U-linjojen pysähtyminen Helsingissä

Liittynyt
7 Maaliskuu 2009
Viestit
1,437
Älä unta näe, U-linjan bussit ei ota kovin herkästi Hesan puolelta mukaan.
Tuosta tulikin mieleeni, että eräs ESLL:n kuski (linja 870) sanoi, että heitä on ohjeistettu (työnantajan puolelta, ei HSL:ltä) olemaan ottamatta kyytiin ketään keskustaan päin ajettaessa Itäkeskuksen jälkeen, varsinkaan, jos vuoro on myöhässä. Kyllä on merkilliseksi mennyt, kun linjakilvet ja aikataulut on vihdoin saatu pysäkeille, ja sitten bussi voikin posottaa ohi vaikka joku kuinka viittelöisi. Itse tulen kotoa 1 km ennen Itäkeskusta kyytiin, joten minua tämä ei koske, mutta niitä satunnaisia mm. Kulosaaresta sisään pyrkiviä kylläkin. Kuski kyllä mainitsi, ettei ole vielä ohittanut kertaakaan ketään tällä välillä, paitsi Herttoniemen ramppipysäkille ylös on jättänyt ajamatta, kun on ollut myöhässä. Mutta olisiko kivaa satunnaismatkustajana havainnoida, kuinka myöhässä vihdoin saapuva bussi ohittaa pysäkin, koska on myöhässä?

HSL on antanut erikoisluvan tarvittaessa ohittaa Siilitie ja Herttoniemi keskustaan päin ajettaessa (tunnetaan kaukoliikenteessä jättöpysäkkikäytäntönä) mutta mielestäni tämä on vain entistä sekavampaa - kun kuitenkin esim. Herttoniemessä pysäkillä lukee linjatunnukset ja "Kamppi" niin bussi sen pysäkin saa kuitenkin ohittaa - ja sitten on niitä paikallisliikenteeseen tottuneita kuskeja, jotka taas eivät ohita mitään pysäkkejä koskaan, vaikka olisikin lupa, vaan aina ajavat 58:n perässä Siilitien rampilta Herttoniemen ramppiin. Tämä niin tai näin-systeemi tekee aikataulusta epätarkemman, kun jotkut tekee sitä ja toiset tätä. Erikoislupa annettiin vuonna 2010, mutta ennen sitä, koko vuoden 2009, linja 870 ohitti lähes poikkeuksetta Herttoniemen, vaikka HSL vaati sitä kautta ajoa. Ja kilvet pysäkille HSL/HKL? laittoi vasta annettuaan luvan pysäkin ohittamiseen. Eikä pysäkki- tai nettiaikatauluissa mainita jättöpysäkkikäytännöstä mitään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Liikennöintisuunnitelma 2011-2012

Mulle kerran U-linjan kuljettaja avasi ihan etuoven vain huutaakseen ettei ota kyytiin... Seisoessani pysäkillä jonka päreessä ko. linja lukee. Joku yhtenäinen käytäntö _jota myös noudatetaan_ tähän pitäisi _ehdottomasti_ saada.

Eikä nyt mitään "älä sinä itsekäs stadilainen landejen matkaa hidasta"-kommentteja. Nimittäin jos landen matkaa ei saa hidastaa ei tule pysäkillä ko. linjan aikatauluja lukeman.
 
Vs: Liikennöintisuunnitelma 2011-2012

ESLL:n kuski (linja 870) sanoi, että heitä on ohjeistettu (työnantajan puolelta, ei HSL:ltä) olemaan ottamatta kyytiin ketään keskustaan päin ajettaessa Itäkeskuksen jälkeen, varsinkaan, jos vuoro on myöhässä.

Sama pätee ilmeisesti myös toisinpäin, sillä kerran kuljettaja on ilmoittanut jokaiselle matkustajalle Kampin terminaalissa, että "Itäkeskusta pidemmälle matkustavat eivät pääse kyytiin. Mistähän sen siellä Kampissa tietää ennen lähtöaikaa, että nyt ollaan myöhässä..

HSL on antanut erikoisluvan tarvittaessa ohittaa Siilitie ja Herttoniemi keskustaan päin ajettaessa (tunnetaan kaukoliikenteessä jättöpysäkkikäytäntönä). - - Eikä pysäkki- tai nettiaikatauluissa mainita jättöpysäkkikäytännöstä mitään.

Linjojen 830-870 aikatauluissa sanotaan seuraavaa: "Pysähtyy Siilitiellä ja Herttoniemessä Helsingin suuntaan ainoastaan matkustajien jättämistä varten / stannar vid Igelkottsvägen och i Hertonäs i riktning Helsingfors endast för avstigning". Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että tämä sekoittaa aivan liikaa. Eräänä yönä kello yhden aikaan 840 oli huristanut Itäkeskuksenkin ohi suoraan Itäväylälle - oli kysynyt niiltä harvoilta kyytiinnousijoilta, mihin ovat menossa, jotta pystyi ennakoimaan, mitkä pysäkit pystyy ohittamaan.

Linjojen 830-870 pysäkkiluettelosta muuten löytyy edelleen Herttoniemen ja Siilitien pysäkit keskustaan päin ajettaessa, vaikka niitä klikkaamalla päätyy 404 Not Found -sivulle. Herttoniemen ja Siilitien pysäkkiaikataulut kyseisille linjoille on siis ilmeisesti jo poistettu Internetistä, vaan mitenkäs on paperisten pysäkkiaikataulujen laita?
 
Tuosta tulikin mieleeni, että eräs ESLL:n kuski (linja 870) sanoi, että heitä on ohjeistettu (työnantajan puolelta, ei HSL:ltä) olemaan ottamatta kyytiin ketään keskustaan päin ajettaessa Itäkeskuksen jälkeen, varsinkaan, jos vuoro on myöhässä. Kyllä on merkilliseksi mennyt, kun linjakilvet ja aikataulut on vihdoin saatu pysäkeille, ja sitten bussi voikin posottaa ohi vaikka joku kuinka viittelöisi. Itse tulen kotoa 1 km ennen Itäkeskusta kyytiin, joten minua tämä ei koske, mutta niitä satunnaisia mm. Kulosaaresta sisään pyrkiviä kylläkin. Kuski kyllä mainitsi, ettei ole vielä ohittanut kertaakaan ketään tällä välillä, paitsi Herttoniemen ramppipysäkille ylös on jättänyt ajamatta, kun on ollut myöhässä. Mutta olisiko kivaa satunnaismatkustajana havainnoida, kuinka myöhässä vihdoin saapuva bussi ohittaa pysäkin, koska on myöhässä?

HSL on antanut erikoisluvan tarvittaessa ohittaa Siilitie ja Herttoniemi keskustaan päin ajettaessa (tunnetaan kaukoliikenteessä jättöpysäkkikäytäntönä) mutta mielestäni tämä on vain entistä sekavampaa - kun kuitenkin esim. Herttoniemessä pysäkillä lukee linjatunnukset ja "Kamppi" niin bussi sen pysäkin saa kuitenkin ohittaa - ja sitten on niitä paikallisliikenteeseen tottuneita kuskeja, jotka taas eivät ohita mitään pysäkkejä koskaan, vaikka olisikin lupa, vaan aina ajavat 58:n perässä Siilitien rampilta Herttoniemen ramppiin. Tämä niin tai näin-systeemi tekee aikataulusta epätarkemman, kun jotkut tekee sitä ja toiset tätä. Erikoislupa annettiin vuonna 2010, mutta ennen sitä, koko vuoden 2009, linja 870 ohitti lähes poikkeuksetta Herttoniemen, vaikka HSL vaati sitä kautta ajoa. Ja kilvet pysäkille HSL/HKL? laittoi vasta annettuaan luvan pysäkin ohittamiseen. Eikä pysäkki- tai nettiaikatauluissa mainita jättöpysäkkikäytännöstä mitään.

Ei HSL ole antanut mitään erikoislupaa olla pysähtymättä noilla Siilitien ja Herttoniemen pysäkeillä eikä se voisi sellaista antaakaan kun se ei ole tuosta liikenteestä vastaava viranomainen. Mutta kun liikennöitsijät eivät asiaa tiedusteltaessa kyenneet sitoutumaan siihen, että kyytiin pääsee aina, ei HSL:llä oikein ollut muuta mahdollisuutta kuin merkitä nuo pysäkit poistumispysäkeiksi. Sinänsä HSL:lle itselleen olisi kyllä edullisinta, että U-linjoilla ei tehtäisi yhtään sellaista matkaa, jonka voi tehdä HSL:n tilaamaa liikennettä käyttäen, vaikkakin sitten vaihdollisena tai hitaampaa reittiä käyttäen. Jokaisesta U-linjoilla tehdystä matkasta kun maksetaan liikennöitsijälle tietty kiinteä korvaus, joka vaihtelee yhtiöittäin ja linjoittain muun muassa keskimatkan pituuden mukaan. Käsittääkseni U-linjojen siirtymäajan sopimuksissa samoin kuin aiemmin liikenneluvissa ei ole mitään mainintaa siitä, että näillä vuoroilla olisi oikeus jättää väliin osa matkan varrella olevista kaukoliikenteen sinisistä pysäkeistä. Eli jos vakiovuorobussi ei ota kyytiin, vaikka matkustaja selkeästi viittoo reitin varrella olevalla kaukoliikenteen pysäkillä, kannattaa olla yhteydessä toimivaltaiseen viranomaiseen, joka esimerkiksi näiden Itäväylän U-linjojen tapauksessa on Uudenmaan ELY-keskus.
 
Takaisin
Ylös