HSL-alueen runkobussilinjasto 2012-2022

Huomaa, että linja kuljettaa myös Myyrmäen lähialueelta paljon koululaisia Kaivokselaan ja palvelee myös Kaivokselaa syvemmälle kuin runkolinjat. Se on toki eri asia, voisiko saman liikenteen hoitaa jotenkin muutenkin, mutta ainakin tuolla pätkällä linjalla on käyttöä.

Se onkin se ainoa osuus jolle on kysyntää. Aiemminhan tuo lyhyt väli hoidettiin linjatunnuksella 412 ja sillä kierrätettiin linjojen 311, 572 ja 574 autoja. Ehkä tuo Myyrmäki-Kaivoksela osuus voitaisiin jälleen hoitaa vanhalla linjatunnuksella 412, kierrättämällä siellä esimerkiksi linjojen 571/574 autoja.
 
Tänään [23.2.2023] menin 500:sella Pasilan suuntaan ja katos saattoi olla vihreä. Kyseinen lähtö ei pysähtynyt tuossa (ei ollut nousijoita eikä poistujia), niin paikka ohitettiin melko vauhdikkaasti ja havaintokin jäi keskimääräistä hatarammaksi.
Nyt perjantaina 24.2. olin vähemmän vauhdikas, ja pysähdyin katsomaan ja kuvaamaan tätä Auroran sairaalan pysäkkiä H2073 hieman tarkemmin. Katos kehikkoineen ja lippoineen on vihreä niinkuin mikä tahansa peruspysäkkikatos. Runkolinjojen oranssi tunnusväri puuttuu. Runkolinjojen 500 ja 510 pysäkkipäreet ovat toki runkolinjojen ilmeen mukaiset. Muutama kuva alkaen tästä kuvasta.
 
Runkobussien listasta puuttui 570, liekö kuitenkin luvuissa mukana?

Se saattaa olla muuten laskettuna Vantaan sisäiseksi linjaksi, kun huhtikuun, toukokuun sekä kesäkuun luvuissa Helsingin sisäisten- ja seuturunkolinjojen yhteenlaskettu määrä jää 0,35-0,4 miljoonaa nousua kaikkien runkolinjojen yhteisestä nousumäärästä.
 
Se saattaa olla muuten laskettuna Vantaan sisäiseksi linjaksi, kun huhtikuun, toukokuun sekä kesäkuun luvuissa Helsingin sisäisten- ja seuturunkolinjojen yhteenlaskettu määrä jää 0,35-0,4 miljoonaa nousua kaikkien runkolinjojen yhteisestä nousumäärästä.

No Mellunmäen metroasemalta on lyhyt matka Vantaan puolelle.
 
No Mellunmäen metroasemalta on lyhyt matka Vantaan puolelle.

Mellunmäen metroasemalta Vantaalle lähtevät linjat on aina laskettu Vantaan sisäisiksi linjoiksi. Historia ulottuu Mellunmäen metroaseman valmistumiseen (v. 1989), jolloin Länsimäkeen ja Rajakylään päättyneet Vantaan sisäiset linjat jatkettiin kaupunginrajan yli uuteen bussiterminaaliin ja suorat linjat Helsingin keskustaan lakkautettiin. Muissakin HSL-alueen kunnissa on tai on ollut vastaavia tapauksia, joissa sisäinen linja ulottuu pienen matkaa naapurikunnan puolelle.
 
Mellunmäen metroasemalta Vantaalle lähtevät linjat on aina laskettu Vantaan sisäisiksi linjoiksi. Historia ulottuu Mellunmäen metroaseman valmistumiseen (v. 1989), jolloin Länsimäkeen ja Rajakylään päättyneet Vantaan sisäiset linjat jatkettiin kaupunginrajan yli uuteen bussiterminaaliin ja suorat linjat Helsingin keskustaan lakkautettiin. Muissakin HSL-alueen kunnissa on tai on ollut vastaavia tapauksia, joissa sisäinen linja ulottuu pienen matkaa naapurikunnan puolelle.
Laskettiin sisäiseksi tai ei, se on kuitenkin runkolinja, joka puuttuu tuosta erittelystä.
 
Laskettiin sisäiseksi tai ei, se on kuitenkin runkolinja, joka puuttuu tuosta erittelystä.

Siellä on erikseen rivit Helsingin sisäisille runkolinjoille (20, 40 ja 500), seudullisille runkolinjoille (30, 200, 300, 400, 510, 550, 560 ja 600) sekä kaikille runkolinjoille, johon 570 minun tulkintani mukaan sisältyy, kun luku on suurempi kuin Helsingin sisäisten ja seudullisten runkolinjojen luvut yhteensä.
 
Linjan 520 ajoaikasuunnittelussa on täytynyt tapahtua jokin virhe, sillä Myyrmäen ja Leppävaaran välille ajankohdasta ja suunnasta riippuen suunnitellut ajoajat 10-13 minuutissa ovat täysin epärealistisia. Matkustin tänään kyseisellä linjalla Martinlaakson asemalta Leppävaaran suuntaan 16.11-lähdöllä, jolla on Myyrmäen aika 16.17 ja Leppävaaran aika 16.29. Bussi saapui edelliseltä vuorolta noin 10 minuuttia myöhässä ja uudelle sivulle päästiin matkaan noin 16.13. Täysin normaalilla ajotavalla Uusmäen päättärin kohdalla oltiin n. klo 16.30 eli minuutti Leppävaaran ajasta jäljessä.

Kävin sitten vähän myöhemmin kellottamassa henkilöautolla tuon välin (nopeusrajoituksia noudattamalla ja pysähtymättä pysäkeille). Leppävaara-Myyrmäki 12min 20s, Myyrmäki-Leppävaara 12min 40s ja noihin osui vielä useampia suotuisia liikennevalokiertoja.

Sanoisin, että Vihdintien-Rajatorpantien risteys on sellainen, että jos siinä bussilla joutuu vähänkään pysähtymään, niin se on pahin viiveen aiheuttaja, mitä se perinteisesti on muillekin linjoille ollut. Ei siinä näyttänyt olevan mitään etuuksia busseille.
 
Viimeksi muokattu:
Minkä takia muuten 531 haluttiin säilyttää eikä annettu 530:n korvata 531:n reittiosuutta Tiistilästä Espoon keskukseen? kävin muutaman päivä sitten tutustumassa näihin uusiin runkolinjoihin, ja yllätyin kyllä suuresti kun huomasin Iso Omenan edessä olevilla pysäkeillä että niissä lukeekin vain 520 eikä lainkaan 530, ja kun otin selvää asiasta, niin kävi ilmi ettei 530:n reitti kulje siitä lainkaan vaan se kääntyy Iso Omenan bussiterminaalista oikealle, eli meneekin Finnooseen päin ja Finnoon kautta eli ei mene lainkaan Piispansiltaa ja Olarin kautta, vaan bussiyhteyden sieltä päin Espoon keskukseen tarjoaa edelleen "sininen linja" eli 531, ja jos haluaa jatkaa Espoon keskuksesta eteenpäin, on vaihdettava bussia, kun nykyäänhän 531:n päättäri on Espoon keskuksessa Jorvin sijaan. Mielestäni olisi ollut järkevämpää lakkauttaa 531, ja annettu 530:n paikata 531:n reittiosuutta Tiistilästä Jorviin, ja sieltä sitten 565:n reittiosuutta eteenpäin. Ihmisille olisi näinollen jäänyt edelleen vaihdoton yhteys Tiistilästä Jorviin sekä Ikeaan ja vielä runkolinjalla, josta saa mennä sisään myös keskiovesta.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös