Ja kuitenkaan ei muka ole perusteita tehdä raidejokeria. Tässä näitä on, suomalaisia erikoisolosuhteita. Kun bussi ei riitä, niin muualla pannaan tilalle ratikka. Meillä pannaan tilalle kaksi bussia, tai kolme. Kas kun kukaan ei ole ehdottanut, että ostetaan Tallinnasta bussiperävaunuja ja kytketään jokeribussien perään. Kun nuo kerran muutenkin ajavat peräkkäin, niin samalla vaivalla kai ne voisi kytkeä yhteen ja säästää toisen kuljettajan palkka.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Voiko telibussi olla muka suurempia busseja kannattavampi matkustajamäärien kasvusta riippumatta? Vaikka suurin osa bussin kuluista koostuu kuljettajasta, silloinkin on järkevää ajaa telibusseja peräkkäin? Tallinnassa tosiaan vakavasti ajetaan kytkettyjen vaunujen kera, toisaalta niissä ei ole toisessa vaunussa lainkaan henkilökuntaa. Onneksi kuitenkaan tälläisiä busseja ei ole vähään aikaan ostettu, vaan on päädytty moderneihin täysmatalayksinivelbusseihin.
Itse kannatan tuplaniveliä heti Jokerille, sitten rakentamaan Raide-Jokeria ja Raide-Jokerin valmistuttua siirrettäisiin tuplanivelet Jokeri-II:lle, jolla taas olisi liikennöity siihen mennessä nykyisillä Jokeriteleillä. Tuplanivelhanke ei missään nimessä ole Raide-Jokerin este, vaan tilapäisratkaisu tälle päättömälle rallille. Yölläkään tuplanivelien ei tarvitsisi olla parkissa: joillain yölinjoilla on niin täyttä, että ne voitaisiin laittaa pakettiin Jokerin kanssa ja vaatia molemmille tuplaniveliä. Myöskin massatapahtumiin voitaisiin ajaa tuplanivelillä, tapahtumathan ovat aina ruuhka-ajan ulkopuolella, joten koko jättikalustoa käytettäisiin kunnolla hyödyksi. Ja metro voitaisiin korvata 21.30-23.30 tuplanivelillä, sillä sen (metron) liikennöinti on tuolloin tappiollista ja metron yömaine on tilastollisestikin synkkää luettavaa. Bussi on turvallisempi/turvallisemman tuntuinen yöaikaan sekä pysäkkien ylläpitokustannukset aika lailla nollissa.
Eikä pidä vertailla tuplanivelhybridin hintaa suoraan dieselteliin, ei kai HSL niin sentään tehnyt? Valmistetaanhan niitä dieselkaksnivelbussejakin.
Tämä on kieltämättä huolestuttavaa, mutta lieväksi piristykseksi voi lainata samaa kaupunkisuunnittelulautakunnan esityslistaa jossa käydään läpi talousarvio toteutumisennuste. Löytyy täältä: http://www.hel.fi/static/public/hela...te_2-2011.html
Ei mitään huikeata, mutta kuitenkin joukkoliikenteen matkustustapaosuuden kasvua näköpiirissä. Poikittaisliikenne kaipaa kyllä kunnollista satsausta, myös tässä muissa ketjussa esitellyistä syistä. Olisi muuten kiinnostava nähdä poikittaisliikenteen aamuliikenteen osuus.- Tavoite: Joukkoliikenteen kuljetusosuus aamuliikenteessä keskustaan > 72,5 % (71,6 % syksyllä 2009).
Toteutumisennuste: Tavoite toteutuu.
- Tavoite: Joukkoliikenteen osuus poikittaisliikenteessä > 20 % (18,7 % syksyllä 2009).
Toteutumisennuste: Tavoite toteutuu.
- Tavoite: Jalankulku-, pyöräily- ja joukkoliikennematkojen yhteenlaskettu osuus kaikista matkoista kasvaa yhden prosenttiyksikön (68 % vuonna 2007).
Toteutumisennuste: Tavoite toteutuu.
- Tavoite: Energian säästötavoite: 2 %:n säästö vuonna 2011 vuoden 2010 kokonaisenergin kulutuksesta.
Toteutumisennuste: Tavoite toteutuu.
tänään oli sitte eka koulupäivä ja aamulla h45:ssa oli aika täyttä ja matkustajia jäi eniten Talontiellä ja Kuusitiellä niistä myös tuli porukkaa paljon. Metrossa ainakin viimeinen vaunu oli tyhjillään. Sen mitä 59:n näin siinä ruskeasuolla niin ainakin kaikki penkit taisi olla varattuja! 550:ssa oli taas jonki verran matkustajia.
HSL on päättänyt alentaa Vantaan sisäisten lippujen hinnat samalle tasolle muiden HSL-kuntien kanssa http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...iin_yllattaen/ Esimerkiksi Vantaan sisäisen 30 päivän kausilipun osalta päätös tarkoittaa n. 12% alennusta! Tämä oli hieno uutinen, itseäni on harmittanut kun kausilipusta on joutunut maksamaan kuukaudessa monta euroa enemmän kuin Helsingissä.
Eihän 731:llä kohta ole enää ollenkaan tavallisia vuoroja (ilman N-tunnusta).Alunperin kirjoittanut HSL:n taloussuunnitelma 2012 - 2014
Tämän takia ehdotankin, että N-reitti muutettaisiin linjan 731 perusreitiksi ja suoraan Lahdenväylää ajevien vuorojen tunnukseksi tulisi 731V (tai Z). Selkeyttäisi aikataulua huomattavasti.
Älytöntä nostaa kuljettajan myymän paperilipun hinta 2.70:njuuri kun on vajaat pari vuotta sitten päästy pyörittelemästä niitä kymmen ja kakskymmen senttisiä. Lasten lippu maksaa kai sitten 1.40?
Kuljettajalta ostetut liput tuottavat varmasti vain murto-osan rahaa hsl:n pankkitilille, joten eikö tämän korotuksen olisi voinut sisällyttä johonkin muuhun korotukseen?
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 03.11.2011 kello 21:36. Syy: ylimääräinen kysymysmerkki pois
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta