HSL-alueen runkobussilinjasto 2012-2022

560:n virka Paloheinän ja Myyrmäen välillä loppuu viimeistään sitten kun 43 jatketaan Kuninkaantammeen. Suurin kuormitus siellä taitaa olla entisen 78:n reittiosuudella. Malmin jälkeen sitten vähenee ja vähenee kunnes Myyrmäkeen saavutaan tyhjänä. Honkasuo lienee kääntöpaikkana vain siksi että Myyrmäen asemalle ei mahdu.

Kyllä sen merkitys kasvaa taas kun 560 jatketaan Matinkylään, joka ei muuten tapahdu hirveän kauan sen jälkeen kun 43 jatketaan Kuninkaantammeen. Matka Pakilasta, Torpparinmäestä ja Tapaninvainion länsiosita Leppävaaraan lyhenee 10-15min.

Honkasuon päätepysäkki on Metropolian rakennuksen vieressä. Sinne tulee sen verran porukkaa, että olisi se nyt aika tyhmää pakottaa ne menemään kaksi viimeistä pysäkkiä eri välineellä. Myyrmäen terminaaliin kyllä mahtuisi jos vähän tiivistetään. Siellä on kolme pysäkkiä, joista menee vain 2-3 lähtöä tunnissa, kun toisista lähtee 7-8, mutta miksi turhaan tunkea, jos kerran Honkasuolla on kääntöpaikka.
 
Viimeksi muokattu:
560:n ja 39:n Vantaan häntien suosioon vaikuttavat myös tariffirajat, jotka muuttuvat ennen pitkää suotuisammaksi. Nythän linjat ovat lyhyen matkan palvelua jonka varrelle sattuu seutulippuraja, johon ymmärrettävästi kysyntäkin leikkautuu.
 
HSL:n sivuille on julkaistu suunnitelma Runolinjasta 530 (Matinkylä-Espoon Keskus-Jorvi), joka vastaa runkobussilinjasto suunnitelman linjaa E1. https://www.hsl.fi/sites/default/files/runkolinja_530_2018_1.pdf

PDF tiedosto näyttäisi olevan korruptoitunut, kun se ei auennut koneen eikä kännykän selaimella ja antoi virhettä kun yritin tallentaa. Tosin nyt sain auki kun latasin sen ensin jdownloader 2 -ohjelmalla.
 
PDF tiedosto näyttäisi olevan korruptoitunut, kun se ei auennut koneen eikä kännykän selaimella ja antoi virhettä kun yritin tallentaa. Tosin nyt sain auki kun latasin sen ensin jdownloader 2 -ohjelmalla.

Ei näyttänyt aukeavan tietokoneella ensimmäisellä kerralla suoraan, mutta ystävämme F5-nappula osasi auttaa ;)
 
Kuinkahan kauan HSL tekee runkolinjakarttoja vielä tähän tuttuun tyyliin? Syksyn kartta näyttää jo aika sekavalta ja tulevaisuudessa linjoja tulee vielä lisää. Saattaa myös olla ensimmäinen kerta, kun kartasta löytyy linjan 560 pysäkit Rastilan ja Vuosaaren metroasemien välillä.
 
näyttää jo aika sekavalta ja tulevaisuudessa linjoja tulee vielä lisää.

Auttaisi paljon jos jotkin runkolinjat olisi ryhmitelty yhteen värin perusteella. Esimerkiksi 20 ja 30 eli Kampin runkolinjat olisivat punaisella, Elielinaukion runkolinjat 40 ja 200 vihreällä sekä Pasilan runkolinjat 500 ja 510 sinisellä. 550, 560 ja 570 jäisivät siis oransseiksi, kun niillä ei ole keskenään yhteisiä osuuksia ja yhteisillä osuuksilla muiden linjojen kanssa se muu runkolinja on jo värillä eroteltu. Jos menee sekaisin muiden liikennemuotojen kanssa, runkolinjojen viivat voisivat vaihtoehtoisesti olla oranssi-muu väri raidallisia.
 
Auttaisi paljon jos jotkin runkolinjat olisi ryhmitelty yhteen värin perusteella. Esimerkiksi 20 ja 30 eli Kampin runkolinjat olisivat punaisella, Elielinaukion runkolinjat 40 ja 200 vihreällä sekä Pasilan runkolinjat 500 ja 510 sinisellä. 550, 560 ja 570 jäisivät siis oransseiksi, kun niillä ei ole keskenään yhteisiä osuuksia ja yhteisillä osuuksilla muiden linjojen kanssa se muu runkolinja on jo värillä eroteltu. Jos menee sekaisin muiden liikennemuotojen kanssa, runkolinjojen viivat voisivat vaihtoehtoisesti olla oranssi-muu väri raidallisia.

Jokaiselle linjalle oma väri ! Samantien muuttuisi selkeästi hahmotettavaksi.
 
Jokaiselle linjalle oma väri ! Samantien muuttuisi selkeästi hahmotettavaksi.

...ja täten hankaloitetaan vielä entisestään samanlaisten linja-autojen kierrättämistä linjojen kesken.

Meinasin ihan vaan värien merkitsemistä karttaan. Eihän ratikoidenkaan linjavärejä noteerata mitenkään kalustossa nykyään vaan niillä ainoastaan helpotetaan kartan lukua.
 
Meinasin ihan vaan värien merkitsemistä karttaan. Eihän ratikoidenkaan linjavärejä noteerata mitenkään kalustossa nykyään vaan niillä ainoastaan helpotetaan kartan lukua.

Tarkoitin ainoastaan karttaa. En kalustoa. Tuo kartan väritysperiaate varmaan perua siltä ajalta kuin runkolinjoja oli vain 550. Käsittääkseni mikään ei estä sitä että jokainen runkolinja kartassa saa oman värinsä.

Muistan nähneeni paperisia karttoja, joissa jokaisella raitiolinjalla oli oma väri. Erittäin selkeälukuisia. Siitä huolimatta että Kaivokadun ja Mannerheiminkohdalle tulee useampi väri.
 
Tarkoitin ainoastaan karttaa. En kalustoa. Tuo kartan väritysperiaate varmaan perua siltä ajalta kuin runkolinjoja oli vain 550. Käsittääkseni mikään ei estä sitä että jokainen runkolinja kartassa saa oman värinsä.

Muistan nähneeni paperisia karttoja, joissa jokaisella raitiolinjalla oli oma väri. Erittäin selkeälukuisia. Siitä huolimatta että Kaivokadun ja Mannerheiminkohdalle tulee useampi väri.

Raitiolinjat on tosiaan esitetty HSL:n reittikartoissa eri väreillä seuraavasti:

1 vaaleansininen
2 vaaleanvihreä
3 tummansininen
4 punainen
5 harmaa
6 tummanvihreä
7 punainen (hieman eri sävy kuin linja 4)
8 turkoosi
9 vaaleanpunainen (pinkki)
10 oranssi
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2021

Töihin tullessa pari havaintoa uudesta runkolinjasta 570.

1) Hämmästelen vähän, että sen lähtöpysäkiksi Tikkurilasta Mellunmäen suuntaan on valittu laituri 15 eli pohjoispään vihoviimeinen paikka. Tämä ehkä johtuu siitä, että siitä pääsee jatkamaan matkaa peruuttelematta, mutta onhan se nyt matkustajien pääjoukolle aika pitkän kävelymatkan takana.
2) Aikataulu on ilmeisesti aika väljä, ainakin nyt aamutuimaan kuljettaja poltteli rauhallisesti tupakkaa laiturilla ja selaili kännykkäänsä matkustajia odotellen.
3) Pysäkillä Jokiniemen koulu V6222 istuskeli nuorimies tutkimassa kännykkäänsä antamatta mitään merkkiä bussiinnousuhalusta, ja silti Mellunmäestä tuleva 570 pani vilkun päälle ja jarrutti ottaakseen hänet kyytiin - pysäkiltä, jolla linja EI pysähdy. Luulisi, että noista ohituksista nyt varsinkin alkupäivinä kannattaisi pitää kiinni...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2021

Töihin tullessa pari havaintoa uudesta runkolinjasta 570.

1) Hämmästelen vähän, että sen lähtöpysäkiksi Tikkurilasta Mellunmäen suuntaan on valittu laituri 15 eli pohjoispään vihoviimeinen paikka. Tämä ehkä johtuu siitä, että siitä pääsee jatkamaan matkaa peruuttelematta, mutta onhan se nyt matkustajien pääjoukolle aika pitkän kävelymatkan takana.
Nivelbussien takia (jotka on tulossa 570:lle jossain vaiheessa).
 
Ensimmäinen kyyti runkolinjalla 30 äsken. Sähköisen haitaribussin sisällä yksi mainitsemin arvoinen asia on selkeä informaatio pysähtymisestä. STOP- valoja oli useita ja ne olivat erillään muusta informaatiosta. Lisäksi STOP- painikkeisiin syttyy valo painamisen jälkeen. Eli joka istuimelta näkee varmasti että bussi on pysähtymässä seuraavalla pysäkillä.

Kohta lähden uudelleen ja muutakin myönteistä tietysti löytyy. Sähköisyys ja suuri kuljetuskapasiteeti tietysti tämän palstan lukijoille itsestäänselvyyksiä. Kotipysäkiltä lähtee ruuhka-aikaan 19 autoa tunnissa - eipähän täälläpäin tarvitse valittaa joukkoliikenteen tarjonnan riittävyydestä.
 
Ensimmäinen kyyti runkolinjalla 30 äsken. Sähköisen haitaribussin sisällä yksi mainitsemin arvoinen asia on selkeä informaatio pysähtymisestä. STOP- valoja oli useita ja ne olivat erillään muusta informaatiosta. Lisäksi STOP- painikkeisiin syttyy valo painamisen jälkeen. Eli joka istuimelta näkee varmasti että bussi on pysähtymässä seuraavalla pysäkillä.

Kohta lähden uudelleen ja muutakin myönteistä tietysti löytyy. Sähköisyys ja suuri kuljetuskapasiteeti tietysti tämän palstan lukijoille itsestäänselvyyksiä. Kotipysäkiltä lähtee ruuhka-aikaan 19 autoa tunnissa - eipähän täälläpäin tarvitse valittaa joukkoliikenteen tarjonnan riittävyydestä.

Siellä se Töpseli veteli Kehä 1:n yli Kannelmäessä, hienosti kiiltteli oranssi auringossa.... Vantaan Jokerin pysäkit ainakin täysin kesken Maratontiellä......
 
Takaisin
Ylös