Vantaan linja 72N

Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,220
HSL Joukkoliikenne -blogissa wade sanoi:
0.16 72N Tikkurila – Kulomäki (NF 721)

Tämähän on järkevä linja – kiertää jokaisen vantaalaisen asunnon takapihan kautta ja silti kukaan ei tätä linjaa käytä.

Itse ajattelisin, että linjan käyttämättömyydelle on kolme syytä.

  • Simonkylässä asuvat eivät tiedä linjasta mitään ja siksi perus-611:n liikennöintiaikojen ulkopuolella he käyttävät omaa autoa, taksia tai Koivukyläntietä kulkevia linjoja.
  • Muualla reitin varrella asuvat ihmiset näkevät N-kirjaimen ja ajattelevat, että se on yölinjojen tapainen pitkä ja kiertelevä linja.
  • Kulomäkeläiset vaihtavat linjaan vasta Korsossa, eivätkä Tikkurilassa, koska Korsosta on Kulomäkeen paljon lyhyempi matka (tämä on yleistä myös päivisin, koska kuka nyt koko linjan jaksaisi päästä päähän ajaa, jos on helpompikin tapa päästä perille).

Tässä vielä kartalla tuo ainoa ero tavalliseen 72:een:
 

Liitetiedostot

  • 72N.JPG
    72N.JPG
    59 KB · Lukukerrat: 1,099
Linjan lähtöajoissa voisi myös olla hiukkasen korjaamista:

  • Ma-to 2 lähtöä puolentoista tunnin vuorovälillä
  • Pe lähdöt kummallisella vuorovälillä Tikkurilasta: 22.45, 23.15, 0.15, 0.45, 2.00
  • La vähintäänkin yhtä erikoinen vuoroväli ja perjantaita vähemmän lähtöjä: 22.44, 23.44, 0.16, 1.46
  • Su edes vähän järkevämmän näköinen aikataulu: 21.30, 22.15, 22.45, 23.45

Itse tosiaan kuljin juuri tuolla la-illan 0.16 lähdöllä, joka lähti puoli tuntia ennen edellistä vuoroa - tuonkin takia matkustajia oli luultavasti paljon normaalia vähemmän.
 
Linjan lähtöajoissa voisi myös olla hiukkasen korjaamista:

  • Ma-to 2 lähtöä puolentoista tunnin vuorovälillä
  • Pe lähdöt kummallisella vuorovälillä Tikkurilasta: 22.45, 23.15, 0.15, 0.45, 2.00
  • La vähintäänkin yhtä erikoinen vuoroväli ja perjantaita vähemmän lähtöjä: 22.44, 23.44, 0.16, 1.46
  • Su edes vähän järkevämmän näköinen aikataulu: 21.30, 22.15, 22.45, 23.45

Eikös tuo nykyisellään synkkaa junien kanssa ihan mukavasti sekä Tikkurilassa että Korsossa? Tasaisella vuorovälillä yhteys junilta tuskin onnistuisi, koska junien vuoroväli myöhään illalla on harvahko.
 
Eikös tuo nykyisellään synkkaa junien kanssa ihan mukavasti sekä Tikkurilassa että Korsossa?

Pikaisella katsomisella noista lähdöistä suurin osa osuisi ihan hyvin Tikkurilassa, kuten ma-pe kello 22.45 (N-juna Helsingistä 22.37) ja pe 23.15 (I Hgistä 23.07), mutta esimerkiksi pe klo 0.45-lähdölle halutakseen täytyy tulla Tikkurilaan N-junalla jo 0.22 ja yhtä pitkä odotus olisi myös la klo 1.46-lähdölle junalta vaihtaessa. Jos nyt sattuu vaikka myöhästymään vaikkapa la-iltana 0.16-vuorolta saapumalla Tikkurilaan vasta N-junalla kello 0.22, niin tuskin sitä seuraavaa 1.46 lähtevää vuoroa sinne kukaan Simonlaaksoon matkaava haluaa jäädä odottamaan - ennemmin itse ainakin kävelisin 611N:lle, josta olisi pois jäädessä 500 metriä pidempi kävelymatka ja Tikkurilassa 55 minuuttia lyhyempi bussin odotus.

Ennemmin 72N:n voisi laittaa kulkemaan vaikkapa tunnin välein läpi illan synkkaamalla se N- ja T-junien (pe-la myös I-junien) kanssa, kuin nykyisellä systeemillä, jolloin linja tuntuu lähtevän hieman kärjistetysti koko illan ajan vuorovälillä 30-90-30-90, jolloin linjan aikatauluja on paljon vaikeampi muistaa ulkoa. Mikäli linja lähtisi tunnin välein, matkustajien olisi myös helpompi muistaa, mihin kellonaikaan tunnin välein lähtevällä junalla bussiin ehtii.
 
Ennemmin 72N:n voisi laittaa kulkemaan vaikkapa tunnin välein läpi illan synkkaamalla se N- ja T-junien (pe-la myös I-junien) kanssa, kuin nykyisellä systeemillä, jolloin linja tuntuu lähtevän hieman kärjistetysti koko illan ajan vuorovälillä 30-90-30-90, jolloin linjan aikatauluja on paljon vaikeampi muistaa ulkoa. Mikäli linja lähtisi tunnin välein, matkustajien olisi myös helpompi muistaa, mihin kellonaikaan tunnin välein lähtevällä junalla bussiin ehtii.

Tunnin vuorovälillä linjaa jouduttaisiin liikennöimään kahden tunnin kierrosajalla, josta seisonta-aikaa päättäreillä olisi lähes puolet ajasta, sillä linjan sivun ajoaika on 30-35 min tuohon aikaan illasta. Siihen aikaan 72N:ää ajetaan pääsääntöisesti 90 min kierroksilla, joitakin yksittäisiä lyhyempiä ja pidempiä kierroksia näyttäisi olevan seassa.
 
Tunnin vuorovälillä linjaa jouduttaisiin liikennöimään kahden tunnin kierrosajalla, josta seisonta-aikaa päättäreillä olisi lähes puolet ajasta, sillä linjan sivun ajoaika on 30-35 min tuohon aikaan illasta.

Linjalla on näköjään alkanut sopimuskin vasta pari vuotta sitten, ja samassa paketissa olevan v71:n kanssa tahdistamisesta en osaa sanoa. Tulevaisuudessa voisi harkita v72:n laittamista samaan pakettiin vaikkapa v70:n tai 731:n kanssa, mikäli HSL haluaa v72:n vuorovälejä vähän inhimillistää.
 
Tulevaisuudessa voisi harkita v72:n laittamista samaan pakettiin vaikkapa v70:n tai 731:n kanssa, mikäli HSL haluaa v72:n vuorovälejä vähän inhimillistää.

Kyllä 72/N:n ja 731/N:n vuorovälit ovat inhimilliset jo nykyäänkin. Ainoastaan illalla lähtevät muutaman kerran samaan aikaan tai 5-10 min sisään. Mutta muutoin lähtevät niin, että muodostuu tasainen vuoroväli niin molemmille linjoille erikseen kuin myös yhdessä.
 
Viime kevääseen astihan tuo 72N oli kulussa paljon laajemmin, mm. koko sunnuntaipäivän, kun 611 oli korvattu 611N-vuoroilla. Pari kertaa olen ollut kyydissä tuolla Simonsillan lenkillä eikä siellä kummallakaan kerralla tullut ketään kyytiin eikä jäänyt pois. Kerran olen myös nähnyt, kun bussi peruutti kohtalaisen matkan takaisin risteykseen päästäkseen tekemään N-lenkkinsä :)
 
Linja v72N lakkautetaan 13.8.2012 lähtien ja se korvataan linjan v72 normaaleilla vuoroilla. Syynä ovat vähäiset matkustajamäärät.
 
Linja v72N lakkautetaan 13.8.2012 lähtien ja se korvataan linjan v72 normaaleilla vuoroilla. Syynä ovat vähäiset matkustajamäärät.

Päätöstä tuosta ei kai kuitenkaan vielä ole? Ainakin HSL:n sivuilla olevan suunnitelman yhteydessä sanotaan, että suunnitelma esitellään HSL:n hallitukselle tammikuussa.
 
Päätöstä tuosta ei kai kuitenkaan vielä ole? Ainakin HSL:n sivuilla olevan suunnitelman yhteydessä sanotaan, että suunnitelma esitellään HSL:n hallitukselle tammikuussa.

Ei olekaan, mutta lakkautus on melko varmaa, koska matkustajamäärät ovat mitä ovat, enkä usko kenenkään siitä valittavan.
 
Takaisin
Ylös