Ainakin HelB tarjosi Jokerille Scanian mallia K270 Scala-korilla, joten siitä voinee päätellä että uuden sukupolven Scanioissa numero-osuudessa onkin moottorin tilavuuden ja mallin sukupolven sijaan teho.
Onko Scanian uuden sukupolven mallimerkintä jo kerrottu julkisuuteen?Alunperin kirjoittanut kuukanko
Ainakin HelB tarjosi Jokerille Scanian mallia K270 Scala-korilla, joten siitä voinee päätellä että uuden sukupolven Scanioissa numero-osuudessa onkin moottorin tilavuuden ja mallin sukupolven sijaan teho.
Eli olisivatko HelB:n autot sitten olleet samanlaisia kuin TKL:n käytössä olevat protot #121 ja #122? Toivottavasti Scanialta tulee myös paremmin kaupunki- ja lähiliikenteeseen sopiva, hieman matalamman takaosan mahdollistava alustamalli.Alunperin kirjoittanut kuukanko
Mikäli Scania haluaa pitää markkinajohtajan aseman kaupunkiliikenteessä, niin L270/L230 olisi siihen ratkaisu.Alunperin kirjoittanut Miska
Nuo TKL:n käytössä olleet protot, jotka tuotantomallina olisivat saaneet K270-leiman (rekisteröity kuitenkin K95UB -tyyppinä) olivat sinänsä mielenkiintoisia autoja, mutta äärettömän kömpelöitä. Suurin kritiikki kohdistuu tietty peräosaan, jonne oltiin rakennettu moottorin päälle selvästi muuta matkustamoa korkeammalla oleva osuus. Korimallina toiminut modifioitu Scala ei näissä vakuuttanut, sillä korotetulla alueella silmät olivat ikkunalinjan yläpuolella -> uloskatsominen hankalaa. Näille autoille sopiskin nimitys 1½-kerrosbussi.
Noissa protoissa tuo kuorma-autotuotantomallista lainatun koneen epäedullinen pystysijoitus pilasi Scalan kauniit muodot. Millaisia olisivatkaan olleet HELB:n uudet Scalat ko alustalla - koneen asennosta riippuen kun korkeuteen on vähän mahdoton vaikuttaa... ehkä parempi vaan, että odotellaan L270 alustaa ja toivotaan sen julkistamista hyvin pian. Jos Scaniaa ei kiinnosta, niin toivottavasti edes Mersua kiinnostaa, joka kuitenkin tulee oleen järjestyksessään toinen (ja toistaiseksi ainoa muu) merkki mitä Scalaan on istutettu.
Myös N270/N230 olisi sopiva ratkaisu Scanian markkinaosuuden säilyttämiseen. Rakentaako Scania itse äänieristykset L-sarjan alustoihin?Alunperin kirjoittanut killerpop
Itse pidän myös noita koe-Scaloja äärettömän rumina verrattuna muihin Scaloihin. Noi koe-Scalat sopisivat hyvin TKL:n rumin nysse -äänestyksen ehdokkaaksi.Alunperin kirjoittanut killerpop
Odottelisin mielummin N270-alustan julkaisua.Alunperin kirjoittanut killerpop
Vuodenvaihteen uudet Scalat ovat Euro 4:ia, joten ne oletettavasti ovat näitä 230/270-alustoja, tai mitä tehoversioita näistä uusista koneista nyt sitten löytykään. Nähtäväksi jää, ovatko nämä alustat sitten K- vai L-versioita.
Myös N-alustoissa on ainakin tähän asti ollut ongelmana korkealle nouseva takapenkki. 4-sarjan N-alusta (N94) on täysmatala alustamalli, jollaisia Suomessa ei ole suosittu muun muassa "väärin päin" sijoitettujen istuinten suuren määrän, low entry -mallia vähäisemmän istuinmäärän ja kovemman melun takia.Alunperin kirjoittanut mrl586
Toivottavasti joku valmistaja saa vielä tehtyä yhtä kompaktin alustamallin kuin Volvo B10BLE oli. Minä en ainakaan näin äkkiseltään muista muille alustoille tehtyjä low entry -bussimalleja, joissa normaalipituinen mies pystyy kävelemään selkä suorana takapenkille asti... Tokihan tuon mallin ehdottomia plussia olivat myös hiljainen ääni ja pehmeä jousitus. Njoo, jos joku haluaa nyt jatkaa tätä eri bussimallien vertailua, niin avatkoon uuden viestiketjun toisaalle.
Tuosta pystyisi tekemään normaalin matalalattiaisen version. Mallina tuon moottorisijoituksessa voi käyttää N113CLB-LG-alustaa.Alunperin kirjoittanut Miska
Eräänä vaihtoehtona voisi olla myös, että Scania tekisi N94:n tyyppisen alustan, mutta alustan tilaaja saisi päättää alustan lattiankorkeuden. Matalalattiainen malli poikkeaisi täysmatalasta sillä, että siinä olisi alustarakenteisiin auton takaosaan jätetty tyhjää tilaa esim. rahtia varten.
N94:n kompastuskivi olikin korkeampi hinta - alustahan oli muuten erinomainen. Jos poislasketaan Scanian omat korimallit (OmniCityt), niin Lahden 402 osoitti, että N94:sta saadaan erinomainen kaupunkibussi suurella kapasiteetilla mukavuuden kärsimättä. Tästä malliesimerkkeinä Pohjolan Liikenteen ainokainen #860 ja HELB:n autosarja #9...13Alunperin kirjoittanut Miska
Mikäli N270 joskus tehdään, niin se todennäköisesti jatkaisi siitä mihin N94 jäi, eli kyseessä olisi täysmatala malli. Oli sitten N tai L, niin todennäköisesti molemmat olisivat huomattavia parannuksia nykyiseen kaukoliikennekäyttöön suunnattuun K-alustaan nähden, jonka protot voisivat olla tehty vaikkapa Falcon tai Flyer -korimalleille. K-alusta kun ei vaan mitenkään sovellu meidän kiivasrytmiseen kaupunkiliikenteeseen.
Kun kapasiteetti puolestaan halutaan maksimoida, on kustannukset ohjanneet tilaajia hankkimaan tukiakselilla varustettuja autoja. Näihin N-sarjalainen ei anna mitään mahdollisuutta. Mallin voisi mahdollisesti toteuttaa niin kutsuttuna "välitelinä", mutta akseliväliä ja auton kokonaismittaa sillä ei voitaisi pidentää. Tässä valossa odotan suomen suosituimman bussimallin, L94:n korvaajaksi juuri L2x0 -malleja.
Yksi vaihtoehto voisi olla että palataan N113-malliin, LE alusta jossa moottori poikittain takana. Tällöin matkustamon lattia ei nouse liian korkealla, samaten äänieristys saadaan hoidettua paremmin kuin täysin matalassa korimallissa.Alunperin kirjoittanut killerpop
Linja-autot ostetaan liikenteenharkoittajien tuotantovälineiksi. Teknis-taloudelliset ominaisuudet näyttelevät keskeistä osaa hankintapäätöksiä tehtäessä. N-mallit ovat olleet kautta aikojen kalliimpia hankkia kuin pitkittäismoottoriset sisarversiot. Jossain on esitetty myös, että N-mallien käyttökustannuksetkin olisivat olleet hieman korkeammat verrattuna K- ja L-malleihin.Alunperin kirjoittanut Miska
Tuollaiset "kovempi melu -jutut" jättäisin omaan arvoonsa keskustelussa, jossa puhutaan liikenteenharjoittajan todellisista intresseistä. Tottahan toki liikenteen aiheuttama melu on ympäristösaaste muiden saasteiden joukossa. Asia on vain niin päin, että N-mallit koteloitune moottoritiloineen olivat niitä pienimeluisempia autoja eikä päinvastoin. Koska N-mallit koettiin alalla kalliina ja mutkikkaina laitteina, niiden myynti jäi erityisesti meidän maassamme aika pieneksi. Tuohon saattoi vaikuttaa sekin, että N-mallien ensi sijaisena markkinoituna vaihteistovaihtoehtona oli Voith, jota ei alalla ole koettu parhaaksi mahdolliseksi automaattilaatikoksi. L-malliin on tarjottu lähes yksitään ZF:ää, joka taas tunnetaan erittäin taloudellisena ja mukavakäyttöisenä automaattina. 4-sarjaan siirryttäessä Scania luopui Voihtista lopullisesti.
4-sarjan aikana N-mallia ei enää käytännössä tehty low entrynä, jolloin todelliseksi vaihtoehdoksi jäin L. Täysmatalista autoista saadut kokemukset eivät innosta liikenteenharhoittajia. Pääkaupunkiseudulla ja Turussa liikenteen tilaaja antaa pisteitä tietyistä ominaisuuksista. Istumapaikkamäärä on yksi niistä asioista, ja kuten Miska sanoikin, täysmatalaan konseptiin lähes aina saa vähemmän paikkoja kuin samanpituiseen low entryyn.
Ensi talvena tietänemme, millainen on Scanian tuleva bussialustaperhe. Oletan, että siinä on muitakin kuin vain "K230/K270"...![]()