HSL-alueen runkobussilinjasto 2012-2022

Muuten nyt muistan oikein, pitäjänmäentiellä näkyi : "Elielinaukio via Kannelmäki". Eli näyttöön oli jäänyt linjan 40 informaatio. 30 muuten ajaa nykyään Eiraan, joten tässäkin nähdään määränpään merkitys.

Ties kuinka monta vuotta edeltäjä linja 39 meni Kamppiin ja ympäristöön, mutta nyt matkustaja pysäkillä tietää pääsevänsä samalla autolla Eiran sairaalaan saakka ja hieman ohikin.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:24 ----------

Tänäänkin bongasin yhden 30/40 auton Konalantiellä: paperi-informaatio linjasta 40 ja näytössä 30.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:04 ----------

---------- Viestit yhdistetty klo 17:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:08 ----------

Tämähän on 229, Karakallion suunnan lähibussi. Toinenkin Leppävaaran lähibussi, 207, pysähtyy useilla sivuteillä Pohjois-Leppävaarassa samassa paikassa molempiin suuntiin, mieleeni tulee ainakin Leppävaaran uimahalli, eli pysäkki nro. E1046.

Omasta mielestäni määränpää on hyvä olla linjakilvissä jo kansalaisten paikallistuntemuksen parantamiseksi. Jos näin ei olisi, en itse ainakaan tuntisi pääkaupunkiseutua yhtä hyvin kuin nyt.

Hauskin näistä oli linja 36. Hauskaksi teki se että usein Pirkkolan 36 ja Leppävaaran 36 ajoivat usein peräkkäin Hankasuontien ja Pitäjänmäen aseman väliset pysäkit.
Kaikissa autoissa ei ollut pitkää näyttöä, joten linjan määränpää selvisi pysäyttämällä auton ja kysymällä kuljettajalta.
Mutta tämä suunnitteluvirhe korjattiin kuitenkin melko pian.
 
Viimeksi muokattu:
BRT creep jatkuu. Eilen katselin 510:n jatkeen pysäkkejä ja niitä ei ole teipattu oransseiksi kuten aikaisempia. Voi olla, että niitä ei ole vielä ehditty, mutta varma muutos aikaisempaan on, että jatkeen linjapäreetkin on nyt normaalin bussilinjan tapaan valkoisia, eikä enää oranssilla taustalla, kuten vielä viime syksynäkin aloittaneiden. Osaa päreistä ei ole tarvinnut vaihtaa, mutta ne jotka on ovat valkoisia vanhallakin linjaosuudella.

Saa nähdä mitä käy ensi syksynä 520 ja 530 kanssa.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:37 ----------

HSL on vastannut nyt twitterissä, että päreet vaihtuu oransseihin "lähipäivinä" ja pysäkkikatokset teipataan säiden lämmettyä, koska se ei onnistu kylmällä ja kostealla.
 
BRT creep jatkuu. Eilen katselin 510:n jatkeen pysäkkejä ja niitä ei ole teipattu oransseiksi kuten aikaisempia. Voi olla, että niitä ei ole vielä ehditty, mutta varma muutos aikaisempaan on, että jatkeen linjapäreetkin on nyt normaalin bussilinjan tapaan valkoisia, eikä enää oranssilla taustalla, kuten vielä viime syksynäkin aloittaneiden. Osaa päreistä ei ole tarvinnut vaihtaa, mutta ne jotka on ovat valkoisia vanhallakin linjaosuudella.

Saa nähdä mitä käy ensi syksynä 520 ja 530 kanssa.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:37 ----------

HSL on vastannut nyt twitterissä, että päreet vaihtuu oransseihin "lähipäivinä" ja pysäkkikatokset teipataan säiden lämmettyä, koska se ei onnistu kylmällä ja kostealla.

Onkohan muuten Laakson sairaalaan pysäkki länteen päin ollut koskaan runkolinjamoodissa, vaikka 500 ja 510 siellä pysähtyy? Viimeksi kun olen siitä ohi mennyt oli vihreä katos ainakin
 
Ei ole varsinaisissa päätöksentekoon päätyneissä versioissa linjastosuunnitelmista. Helsingin poikittaisliikenteen tarkastelussa (toteutui 2021) oli tehty herkkyystarkasteluja, jossa 59 ja Leppävaaraan sekä Mellunmäkeen jatkettu 57 oli runkolinjoina, mutta ne ovat unohtuneet jonnekin.

Lisäksi joissain MAL-aineistoissa sekä Espoon joukkoliikenteen runkoverkossa ja yleiskaava-aineistoissa on runkolinjoja ollut merkittynä nykyisten 118, 542 ja 582 reiteille, mutta ne ovat kuvanneet 2030 tilannetta ja myöhempää. Myöskin metron kapasiteetin yleissunnitelmassa oli testattu mallissa laajempaa runkoverkkoa, jossa oli kai 520 jatko Lentoasemalla, 500 Mellunmäkeen tai 570 Itäkeskukseen ja koko Kehä I:llä Itäkeskus-Westendinasema kulkenutta 540:ä. Mutta edelleen nämä on ollut pelkkiä hahmotelmia.

Jos runkoverkkoa haluttaisiin laajentaa, niin 71 olisi sellainen joka onnistuisi ihan vaan maalaamalla pysäkit ja bussit oranssiksi.
 
Hakunilan linjat 717 ja 718/A eivät ole yhteensä nykyissellään kuin 7 vuoroa huipputuntina. Ja päivällä se putoaa vain kolmeen, viikonlopuista puhumattakaan. Näiden muuttaminen runkolinjaksi tarkottaisi siis aikamoista kululisää tai runkolinjabrändin lantraamista entitsestään. Lisäksi Hakunilan tai Nissaksen pohjoispuolella pitäisi keksiä jotain korvaavaa ja reitin pitäisi olla Vaaralan ja Jakomäen kautta kulkeva eli hitaampi kuin nykyinen 718.

Pitkällä tähtäimellä, jos ratikka toteutuu, niin Hakunila tulee kasvamaan, jolloin vuoromääräkin saattaa kasvaa sellaiseksi, että se voi olla runkolinja. HSL:n ja Vantaan kanta ainakin vielä viime kesänä oli, että Viimankaan jatke ei poista tarvetta suoralle bussiliikenteelle, koska reitti Malmin lentokenttäalueen kautta on huomattavasti hitaampi ja ilmeisesti linja kulkisi vain Vaaralaan asti. Ja sinnekin vain siksi, että siltä olisi vaihtoyhteys 570:iin.

Lahdenväylän suunnalla 75:lla oli ainakin ennen koronaa hyvin tiheä vuoroväli, mutta nyt se näyttäisi olevan samoin 7 vuoroa huipputuntina ja 3 muuten. Jos siltä vähennetään vuoroja ja/tai se rupeaa ohittamaan Jakomäen se saattaisi perustella tarpeeksi tiheätä vuoroväliä Hakunilaan kulkevalle runkolinjalle. Ongelma on tosin, että Lahdenväylältä ei pääse Heikinlaaksoon kuin 75:n nykyistä tai reittiä, jota 77 kulkee jo. Lisäksi Hakunilaan menevän linja jouduttaisiin kierrättämään Jakomäentien ja Huokotien kautta, jolloin matka hidastuisi entisestään. Linjan korvaamisessa liityntälinjallakin on taas se ongelma, että se kannattaisi olla Hakunilan runkolinjan ja junan lisäksi olla yhteydessä Metroon, jolloin tulee vastaan Rapolantien painorajoituksen.
 
Olen nyt puoli vuotta seurannut runkolinjan 300 ja siihen liittyvien linjojen 311, 335 ja 522 matkustajamääriä lähinnä Pähkinärinne-Hämeenkylä-Vapaala-alueilla.
Kaikille linjoille on yhteistä, että tyhjiä penkkejä kuljetetaan todella paljon.
Linjalla 300 ei matkustajamäärien puolesta ole perustetta 10 minuutin vuorovälille kuin ruuhka-aikoina. Arkisin ja lauantaisin päivällä 15 minutiin vuoroväli olisi aivan riittävä.

Linja 311 on menettänyt koko lailla merkityksensä, kun Pähkinärinteen ja Myyrmäen väliset matkustajat ovat isolta osin siirtyneet linjan 300 käyttäjiksi. Linja 311 säilytettiin vain siksi, että Hämeenkylästä säilyy suora yhteys Myyrmäkeen. Nyt bussit ajavat Hämeenkylän ja Myyrmäen väliä lähes tyhjillään, eli taitaa tulla melko kalliiksi tällaisen linjan säilyttäminen.

Linja 335 ajaa myös Linnaisten ja Myyrmäen väliä lähes tyhjänä. Tämäkin säilytettiin vain siksi, jotta Linnaisten ja Vapaalan omakotialueilta säilyy yhteys Myyrmäkeen. Kallis linja tämäkin. Tosin 335:n matkustajamäärät olivat pienet Myyrmäen ja Linnaisten välillä jo ennen uudistustakin.

Linjan 522 matkustajamäärät Vantaankosken ja Hämevaaran välillä ovat vaatimattomat. Hämevaara-Leppävaara väli varmaankin kuormittuu ihan hyvin.

Koska linjastouudistus vaati monia kompromisseja asukkaiden vastustuksen takia, niin nyt joitakin reittiosuuksia ajetaan lähes tyhjillä busseilla. Itse lopettaisin kokonaan linjan 311, Hämeenkylän tarpeisiin riittää hyvin linja 522. Linjan 335 lyhentäisin päättymään Vapaalaan, tällöin erilliselle linjatunnukselle 335B ei olisi enää tarvetta. Jos Linnaisten omakotialueella on pakko jonkun bussin käydä, niin ehkä linja 321 voisi tehdä piston siellä.
 
Tarkoitus oli Auroran sairaalan pysäkistä itään.
Onkohan katos jouduttu uusimaan esimerkiksi vaurioitumisen takia? Tänään menin 500:sella Pasilan suuntaan ja katos saattoi olla vihreä. Kyseinen lähtö ei pysähtynyt tuossa (ei ollut nousijoita eikä poistujia), niin paikka ohitettiin melko vauhdikkaasti ja havaintokin jäi keskimääräistä hatarammaksi.
 
Itse lopettaisin kokonaan linjan 311

Huomaa, että linja kuljettaa myös Myyrmäen lähialueelta paljon koululaisia Kaivokselaan ja palvelee myös Kaivokselaa syvemmälle kuin runkolinjat. Se on toki eri asia, voisiko saman liikenteen hoitaa jotenkin muutenkin, mutta ainakin tuolla pätkällä linjalla on käyttöä.
 
Takaisin
Ylös