävän reunakiveys.
Nobinan autot kolhivat peilejään liikennemerkkitolppaan ja HelBin autot nousivat välillä kantille.

Onnistuaksesi ajamaan ränniin kolhimatta, jouduit tekemään mittavia koukkkauksia, 65 ja 66 A melkein kääntymään Fredalle ja 14 ja Bertta koukkamaan vastaantulevan kaistan kautta.

Tässä tapauksessa korjaukset saatiin nopeasti alulle, ennen kuin työ oli saatu kelvottomana valmiiksi, kiitos hyvän yhteistyön KSV:n, STARAn virkamiesten, ja HelBin sekä Nobinan asianomaisten ts-toimijoiden kanssa.

Tietoja ja kokemuksia vaihdettiin sekä todettiin ennakoinnin ja suunnittelun etukäteistarkastusten tarpeellisuus.

Toivottavasti tämän päivän hedelmällinen yhteistyö saa jatkoa tulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onnistuaksesi ajamaan ränniin kolhimatta, jouduit tekemään mittavia koukkkauksia, 65 ja 66 A melkein kääntymään Fredalle ja 14 ja Bertta koukkamaan vastaantulevan kaistan kautta.
Totta, olihan se todella kapea. Kun eilen menin siitä, siinä Sähkötalon puolella on semmoinen syvänne. Kun siinä on se pysäkki, niin joku oli parkkeerannut auton siihen, että oli erittäin ahdasta päästä suoraan ränniin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kun eilen menin siitä, siinä Sähkötalon puolella on semmoinen syvänne. Kun siinä on se pysäkki, niin joku oli parkkeerannut auton siihen, että oli erittäin ahdasta päästä suoraan ränniin.

Se syvennys ei ole (enää) pysäkki vaan nimenomaan pysäköintiä varten. Se tekee jalkakäytävästäkin todella kapean, ja vain muutaman parkkipaikan tähden.

Kampin bussireitit ylipäätään ovat oikeita bussinkuljettajan ja muidenkin tienkäyttäjien painajaisia. Reitillä Simonkadulta Fredalle ja aina Arkadiankadulle asti bussi on jok'ikisessä mutkassa vastaantulijoiden puolella, kun ei se mahdu ahtailla kaduilla kääntymään omalla kaistallaan.
 
Tietoja ja kokemuksia vaihdettiin sekä todettiin ennakoinnin ja suunnittelun etukäteistarkastusten tarpeellisuus.

Toivottavasti tämän päivän hedelmällinen yhteistyö saa jatkoa tulevaisuudessa.
Tässä nyt mättää jokin. Katusuunnitelmat käyvät lausunnolla aivan varmasti HKL:ssä tai sitten nykyään HSL:ssä. Eikö ole välitetty puuttua asioihin vain eikö ole välitetty puuttumisesta? Eli järjestelmä on, mutta jostain syystä se ei toimi.

Antero
 
En tiedä käyvätkö missään lausunnoilla, ei meiltä eikä Nobinaltakaan varmasti ole kysytty yhtään mitään. Joka tapauksessa 3 m leveä ajoradan (kaista tässä tapauksessa) osa on riittämätön 255 cm leveille busseille joitten peilitkin tulevat korilinjasta 30 - 38 cm ulos varsineen leveyden ollessa tällöin 315 - ja ylikin.

HelBillä on vielä 260 cm leveeitä bussejakin liikenteessä, tosin keulasta ja perästä kavennettuja. Nekin eräällä tavalla kuljettajan painajaisia ahtailla reiteillä, sillä siitä mistä nokka sopi ei koko auto enää sopinutkaan, nm. henkilöautosta peilin tiputtanut.

Viimevuoden vapusta paikkurit palasivat Kampin metron eteen - väliaikaisesti kenties. Alue on asemakaavassa merkitty tori tai kävelyalueeksi.

Ulosajo sieltä on surkea, bussit ajoivat risteykseen missä keskellä suojatie.

Tätä ei oikein kirjoittamalla pysty selittämään, pitää käydä paikanpäällä katsomassa.

Meni monta kuukautta, että saatiin suojatie siirrettyä autotalon kulmasta tennispalatsin kulman, mutta vanha raitoidus jätettiin poistamatta sekä autotalon puolelta metroasemalle vievä kadunosa merkitsemättä suojatieksi, jota esitettiin ao. suunnittelijalle.

Paikalla on mittava vaara allejäännistä, ja tästä olen 5 - 6/2010 ja viimeeksi eilen KSV:a muistuttanut, mutta ilmeisesti jonkun täytyy kuolla ennenkuin asialle mitään tehdään.

Palatakseni vielä tuohon Malminrinteen ahtauteen, niin koajolla tiistaina 2-akselisella normaalilla akselivälillä olevalla bussilla totesin myös Runeberginkadun/Malminrinteen kiertoliittymän ahtaaksi. Suunnittelijoiden mukaan se kuitenkin on oikein mitoitettu. Olen pyytänyt Helbin kuljettajilta lausntoja asiasta ja Kari K omiltaan Nobinalla.
Bussit eivät koajon perusteella suoriudu ko. paikasta ilman keulaylityksiä jalkakäytäville, mutta saattaahan olla ettei minusta ole enää linja-autonkuljettajaksi.
 
Joka tapauksessa 3 m leveä ajoradan (kaista tässä tapauksessa) osa on riittämätön 255 cm leveille busseille joitten peilitkin tulevat korilinjasta 30 - 38 cm ulos varsineen leveyden ollessa tällöin 315 - ja ylikin.

Arkipäivää ratikkapuolella. Ruoholahdenkadulle on valmistumassa 2,7 m leveä ratikkakaista, kun (uusien) vaunujen leveys on 2,4. Se, että ratikka on sidottu kiskoihin, ei helpota asiaa vaan päinvastoin vie pois viimeisenkin pelivaran, kun vierekkäinen kaistakin on kapea eli kumipyörät ajelevat ratikan tiellä.

Jonkinlaisena norminahan on myös kahden rv-kaistan leveys 5,6 m. Sekä Mansku että Hämeentie ovat tällaisia. Katastrofaalisia.

Jos ajatellaan suoraa katua, niin silloin kai 3,0 m riittää busseille, kun tavoitellaan muutenkin matalia (40 km/h) ajonopeuksia. Mutta ratikka vaatisi tuon saman 3,0 m kulkeakseen luotettavasti.

Bussit eivät koajon perusteella suoriudu ko. paikasta ilman keulaylityksiä jalkakäytäville, mutta saattaahan olla ettei minusta ole enää linja-autonkuljettajaksi.

Mutta onhan niitä keulaylityksiä keskikaupungilla ihan joka paikassa. Jos miettii vaikka bussia 14, niin koko matkalla Eirasta Arkadiankadulle se tuskin mahtuu yhdessäkään kadunkulmassa kääntymään niin että pysyisi omalla puolellaan.

Toinen sinänsä mielenkiintoinen juttu on, että runsaslumisina talvina kantakaupungin bussit ovat tainneet kärsiä lumesta ihan yhtä paljon kuin ratikatkin. Eikö varsinkin linjoilla 14 ja 16 ole ollut suuria hankaluuksia mahtua kulkemaan eteläisessä kantakaupungissa?

Minusta tähän pitäisi etsiä ratkaisua niin, että kantakaupungin bussilinjastoa karsitaan reippaasti ja jäljelle jäävät bussit keskitetään vain pääkaduille, missä niille on riittävästi tilaa. Ei isoa bussia ole tarkoitettukaan seikkailemaan jossain Albertinkadun ja Pursimiehenkadun tapaisilla seuduilla. Tosin sitten pitää myös hyväksyä vähän nykyistä pidemmät kävelymatkat, sillä ei noita kaikkia voi korvata ratikoilla tai joukoillakaan.
 
Jos ajatellaan suoraa katua, niin silloin kai 3,0 m riittää busseille, kun tavoitellaan muutenkin matalia (40 km/h) ajonopeuksia. Mutta ratikka vaatisi tuon saman 3,0 m kulkeakseen luotettavasti.
Juurihan tuossa ylempänä kerrottiin, että peilien kanssa bussin leveys on 3,15 m, jopa ylikin. Ei riitä 3,0 m. Kyllä sen bussin täytyy mahtua peileineen kaistalle ja mieluusti tilaakin saisi vielä vähän jäädä.

Metro-lehden artikkelissa todettiin jotenkin huolettomasti, että kaistaa täytyy Malminrinteessä leventää pari metriä. :) Tämä ei nyt varmaan ollut aivan täsmällinen totuus. Tuskin nyt sentään paria metriä?
 
Meni monta kuukautta, että saatiin suojatie siirrettyä autotalon kulmasta tennispalatsin kulman, mutta vanha raitoidus jätettiin poistamatta sekä autotalon puolelta metroasemalle vievä kadunosa merkitsemättä suojatieksi, jota esitettiin ao. suunnittelijalle.

Paikalla on mittava vaara allejäännistä, ja tästä olen 5 - 6/2010 ja viimeeksi eilen KSV:a muistuttanut, mutta ilmeisesti jonkun täytyy kuolla ennenkuin asialle mitään tehdään.

Vanha suojatieraidoitus mustattiin, mutta ajan kuluessa mustaukset ovat kuluneet tyystin pois ja vanhat suojatiemerkinnät ovat tulleet takaisin näkyviin uusien rinnalle. Sittemmin paikalle on tuotu jonkinlainen metallikaide betonijaloilla, joka hiukan ohjaa jalankulkijoita - harvemmin kuitenkaan toivotulla lailla. Ratkaisu olisi lyhentää ylipitkiksi jääneitä raitiovaunujen pysäkkikorokkeita ja tehdä vapautuvaan tilaan sujuva liittymä busseille. Tämä kuitenkin maksaa, joten on helpompaa jatkaa nykyisillä sekavilla järjestelyillä.
 
Arkipäivää ratikkapuolella. Ruoholahdenkadulle on valmistumassa 2,7 m leveä ratikkakaista, kun (uusien) vaunujen leveys on 2,4. Se, että ratikka on sidottu kiskoihin, ei helpota asiaa vaan päinvastoin vie pois viimeisenkin pelivaran, kun vierekkäinen kaistakin on kapea eli kumipyörät ajelevat ratikan tiellä.

Jonkinlaisena norminahan on myös kahden rv-kaistan leveys 5,6 m. Sekä Mansku että Hämeentie ovat tällaisia. Katastrofaalisia.
Hämeentien bussikaistakin on 315 kapeimmillaan. Ja kyllä, se viereinen autokaista itseasiassa on jopa leveämpi. Sille kadulle ei minusta järkevästi ihan oikeasti mahdu kuutta kaistaa (bussi, auto ja ratikka), semminkin kun siellä pitäisi olla fillarikaistat ja mielellään edes jotain huoltopysäköintipaikkojakin.

Olisiko muuten kohtuuton vaatimus että bussit 73 ja 74 vaihtaisi vasemmalla kaistalle vasta Siltasaarenkadulla? Siinä on jotenkin joukkoliikenteen koordinaatio kohdallaan kun kutonen jumittaa peilinsä kiskoille tunkeneen 74:n perässä tai toisinpäin.
 
Takaisin
Ylös