Lentokentän liikenne öisin

Liittynyt
7 Maaliskuu 2009
Viestit
1,437
Matkalaukkutelineet vaatimuksena vain linjan 615/T/TK/V/VK autoissa. Ja samoin lentokenttä väritys Hsl. autoissa(siis lentokoneen kuva) vaaditaan/saa olla vain lentokenttälinjojen autoissa. Helbillä 415/451:n autoista otettiin/otetaan jo teipatut koneen kuvat pois jotta niillä saadaan ajaa viikonloppuisin muita linjoja... Hsl meinasi että noita uusia autoja pitäisi seisottaa vkl. kun 415/451 eivät liikennöi viikonloppuisin... :lol:
Lentokenttälinjojen tulisi liikennöidä joka päivä, sillä matkustus on silloinkin vilkasta lomamatkojen vuoksi. Ja myöskin yksi linja, v61, voitaisiin brändätä 24/7 -tyyliseksi linjaksi T-junan (vain 3 junavuoroa lisää nykytarjontaan) ja jonkin näköiseen Yöjokeriin Rautatientorilta Itäkeskukseen korvaten N-yölinjarallin, kaikkien kulkiessa 30 min välein yöllä aikataulut tahdistettuina toisiinsa. Liityntälinjat kulkisivat 1 auton, per linja, voimin hiljaisimpana aikana 2.00-5.00 ja vuoroväli riippuisi linjakierron pituudesta. Pääpointti: Suomen suurin lentoasema on auki ja vastaanottaa lentoja 24 tuntia vuorokaudessa, joten jonkinlaista palvelua on oltava koko ajan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - syyskuu 2011

Ei enää liity aiheeseen, mutta lyhyesti mielipiteeni koko touhusta: lentokenttälinjojen tulisi liikennöidä joka päivä, sillä matkustus on silloinkin vilkasta lomamatkojen vuoksi. Ja myöskin yksi linja, v61, voitaisiin brändätä 24/7 -tyyliseksi linjaksi T-junan (vain 3 junavuoroa lisää nykytarjontaan) ja jonkin näköiseen Yöjokeriin Rautatientorilta Itäkeskukseen korvaten N-yölinjarallin, kaikkien kulkiessa 30 min välein yöllä aikataulut tahdistettuina toisiinsa. Liityntälinjat kulkisivat 1 auton, per linja, voimin hiljaisimpana aikana 2.00-5.00 ja vuoroväli riippuisi linjakierron pituudesta. Pääpointti: Suomen suurin lentoasema on auki ja vastaanottaa lentoja 24 tuntia vuorokaudessa, joten jonkinlaista palvelua on oltava koko ajan.

Vaan olisiko tällaiselle liikenteelle oikeasti kysyntää? Ihan huvin vuoksi aamuyön liikennettä ei varmastikaan kannata lisätä, mikäli käyttäjämäärät jäävät yhtä pieniksi kuin linjoilla v61, v62 ja 620N, joilla pikkutuntien vuorojen matkustajien määrän saa yleensä laskettua yhden käden sormilla. Veikkaan, ettei kovin moni yölennolla saapunut matkustaja halua lähteä seikkailemaan millään harvoin kulkevalla v61+T-juna+Yöjokeri+liityntälinja -yhdistelmällä, kun saman matkan pääsee taksilla ovelta ovelle vartissa. Maksaa vähän enemmän, mutta jos on ollut varaa maksaa satasia lentolipusta, ei joku parinkympin taksimatka enää tunnu missään. Eiköhän järkevämpää olisi kuitenkin suunnata rajalliset resurssit lentokenttäbussien liikenteen parantamiseen esimerkiksi klo 23 - 02, jolloin saapuvia lentoja on vielä runsaasti sekä klo 4:n jälkeen aamulla, jolloin aikaisille aamulennoille on kulkijoita. Käsittääkseni Helsinki-Vantaalla on tuossa klo 02 - 05 aikoihin ihan kuollutta.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - syyskuu 2011

Käsittääkseni Helsinki-Vantaalla on tuossa klo 02 - 05 aikoihin ihan kuollutta.

Lentokentällä on tohon 02-05 aikaa todella kuollutta ja kuin moni ihminen jaksaisi pitkän lennon jälkeen mennä istumaan bussiin? Itse olen aina ollut rättipoikki lennon jälkeen ja ollut tyytyväinen että olen päässyt taksilla kotia nukkumaan enkä istumaan busseihin ja juniin.
 
Helsinki-Vantaan yöliikenne

Lentokentällä on tohon 02-05 aikaa todella kuollutta ja kuin moni ihminen jaksaisi pitkän lennon jälkeen mennä istumaan bussiin? Itse olen aina ollut rättipoikki lennon jälkeen ja ollut tyytyväinen että olen päässyt taksilla kotia nukkumaan enkä istumaan busseihin ja juniin.
Aina löytyy niitä, joilla esim. ei ole varaa taksiin tai uskaltavat/jaksavat/haluavat matkustaa yöllä. Ja 02-05 ei kulje tällä hetkellä yhtään bussia, mutta joka yö tuohon aikaan saapuu joitakin lentoja.

Itse en käytä koskaan taksia, koska en sellaista tarvitse. Kyllä rahaa löytyisi tarpeeksi lomabudjetista, mutta käytän aina paikallista joukkoliikennettä. Itse en ole edes lomamatkan jälkeen rättiväsynyt vaan tavallista pirteämpi kaikesta rutiineja rikkovasta johtuen. Kerran saavuin 01.45 ja onneksi oli vielä mahdollisuus päästä joukkoliikenteellä kotiin. Nykyään laukut eivät ole enään niin suuri ongelma, kun käytetään pienempiä (joka hengellä oma) ja pyörällisiä kevyitä nostettavia laukkuja. Niiden kanssa matka sujuu vaikka Pariisin metrossa ruuhka-aikaan.
Vaan olisiko tällaiselle liikenteelle oikeasti kysyntää? Ihan huvin vuoksi aamuyön liikennettä ei varmastikaan kannata lisätä, mikäli käyttäjämäärät jäävät yhtä pieniksi kuin linjoilla v61, v62 ja 620N, joilla pikkutuntien vuorojen matkustajien määrän saa yleensä laskettua yhden käden sormilla.
Tämä korvaisi muun yöliikenteen, kuten 620N:n. Kun yksi lyhyt linja kulkee yöllä, se on yksinkertainen ja edullinen ratkaisu. Ei ole edullista ajaa busseja 620N-tyyliin Hgin keskustaan asti, kun T-juna on jo nyt tarjoamassa yhteyttä keskustaan.
Veikkaan, ettei kovin moni yölennolla saapunut matkustaja halua lähteä seikkailemaan millään harvoin kulkevalla v61+T-juna+Yöjokeri+liityntälinja -yhdistelmällä, kun saman matkan pääsee taksilla ovelta ovelle vartissa. Maksaa vähän enemmän, mutta jos on ollut varaa maksaa satasia lentolipusta, ei joku parinkympin taksimatka enää tunnu missään.
Ei ole mahdollista järjestää suoria vaihdottomia yhteyksiä yöllä, kun yritetään liikennöidä mahdollisimman taloudellisesti. Hiljaisina tunteina ei voi ylläpitää 500-sarjan kehämäisiä poikittaislinjoja, jotka ovat suunniteltu päivä- ja työliikennettä ajatellen. Suurin osa matkailijoista ei ole matkalla juuri jonnekin liityntäkohteeseen, vaan suurimmalle osalle riittää kaksi vaihtoa, joka on vielä kohtuullista. Helsingin keskustaan pääsisi lentoasemalta 50 minuutissa, joka on hyvä verrattuna nykyiseen ei-mihinkään. 80 minuutin seutulipulla ehtisi kotiin vaikka Östersundomiin saakka. Matka-ajat olisivat mielestäni hyvinkin kohtuulliset suhteessa kellonaikaan. Yölipuista saa myös hyvää lipputuloa ja matkustaja säästää kuitenkin reilusti verrattuna taksiin.
Eiköhän järkevämpää olisi kuitenkin suunnata rajalliset resurssit lentokenttäbussien liikenteen parantamiseen esimerkiksi klo 23 - 02, jolloin saapuvia lentoja on vielä runsaasti sekä klo 4:n jälkeen aamulla, jolloin aikaisille aamulennoille on kulkijoita. Käsittääkseni Helsinki-Vantaalla on tuossa klo 02 - 05 aikoihin ihan kuollutta.
Minusta olisi järkevämpää tarjota edes yksi kunnon yhteys ympäri vuorokauden. Kehärata sulkeutuu luultavasti matkustajamääräodotusten vuoksi kuten M-junakin klo 23 joten lähin yhteys on Tikkurilassa, jonne yhteyden luominen vaatisi vain kaksi bussia, jotka voivat olla laadukkaita päivällä liikennöiviä autoja. Yksi vaihtoehto olisi 23-05 välillä liikennöidä 1 Flirt-junalla pätkälinjaa Lentoasema-Tikkurila 61-bussin sijaan, mutta väliasemat olisi pidettävä suljettuina ylläpitokustannuksia ajatellen.
 
Vs: Helsinki-Vantaan yöliikenne

Yksi vaihtoehto olisi 23-05 välillä liikennöidä 1 Flirt-junalla pätkälinjaa Lentoasema-Tikkurila 61-bussin sijaan, mutta väliasemat olisi pidettävä suljettuina ylläpitokustannuksia ajatellen.
Hetkinen. Mitä ylläpitokustannuksia muka on Leinelän ja Hiekkaharjun pitämisestä auki? Ainakin Hiekkaharjun osalta näkisin, että sen sulkeminen olisi kustannus ja edellyttäisi myös melkoisia rakennustöitä. Onhan se nytkin auki koko yön, silloinkin, kun junia ei kulje...
 
Vs: Helsinki-Vantaan yöliikenne

Yksi vaihtoehto olisi 23-05 välillä liikennöidä 1 Flirt-junalla pätkälinjaa Lentoasema-Tikkurila 61-bussin sijaan, mutta väliasemat olisi pidettävä suljettuina ylläpitokustannuksia ajatellen.

Hetkinen. Mitä ylläpitokustannuksia muka on Leinelän ja Hiekkaharjun pitämisestä auki? Ainakin Hiekkaharjun osalta näkisin, että sen sulkeminen olisi kustannus ja edellyttäisi myös melkoisia rakennustöitä. Onhan se nytkin auki koko yön, silloinkin, kun junia ei kulje...

Sulkemisperusteeksi ei käy edes se, että junat ohittavat laituriraidetta pitkin, koska tätähän tapahtuu tälläkin hetkellä Rantaradalla ja Pääradalla. Asemien sulkeminen ja asemien ohitus ovat siis kaksi eri asiaa, joten niitä ei kannata sotkea keskenään. Uskoisin, että Knightrider tarkoitti sitä, että yöllä tuo 61:stä korvaava juna siis ohittaisi asemat, koska auki ne ovat joka tapauksessa, kuten Max jo totesi.
 
Vs: Helsinki-Vantaan yöliikenne

Tämä korvaisi muun yöliikenteen, kuten 620N:n. Kun yksi lyhyt linja kulkee yöllä, se on yksinkertainen ja edullinen ratkaisu. Ei ole edullista ajaa busseja 620N-tyyliin Hgin keskustaan asti, kun T-juna on jo nyt tarjoamassa yhteyttä keskustaan.

Jos päätettäisiin tarjota joukkoliikennettä lentokentälle läpi yön niin mielestäni kyllä linja 620N olisi siihen paras ratkaisu, jonkun hankalan bussi+juna yhteyden asemesta. Eli kyllä yöaikaan sen yhteyden on oltava suora yhteys keskustaan. Sitäpaitsi linja 620N on yöaikaan ainoa tuota reittiä ajava linja, joten se tarjoaisi läpi yön joukkoliikennepalvelua myös reittinsä varren asutukseen ja Flamingoon. Omien havaintojeni mukaan 620N kerää hyvin reittinsä varrelta matkustajia myöhäisilloissa, koska se ottaa kyytiin myös Helsingistä.
 
Vs: Helsinki-Vantaan yöliikenne

Jos päätettäisiin tarjota joukkoliikennettä lentokentälle läpi yön niin mielestäni kyllä linja 620N olisi siihen paras ratkaisu, jonkun hankalan bussi+juna yhteyden asemesta. Eli kyllä yöaikaan sen yhteyden on oltava suora yhteys keskustaan.

Jep, yhteys voi olla yöllä hidas, mutta ei vaihdollinen. Viimeinen asia mitä sitä jaksaa kentälle keskellä yötä pöllähdettyään alkaa miettimään on maaliikenteen vaihtocombo, jolla pääsisi varsinaiseen kohteeseen.
 
Vs: Helsinki-Vantaan yöliikenne

Jos päätettäisiin tarjota joukkoliikennettä lentokentälle läpi yön niin mielestäni kyllä linja 620N olisi siihen paras ratkaisu, jonkun hankalan bussi+juna yhteyden asemesta. Eli kyllä yöaikaan sen yhteyden on oltava suora yhteys keskustaan. Sitäpaitsi linja 620N on yöaikaan ainoa tuota reittiä ajava linja, joten se tarjoaisi läpi yön joukkoliikennepalvelua myös reittinsä varren asutukseen ja Flamingoon. Omien havaintojeni mukaan 620N kerää hyvin reittinsä varrelta matkustajia myöhäisilloissa, koska se ottaa kyytiin myös Helsingistä.
Mutta onko reitillä hiljaisina aikoina tarpeeksi matkustajia, vaikka keskiyöllä olisikin?
Sulkemisperusteeksi ei käy edes se, että junat ohittavat laituriraidetta pitkin, koska tätähän tapahtuu tälläkin hetkellä Rantaradalla ja Pääradalla. Asemien sulkeminen ja asemien ohitus ovat siis kaksi eri asiaa, joten niitä ei kannata sotkea keskenään. Uskoisin, että Knightrider tarkoitti sitä, että yöllä tuo 61:stä korvaava juna siis ohittaisi asemat, koska auki ne ovat joka tapauksessa, kuten Max jo totesi.
Tosiaan, tarkoitin lähinnä lamppujen ja liukuportaien sulkemista, en fyysistä eristämistä.

Jep, yhteys voi olla yöllä hidas, mutta ei vaihdollinen. Viimeinen asia mitä sitä jaksaa kentälle keskellä yötä pöllähdettyään alkaa miettimään on maaliikenteen vaihtocombo, jolla pääsisi varsinaiseen kohteeseen.
Entäs, jos lentokentältä Hiekkaharjuun ajava yksikkö kiinnittyisi T-junaan Hiekkaharjussa ja jatkaisi täten vaihdottomana Hgin keskustaan poistamatta T-junan Hiekkaharjun pohjoispuoleista laajaa palvelualuetta? Ajaahan nytkin junia, joilla on vaunuista riippuen kaksi eri määränpäätä. Ja lentoasemalta lähtevällä yksiköllä ei olisi kuin yksi määränpää ja reitti kaikilla vaunuilla, samoin kuin T-junalla. Ainoastaan T-junan osuus Hgin keskustasta Hiekkaharjuun ajettaisiin kahden yksikön ja määränpään taktiikalla. Ja matkakin olisi suurin piirtein yhtä nopea kuin Kehäradalla päiväsaikaan!
 
Vs: Helsinki-Vantaan yöliikenne

Entäs, jos lentokentältä Hiekkaharjuun ajava yksikkö kiinnittyisi T-junaan Hiekkaharjussa ja jatkaisi täten vaihdottomana Hgin keskustaan poistamatta T-junan Hiekkaharjun pohjoispuoleista laajaa palvelualuetta? Ajaahan nytkin junia, joilla on vaunuista riippuen kaksi eri määränpäätä. Ja lentoasemalta lähtevällä yksiköllä ei olisi kuin yksi määränpää ja reitti kaikilla vaunuilla, samoin kuin T-junalla. Ainoastaan T-junan osuus Hgin keskustasta Hiekkaharjuun ajettaisiin kahden yksikön ja määränpään taktiikalla. Ja matkakin olisi suurin piirtein yhtä nopea kuin Kehäradalla päiväsaikaan!

Mielestäni 275 matkustajan juna on vähän turhan suuri sellaisen matkustajajoukon kuljettamiseen, joka mahtuisi yhteen taksiin. Kuten jo aiemmin mainitsin, ei lentokentältä aamuyöllä lähtevissä linjojen 61 ja 620N busseissa ole juurikaan matkustajia, joten vaikea kuvitella, että junayhteys yhtäkkiä kasvattaisi matkustajamääriä monikymmenkertaisiksi. Esimerkiksi ensi yönä aamuyön tunteina saapuu tasan kaksi lentoa, jotka kumpikin lienevät etelän lomalentoja. Jos oletetaan, että osa matkustajista on maakunnista (näille voi olla esim. matkanjärjestäjän oma bussikuljetus), osa on tullut omalla autollaan, osa käyttää taksia, ei jäljelle lopulta jää kovin paljon potentiaalisia joukkoliikennematkustajia. Lisäksi niiden harvojen joukkoliikennematkustajien määränpäät varmasti ovat eri puolilla seutua. Lomalennoilla on varmasti paljon perheitä ym. porukoita, jotka voivat ottaa yhteisen taksin. Esimerkiksi neljälle hengelle taksi voi tulla jopa edullisemmaksi kuin yötaksan mukaiset joukkoliikenneliput.
 
Vs: Helsinki-Vantaan yöliikenne

Mielestäni 275 matkustajan juna on vähän turhan suuri sellaisen matkustajajoukon kuljettamiseen, joka mahtuisi yhteen taksiin. Kuten jo aiemmin mainitsin, ei lentokentältä aamuyöllä lähtevissä linjojen 61 ja 620N busseissa ole juurikaan matkustajia, joten vaikea kuvitella, että junayhteys yhtäkkiä kasvattaisi matkustajamääriä monikymmenkertaisiksi. Esimerkiksi ensi yönä aamuyön tunteina saapuu tasan kaksi lentoa, jotka kumpikin lienevät etelän lomalentoja. Jos oletetaan, että osa matkustajista on maakunnista (näille voi olla esim. matkanjärjestäjän oma bussikuljetus), osa on tullut omalla autollaan, osa käyttää taksia, ei jäljelle lopulta jää kovin paljon potentiaalisia joukkoliikennematkustajia. Lisäksi niiden harvojen joukkoliikennematkustajien määränpäät varmasti ovat eri puolilla seutua. Lomalennoilla on varmasti paljon perheitä ym. porukoita, jotka voivat ottaa yhteisen taksin. Esimerkiksi neljälle hengelle taksi voi tulla jopa edullisemmaksi kuin yötaksan mukaiset joukkoliikenneliput.
Junan kokoa ei voi muuttaa johtuen ratageometriasta. Olisi se kuitenkin ulkomaalaisesta outoa saapua lentokentälle, jolla on kunnon bussiterminaalit ja kymmeniä bussilinjoja ja juna-asema eikä yksikään joukkoliikennekulkupeli kuitenkaan liikkuisi missään. Yksi yhteys saisi luvan olla, mutta mikä olisi paras hiljaisimpana aikana: 4kpl 620N-busseja, 2kpl v61-busseja vai 1 kpl Flirt-junaa? Kaikissa vaihtoehdoissa vuoroväli 30 min. Juna olisi helpoin, voisi laittaa isot kyltit lentoasemalle: 24h/7 Train connection to Helsinki City Centre via Tikkurila, Vantaa ja mainostaa ympärivuorokautista yhteyttä myös reitin asemilla ja aikataulukirjassa. Huomaa, että Keravan kaupunkiradalla kulkee jo nykyään kolmen vuoron puuttumista/suunta/vrk lukuunottamatta junia 24 tuntia vuorokaudessa, lisäys olisi pieni ja junan suosio myös Keravan ja Helsinki C:n välillä kasvaisi, kun matkustaja voi huoletta mennä kotiin keskustasta milloin vain.
 
Vs: Helsinki-Vantaan yöliikenne

Junan kokoa ei voi muuttaa johtuen ratageometriasta. Olisi se kuitenkin ulkomaalaisesta outoa saapua lentokentälle, jolla on kunnon bussiterminaalit ja kymmeniä bussilinjoja ja juna-asema eikä yksikään joukkoliikennekulkupeli kuitenkaan liikkuisi missään. Yksi yhteys saisi luvan olla, mutta mikä olisi paras hiljaisimpana aikana: 4kpl 620N-busseja, 2kpl v61-busseja vai 1 kpl Flirt-junaa? Kaikissa vaihtoehdoissa vuoroväli 30 min. Juna olisi helpoin, voisi laittaa isot kyltit lentoasemalle: 24h/7 Train connection to Helsinki City Centre via Tikkurila, Vantaa ja mainostaa ympärivuorokautista yhteyttä myös reitin asemilla ja aikataulukirjassa. Huomaa, että Keravan kaupunkiradalla kulkee jo nykyään kolmen vuoron puuttumista/suunta/vrk lukuunottamatta junia 24 tuntia vuorokaudessa, lisäys olisi pieni ja junan suosio myös Keravan ja Helsinki C:n välillä kasvaisi, kun matkustaja voi huoletta mennä kotiin keskustasta milloin vain.

Ei kai yhdellä Flirtillä sentään pystytä tarjoamaan puolen tunnin vuoroväliä sekä Helsingistä Keravalle että Lentoasemalta Tikkurilaan? Äkkiseltään laskien tarvittaisiin ainakin viisi junaa, jos Lentoasema - Tikkurila ajettaisiin syöttöliikenteenä. Kussakin junassa sitten kolmen hengen miehistö. Ei tuo ihan halpaa olisi. Keravan kaupunkiradalla on tämänhetkisen aikataulun mukaan viikolla kolmen ja puolen tunnin liikennekatko, joten uusia junavuoroja tarvittaisiin enemmänkin. Linjojen 61 ja 620N 30 min välein ajettava yöliikenne hoidetaan tällä hetkellä viidellä bussilla. Linjalla 620N kokeiltiin klo 04 asti ajamista myös viikolla, mutta siitä luovuttiin, kun matkustajia ei ollut. Linjalla 61 ajetaan edelleen myös viikolla läpi yön, mutta eipä noissa vuoroissa matkustajia yleensä ole henkilöautollista enempää, jos ylipäänsä ketään. Niin ja vielä sekin, että Helsinki-Vantaalle ei aamuyön tunteina pahemmin saavu reittilentoja, joilla niitä ulkolaisia turisteja voisi tulla. Lomalentoja voi jokunen tulla, mutta niissä matkustajat ovat kyllä lähes pelkästään suomalaisia.
 
Vs: Helsinki-Vantaan yöliikenne

...4kpl 620N-busseja...

Nykyäänhän 620N:n liikenne hoidetaan muuten kolmella bussilla.

Linjalla 620N kokeiltiin klo 04 asti ajamista myös viikolla, mutta siitä luovuttiin, kun matkustajia ei ollut.

Tuon kokeilun aikana linja kulki vielä tunnuksella 615N, jolloin sillä ei saanut matkustaa Helsingin sisällä. Viimeinen vuoro oli Rautatientorilla 4.30 paikkeilla, joten aamuvuorolaisia kyseisellä vuorolla varmasti olisi Helsingistä ainakin muutama - oma äitinikin on monesti joutunut lähtemään viideksi töihin täältä Maunulasta Sörnäisiin viikolla viimeisellä 620N-vuorolla jo kello 3.20, kun liikennettä ei enää sen jälkeen ennen aamuviittä ole. Tuleehan Leppävaarankin suunnasta Helsinkiin jo ensimmäinen 231-vuoro kello 4.45 mennessä ja ensimmäinen T-junakin on Helsingissä jo 4.25, miksei samanlaisia ratkaisuja voi olla muualla HSL-alueella asuville aamuvuorolaisille?
 
Tavallisina arkiöinäkin on usein keskustan yökerhoissa juhlivaa kansaa liikkeellä ja akselilla Kallio - Sörnäinen - Mäkelänkatu asuu paljon "viihteellä" käyvää nuorehkoa porukkaa joten uskoisin, että jonkin verran kysyntää 620N:n jokaöiselle läpiyön liikenteelle siltäkin taholta olisi. Ei varmaankaan tuulilasikuormia mutta kuitenkin enemmän matkustajia kuin nyt v61:llä.

---------- Viesti lisätty kello 21:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:20 ----------
Jotain tarjontaa lentokentälle on yöaikaan klo 2-5 myös kaukoliikenteen busseilla:

Helsingistä lento-asemalle:
3.00
3.15
4.15

Lentoasemalta Helsinkiin:
4.05
4.25
5.05

Hinta tosin suolainen 8,20€ mutta ei toisaalta mene yötaksaa. Nuo vuorot huomioon ottaen käytännössä lentoasemalle on jo nyt ympärivuorokautinen liikennetarjonta enintään tunnin vuorovälillä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös