Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-29/29

Viestiketju: HSL haluaa lyhyempiä busseja keskustalinjoille

  1. #16
    joboo avatar
    Liittynyt
    03.11.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2819

    oletus Vs: HSL haluaa lyhyempiä busseja keskustalinjoille

    Se mitä olen istunnut tossa 3aikaa koulusta kotia ja autona on HelB 930(35-paikkaa) niin on kyllä täyttä ja kun takaovi ei toimi niin ihmiset yrittää päästä kapeaa käytävää keskioville niin ei se hyvälle näytä! ja viell 3-paikkaa pois nii huhhu. Jos kampista lähtee vuoroilla 19.00-19.45 niin niissäkin riittää just se 46-paikkaa. Linja 45

  2. #17

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    959

    oletus Vs: HSL haluaa lyhyempiä busseja keskustalinjoille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Jos kampista lähtee vuoroilla 19.00-19.45 niin niissäkin riittää just se 46-paikkaa. Linja 45
    Ajattelin juuri kirjoittaa tästä, kun sattumalta pääsin matkustamaan tuolla vuorolla Kampista-Vihdintielle tänään. Koko matkan aikana oli n. 10-15 matkustajaa samaan aikaan bussissa, eli MAN riittää kunhan on oikealla linjalla oikeaan aikaan.

  3. #18

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: HSL haluaa lyhyempiä busseja keskustalinjoille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    Ajattelin juuri kirjoittaa tästä, kun sattumalta pääsin matkustamaan tuolla vuorolla Kampista-Vihdintielle tänään. Koko matkan aikana oli n. 10-15 matkustajaa samaan aikaan bussissa, eli MAN riittää kunhan on oikealla linjalla oikeaan aikaan.
    Näinhän se menee, että riittää kun on oikealla linjalla oikeaan aikaan. Mutta näin ei näytä vain ikinä käyvän. Esimerkiksi 54:llä näyttäisi olevan juuri väärät autot väärillä vuoroilla, yleensä kaksiakseliset ovat juuri niillä vuoroilla jotka ovat ihan täynnä, eli teli-autosta olisi hyötyä, ja telit taas niillä vuoroilla joille riittäisi kaksiakseliset. Ei kaikilla vuoroilla mene näin, mutta aikalailla mitä olen 54:n vuoroja katsellut niin näyttää olevan juuri näin...

  4. #19
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: HSL haluaa lyhyempiä busseja keskustalinjoille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Se mitä olen istunnut tossa 3aikaa koulusta kotia ja autona on HelB 930(35-paikkaa) niin on kyllä täyttä ja kun takaovi ei toimi niin ihmiset yrittää päästä kapeaa käytävää keskioville niin ei se hyvälle näytä! ja viell 3-paikkaa pois nii huhhu.
    Esim. Helb 930 on 11,95m pitkä auto. Takaovet pois niin saadaan parhaillaan kaksi riviä lisää istuimia (+4 paikkaa) ja lastenvaunutilan edestä yksirivi penkkejä pois niin yhteensä mannestakin saadaan jo 37paikkainen..

    http://www.mantruckandbus.fi/fi/Linj...jsp?key=103353 tuossa Man lupaa jopa 36 istuinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Man
    Mahtava moottoriteho, joka riittää jyrkkämäkisilläkin osuuksilla
    Muistakaa sitten tämä kun rupeaa tuntumaan että man hyytyy

  5. #20
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HSL haluaa lyhyempiä busseja keskustalinjoille

    Nythän (HSL-kilpailukierros 22/2011) noita 12-metrisiä ja takaovettomia A1-busseja vaaditaan esimerkiksi Leppävaaran liityntälinjoille sekä Vihdintien että muutamille muille seutulinjoille. Tungoslinjoille vaaditaan edelleenkin A2- tai C-tyyppisiä busseja.

    Tämän HSL:n bussiliikenteen hankitaperiaatteiden ja sopimusehtojen tarkistamisen tarkoituksenahan on mm. tehostaa bussien hankintaa ja siten alentaa bussiliikenteen kustannuksia. Näitä Euro-tyyppisiä busseja kun saa Keski-Euroopasta sarjavalmisteisinä esim. Mersedes-Benzin tai MANin toimesta.

    (kuvien lähde: http://www.bus-bild.de/)
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #21
    joboo avatar
    Liittynyt
    03.11.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2819

    oletus Vs: HSL haluaa lyhyempiä busseja keskustalinjoille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    Ajattelin juuri kirjoittaa tästä, kun sattumalta pääsin matkustamaan tuolla vuorolla Kampista-Vihdintielle tänään. Koko matkan aikana oli n. 10-15 matkustajaa samaan aikaan bussissa, eli MAN riittää kunhan on oikealla linjalla oikeaan aikaan.
    Olen huomannyt että välillä voi olla täyttä ja taas välillä tyhjää et riippu vähän ajasta.

  7. #22
    joboo avatar
    Liittynyt
    03.11.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2819

    oletus Vs: HSL haluaa lyhyempiä busseja keskustalinjoille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    Ajattelin juuri kirjoittaa tästä, kun sattumalta pääsin matkustamaan tuolla vuorolla Kampista-Vihdintielle tänään. Koko matkan aikana oli n. 10-15 matkustajaa samaan aikaan bussissa, eli MAN riittää kunhan on oikealla linjalla oikeaan aikaan.
    Tänää oli kyllä erittäin täyttä tais jäädä vapaaksi 5paikkaa

  8. #23
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: HSL haluaa lyhyempiä busseja keskustalinjoille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Tänää oli kyllä erittäin täyttä tais jäädä vapaaksi 5paikkaa
    Erittäin täyttä? Tuohan on hyvä saavutus mm. h58:lla usein matkustaneena.

    Se olisi jo joukkoliikenteen tason nostoa, jos seisomapaikat jäisivät käyttämättä, mutta kun edes pääsisi sisään. Tänään h54:llä en päässyt ensimmäiseen bussiin sisään, onneksi toinen tuli alle 4 minuutin kuluttua. Tälläistä tapahtuu kuormitetuilla poikittaislinjoilla kohtalaisen usein.

  9. #24
    Arvo Aikuinen avatar
    Liittynyt
    03.11.2008
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    77

    oletus Vs: HSL haluaa lyhyempiä busseja keskustalinjoille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Metrin lyhyemmässä bussissa on myös akseliväli sen verran lyhyempi tai enemmänkin. Nykyisellään esim h14 ja h16 linjoilla on liian järeät autot. Metri pois pituudesta niin helpottaa heti liikkumista. Tosin 14 on kinkkinen ajaa bussilla kun usein se 13 tai 13.5m bussikin on ääriään myöten täynnä.
    Ei se akseliväli tai kokonaispituus, vaan takaylitys. Kääntyvätelisessä bussissa pitää vaikuttava takaylitys mitata telin kiinteästä akselista taaksepäin. Kolmasosa telibussin pituudesta on vaikuttavaa takaylitystä. Mikä teliautolla matkustajakapasiteetissa voitetaan, menetetään korjaus- ja korvauskustannuksissa, kun teliautojen takanurkat osuvat ympäristöön tämän tästä.

    Suurin osa Suomen kaupunkikeskustojen nykyisestä rakennuskannasta ja katuverkosta on rakennettu aikana, jona bussin suurin sallittu leveys oli 2,3 m, ja pituus 10 m. Yritä siinä ympäristössä sitten pysyä 2,6 m leveällä, 14 m pitkällä telibussilla aikataulussa.

  10. #25
    joboo avatar
    Liittynyt
    03.11.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2819

    oletus Vs: HSL haluaa lyhyempiä busseja keskustalinjoille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Erittäin täyttä? Tuohan on hyvä saavutus mm. h58:lla usein matkustaneena.

    Se olisi jo joukkoliikenteen tason nostoa, jos seisomapaikat jäisivät käyttämättä, mutta kun edes pääsisi sisään. Tänään h54:llä en päässyt ensimmäiseen bussiin sisään, onneksi toinen tuli alle 4 minuutin kuluttua. Tälläistä tapahtuu kuormitetuilla poikittaislinjoilla kohtalaisen usein.
    No onhan tuo matkustaja määrä h45:lla se mitä isompaa ei voi saada kun se sanotusti palvelee pelkkää malminkartano aluetta koska suurin osa menee seutulinjoilla vihdintielle. 54:nen on kuin lentokone ulkomailta kotimaahan!

  11. #26
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: HSL haluaa lyhyempiä busseja keskustalinjoille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Tänää oli kyllä erittäin täyttä tais jäädä vapaaksi 5paikkaa
    Heh, jos tuo on erittäin täyttä niin mitä mahtaa olla H43:n tuulilasikuormat... Älytöntä touhua ajaa 43:a 35-paikkaisella autolla, niin paljon kuin niistä muuten pidänkin.

  12. #27
    joboo avatar
    Liittynyt
    03.11.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2819

    oletus Vs: HSL haluaa lyhyempiä busseja keskustalinjoille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Heh, jos tuo on erittäin täyttä niin mitä mahtaa olla H43:n tuulilasikuormat... Älytöntä touhua ajaa 43:a 35-paikkaisella autolla, niin paljon kuin niistä muuten pidänkin.
    Totta, vois vaihtaa 42:lta ne telit 43:lle.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 25.08.2011 kello 23:14. Syy: kieliasu

  13. #28
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1319

    oletus Vs: HSL haluaa lyhyempiä busseja keskustalinjoille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Totta, vois vaihtaa 42:lta ne telit 43:lle.
    Näin on käsittääkseni tarkoitus tehdäkin, toteutunee uuden sopimuskauden alkaessa 1.1.2012.

  14. #29

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    734

    oletus Vs: HSL haluaa lyhyempiä busseja keskustalinjoille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Arvo Aikuinen Näytä viesti
    Ei se akseliväli tai kokonaispituus, vaan takaylitys. Kääntyvätelisessä bussissa pitää vaikuttava takaylitys mitata telin kiinteästä akselista taaksepäin. Kolmasosa telibussin pituudesta on vaikuttavaa takaylitystä. Mikä teliautolla matkustajakapasiteetissa voitetaan, menetetään korjaus- ja korvauskustannuksissa, kun teliautojen takanurkat osuvat ympäristöön tämän tästä.

    Suurin osa Suomen kaupunkikeskustojen nykyisestä rakennuskannasta ja katuverkosta on rakennettu aikana, jona bussin suurin sallittu leveys oli 2,3 m, ja pituus 10 m. Yritä siinä ympäristössä sitten pysyä 2,6 m leveällä, 14 m pitkällä telibussilla aikataulussa.
    Itse en näe telibusseja ollenkaan kömpelönä kunhan vaan ajaa huolellisesti. Omalla tavalla teleillä on jotenkin "vakaampi" ajaa

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pohjois-Lappi haluaa radan Jäämerelle
    kirjoittanut Junantuoma foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 25.02.2010, 17:41
  2. Helsinki haluaa bussikaistat ympärivuorokautisiksi
    kirjoittanut ARTAI foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 24.08.2009, 02:47
  3. YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle
    kirjoittanut Hujis foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 133
    Viimeisin viesti: 22.08.2008, 11:21
  4. Tukholman SL haluaa automatisoida T-radan
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.08.2007, 16:59
  5. MAN haluaa ostaa Scanian
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 14.09.2006, 20:39

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •