Lentokentän liikenne öisin

Jep, yhteys voi olla yöllä hidas, mutta ei vaihdollinen.......

Tuon kokeilun aikana linja kulki vielä tunnuksella 615N, jolloin sillä ei saanut matkustaa Helsingin sisällä......

Tavallisina arkiöinäkin on usein keskustan yökerhoissa juhlivaa kansaa liikkeellä ja akselilla Kallio - Sörnäinen - Mäkelänkatu asuu paljon "viihteellä" käyvää nuorehkoa porukkaa joten uskoisin, että jonkin verran kysyntää 620N:n jokaöiselle läpiyön liikenteelle siltäkin taholta olisi. Ei varmaankaan tuulilasikuormia mutta kuitenkin enemmän matkustajia kuin nyt v61:llä.
Noista tulikin mieleen: Jos ratkaisu olisi 620N, se voisi tosiaankin olla siksi parempi, että se luo junaratojen välille jäävään isoon aukkoon uuden yhteyden ja Jufon havainnot yöliikkujista tosiasia - sen lisäksi hiljaisten tuntien linja voisi kiertää hiukan pidemmän lenkin korvaten aamuyölinjan 06N ja vähentäen linjoilla 64N, 70 ja 72 tarvittavien bussien määrää. Linja pitenisi vain n. 10 minuutilla ja joka toinen vuoro ajaisi 06N:n toista sivua ja joka toinen toista, kuitenkin molempiin suuntiin. Kuitenkin, koska Lentoasemalle ei ole hirmuista liikennettä, ei v61:tä kannattaisi ajaa enää aamuyöllä. Idea visuaalisessa muodossa.
Jotain tarjontaa lentokentälle on yöaikaan klo 2-5 myös kaukoliikenteen busseilla:

Helsingistä lento-asemalle:
3.00
3.15
4.15

Lentoasemalta Helsinkiin:
4.05
4.25
5.05

Hinta tosin suolainen 8,20€ mutta ei toisaalta mene yötaksaa. Nuo vuorot huomioon ottaen käytännössä lentoasemalle on jo nyt ympärivuorokautinen liikennetarjonta enintään tunnin vuorovälillä.
Tunnin vuoroväli on liikaa, 30 min on kaikessa laadukkaassa liikennöinnissä HSL-alueen sisällä äärimaksimi. Lisäksi tiedetään kyllä, kuinka moni stadilainen landebusseja (tai Matkahuolto.fi:tä) osaa/jaksaa/keksii käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Onko niillä tosiaan lupa ottaa matkustajia Helsinkiin päin?

Mikäli matka alkaa ja päättyy pysäkeilä, jotka liikenneluvassa on mainittu käytettäviksi, ei esteitä ole. Mikäli lentoasemalta ei voisi ko vuorolla matkustaa keskustaan, se manittaisiin aikataulussa.
 
Noista tulikin mieleen: Jos ratkaisu olisi 620N, se voisi tosiaankin olla siksi parempi, että se luo junaratojen välille jäävään isoon aukkoon uuden yhteyden ja Jufon havainnot yöliikkujista tosiasia - sen lisäksi hiljaisten tuntien linja voisi kiertää hiukan pidemmän lenkin korvaten aamuyölinjan 06N ja vähentäen linjoilla 64N, 70 ja 72 tarvittavien bussien määrää. Linja pitenisi vain n. 10 minuutilla ja joka toinen vuoro ajaisi 06N:n toista sivua ja joka toinen toista, kuitenkin molempiin suuntiin. Kuitenkin, koska Lentoasemalle ei ole hirmuista liikennettä, ei v61:tä kannattaisi ajaa enää aamuyöllä. Idea visuaalisessa muodossa.

Voisitko esittää sellaisen laskelman, josta käy ilmi, miten liikenne muuttuisi arkiöinä? Viikonloppuisinhan aamuyönliikenne toimii kattavasti lähes koko seudulla ja erityisesti Helsingissä vielä hyvin tiheillä vuoroväleillä. Et siis voi esittää, että 06N:n liikenne korvataan puolen tunnin välein kulkevalla lentokenttäbussilla, koska 06N ei liikennöi arkiöinä ja vastaavasti viikonloppuisin 06N:llä on 20 minuutin vuorovälillä niin paljon matkustajia, ettei puolen tunnin vuoroväli yksinkertaisesti riittäisi ja samaan kyytiin pitäisi vielä saada mahtumaan Vantaalle menevät matkustajat. Sama koskee junaliikennettä: et voi esittää, että T-junalle saadaan kolmella lisävuorolla / suunta 30 min vuoroväli läpi yön, kun oikeasti tuo vaatisi 8 lisävuoroa Helsingistä ja 7 lisävuoroa Helsinkiin. Viikonloppuisin pääradan junaliikenteessä ajetaan jo nyt lähes tauotta, joten muutaman lisävuoron ajaminen tuolloin ei liene aivan mahdoton ajatus. Sen sijaan 15 junavuoron lisääminen viikon matkustajamääriltään hiljaisimpaan ja toisaalta tuotantokustannuksiltaan erittäin kalliiseen ajankohtaan voi olla joukkoliikenteen nykyisellä subventioasteella täysin mahdoton ajatus. Lähtökohtana laskelmassasi kannattaa käyttää voimassaolevia aikatauluja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
ja samaan kyytiin pitäisi vielä saada mahtumaan Vantaalle menevät matkustajat.

Lähinnä Vantaalta tulevat (jos nyt puhutaan lentomatkustajista) ja tuohon aikaan ruuhkasuuntaa vastaan ajettaessa autosta löytyy hyvinkin tilaa.
 
06N luultavasti muuttuu muiden yölinjojen tavoin normaalilinjan N-vuoroksi sopimuksen sopivassa katkossa. Kai samalla on mahdollista muuttaa 620N:n reittiä niin, että suunnan N-reittinippu voi olla pienempi ja tiheämmin liikennöity? Mahdollisesti niin, että 620N voitaisiin ajaa kannattavasti läpi yön ympäri viikon, viikonloppuisin nipun muut linjat toimisivat tahdistettuina apulinjoina.
 
06N:llä on 20 minuutin vuorovälillä niin paljon matkustajia, ettei puolen tunnin vuoroväli yksinkertaisesti riittäisi ja samaan kyytiin pitäisi vielä saada mahtumaan Vantaalle menevät matkustajat.
Unohdit nyt, että vuoroja lähtisi 3:30 asti vähintään 20 minuutin välein. Sen jälkeen riittää hyvin 30 min väli.

06N liikkuu yhteen suuntaan, joten kaikki matkustajat kulkevat samalla bussilla. Nyt matkustajat jakautuisivat suurin piirtein 50-50 620N ja 670N-linjojen kesken.
- Sama koskee junaliikennettä: et voi esittää, että T-junalle saadaan kolmella lisävuorolla / suunta 30 min vuoroväli läpi yön, kun oikeasti tuo vaatisi 8 lisävuoroa Helsingistä ja 7 lisävuoroa Helsinkiin. Viikonloppuisin pääradan junaliikenteessä ajetaan jo nyt lähes tauotta, joten muutaman lisävuoron ajaminen tuolloin ei liene aivan mahdoton ajatus. Sen sijaan 15 junavuoron lisääminen viikon matkustajamääriltään hiljaisimpaan ja toisaalta tuotantokustannuksiltaan erittäin kalliiseen ajankohtaan voi olla joukkoliikenteen nykyisellä subventioasteella täysin mahdoton ajatus. Lähtökohtana laskelmassasi kannattaa käyttää voimassaolevia aikatauluja.
Kiitos tarkennuksesta, eli siis pe, la ja su riittäisi kolme vuoroa, arkisin vuoroja tarvittaisiin enemmän. Pääradalle olisi hyvä saada ympärivuorokautinen liikennöinti, kun se jo kuitenkin on hyvin lähellä sitä. Se, että junalla pääsee kotiin milloin vain lisäisi varmasti matkustajamäärää yleisestikin; varsinkin yöeläjille on tärkeää tietää kulkupeli, jolla pääsee aina matkaan.
 
Enpä malta hiukan sivusta olla huutelematta paria käytännön kokemusta lentokenttäliikenteestä. Lennän itse todennäköisesti keskimääräistä enemmän (30-40 lentoa vuodessa) ja työmatkoja lukuunottamatta pyrin aina käyttämään joukkoliikennettä yhteytenä kentälle.

Ensinnäkin, nykyinen 615 on jo ajatusmaailmataan eräänlainen lentokenttäyhteyden irvikuva. Kartanonkosken kautta kiemurtelu ja viikonloppuiltojen puolen tunnin vuoroväli ovat jo sinällään omiaan karsimaan kaikki muut kuin pakosta bussin kyydissä olijat taksin (tai Finnairin bussin) asiakkaiksi. Tällaista vuoroväliä ei edes matkustajien puute selitä, sillä lähestulkoon poikkeuksetta on sunnuntai-iltaisin, siis 19-22 välillä, jouduttu matkustamaan tuulilasikuormassa, joka matkatavaroiden kanssa on entistäkin ikävämpää.

Sitten niistä yövuoroista. Vaikka onkin totta, että 02-05 välillä saapuvia koneita saattaakin olla melko vähän - erityisesti kun huomaa ja muistaa joka päivä viimeisen 620N:n lähtevän 03:05 - niin lähteviä löytyykin sitten jo runsaasti 05-06 aikoihin, joihin ei oikein aamun ensimmäisellä bussilla ehdi. Ja tulipa tuossa sellainenkin tilanne eräänä elokuun aamuna todistettua, että 04:45 lähtö jätti Kurvista eteenpäin jengin pysäkeille ollessaan täysi. Ei mikään mukava juttu matkalle lähtijöille - varsinkin kun bussin hyötykuormana oli mm. toistakymmentä yökerhosta kotiin Tammistoon ja Kartanonkoskelle menijää, joiden paikka ei todellakaan olisi ollut lentokenttäyhteysbussissa.

Siinä kokemukset. Kyllähän näidenkin faktojen kanssa elää, kunhan muistaa ettei innostu Air Balticin usein tarjouksessa olevasta 05:05 lähdöstä Riikaan, kun siihen pitää aina laskea 40 euroa taksin hintaa päälle. Laadukkalla lentokenttäyhteydellä moinen ei olisi ongelma, mutta Helsinki-Vantaalla ei oikein homma toimi.
 
Enpä malta hiukan sivusta olla huutelematta paria käytännön kokemusta lentokenttäliikenteestä. Lennän itse todennäköisesti keskimääräistä enemmän (30-40 lentoa vuodessa) ja työmatkoja lukuunottamatta pyrin aina käyttämään joukkoliikennettä yhteytenä kentälle.

Sitten niistä yövuoroista. Vaikka onkin totta, että 02-05 välillä saapuvia koneita saattaakin olla melko vähän - erityisesti kun huomaa ja muistaa joka päivä viimeisen 620N:n lähtevän 03:05 - niin lähteviä löytyykin sitten jo runsaasti 05-06 aikoihin, joihin ei oikein aamun ensimmäisellä bussilla ehdi. Ja tulipa tuossa sellainenkin tilanne eräänä elokuun aamuna todistettua, että 04:45 lähtö jätti Kurvista eteenpäin jengin pysäkeille ollessaan täysi. Ei mikään mukava juttu matkalle lähtijöille - varsinkin kun bussin hyötykuormana oli mm. toistakymmentä yökerhosta kotiin Tammistoon ja Kartanonkoskelle menijää, joiden paikka ei todellakaan olisi ollut lentokenttäyhteysbussissa.

Siinä kokemukset. Kyllähän näidenkin faktojen kanssa elää, kunhan muistaa ettei innostu Air Balticin usein tarjouksessa olevasta 05:05 lähdöstä Riikaan, kun siihen pitää aina laskea 40 euroa taksin hintaa päälle. Laadukkalla lentokenttäyhteydellä moinen ei olisi ongelma, mutta Helsinki-Vantaalla ei oikein homma toimi.

Tuo ylläoleva on aivan totta. Lähtevien reittikoneiden suma alkaa n. klo 6.20. Jatkuen tasaisena siitäeteenpäin. Varsinkin puoli seitsemän ja seitsemän välillä on huomattavasti yhteyksiä kotimaan kentille sekä ulkomaille. Näistä itsellä on ollut kokomuksta varsinkin klo 7.00 Ouluun lähtevillä koneilla. Ainoa järkevä vaihtoehto Meilsahdesta on ollut ennakkotilata taksi, jotta varmasti ehtii kentälle, kun turvatarkastuksesta pitää päästä läpi, joka jymähtää heti aamukuuden jälkeen. Julkisilla ei uskalla yrittää (415 klo 5.10 liian tiukka ja 615 4.45 ei sovi, kun pitäisi päästä keskustaan. Siis valtinta taksi ja 47€.
 
Nyt kun tuli Finnair-bussista puhe niin kuinkas laillinen se on? Miten voi olla HSL-alueen sisäinen vuorobussi joka ei ole HSL-liikennettä?
 
Tuo ylläoleva on aivan totta. Lähtevien reittikoneiden suma alkaa n. klo 6.20. Jatkuen tasaisena siitäeteenpäin. Varsinkin puoli seitsemän ja seitsemän välillä on huomattavasti yhteyksiä kotimaan kentille sekä ulkomaille. Näistä itsellä on ollut kokomuksta varsinkin klo 7.00 Ouluun lähtevillä koneilla. Ainoa järkevä vaihtoehto Meilsahdesta on ollut ennakkotilata taksi, jotta varmasti ehtii kentälle, kun turvatarkastuksesta pitää päästä läpi, joka jymähtää heti aamukuuden jälkeen. Julkisilla ei uskalla yrittää (415 klo 5.10 liian tiukka ja 615 4.45 ei sovi, kun pitäisi päästä keskustaan. Siis valtinta taksi ja 47€.

Jeps, itsekin olisin lähdössä muutamaksi viikoksi reppumatkailemaan Väli-Amerikkaan ja lähtö olisi Helsinki-Vantaalta maanantai-aamuna klo 6.00 lähtevällä lennolla. Kentällä olisi hyvä olla hyvissä ajoin vaan eipä sinne ole tuohon kellonaikaan reppureissajalle mitään muuta yhteyttä kuin kallis taksi.
 
(415 klo 5.10 liian tiukka ja 615 4.45 ei sovi, kun pitäisi päästä keskustaan. Siis valtinta taksi ja 47€.

Eikö mieluummin kannattaisi ajaa taksilla Rautatientorille joka maksaisi vaan 15-20e riippuen mistä päin Meilahtea olet tulossa ja vaihtaa sitten 615:n bussiin, säästäisit yhdensuuntaisessa matkassa parikymppiä. Toinen vaihtoehto on tilata edullisempi airport taxi joka kuljettaa suuresta osasta Helsinkiä Kentälle 27 eurolla. Tosiasia on vaan se ettei ole mahdollista kuljettaa kustannustehokkaasti aamuyöllä yksittäisiä matkustajia sieltä täältä halpaan hintaan kentälle.
 
Eikö mieluummin kannattaisi ajaa taksilla Rautatientorille joka maksaisi vaan 15-20e riippuen mistä päin Meilahtea olet tulossa ja vaihtaa sitten 615:n bussiin, säästäisit yhdensuuntaisessa matkassa parikymppiä. Toinen vaihtoehto on tilata edullisempi airport taxi joka kuljettaa suuresta osasta Helsinkiä Kentälle 27 eurolla. Tosiasia on vaan se ettei ole mahdollista kuljettaa kustannustehokkaasti aamuyöllä yksittäisiä matkustajia sieltä täältä halpaan hintaan kentälle.
Pääsuunnille voisi kyllä olla muutama runkolinjaratikka:
3N: Kauppatori-(3:n reittiä)-Eira-Erottaja-Kamppi-Töölö-Eläintarha-Kallio-Hakaniemi-Mikonkatu-Kauppatori (50 min), 7N: Munkkiniemi-Meilahti-Nordenskiöldinkatu-(7:n reittiä)-Kauppatori (42 min/suunta) sekä 6N Arabia-Lautatarhankatu(johon uusi lenkki korttelin ympäri) (8 min/suunta). Vuorovälit 3N 20 min (3 raitiovaunua), 6N 22 min (1 raitiovaunu) ja 7N 22 min (4 raitiovaunua) ja 6N+7N tahdistettuna. Nämäm 8 raitiovaunua 620N:n kanssa kattaisivat aika tehokkaasti koko kantakaupungin. Onko 8 raitiovaunun ylläpito liikaa, että mistä mihin tahansa kantakaupungissa voi kulkea milloin vain? Mutta toisaalta, pelkät lentoaseman matkustajat eivät riitä kuitenkaan edes 8 ratikan ylläpidon perusteluiksi - mutta väitän, että arkiöisinkin kantakaupungin sisällä liikkuu porukkaa 8 ratikan verran, kun 24h liikennöinnistä tarpeeksi informoidaan.

Miettikääpä, kun joukkoliikennettä suunniteltaisiin niin hyvin, ettei taksia tarvittaisi lainkaan? Yötaksaa voitaisiin nostaa vaikka kaksinkertaiseen hintaan, jos taksia ei enää tarvittaisi, sillä harva taksimatka maksaa alle 8 euroa. Kyllä niitä matkustajia, jotka ovat valmiita maksamaan 8€ vaikka Meilahti-Keskusta tai Keskusta-Länsimäki-matkasta. Ja esimerkkimatka Meilahti-Lentoasema maksaisi 12€, kyllä se varmaankin on tarpeeksi kohtuullinen, kun voi lähteä aivan milloin haluaa.
 
Minäkin olen harmitellut sitä että yöllä ei pääse lentokentältä bussilla kotiin. Kaikilla ei tosiaankaan ole varaa taksiin. En ymmärrä miksei tätä yhtä bussia voi antaa kulkea läpi yön edes tunnin välein. Kuinkahan paljon tulisi lisäkustannuksia.
 
Takaisin
Ylös