Tyhmä? kysymys matkakortin kelpoisuudesta

Liittynyt
24 Heinäkuu 2007
Viestit
123
Minulla on aikoinaan Helsingissä asuessani ostettu henkilökohtainen matkakortti, johon olen nyttemmin ladannut arvoa satunnaista tarvetta varten. Tänään olin tulossa Järvenpäästä paikallisjunalla Helsinkiin, ja meinasin maksaa matkani arvolla. Ei vaan onnistunut, buscom alkoi heti ulista jotain väärästä vyöhykkeestä kun kortin vei lukuetäisyydelle eikä napin painaminen muuttanut tilannetta miksikään. Arvoa oli riittävästi matkan maksamiseen.
Mistäs tämä johtuu? Pitääkö korttia käydä jotenkin muutattamassa että sillä voi matkustaa myös periferiasta ytimeen, vai mikä ihme on homman nimi? Vai oliko pelkästään junan omissa vehkeissä vikaa, VR:n oma leimauslaitekaan ei toiminut.
 
HSL:n matkakortti kelpaa ainoastaan HSL-alueella eli tällä hetkellä Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kauniaisissa, Keravalla ja Kirkkonummella. Järvenpää ei ainakaan vielä alueeseen liittynyt, joten siellä lähijunassa tarvitaan VR:n lippu.
 
Järvenpää ei kuulu vielä ainakaan yli vuoteen matkiakortti eli HSL-alueeseen. Matkakortti kelpaa seuraavissa kunnissa Helsinki, Espoo, Kauniainen, Kirkkonummi, Vantaa ja Kerava. Lisäksi 01.01.2012 alkaen Sipoo. Eli matkakortti ei toiminut kos olit HSL-alueen ulkopuolella.
 
Toisinaan HSL -matkakortilla maksaminen voisi onnistuakin HSL -alueen ulkopuolella. Buscomit elävät joskus omaa elämäänsä ja luulevat esim. neljä kilometriä Vantaan puolella olevansa vielä Helsingin alueella. ;)
 
Toisinaan HSL -matkakortilla maksaminen voisi onnistuakin HSL -alueen ulkopuolella. Buscomit elävät joskus omaa elämäänsä ja luulevat esim. neljä kilometriä Vantaan puolella olevansa vielä Helsingin alueella. ;)
No ei se buscom elä omaa elämää, ottaa vain matkatiedot nopeusmittarilta. Jos nopeusmittari ei toimi/valehtelee, niin pysäkkiaskellus jää jälkeen. Tai sitten kalibroitu väärin... tai sitten kuljettajan vika, suunta vaihdettu vasta päätepysäkiltä lähdön jälkeen tms... :lol:
 
No ei se buscom elä omaa elämää, ottaa vain matkatiedot nopeusmittarilta. Jos nopeusmittari ei toimi/valehtelee, niin pysäkkiaskellus jää jälkeen. Tai sitten kalibroitu väärin... tai sitten kuljettajan vika, suunta vaihdettu vasta päätepysäkiltä lähdön jälkeen tms... :lol:
Anteeksi edellinen, epätarkka viestini: tarkoitin siis junien Buscomeja, jotka eivät ole piitanneet kuntarajoista. Ei kai junan nopeusmittari vaikuta junien Buscomien "askellukseen"? :D

Kuinkas muuten tarkastajat suhtautuvat siihen, jos/kun Tikkurilasta K-junan kyytiin ja vaikkapa Korsoon kulkeva matkustaja on painanut kyytiin astuessaan Buscomin 1-nappulaa ja Buscom luulee edelleenkin olevansa Helsingin alueella? Matkustaja on siis oikeaoppisesti maksanut sisäisen matkansa Vantaalla - ja matkustaja ei ole huomannut "HEL" -tekstiä Buscomin näytöllä. Mutta nieleekö vaikkapa Hiekkaharjussa matkustajan yhyttävä tarkastaja selityksen vai luuleeko tarkastaja matkustajan yrittävän matkustaa Korsoon saakka Helsingin sisäisellä lipulla? ;) Ilmeisesti matkakortin leimausajankohdan pystyy kuitenkin tarkistamaan ja matkustaja saa synninpäästön...?
 
Oman kokemukseni mukaan he antavat tarkastusmaksun aina kun se on vain mahdollista vaikka olisit tehnyt lippuasiasi kuten ilmoitetut ohjeet ja lipputoimiston neuvot kertovat. Nykyisin en enää tiedä tuoretta tilannetta kun en VR:ää enkä YTV:tä muutaman tarkastusmaksun jälkeen käytä vaan ajan autolla, mutta päivän uutisen mukaan asiallinen linja elää ja voi hyvin.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/kannykka-liian-vanha-lipulle---vr-heitti-73-vuotiaan-junasta-kaikkia-ei-voi-miellyttaa/art-1288421678015.html
 
Miten menettelen junien kanssa, kun haluan Malmista Tikkurilaan ja minulla on Helsingin kausilippu ja haluan toki toimia sääntöjen mukaan? Tähän mennessä olen Puistolan jälkeen mennyt eteiseen ja Buscomin näyttäessä olevani Vantaalla leimaan Vantaan lipun. Toki hyvällä säällä kannattaa viimeinen asemaväli kävellä. Eikö HSL voisi tehdä sellaisen ominaisuuden HSL-lippuautomaatteihin, että voi laittaa kortin siihen ja muuttaa sisäisen kausilippunsa seutukausilipuksi (2-vyöhyke) vapaavalintaisella määrällä päiviä hintaan 2,00e/vrk? Eli esim. minä tulen bussilla kaudellani Malmin asemalle, ostan automaatista lisävyöhykkeen 1 vrk:ksi kahdella eurolla ja käyn Tikkurilassa ja tulen takaisinkin samaan hintaan. Peruste 2€:n edulliselle hinnalle johtuu siitä, että 2-vyöhykkeen kausi maksaa alle 2€/vrk enemmän kuin 1-vyöhykkeen.
 
Miten menettelen junien kanssa, kun haluan Malmista Tikkurilaan ja minulla on Helsingin kausilippu ja haluan toki toimia sääntöjen mukaan? Tähän mennessä olen Puistolan jälkeen mennyt eteiseen ja Buscomin näyttäessä olevani Vantaalla leimaan Vantaan lipun.

Olet matkustanut ilman kelvollista lippua. Matka täytyy tehdä yhdellä lipulla - välillä, jolla kunnanraja ylitetään, on oltava voimassaoleva seutulippu. Painat siis kakkosta Malmilla.
 
Olenko toiminut oikein vai väärin? Kun matkustin E-junalla Pasilasta Helsinkiin,
ostin sisäisen arvolipun lukijalta, myöhemmin katsoin lukijaa ja siinä luki "NÄYTÄ KORTTI ESP"?
Eli olin matkustanut Espoon sisäisellä lipulla Helsingissä. Olisiko minua voitu sakottaa, vaikka Buscom
oli jossain teillä tietämättömillä
 
Olet matkustanut ilman kelvollista lippua. Matka täytyy tehdä yhdellä lipulla - välillä, jolla kunnanraja ylitetään, on oltava voimassaoleva seutulippu. Painat siis kakkosta Malmilla.
Tulee aika kalliiksi tämä nykyinen järjestelmä meille, joilla on oman kunnan kausilippu ja satunnaisesti käy muissa kunnissa. Tästä lähin taidan mennä junan sijaan 577:n ja jäädä viimeisellä Hgin pysäkillä Kehä III:n Tikkuritien liittymässä. Siinä on käytännössä jo Tikkurilassa.
Olenko toiminut oikein vai väärin? Kun matkustin E-junalla Pasilasta Helsinkiin,ostin sisäisen arvolipun lukijalta, myöhemmin katsoin lukijaa ja siinä luki "NÄYTÄ KORTTI ESP"?Eli olin matkustanut Espoon sisäisellä lipulla Helsingissä. Olisiko minua voitu sakottaa, vaikka Buscomoli jossain teillä tietämättömillä
Käytännössä sinua ei varmasti olisi sakotettu, sillä tarkastajat näkevät että olet ostanut espoon lipun pari minuuttia sitten eli Pasilan kohdalta, joka viittaa virheeseen Buscomissa.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö HSL voisi tehdä sellaisen ominaisuuden HSL-lippuautomaatteihin, että voi laittaa kortin siihen ja muuttaa sisäisen kausilippunsa seutukausilipuksi (2-vyöhyke) vapaavalintaisella määrällä päiviä hintaan 2,00e/vrk? Eli esim. minä tulen bussilla kaudellani Malmin asemalle, ostan automaatista lisävyöhykkeen 1 vrk:ksi kahdella eurolla ja käyn Tikkurilassa ja tulen takaisinkin samaan hintaan. Peruste 2€:n edulliselle hinnalle johtuu siitä, että 2-vyöhykkeen kausi maksaa alle 2€/vrk enemmän kuin 1-vyöhykkeen.

Tämä järjestelmä on teknisesti mahdollista toteuttaa vielä helpomminkin ja se on ollut aiemmin käytössäkin.
Kun matkakortit tulivat alunperin käyttöön, tunnistivat matkakortinlukulaitteet automaattisesti kortilta kunnan sisäisen kauden ja veloittivat kakkosnappia painettaessa pelkän niinsanotun vyöhykelisämaksun, jonka suuruus oli muistaakseni noin 1,50€. Vyöhykelisät poistettiin muutamia vuosia myöhemmin, minkä takia matkakortinlukulaitteen kakkosnappi tuottaa nykyään seutulipun niillekin, joilla on jo jonkin reitin varrella olevan kunnan sisäinen kausilippu.
Perusteluksi YTV ilmoitti muutokseen aikanaan sen, että se menettää liikaa lipputuloja vyöhykelisien takia. Eli toisin sanoen, YTV hoksasi voivansa huijata kuukausilippulaisasiakkailtaan kaksinkertaisen hinnan heidän kotikuntiensa sisäiseltä osalta matkaa. Ilmeisesti YTV ei kokenut kuukausilippulaisia palvelemisen arvoiseksi asiakasryhmäksi - eikä näköjään koe HSL:kään, koska vyöhykelisä olisi palautettavissa milloin tahansa ilman vaivannäköä, ominaisuus kun on jo ohjelmoitu valmiiksi ja se on ollut aiemminkin käytössä.

Vyöhykelisäjärjestelmän poistamisen yhteydessä aloitettiin tehostettu valvonta juurikin rajojen kohdilla, jotta saataisiin kiinni ne "pummilla" matkustavat kuukausilippulaiset, jotka ajavat ensin rajan yli ja heti rajan jälkeen piippavat korttiinsa sisäisen lipun. Silloin kun raha puhuu, ei reiluudella ole niin väliä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
-- veloittivat kakkosnappia painettaessa pelkän niinsanotun vyöhykelisämaksun, jonka suuruus oli muistaakseni noin 1,50€.

Tuo on varmaankin opiskelijahinta. Vyöhykelisä oli kuitenkin paljon kalliimpi kuin seutulipun ja sisäisen lipun hintojen erotus. Se oli vain vähän seutulippua halvempi.
 
Kai sentään voin palata Helsinkiin ilman seutulippua? Eli Tikkurilasta hankin Vantaan arvolipun ja minulla on jo voimassa Helsingin kausi joten minulla on koko matkan ajan voimassa sekä Helsingin että Vantaan liput.
 
Kai sentään voin palata Helsinkiin ilman seutulippua? Eli Tikkurilasta hankin Vantaan arvolipun ja minulla on jo voimassa Helsingin kausi joten minulla on koko matkan ajan voimassa sekä Helsingin että Vantaan liput.

Mutta entäs se yksi pysäkinväli Vantaan ja Helsingin välillä. Sille ei ainakaan periaatteessa ole lippua ja sillä välillä taitaa seutulinjoilla tarkastajatkin useimmiten käydä busseissa.
 
Takaisin
Ylös