Nobina syyttää HelB:iä markkinahäiriköksi

Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,220
Nobina-konserni aikoo lähiaikoina viedä Helsingin kaupungin omistaman Helsingin bussiliikenne -yhtiön komission eteen syytettynä markkinahäiriköinnistä. Lisää asiasta torstain 22.9. HS:n artikkelissa, joka on liitteenä alla.
IMG_001.jpg
 
Ilman mitään asiantuntemusta pakko todeta ettei Nobina väärässä ole... Mutta veronmaksajan kannalta kumpi sitten on parempi? Lainata jättisummia HelBille ja pitää hintatasoa alhaalla vai Nobinan sanoin "tervehdyttää markkinat?" Auttaako HelB pitämään hintoja alhaalla? Voiko lainaaminen jatkua loputtomiin? Onko HelB vielä joskus voitolla?
 
Ilman mitään asiantuntemusta pakko todeta ettei Nobina väärässä ole... Mutta veronmaksajan kannalta kumpi sitten on parempi? Lainata jättisummia HelBille ja pitää hintatasoa alhaalla vai Nobinan sanoin "tervehdyttää markkinat?" Auttaako HelB pitämään hintoja alhaalla? Voiko lainaaminen jatkua loputtomiin? Onko HelB vielä joskus voitolla?
Tämä on ihan matematiikka. Jos nyt mennään tuolla 4 - 6 % lisää bussiliikenteen kustannuksiin jonka Koiviston Auton Norrlin arvioi ihan oikeassa kilpailussa, niin se on Helsingin kaupungille tuollaiset 6 - 10 miljoonaa vuodessa. Eli halvemmaksi tulee maksaa HelB:n tappiot. Semminkin kun tuo arvio voipi hyvin olla alakanttiin, 10% kustannusnousu olisi jotain 15 miljoonaa euroa vuodessa.
 
Onko kaupungin pakko omistaa liikenneyhtiö?

Joissakin europpalaisissa kaupungeissa on luovuttu yhteiskunnan omistamasta liikenneyhtiöistä kokonaan; Tukholman Busslinkistä (aiemmin SL Buss AB), joka oli aiemminkin ranskalaisen Keoliksen osittain omistama, tuli kokonaan Keolis Sverige ja Lontoossa viimeinen yhteiskunnan omistama liikennefirma, East Thames Buses, myytiin Go-Ahead Groupin omistamalle London Generalille.
Molemmissa kaupungeissa bussiliikenne on vahvasti kilpailutettua, mutta kuitenkin liikenteentilaajaorganisaation tiukassa valvonnassa, joka suunnittelee, asettaa ja kilpailuttaa reitit sekä suunnittelee ulkoasun (kuten tällä foorumilla on monesti keskusteltu).

Pari linkkiä hieman aihetta sivuten:

http://www.guardian.co.uk/technology/2008/feb/28/research.transport

http://www.tfl.gov.uk/tfl/businessandpartners/buses/tenderresults/
 
Viimeksi muokattu:
Tuon markkinahäirikönkö vuoksi Nobinan bussit ainakin itä-Hesassa ovat liikkuvia romukasoja?
Nobina sanoi:
Liikennöimme nykyaikaisella ja korkeatasoisella linja-autokalustolla, joka täyttää liikenteen tilaajan tiukat laatu- ja ympäristövaatimukset.
Päivittäin noita korkeatasoisia hinataan täällä pois katujen varsilta. Voinut olla nauramatta, kun Jokerilinjalla tuli Viikintiellä vastaan varsinainen linttabussi Espoon Auton väreissä!
Jos se on siitä kiinni, niin heti pois tuet Helbiltä.
 
Tuon markkinahäirikönkö vuoksi Nobinan bussit ainakin itä-Hesassa ovat liikkuvia romukasoja?

Päivittäin noita korkeatasoisia hinataan täällä pois katujen varsilta. Voinut olla nauramatta, kun Jokerilinjalla tuli Viikintiellä vastaan varsinainen linttabussi Espoon Auton väreissä!
Jos se on siitä kiinni, niin heti pois tuet Helbiltä.

Et kai ole, Albert, noin hyväuskoinen? Jos ei olisi HelBiä ja korvaushinnat olisivat sitten vaikka 10% korkeammat, niin ei Nobina niitä extrarahoja huoltoon käyttäisi, vaan omistajien voittoihin.

Muistaako kukaan, kuinka monta prosenttia se Larun bussipaketin HelBin tarjous ja toiseksi halvin erosivat toisistaan? Muistelen, että rahassa noin miljoona mutta prosenteissa taitaa olla paljon enemmän kuin 10%. Tuossa paketissa ei ole edes varikon sijainnista etua HelBille kun ei ole Koskelaa enää. Ehkä noista luvuista saisi jotain osviittaa siihen, mikä dösien todellinen kustannustaso seudulla on ja minkä mukaan niiden kustannukset pitäisi esim. ratikka-bussivertailuissa laskea.
 
Et kai ole, Albert, noin hyväuskoinen? Jos ei olisi HelBiä ja korvaushinnat olisivat sitten vaikka 10% korkeammat, niin ei Nobina niitä extrarahoja huoltoon käyttäisi, vaan omistajien voittoihin.
Enhän minä nyt sentään. Vanha kyyninen mies kun olen.
Tuolla vaan erään suurimman sanomalehden nettikeskustelussa käytetään mm noita romubusseja syynä siihen, miksi ei missään nimessä pitäisi avata rautatien henkilöliikennettä kilpailulle.
Eihän vastaavassa kunnossa olevaa junakalustoa edes päästettäisi rataverkolle.
Kun Nobina voitti tämän itäisen alueen, sieltä luvattiin, että parasta kalustoa tulee. Kieltämättä niin olikin jonkin aikaa.
Entä se moottorien tuottama äänimaailma nykyään. Ei se jylinä ole missään suhteessa nopeuteen, eikä mihinkään muuhunkaan. Tämä nyt koskee muitakin kuin Nobinaa. Varmaan johtuu noista huoltamattomista automaattilaatikoista.
Viimeiset kunnon kaupunkibussit olivat isot kuusioviset HKL:n Vanajat 70-luvun alusta. Oliko se suurin numero 236, en muista. Kulkivat jouheasti eivätkä melunneet. Vaihteisto taisi olla jokin puoliautomaatti/esivalinta, tai jotain.
No nyt mentiin pahasti aiheesta metsään. Eli loppu / slut.
 
Takaisin
Ylös