54 ja 519 Itäkeskuksen ja Malmin välillä

Mutta mielestäni helsinkiläisiltä on typerää se, että esim. Elieliltä matkustetaan mannerheimintien varrelle sillä käsityksellä että seutubussilla pääsee nopeammin.

Olisiko noin? Pystyn tietenkin vain omasta puolestani vastaamaan, mutta jos matkustan seutubussilla, matkustan siksi, että se lähtee aikaisemmin kuin sisäinen bussi.
 
Olisiko noin? Pystyn tietenkin vain omasta puolestani vastaamaan, mutta jos matkustan seutubussilla, matkustan siksi, että se lähtee aikaisemmin kuin sisäinen bussi.

Itse matkustan vähä niin ja näin... Jos seutubussi ja sisäne menee ihan 5min erolla esimerkiksi niin otan seutubussin. Siihen tietty vaikuttaa myös linjat ja vaihtoehdot. Juurikin täällä Malmilla on kuitenkin 519, 519A ja 520 3-10minuuttia nopeampia kuin 54. Syytä en tiedä, kaahaako noiden ko. seutulinjojen kuljettajat, vai onko juurikin se syynä mitä olen aikasemmin kertonut.
 
Sama toistuu myös Lauttasaaren T-vuoroilla, ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun 1xxT ajaa täyteen ammuttuna kampista lauttasaaren sillan yli ja katajaharjun jälkeen bussissa on vain muutamia matkustajia. Ja onpa joskus käynyt niinkin, että osa jäi kamppiin odottelemaan seuraavaa bussia, kun auto oli täynnä lauttasaarelaisia... No ei sillä, mullahan ei ole töissä kiire mihkään niin kauan kun tuntipalkkaa maksetaan :wink:

Jos Katajaharjun jälkeen vain muutama matkustaja jatkaa Espooseen niin silloinhan on juuri hyvä, että nämä vuorot ovat tehokkaassa käytössä kuljettamassa Lauttasaarelaisia sen sijaan että ajaisivat Länsiväylää vain se muutama matkustaja kyydissä. Eli tehokkasti toteutettua joukkoliikennettä korkealla käyttöasteella, mikä on hyvä. Sen sijaan ongelmia voi joskus tulla, jos kyydissä on huomattava määrä esim. Otaniemeen matkustajia SEKÄ Lauttasaarelaisia mutta aikataulusuuunnitelussa on toivon mukaan pyritty ottamaan huomioon, että tällöin suurempi osa lähdöistä ajaa Länsiväylää.
 
Mutta mielestäni helsinkiläisiltä on typerää se, että esim. Elieliltä matkustetaan mannerheimintien varrelle sillä käsityksellä että seutubussilla pääsee nopeammin. Todellisuudessa sisäiset linjat pääsevät useimmiten välin Eliel-Ruskeasuo rivakammin kun seutubussi käy joka pysäkin (etenkin 231/K).

Tuohon voi sanoa, että on täysin arpapeliä mitkä linjat ovat tuolla välillä nopeamia. Toki jos sattut nimeltä mainitsemattomien yritysten "KimiRäikkösten" kyytiin, niin sitten Eliel-Meilahti 4 minsaa välittämättä liikennevaloista.
 
Minäpä pääsin 7minuutissa Itäkeskukseen Malmilta aamuruuhkassa, linja 520, klo 7:27 lähtö Malmilta, perjantai-aamu, autona HelB 604 (man lion city LL teli) :) Piti oikein käydä kuljettajaa kiittämässä nopeasta kyydistä, ehdin aamupalankin ennen töiden alkua syödä! :)
 
Jos Katajaharjun jälkeen vain muutama matkustaja jatkaa Espooseen niin silloinhan on juuri hyvä, että nämä vuorot ovat tehokkaassa käytössä kuljettamassa Lauttasaarelaisia sen sijaan että ajaisivat Länsiväylää vain se muutama matkustaja kyydissä. Eli tehokkasti toteutettua joukkoliikennettä korkealla käyttöasteella, mikä on hyvä. Sen sijaan ongelmia voi joskus tulla, jos kyydissä on huomattava määrä esim. Otaniemeen matkustajia SEKÄ Lauttasaarelaisia mutta aikataulusuuunnitelussa on toivon mukaan pyritty ottamaan huomioon, että tällöin suurempi osa lähdöistä ajaa Länsiväylää.

Ongelma on mielestäni siinä, kun 2-akselinen T-vuoro ajaa tuulilasikuormassa Lauttasaarelaisia Lauttasaareen, ajaa mm. h21V tyhjillään _telinä_ perässä.. Itse en ole ikinä ajanut mitään seutulinjaa Rautatientorin puolelta, mutta käsitys on että siellä seutubussit kuljettavat enemmänkin seutumatkaajia, tai ainakin tuntuu että usemmin ihmiset valitsevat keskustaan päin mennessä ennemmin sisäisen linjan?
 
Ongelma on mielestäni siinä, kun 2-akselinen T-vuoro ajaa tuulilasikuormassa Lauttasaarelaisia Lauttasaareen, ajaa mm. h21V tyhjillään _telinä_ perässä.. Itse en ole ikinä ajanut mitään seutulinjaa Rautatientorin puolelta, mutta käsitys on että siellä seutubussit kuljettavat enemmänkin seutumatkaajia, tai ainakin tuntuu että usemmin ihmiset valitsevat keskustaan päin mennessä ennemmin sisäisen linjan?

No jos menen keskustaan päin mistä pääsee seutu ja sisäisillä linjoilla niin ottaisin ensimmäisen.
 
No jos menen keskustaan päin mistä pääsee seutu ja sisäisillä linjoilla niin ottaisin ensimmäisen.

Niin itse tekisit, niin myös minä ja varmaan muut foorumilaisetkin :) Mutta jos mietitään näitä muita ihmisiä, jotka eivät tiedä niin paljon busseista sun muista kuin me, heillä saattavat olla omat tavat ja omat tiedot (mitä ikinä sitten ovatkin).
 
Ongelma on mielestäni siinä, kun 2-akselinen T-vuoro ajaa tuulilasikuormassa Lauttasaarelaisia Lauttasaareen, ajaa mm. h21V tyhjillään _telinä_ perässä..

Tuo vertaus linjaan 21V on vähän huono koska se erkanee Larussa heti sillan jälkeen kohti Vattuniemeä. Yksi syy Kampin terminaalista lähtevien T-vuorojen käytölle on varmasti se, että varsinkin metrosta seutubussiin vaihtaminen koetaan helpommaksi kuin lähteä kävelemään ulos katuverkkoon. Linjoja 65A/66A pidetään varmaankin myös epäluotettavimpina aikataulujen suhteen kuin terminaalista lähteviä seutubusseja.

Ruoholahdenkadulla ja Malminrinteellä käynnissä oleva raitiotietyömaa lisää entisestään halua käyttää seutubusseja, jotka pääsevät sulavasti terminaalista tunnelin ja Lapinrinteen kautta kohti Lauttasaarta ohittaen ruuhkaisen Malminrinteen ja Ruoholahdenkadun. Lisäksi päätepysäkiltä lähtevästä seutubussista saa varmemmin istumapaikan kuin linjojen 65A/66A busseista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuo vertaus linjaan 21V on vähän huono koska se erkanee Larussa heti sillan jälkeen kohti Vattuniemeä. Yksi syy Kampin terminaalista lähtevien T-vuorojen käytölle on varmasti se, että varsinkin metrosta seutubussiin vaihtaminen koetaan helpommaksi kuin lähteä kävelemään ulos katuverkkoon. Linjoja 65A/66A pidetään varmaankin myös epäluotettavimpina aikataulujen suhteen kuin terminaalista lähteviä seutubusseja.

Ruoholahdenkadulla ja Malminrinteellä käynnissä oleva raitiotietyömaa lisää entisestään halua käyttää seutubusseja, jotka pääsevät sulavasti terminaalista tunnelin ja Lapinrinteen kautta kohti Lauttasaarta ohittaen ruuhkaisen Malminrinteen ja Ruoholahdenkadun. Lisäksi päätepysäkiltä lähtevästä seutubussista saa varmemmin istumapaikan kuin linjojen 65A/66A busseista.

No joo okei, mutta miksi sitä h21V:tä ajatetaan, kun ei siinä ole kuin joku satunnainen matkustaja? Ilta-aikaan Lauttasaareen kannattaisi ajattaa Linjaa 21A ja 21B jotka kiertelisivät linjaa h04N, toinen toiseen ja toinen toiseen suuntaan. 21A:n lähtö voisi olla vaikkapa kampista toisesta ns. varalaitureista. ja 21B:n lähtö sitten erottajalta. Tällä voitaisiin lakkauttaa linjat h20 ja h21V ajelemasta tyhjillään ja jättää espoolaisille tilaa T-vuoroihin.

Tosin kaikki tämä on aika turhaa, kun se metro tulee kohta sinne :lol:
 
Harvemmin ite olen päässyt Kampista 10minuuttia nopemmin meilahteen.
Hiljaisena aikana pääsee Kampista Munkkiniemen aukiolle 10 minuutissa (U-linjalla 280)
Minäpä pääsin 7minuutissa Itäkeskukseen Malmilta aamuruuhkassa, linja 520, klo 7:27 lähtö Malmilta, perjantai-aamu, autona HelB 604 (man lion city LL teli) :) Piti oikein käydä kuljettajaa kiittämässä nopeasta kyydistä, ehdin aamupalankin ennen töiden alkua syödä! :)
520 tuntuu olevan myös 519:ä nopeampi, sillä monet jättää 520:n pysäyttämättä jostain syystä, vaikka linjakilvessä lukee Itäkeskus.
 
Yksi syy Kampin terminaalista lähtevien T-vuorojen käytölle on varmasti se, että varsinkin metrosta seutubussiin vaihtaminen koetaan helpommaksi kuin lähteä kävelemään ulos katuverkkoon. Linjoja 65A/66A pidetään varmaankin myös epäluotettavimpina aikataulujen suhteen kuin terminaalista lähteviä seutubusseja.

Kampista totta kai kannattaa mieluummin mennä terminaaliin, josta melko varmasti lähtee melko pian jokin T-vuoro ja johon pääsee jo pari minuuttia ennen lähtöä istumaan ja kuten sanoit, ajallaan. Mutta Sokoksen pysäkiltä kyllä 65A tuntuu aina lastaavan erittäin ison kuorman, joskin kokemukseni ovat melko vähäisiä.
 
Kampista totta kai kannattaa mieluummin mennä terminaaliin, josta melko varmasti lähtee melko pian jokin T-vuoro ja johon pääsee jo pari minuuttia ennen lähtöä istumaan ja kuten sanoit, ajallaan. Mutta Sokoksen pysäkiltä kyllä 65A tuntuu aina lastaavan erittäin ison kuorman, joskin kokemukseni ovat melko vähäisiä.

65A ja 66A keräävät todellakin suuren osan Lauttasaaren matkustajista juuri Sokoksen pysäkiltä, sehän on tavallaan Larun linjojen "keskuspysäkki", sokoksella ei myöskään ole T-linjat kilpailemassa sisäisten linjojen kanssa. Mun mielestä voisi olla ihan hyvä että nykyinen 21V päätettäisiin vaikka kokonaan Kampin terminaaliin, näin saataisiin kuormitusta pois T-linjoilta kun olisi vaihtoehtoinen sisäinen linja. Onhan tässä vielä monta vuotta ennenkuin metrolla pääsee Lauttasaareen...
 
No joo okei, mutta miksi sitä h21V:tä ajatetaan, kun ei siinä ole kuin joku satunnainen matkustaja?... turhaa, kun se metro tulee kohta sinne :lol:

Olen jokapäiväinen käyttäjä Larun linjoilla. Tuo lienee provosointia, tai väärin suunnattu kuljettajan matkustamopeili? h21V ajaa ruuhkassa koko ajan suht täydellä kuormalla, pysyy erittäin hyvin aikataulussa, ja tarjoaa laadukasta palvelua sekä Lauttasaaren työpaikoille, että asukkaille. Keskipäivällä kuorma on tietysti pelkästään Vattuniemestä pienempi, mutta vuorovälikin siihen sopeutettu. Illan myöhäisvuoroista itse nautin, kun etenkin talvella 65A tulee miten sattuu, mutta kieltämättä silloin kuorma on alimittainen teliautoille. Tällainen työpaikka-alueen "pikavuoro" on aivan perusteltu ja sitä oikeaa jl-palvelua, mitä muuallakin pk-seudulla tarvittaisiin. Mutta metron myötä tietysti kaikki muuttuu, niinkuin totesitkin. Tosin jokin 21V:n kopio varmaan on juuri se mikä jää ajamaan metroasemien välille kun 60-sarja poistuu Larusta.

65A ja 66A keräävät todellakin suuren osan Lauttasaaren matkustajista juuri Sokoksen pysäkiltä, sehän on tavallaan Larun linjojen "keskuspysäkki", sokoksella ei myöskään ole T-linjat kilpailemassa sisäisten linjojen kanssa. Mun mielestä voisi olla ihan hyvä että nykyinen 21V päätettäisiin vaikka kokonaan Kampin terminaaliin, näin saataisiin kuormitusta pois T-linjoilta kun olisi vaihtoehtoinen sisäinen linja. Onhan tässä vielä monta vuotta ennenkuin metrolla pääsee Lauttasaareen...

Ilmeisesti osin sattumalta (työmaiden takia) havaittiin, että Kampin tunnelin kautta ajaminenhan tekikin 21V:stä erittäin sujuvan ja ruuhkaiset risteykset ohittavan linjan, bonuksena vielä sisätiloissa yhteys Kampin keskukseen. Päivällä tuntuu, että Kampista postitalolle linja on tosiaan aika turha. Mutta viimeksi tänään n. 18:30 Larusta ajoin linjalla perille asti ja kymmenisen kanssamatkustajaa ajoi sitkeästi tunnelista postitalolle. Niin, ja toinen "keskuspysäkki" on Ruoholahden 'Länsiväylä'-pysäkki; on tuurista kiinni, miten 21V/65A/66A osuvat Sokoksen ja Ruoholahden pysäkeille. Joskus Ruoholahdesta tulee huomattavastikin enemmän matkustajia: 65A/66A:n aikatuluongelmien takia välillä Länsiväylä-pysäkillä on 3-4 metron liityntämatkustajat.
 
Takaisin
Ylös