Se mitä olen istunnut tossa 3aikaa koulusta kotia ja autona on HelB 930(35-paikkaa) niin on kyllä täyttä ja kun takaovi ei toimi niin ihmiset yrittää päästä kapeaa käytävää keskioville niin ei se hyvälle näytä! ja viell 3-paikkaa pois nii huhhu. Jos kampista lähtee vuoroilla 19.00-19.45 niin niissäkin riittää just se 46-paikkaa. Linja 45
Näinhän se menee, että riittää kun on oikealla linjalla oikeaan aikaan. Mutta näin ei näytä vain ikinä käyvän. Esimerkiksi 54:llä näyttäisi olevan juuri väärät autot väärillä vuoroilla, yleensä kaksiakseliset ovat juuri niillä vuoroilla jotka ovat ihan täynnä, eli teli-autosta olisi hyötyä, ja telit taas niillä vuoroilla joille riittäisi kaksiakseliset. Ei kaikilla vuoroilla mene näin, mutta aikalailla mitä olen 54:n vuoroja katsellut niin näyttää olevan juuri näin...
Esim. Helb 930 on 11,95m pitkä auto. Takaovet pois niin saadaan parhaillaan kaksi riviä lisää istuimia (+4 paikkaa) ja lastenvaunutilan edestä yksirivi penkkejä pois niin yhteensä mannestakin saadaan jo 37paikkainen..
http://www.mantruckandbus.fi/fi/Linj...jsp?key=103353 tuossa Man lupaa jopa 36 istuinta
Muistakaa sitten tämä kun rupeaa tuntumaan että man hyytyyAlunperin kirjoittanut Man
![]()
Nythän (HSL-kilpailukierros 22/2011) noita 12-metrisiä ja takaovettomia A1-busseja vaaditaan esimerkiksi Leppävaaran liityntälinjoille sekä Vihdintien että muutamille muille seutulinjoille. Tungoslinjoille vaaditaan edelleenkin A2- tai C-tyyppisiä busseja.
Tämän HSL:n bussiliikenteen hankitaperiaatteiden ja sopimusehtojen tarkistamisen tarkoituksenahan on mm. tehostaa bussien hankintaa ja siten alentaa bussiliikenteen kustannuksia. Näitä Euro-tyyppisiä busseja kun saa Keski-Euroopasta sarjavalmisteisinä esim. Mersedes-Benzin tai MANin toimesta.
(kuvien lähde: http://www.bus-bild.de/)
Joukkoliikenneharrastaja
Erittäin täyttä? Tuohan on hyvä saavutus mm. h58:lla usein matkustaneena.
Se olisi jo joukkoliikenteen tason nostoa, jos seisomapaikat jäisivät käyttämättä, mutta kun edes pääsisi sisään. Tänään h54:llä en päässyt ensimmäiseen bussiin sisään, onneksi toinen tuli alle 4 minuutin kuluttua. Tälläistä tapahtuu kuormitetuilla poikittaislinjoilla kohtalaisen usein.
Ei se akseliväli tai kokonaispituus, vaan takaylitys. Kääntyvätelisessä bussissa pitää vaikuttava takaylitys mitata telin kiinteästä akselista taaksepäin. Kolmasosa telibussin pituudesta on vaikuttavaa takaylitystä. Mikä teliautolla matkustajakapasiteetissa voitetaan, menetetään korjaus- ja korvauskustannuksissa, kun teliautojen takanurkat osuvat ympäristöön tämän tästä.
Suurin osa Suomen kaupunkikeskustojen nykyisestä rakennuskannasta ja katuverkosta on rakennettu aikana, jona bussin suurin sallittu leveys oli 2,3 m, ja pituus 10 m. Yritä siinä ympäristössä sitten pysyä 2,6 m leveällä, 14 m pitkällä telibussilla aikataulussa.