Sipoon liittyminen HSL:ään 1.1.2012

Vaikka juna olisi yhtä nopea kuin nopein bussiyhteys, sitä kannattaisi silti ajaa. Juna lisää lisää joukkoliikenteen käyttäjämäärää, sillä se koetaan miellyttävämmäksi ja selkeämmäksi sekä se luo enemmän yhteyksiä.

Kuka kokee junan ja kuka taas bussin miellyttäväksi, taitaa olla makuasia, varmasti itsekin käyttäisin junaa jos se pysähtyisi mahdollisimman harvoin Helsingin ja Keravan välillä mutta jos pysähdytään jokaikisellä asemalla niin en koe junaa enää kovinkaan miellyttäväksi vaihtoehdoksi. Varsinkin ruuhka-aikaan junassa on epämiellyttävän ahdasta kun ihmiset sulloutuvat ahtaisiin kolmen penkkirivin loosseihin, bussissa on selkeästi mukavampi matkustaa.
 
Ja juna on kyllä taatusti nopeampi esim. reitillä Nikkilä - Malmi.

Puolet vuodesta kyllä, puolet vuodesta saattaisi olla nopeampaa jopa mennä bussilla ;) Voi olla että jos Sipoolaiset ovat tottuneet bussilla matkustamiseen ja vaihtoehtoina on bussi tai juna, he valitsevat bussin. Kyllä itsekkin suosin enemmän bussia kuin junaa!
 
No onhan juna nopeampi Nikkilä-Tikkurila-välilläkin. Ja kyllä mielestäni juna olisi kaikin tavoin yksinkertaisempi, jos iltamyöhään olisin Hgin keskusrautatieasemalla ja päämääränä Nikkilä.

Lisäksi juna kuljettaa matkustajia tehokkaammin palvellen samalla K/N-junana tavalliseen tapaan, kun bussit toimivat lähes yksityiskyyteinä suoraan Lahdenväylää nikkiläläisille.
 
Olisi varmaankin ensin syytä tehdä kysely siitä miten Sipoolaiset käyttävät joukkoliikennettä, minne joukkoliikennematkat suuntautuvat ja millaisia yhteyksiä toivottaisiin, näin saataisiin tutkittua tietoa jonka avulla alueen linjastoa voisi tulevaisuudessa kehittää. Sipoon ongelma on kyllä aikalailla sama kuin esim. Kirkkonummella, alue on iso ja hyvin hajanainen, kunnollisten bussiyhteyksien luominen noin hajanaiselle alueelle ei vain taida olla taloudellisesti kannattavaa. Omasta mielestäni 400 000€ vuodessa on aika kallis hinta siitä että päästään mukaan HSL:n lippualueeseen ja jonkin ajan kuluttua HSL "suunnittelee" linjaston samanlaiseksi sekamelskaksi kuin Kirkkonummella.
 
jonkin ajan kuluttua HSL "suunnittelee" linjaston samanlaiseksi sekamelskaksi kuin Kirkkonummella.

HSL ei suunnittele vielä mitään Kirkkonummen liikennettä. Kirkkonummen liikenteen sekamelska on PL:n "suunnittelemaa". HSL aloittaa suunnittelun vasta, kun PL:n liikennesopimukset umpeutuvat 2013-2014.
 
HSL ei suunnittele vielä mitään Kirkkonummen liikennettä. Kirkkonummen liikenteen sekamelska on PL:n "suunnittelemaa". HSL aloittaa suunnittelun vasta, kun PL:n liikennesopimukset umpeutuvat 2013-2014.

Ok, eli PL:n reitistö on istutettu HSL:n raameihin ja tuloksena on hyvin sekava kokonaisuus josta ei erkkikään ota selvää.
 
Sipoon valtuusto on tänä iltana päättänyt Sipoon liittymisestä HSL-alueeseen 1.1.2012.
 
No onhan juna nopeampi Nikkilä-Tikkurila-välilläkin. Ja kyllä mielestäni juna olisi kaikin tavoin yksinkertaisempi, jos iltamyöhään olisin Hgin keskusrautatieasemalla ja päämääränä Nikkilä.

Lisäksi juna kuljettaa matkustajia tehokkaammin palvellen samalla K/N-junana tavalliseen tapaan, kun bussit toimivat lähes yksityiskyyteinä suoraan Lahdenväylää nikkiläläisille.
No niinpä. Mulla ei ole mitään hajua, mikä bussi Nikkilään menee, varmaan joku U7xx, mutta jos tietäisin että Nikkilään pääsee junalla, olisi itsestäänselvää mitä reittiä juna sinne kulkee. Plus että pohjoisen suunnasta tulevat pääsisivät suoraan Keravalla vaihtamaan Nikkilän junaan, eikä myöskään keravalaisetkaan liene ihan täysin marginaalinen käyttäjäryhmä Nikkilän suuntaan (ainakaan jos työmatkavuoroja tuodaan Sköldvikiin asti.
 
-- eikä myöskään keravalaisetkaan liene ihan täysin marginaalinen käyttäjäryhmä Nikkilän suuntaan --

Keskustelussa ei myöskään ole tullut esille se, että nikkiläläiset varmasti ottavat ilolla vastaan nopean junayhteyden Keravan kattavampien palveluiden äärelle (Prismat, Citymarketit, sun muut). Miksipä ei Helsingissä työskentelevä työmatkalainenkaan tekisi siten, että ottaa Helsingistä nopean junan Keravalle, käy ruokaostoksilla, ja jatkaa junalla Nikkilään.
 
Keskustelussa ei myöskään ole tullut esille se, että nikkiläläiset varmasti ottavat ilolla vastaan nopean junayhteyden Keravan kattavampien palveluiden äärelle

Se "nopea junayhteys" ei todellisuudessa ole juurikaan bussia nopeampi, bussin matka-aika Keravalta Nikkilään on n.15min, lähes sama on junan matka-aika. Mahtaako Ahjossa ja Nikkilässä olla vielä niin suurta väestöpohjaa että olisi taloudellisesti kannattavaa jatkaa lähijunaa Keravalta Nikkilään? Jokatapauksessa rata vaatisi huomattavaa perusparannusta ennen kuin säännöllinen lähijunaliikenne tuolla osuudella voitaisiin aloittaa, mm. useita tasoristeyksiä pitäisi poistaa, lisätä turvalaitteita, rakentaa Ahjon asema, Nikkilän asemakin pitäisi peruskorjata, käytännössä rakentaa kokonaan uudelleen. Noinkin lyhyellä matkalla kannattaisin mieluummin alkuvaiheessa bussiyhteyksien parantamista Nikkilän ja Keravan välillä, tuolla välillä voisi olla säännöllinen bussiliikenne aamusta iltaan, esim. ruuhka-aikoina 30min ja päivällä/illalla/vkl tunnin välein. Liikenne hoituisi ruuhkassa kahdella autolla ja muina aikoina yhdellä autolla.
 
Henkilöliikenteestä Nikkilään modernilla kalustolla saadaan mukavasti esimakua ensi lauantaina SRS:n tutustumiskäynnin yhteydessä. Silloin ajelemme Sm5-junalla Helsingistä Nikkilään ja takaisin.

Miten mahtaa olla HSL-aikana tämän Nikkilän-liikenteen byrokratian kanssa? Voiko HSL vaan ilmoittaa VR:lle, että tilaamme nyt tällaista liikennettä? Voiko VR jotenkin estää linjaliikenteen Nikkilään jos haluaa?
 
Takaisin
Ylös