HSL-alueen runkobussilinjasto 2012-2022

Pysäkki H1318 Kirjailijan puisto, näyttäisi siirtyvän puiston kohdalle Tavaststjernankadun ja Mikael Lybecin kadun väliin, jolloin liikenne seisahtuu jokaisen 20 ja 30 pysähtymisen takia. Syy todennäköisesti tuleva työmaa nykyisen pysäkin kohdalla.
 
Tuollainen omatoiminen matkustajalaskenta on sikälikin vähän kyseenalainen laji, siinä nimittäin saa helposti tuloksia vain ihan yksittäisistä tilanteista - pelkistetyimmillään yhdestä tai ihan vain joistakin vuoroista (vaunuista / lähdöistä). Tai vain yhdeltä aamulta. Olisi arvokasta olla laaja otanta.
En nyt mitenkään väheksy asiaa, sain aikanaan VR:n ja HSL:n kautta ohjeet laskea matkustajia arkiviikon vilkkaimpana päivänä, kun kyseenalaistimme vuoden 2008 matkustajatilaston, sen ollen vanha ja alakanttiin. Joten laskenta suoritettiin perjantaina aamusta iltaan ja yön yli, jolloin vuorokausi oli täysi.
Tilastossa tuli ilmetä nousijat ja pois jääneet.

Yhteisluku oli 332, ja siitä tehtiin arki vähennys 232 / pvä, eli 116 per suunta. Joten vuoteen 2008 verrattuna lukuun oli tullut lisää 25. Juniin toki tuon jälkeen alkoi tulla automaattisia matkustajalaskentalaitteita, ja HSL suorittaa itse myös manuaalista laskentaa, tarkastusta pääasiassa vain virastoaikana, joten totesin heidän ampuvan itseään jalkaan tuolla omalla ohjeellaan vuorokauden ympäri laskennasta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässä piristystä maanantaihin. Kyseinen lainaus on Hesarin sivuilla olevasta HSL:n mainoksesta ja se on sen verran hyvää komedia että kelpaa nauraa.
HSL sanoi:
[Runkolinjojen] Matkustajamäärät ovat suuria, ja liikenne on metromaisen täsmällistä ja tiheää. Lisäksi monilla linjoilla on liikennevaloetuuksia, jotta matka kulkisi niin sujuvasti kuin mahdollista.
 
Tässä piristystä maanantaihin. Kyseinen lainaus on Hesarin sivuilla olevasta HSL:n mainoksesta ja se on sen verran hyvää komedia että kelpaa nauraa.

Oi kiitos tästä maanantain piristyksestä! Huvittavin kohta on mielestäni

HSL sanoi:
Runkolinjoilla tarkoitetaan tiettyjä reittejä, jotka kulkevat kaupunginosien halki ja syöttävät liikennettä eteenpäin.

No mitä ne siniset bussit tekevät? Minkä läpi ne kulkevat? :lol:

ja

HSL sanoi:
Kyytiin voi nousta kaikista ovista, eikä keskiovista nousevien tarvitse esittää lippua kuljettajalle.

Eli etu- ja takaovesta kyytiin nousevien on esitettävä lippunsa kuljettajalle.

Ei siinä, pikkujoulukausihan alkoi juuri :lol:
 
Kävin eilen aamulla 40:n kyydissä päästä päähän. Ihan suurimmassa aamuruuhkassa en ollut, mutta hieman sen jälkeen 8:04 lähdöllä Pelimannintieltä. Tuli huomattua useita liikenneinfraan liittyviä ongelmia matkan varrella.

Ensinnäkin Soittajankujan pysäkille tultaessa jouduttiin jäämään ajoradalle odottamaan 42:n lähtöä, koska bussit eivät mahtuneet samaan aikaan pysäkkitaskuun. En ole varma, oliko kyseessä lumen aiheuttama olosuhde, mutta ainakin sateliittikuvasta vaikuttaisi, että pysäkki ei olisi ollut tarpeeksi pitkä kummalekin bussille kesälläkään, olettaen ettei sitä pidennetty ennen runkolinjan aloitusta. Kanneltie 8 pysäkille tultaessa 42 oli jo ehtinyt ohittamaan sen, että sillä kertaa ei häiriötä tullut enempää.

Seuraavaksi Kaupintien ja Näyttelijäniten risteyksessä bussi ei mahtunut suoraan jonottavien autojen takaa kääntyvien kaistalle, vaan risteyksessä odotettiin ylimääräinen valokierto. Jälkeenpäin karttaa katsoessa bussi taisi vielä joutua seisomaan Aku Korhosen tien risteyksessä, vaikkakin kun kyseessä on T-risteys, varsinaista liikenteen tukkimista ei kai tapahtunut.

Viimeisenä ennen Elielinaukiolle saapumista Mannerheimintieltä Töölönlahdenkadulle kääntymään ei ehditty ensimmäisillä vihreillä vaikka jonossa oli seisottu jonkin aikaa jo ennen niitäkin. Ensimmäisillä vihreillä pääsi edellinen 40:n bussi, jonka oma vuoro oli ottanut kiinni, vaikkakin vasta Oopperan eteläpuolella. Junalla Kannelmäkeen tullessa katselin kun kaksi 40:iä kulki peräkanaa Helsingin suuntaan jo Soittajantiellä, eli tilanne olisi ketjuuntumisen kanssa voinut olla huonompikin.


Vaikka 40 on luonteeltaan perusbussimaisempi kuin mihin on runkolinjojen kanssa totuttu tähän asti, niin tällaisia ongelmia pitäisi vähitellen ruveta ratkomaan, kun kerran halutaan runkolinjastoon satsata.
 
Viimeksi muokattu:
Perusidealtaan on todettava että 20,30 ja 40 on ihan jotain muuta kuin vaikkapa 550. Pointti on varmaan siinä että kun peruslinja muutetaan runkobussilinjaksi. Muutoksen yhteydessä ei tehdä riittävästi pysäkkiharvennuksia eikä linjaa nopeuttavia teknisiä toimenpiteitä saada tehtyä kuin viiveellä.

Mutta matkustajan kannalta esim 30 kyyti on joutuisampaa kuin vanhan 39:n.
 
Perusidealtaan on todettava että 20,30 ja 40 on ihan jotain muuta kuin vaikkapa 550. Pointti on varmaan siinä että kun peruslinja muutetaan runkobussilinjaksi. Muutoksen yhteydessä ei tehdä riittävästi pysäkkiharvennuksia eikä linjaa nopeuttavia teknisiä toimenpiteitä saada tehtyä kuin viiveellä.

Mutta matkustajan kannalta esim 30 kyyti on joutuisampaa kuin vanhan 39:n.

On niitä pysäkkiharvennuksiakin tehty vaikka 78 -> 560 muutoksessa. En noita runkolinjoja tunne yhtä hyvin, mutta ehkei niille ole uskallettu tehdä samassa määrin harvennuksia, kun eivät ole lähiölinjoja? 560:kin toki säilytti tavallisen bussilinjan pysäkkitiheyden Vuosaaren ja Rastilan metroasemien välillä, kun on ainut aluetta palveleva tavallinen bussilinja, mutta sielläkin on kyllä kaavamuutoksien kautta tulossa pysäkkimuutoksia tulevaisuudessa.
 
Nobinan 1269 linjalla 30 eilen puolen päivän maissa liikkennöi paperisen linjatunnuksen kanssa Pitäjänmäellä. Tuulilasin ylälaidassa luki "Kamppi via Kannelmäki".

Mutta eipähän matkustajat turhia kyselleet , jos ovat jo alkaneet tottua tähän. Tässä tapauksessa painavin informaatio oli paperinen linjatunnus. Ja minäkin pääsin haluamaani paikkaan.
 
Nobinan 1269 linjalla 30 eilen puolen päivän maissa liikkennöi paperisen linjatunnuksen kanssa Pitäjänmäellä. Tuulilasin ylälaidassa luki "Kamppi via Kannelmäki".

Mutta eipähän matkustajat turhia kyselleet , jos ovat jo alkaneet tottua tähän. Tässä tapauksessa painavin informaatio oli paperinen linjatunnus. Ja minäkin pääsin haluamaani paikkaan.

Voisi vain palata vanhaan tuttuun pelkään linja numeroon, jättää määränpäät pois. Ei taida enään mikään linja mennä samalta pysäkiltä kahta kertaa eri suuntaan, kuten enne v55 Myyrmäestä Varistoon ja Tikkurilaan.
 
Voisi vain palata vanhaan tuttuun pelkään linja numeroon, jättää määränpäät pois. Ei taida enään mikään linja mennä samalta pysäkiltä kahta kertaa eri suuntaan, kuten enne v55 Myyrmäestä Varistoon ja Tikkurilaan.

Menee esim Leppävaaran Shellin pysäkillä samannumeroinen linja kahteen eri suuntaan, mutta nyt en muista mikä. Itse kyllä pidän määränpäiden ilmestymistä informaation hyvänä asiana. Ja Ennenhän ei ollut suuria LED-näyttöjä.
 
Voisi vain palata vanhaan tuttuun pelkään linja numeroon, jättää määränpäät pois. Ei taida enään mikään linja mennä samalta pysäkiltä kahta kertaa eri suuntaan, kuten enne v55 Myyrmäestä Varistoon ja Tikkurilaan.

Tässähän tuo määränpää oli erittäin olennaista tietoa. "via Kannelmäki" on tietysti väärin, mutta 20 ja 30 ovat tietääkseni kulkeneet Kamppiin viimeiset muutama tuntia, joten onhan se hyvä, että matkustaja tietää tuon myös. Busseista jotka menevät samalta pysäkiltä kahteen suuntaan: lähibussilinjoilla tuo tapahtuu varmaan aika monessa paikassa, mutta täysikokoisista busseista tulee nopeasti mieleen ainakin 831K Karhusaaressa, ja minulla on myös sellainen muistikuva, että jokin 173:n variaatio tekee samanlaisen piston jossain.
 
Voisi vain palata vanhaan tuttuun pelkään linja numeroon, jättää määränpäät pois. Ei taida enään mikään linja mennä samalta pysäkiltä kahta kertaa eri suuntaan, kuten enne v55 Myyrmäestä Varistoon ja Tikkurilaan.

Edellä mainitun lisäksi esimerkiksi Vuosaaressa Kallahden lenkki on samaan suuntaan lähibusseilla määränpäästä riippumatta. (tuolla myös on pysäkkitolppa ainakin rannassa)
 
Menee esim Leppävaaran Shellin pysäkillä samannumeroinen linja kahteen eri suuntaan, mutta nyt en muista mikä.

Tämähän on 229, Karakallion suunnan lähibussi. Toinenkin Leppävaaran lähibussi, 207, pysähtyy useilla sivuteillä Pohjois-Leppävaarassa samassa paikassa molempiin suuntiin, mieleeni tulee ainakin Leppävaaran uimahalli, eli pysäkki nro. E1046.

Omasta mielestäni määränpää on hyvä olla linjakilvissä jo kansalaisten paikallistuntemuksen parantamiseksi. Jos näin ei olisi, en itse ainakaan tuntisi pääkaupunkiseutua yhtä hyvin kuin nyt.
 
Busseista jotka menevät samalta pysäkiltä kahteen suuntaan: lähibussilinjoilla tuo tapahtuu varmaan aika monessa paikassa, mutta täysikokoisista busseista tulee nopeasti mieleen ainakin 831K Karhusaaressa, ja minulla on myös sellainen muistikuva, että jokin 173:n variaatio tekee samanlaisen piston jossain.

Linja 992 Söderkullassa sekä 993K Boxin koululla. Toki, 992 menee vain aamupäivällä Nikkilän suuntaan ja iltapäivällä Eriksnäsin suuntaan. 993K taas Boxin koululta aamuisin vain Taasjärvelle ja iltapäivisin vain Nikkilään.
 
Takaisin
Ylös