HSL-alueen runkobussilinjasto 2012-2022

Kiinnitin noissa Göteborgissa bussin ohjaamosta kuvatuista videoissa erityistä huomiota siihen, ettei bussien juurikaan tarvitse jonotella henkilöautojen takana, mikä on täysin päinvastaista kuin meillä Helsingissä.
 
Oma pettymykseni siitä, ettei Tukholman- ja Paciuksenkadulle tule oikeita bussikaistoja ollenkaan. Yhtä tyhjän kanssa siis.

Paciuksenkadulla, jolla on Helsingin nykyisin ehkä paras (ainakin nopein) raitiotie, ehdotetaan kavennettavaksi kaistaa 6,0 metriin, mikä on 0,4 m vähemmän kuin suositusminimi. No, tuo on vielä helppo leventää. Siinä kulkee rinnan kaksi 3,5 m leveää autokaistaa, joista kummastakin voi napata 0,2 m.

Mutta Tukholmankatu on täysi katastrofi. Kerta toisensa jälkeen ihmettelen, miten kukaan kuvittelee, että fillarikaistoja rakennetaan noin vaan tunkemalla ne sinne muun sekaan. Jos tuo toteutuisi noin, siitä tulisi hengenvaarallinen jalankulkijoille, hengenvaarallinen fillareille ja täysin kelvoton raitiovaunuille. Muuta keinoa ei ole kuin vähentää sieltä ainakin yksi autokaista, jotta saadaan riittävästi elintilaa muille kulkumuodoille.
 
Ihmetyttää tuolla kommenteissa heti valittaminen vaihdosta jos haluaa Itikseen asti, mitä merkitystä sillä on jos vaihtaa runkolinjasta metroon, välinettä menee niin usein ettei ehdi lehteä edes avata...
 
mitä merkitystä sillä on jos vaihtaa runkolinjasta metroon, välinettä menee niin usein ettei ehdi lehteä edes avata...

Onhan sillä paljon merkitystä. Se on vaivalloista. Kävelyä tulee parin minuutin verran ja odotusta keskimäärin vuorovälin puolikas per suunta. Mitä vaivalloisemmaksi joukkoliikenne muuttuu, sitä enemmä oma auto houkuttelee.
 
Paciuksenkadulla, jolla on Helsingin nykyisin ehkä paras (ainakin nopein) raitiotie, ehdotetaan kavennettavaksi kaistaa 6,0 metriin, mikä on 0,4 m vähemmän kuin suositusminimi. No, tuo on vielä helppo leventää. Siinä kulkee rinnan kaksi 3,5 m leveää autokaistaa, joista kummastakin voi napata 0,2 m.

Mutta Tukholmankatu on täysi katastrofi. Kerta toisensa jälkeen ihmettelen, miten kukaan kuvittelee, että fillarikaistoja rakennetaan noin vaan tunkemalla ne sinne muun sekaan. Jos tuo toteutuisi noin, siitä tulisi hengenvaarallinen jalankulkijoille, hengenvaarallinen fillareille ja täysin kelvoton raitiovaunuille. Muuta keinoa ei ole kuin vähentää sieltä ainakin yksi autokaista, jotta saadaan riittävästi elintilaa muille kulkumuodoille.

Suunnitelma väitetysti koskee runkobussilinjaa 500, mutta kyllähän tuo tuollaisenaan on myös suunnitelma Munkkivuoren ratikan torppaamiseksi. Saadaan raitiovaunulaajennus aika nopeasti kannattamattomaksi, kun spårat alkavat madella Tullinpuomista eteenpäin. Ei tule matka-aikahyötyjä ja kalustoakin tarvitaan lisää, jos ajoajat kasvavat.
 
Suunnitelma väitetysti koskee runkobussilinjaa 500, mutta kyllähän tuo tuollaisenaan on myös suunnitelma Munkkivuoren ratikan torppaamiseksi. Saadaan raitiovaunulaajennus aika nopeasti kannattamattomaksi, kun spårat alkavat madella Tullinpuomista eteenpäin. Ei tule matka-aikahyötyjä ja kalustoakin tarvitaan lisää, jos ajoajat kasvavat.

Ensisijaisesti kai tuo on suunnitelma fillarikaistojen tekemiseksi Paciuksenkadulle ja Tukholmankadulle. Siihen bussi 500 ei liity mitenkään muuten kuin ehkä siten, että siitä on saatu syy panna tuo fillarikaista-asia aluilleen. Fillarikaistat pitääkin ehdottomasti tehdä tuonne, sillä jalkakäytäväpyöräily on tuolla välillä todella suuri ongelma. Kävelin vuosikaudet kolmesti viikosta tuosta molempiin suuntiin ja suunnilleen vuoden verran kuljin lumettomaan aikaan pyörällä, joten kokemusta on. Fillarireitti kiertää sen verran, että sitä ei viitsitä käyttää ja ymmärrän hyvin sen, ettei autokaistalla pyöräily houkuttele. Mutta vaaratilanteet jalkakäytävillä olivat ja ovat varmaan edelleen jatkuvia ja päivittäisiä.

Se nyt kuitenkin on niin, että niitä fillarikaistoja ei saada sinne "ilmaiseksi" ja sillä periaatteella, että vähän tiivistetään kaikkea. Jos tuo toteutuisi noin piirrettynä, niin jalkakäytävät ovat aivan liian kapeita. Sairaanhoito-opisto oikeasti tuottaa aika paljon jalankulkuliikennettä Tukholmankadulle. Se merkitsee sitä, että jalankulku leviää fillarikaistalle tai ainakin on liian lähellä sitä. Bussit ajavat kaistaa, jolle ne juuri ja juuri mahtuvat. Fillarit jäävät näiden kahden puristuksiin, jolloin bussin peili on fillaristin päässä ja fillarin tanko jalankulkijan vatsassa. Ei hyvä. Ja kun muiden liikennemuotojen ahtaus lisääntyy eli bussi yrittää ehkä väistää sitä fillaristia, jolloin auto siirtyy lähemmäs ratikkaa, käy ratikan olo sietämättömäksi. Vaikkei kaista sinänsä kapenisi nykyisestä, niin ajo-olot huononevat, kun yhä suurempi osa autoista ajaa liian likellä kiskoja.

Liikennesuunnitelma ei myöskään rajoita kääntymisiä mitenkään, vaan autot seisovat kiskoilla kuten tähänkin asti. Osassa risteyksistä pitäisi olla kääntymiskieltoja vasemmalle.

Tässä on vielä todella paljon jumppaamista.

Minun ratkaisuni olisi tietysti se, että runkolinja 500 olisi raitiolinja (matkustajia kyllä riittää) ja samalla toteutettaisiin myös Länsi-Helsingin ratikkalinja. Tällöin saadaan pois bussit 14, 18 ja 58. Autoille Tukholmankadulla yksi kaista suuntaansa, jota pitkin kulkee myös 39 ja ne Meikkuun päättyvät 200-sarjalaiset (jotka voi tarvittaessa ohjata sairaala-alueelle Paciuksenkatuakin). Mutta sellaista kai on turha odottaa bussimyönteiseltä kuntayhtymältä.
 
Sairaanhoito-opisto oikeasti tuottaa aika paljon jalankulkuliikennettä Tukholmankadulle....
--->
Metropolia Ammattikorkeakoulun Myllypuron kampuksen rakentamisen on tarkoitus alkaa kesällä 2016. Hankesuunnitelma on valmistunut, ja kiinteistölautakunta saa sen käsiteltäväkseen. Suunnitelman mukaan kampus valmistuu kesällä 2019.

^sairaanhoitajat katoavat opiskelemaan Myllypuroon....
 
Onko 562:n muuttaminen runkolinjaksi syksyllä 2017 edelleen suunnitelmissa? Vantaan asukaslehdessä luki Aviapoliksen osiossa että alueelle tulisi kaksi runkobussilinjaa. Mikä tämä toinen linja on? 562:n reitille on lähivuosina tulossa todella paljon asuntorakentamista moneen kohtaan linjan varrelle.
 
Viimeksi muokattu:
Onko 562:n muuttaminen runkolinjaksi syksyllä 2017 edelleen suunnitelmissa? Vantaan asukaslehdessä luki Aviapoliksen osiossa että alueelle tulisi kaksi runkobussilinjaa.

Tuskin vielä 2017 kuitenkaan vaan todennäköisesti vasta pari vuotta myöhemmin. Parannettavaa infraa on reitin varrella niin paljon, ettei Vantaan resurssit riitä fiksaamaan niitä vuodessa.
 
Tuskin vielä 2017 kuitenkaan vaan todennäköisesti vasta pari vuotta myöhemmin. Parannettavaa infraa on reitin varrella niin paljon, ettei Vantaan resurssit riitä fiksaamaan niitä vuodessa.

Linjahan tulee nyt syksyllä kilpailutukseen niin kilpailutetaanko se lyhyellä vai pitkällä sopimuksella? Väritystä lähinnä mietin.
 
Takaisin
Ylös