HSL:n alustava taloussuunnitelma 2012 - 2014

Ehkä on ajateltu, että säästöt iskevät joka tapauksessa, mutta on helpompi saada vähän lisää subventiota, kun on helppoa karsittavaa. Kun karsintaa tehdään joka tapauksessa, on hyvä olla sellaista, josta se ei kirpaise niin paljon.

Toivottavasti näin.

Vain jos nykyistä vuoroväliä harvennetaan, koska B-vuorojen autot eivät ehdi tekemään täyttä kierrosta B-linjan kierrosajassa. Tätä varmaan kuitenkin tarkoitit? Saattaisi varmasti sekin helpottaa, jos vain jonoutuminen helpottaa sen verran, että keskimääräinen odotusaika B-linjan varrella pysyisi samana. Normilinjojen häntien vuoroväli kuitenkin paranisi, joten matka B-linjojen alkuun varmaan nopeutuisi, kun matkustajia per auto olisi vähemmän.

Suurin piirten tällainen oli munkin ajatuskulku. Eli vaikkapa 58:lla vuoroväli teoriassa kasvaisi Meikusta itään, mutta kun se vuoroväli on nyt epäsäännöllisyyden vuoksi muutenkin mitä sattuu, niin jatkossa se olisi vähän vähemmän epäsäännöllinen vaikkakin laskennallisesti vähän harvempi. Kokonaisuutena palvelu on minusta parempaa, kun palvelu käsitetään vuorovälin, luotettavuuden ja sujuvuuden kokonaisuutena.
 
http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julkaisut/Documents/2009/Seudun_joukkoliikennesuunnitelma_2010_2014_netti%5B1%5D.pdf
Jokerilinjalla 550 siirrytään käyttämään suurempaa kaksoisnivelbussikalustoa ja luovutaan
vara-autoista.

Mahtaako tuon linjastosuunnitelman tiedot olla aivan 100% varmoja, esimerkiksi Vantaan linjastosuunitelmaa päivitetään jälleen ensi vuonna ajantasalle. Itse en ainakaan ole nähnyt mitään lopullista päätöstä kaksoisnivelbusseihin siirtymisestä.
 
Nämä ovat kasinelosta lukuunottamatta kaikki linjoja, joilla bussit eivät pärjää muutenkaan. Jos bussit nyt ovat niin pahasti sumppuuntuneet, ettei jonon ensimmäiseen mahdu, niin kuten Aki totesi, ongelma ei korjaannu sillä, että siinä kahden auton letkassa on kohta kolmaskin perässä.

Kuormitusongelma ei johdu yksinomaan ketjuuntumisesta. Esimerkiksi linjalla 59 bussit täyttyvät aamuisin jo Herttoniemen lähtölaiturissa, josta lähdetään yleensä aikataulussa. Tästä johtuen Kipparlahdesta ja Kulosaaresta ei sitten aina mahdukaan kyytiin. Toki Pasilan kautta kulkevilla linjoilla ketjuuntuminen on ongelma, erityisesti linjoilla 58 ja 58B, mutta Pasilassa ei ole tilaa ajantasauspysäkeille, joilla tilannetta voitaisiin parantaa.
 
Vähän ihmetyttää minkä takia linjan h43 päätepysäkki siirtyy Kamppiin vuonna 2014?
 
Vähän ihmetyttää minkä takia linjan h43 päätepysäkki siirtyy Kamppiin vuonna 2014?

Varmaan sen takia kun h47:kin ajaa sinne ja sama määrämpää kumpaakin suuntaa niin on varmaa helpompi tehdä aikataulu.?

---------- Viesti lisätty kello 23:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:11 ----------

"Jos Perhosenkierto päätetään toteuttaa luonnoksessa esitetyn kaltaisena, tulee sen
liikennöitävyys telibussilla varmistaa."
Eli Honkasuolle ajettaisiin teliautoilla mut en ole viellä varma koska noi on vain ehdotuksia mutta olen kysynnyt HSL:ltä että tuleeko teli autot vai kaksi-akseliset autot.
 
Vähän ihmetyttää minkä takia linjan h43 päätepysäkki siirtyy Kamppiin vuonna 2014?

No se kuulostaa kyllä todella oudolta. Kampin suunnalta pitäisi saada pikemminkin busseja pois kuin lisää. Ei kai tuossa ole joku vanhentunut ajatus siitä, että länsimetro olisi valmis 2014?

Pidemmällä tähtäimellä joskus ehkä 2017, kun länsimetro avataan, Elielin bussit pitääkin siirtää Kamppiin, mutta jotenkin veikkaan, ettei tuossa nyt ole siitä kyse.

Eli Honkasuolle ajettaisiin teliautoilla mut en ole viellä varma koska noi on vain ehdotuksia mutta olen kysynnyt HSL:ltä että tuleeko teli autot vai kaksi-akseliset autot.

Ei tuosta tässä vaiheessa tarvitse vielä olla välttämättä mitään tarkkaa suunnitelmaa olemassa. Parempihan se on varautua telibussin mitoituksiin, jos on pienikin mahdollisuus olemassa, että sellailsella pitää Honkasuolle liikennöidä.

Kuormitusongelma ei johdu yksinomaan ketjuuntumisesta. Esimerkiksi linjalla 59 bussit täyttyvät aamuisin jo Herttoniemen lähtölaiturissa, josta lähdetään yleensä aikataulussa. Tästä johtuen Kipparlahdesta ja Kulosaaresta ei sitten aina mahdukaan kyytiin. Toki Pasilan kautta kulkevilla linjoilla ketjuuntuminen on ongelma, erityisesti linjoilla 58 ja 58B, mutta Pasilassa ei ole tilaa ajantasauspysäkeille, joilla tilannetta voitaisiin parantaa.

Tämä on kyllä todella harmillista. Tilanne on siis yksinkertaisesti sellainen, että linjoilla 58 ja 59 bussi ei enää riitä.

Tuon voisi ratkaista niin, että foorumillakin keskustelua herättänyt Pasilan tason poikittaisratikka jatkaisi Herttoniemeen asti. Mutta kun on metro, niin rinnakkainen ratikkaraide on poliittisesti mahdoton. Ja kuitenkaan siitä metrosta ei ole mitään apua tässä asiassa, koska se ei kulje Pasilaan nyt eikä tulevaisuudessa. Metroinvestointi olisi aivan ylimitoitettu matkustajamääriin nähden eikä radalla kai olisi edes tilaa Pasilan-vuoroille.

Siispä ollaan tilanteessa, jossa bussi ei enää riitä, metroon ei ole perusteita ja ratikkaa ei saa tehdä. Erikoisolosuhteita, erikoisolosuhteita...
 
On se kiva tietää että aamuvuorot on täynnä linjoilla 58,B,59 ja 550 kun kouluukin pitäisi päästä että saa nähdä monesta auton kyydistä jää pois että olis iha kiva jos lisä kalustoa saisi linjoille.
 
On se kiva tietää että aamuvuorot on täynnä linjoilla 58,B,59 ja 550 kun kouluukin pitäisi päästä että saa nähdä monesta auton kyydistä jää pois että olis iha kiva jos lisä kalustoa saisi linjoille.

Jos alat kulkea tuolla nyt säännöllisesti aamuruuhkan aikaan, niin raportoisitko tänne vähän kokemuksia vaikkapa parin ekan viikon jälkeen? Mä en noilla nurkilla oikeastaan koskaan kulje, mutta asia kiinnostaa kuitenkin.

(Elokuussa tilanne tuskin on pahimmillaan, kun osalla vielä lomat pyörii. Joskus lokakuun alussa voisi olla paras katsoa, mikä noiden tilanne oikein on.)
 
Jos alat kulkea tuolla nyt säännöllisesti aamuruuhkan aikaan, niin raportoisitko tänne vähän kokemuksia vaikkapa parin ekan viikon jälkeen? Mä en noilla nurkilla oikeastaan koskaan kulje, mutta asia kiinnostaa kuitenkin.

(Elokuussa tilanne tuskin on pahimmillaan, kun osalla vielä lomat pyörii. Joskus lokakuun alussa voisi olla paras katsoa, mikä noiden tilanne oikein on.)

Joo voin sitten kirjotella tänne niistä linjoista jolla kuljen. Elikä luultavasti M-juna, h45, 58,B, 59, 550 ja metro luultavasti myös 54:kin saatan tulla matkustamaan.
 
Jos alat kulkea tuolla nyt säännöllisesti aamuruuhkan aikaan, niin raportoisitko tänne vähän kokemuksia vaikkapa parin ekan viikon jälkeen? Mä en noilla nurkilla oikeastaan koskaan kulje, mutta asia kiinnostaa kuitenkin.

(Elokuussa tilanne tuskin on pahimmillaan, kun osalla vielä lomat pyörii. Joskus lokakuun alussa voisi olla paras katsoa, mikä noiden tilanne oikein on.)
Itse voin raportoida "leppoisen" kesän osalta (talvea en halua edes kuvitella), olen kesän ajan matkustellut säännöllisesti näillä linjoilla ruuhka-aikaan: 59:n mahtui lähes aina istumaan, koska sitä harvemmin käytetään kesällä. 59 osouttautui kuitenkin hitaaksi linjaksi ja sitä pitäisi nopeuttaa Junatie-Pasila-välillä. 58/B olivat ruuhka-aikaan täpötäysiä ja jäin yhdestä vuorosta ulos kesän aikana (16. reittikokeilullani). 58:t tulivat joskus etuajassa, joskus 5 min myöhässä. Istumapaikalle en päässyt koko kesän aikana 58/B:llä. 505 keräsi myös 58/59:n matkustajia, mutta istumapaikan sai siitä varmasti - myös aika harvoin kesällä yleisesti käytetty linja. U-linjoista 840 ajoi normaalilla n. 15-20 henkilön kuormallaan mutta 830, 835, 850 ja 870 olivat kaikki aina typötyhjiä.

Väli oli Eläintarha<->(Koillis-)Puotinharju, joilla kokeilin mm. seuraavia reittejä:
  1. U830-870+3B
  2. U830-870+7A/7B/3T (vaihtopisteenä Ooppera)
  3. U830-870+505
  4. U830-870+58/58B
  5. Kävely+58/58B
  6. Liityntäbussi+Metro+22+58/58B/504/505/506
  7. Liityntäbussi+Metro(jääminen Herttoniemessä)+59+58/58B/504/505/506
  8. Liityntäbussi+Metro(jääminen Herttoniemessä)+58/B
  9. 54/519/520+K/I+58/58B/504/505/506
  10. 54/519/520+K/I+7A/B
  11. 54/519/520+K/I+23/69
  12. Kävely+58/58B(jääminen Kotkankadulla)+Lenkkeily
  13. Kävely+Metro+58/58B(jääminen Kotkankadulla)+Lenkkeily
  14. Lenkkeily Myllärintielle+550+K+58/58B/504/505/506
  15. 54+69
  16. Liityntäbussi+Metro(Sörnäisiin)+58/58B
Helpoin, mukavin ja varmin reitti oli mielestäni numero 2 ja nopeimmat olivat 1 ja 14 riippuen lähtöajasta.
 
No kun h47:n viimeinen lähtö meni tässä n. tunti sitten Hakuninmaalta.

Mutta itse ymmärtäisin tuon suunnitelman niin, että h47 perustetaan uudelleen tässä lähivuosina. Olin kuullut tuosta h47:lle ja h43:lle suunnitellusta jatkosta jo aiemmin, ja silloin, kun kuulin h47:n lopettavan liikenteensä, luulin, että tätä suunnitelmaa olisi myös muutettu. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole, vaan h47 on vain tauolla joitain vuosia?
 
Mutta itse ymmärtäisin tuon suunnitelman niin, että h47 perustetaan uudelleen tässä lähivuosina. Olin kuullut tuosta h47:lle ja h43:lle suunnitellusta jatkosta jo aiemmin, ja silloin, kun kuulin h47:n lopettavan liikenteensä, luulin, että tätä suunnitelmaa olisi myös muutettu. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole, vaan h47 on vain tauolla joitain vuosia?

Vuonna 2014 perustetaan uusi ruuhkalinja h47 Kamppi–Kuninkaantammi.
 
Linjalle 59 on nousuja 4 793
Lähde: Matkustajien tyytyväisyys Helsingin joukkoliikennepalveluihin 2010, sivu 28, http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julkaisut/Documents/2011/ASTY raportti_2011_6.pdf

Vuoroväli on muistaakseni ruuhkassa jotain 5 - 7 min ja muuten 10 min, ei tuon nyt pitäisi olla täynnä, tuo nousumäärä on nyt kuitenkin esimerkiksi alle puolet 58:sta. Tai sitten se kysyntä on jotenkin epätasaista, Herttoniemi - Pasila väli täynnä?

Hakamäentiellä on koko päivänä 4 840 joukkoliikennematkustajaa (tuossa siiis ainakin 23, 57 ja 59) syyskuun arkipäivänä, ja saman rapparin mukaan linja-autoja 647 päivässä, eli keskimäärin 7,5 matkustajaa per bussi (jos laskee niin että nuo kaikki on joukkoliikenteen busseja, todellisuudessa varmaan osa muitakin). http://www.hel2.fi/ksv/julkaisut/los_2011-2.pdf
 
Takaisin
Ylös