HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012

Aamuisin ja iltaisin autot ovat aivan täynnä että istumaan ei pääse.

Tervetuloa Munkkiniemeen. Nelosesta ei saa istumapaikkaa aamuisin, iltaisin eikä keskipäivällä eikä alkuillasta eikä lauantaisin. Viimeksi manailin täydessä sunnuntaivaunussa että olisihan se nyt ylellisyyttä matkustaa Mannerheimintiellä istumapaikalla pyhäpäivänä. Turha toive. Eikä puhettakaan vuorovälin tihentämisestä, päinvastoin.

h59 ei tarvitse niveliä, sillä ysin jatkettua Ilmalaan sen käyttäjämäärät laskevat juuri sille tasolle että telibusseilla pärjää.

Joo, joskus vuonna 2030. Ei paljon lohduta. (Virallinen arvio on tällä hetkellä muistaakseni 2018, mutta sehän siirtyy aina vuosi-pari kerrallaan eteenpäin tasaiseen tahtiin.)

Viikonloppuisin päiväsaikaan taas niveliä voisi pyytää vaikka h11:lle, ainakin sesonkiaikaan.

Taitaa ensi kesän sesongin jälkeen loppua koko linja.

Eikös nämä liity siihen jokin aika sitten julkaistuun Etelä-Helsingin joukkoliikennesuuunnitelmaan, käsitin kyllä että sekin oli vasta suunnitelma eikä vielä lainkaan lopullinen versio. Esimerkiksi tuon h18 muutos Eiraan taitaa toteutua vasta v.2015 jolloin linjan 14B sopimus päättyy. Tarkoittaako nuo linjojen 16 ja 55 päättämiset R.torille että linjan 24 reitti tulee vuoden 2013 alusta kulkemaan reittiä Eira(Merikatu)-Erottaja-Kamppi-Marian sairaala-Seurasaari?

Tuon kilpailutuksen mukaan reitit vaihtuvat saman tien ja 14B:n autot ajavat vuoteen 2015 asti tunnuksella 18. Ihan fiksua.

Joku voisi tietysti vähän mussuttaa erikoisesta hallintotavasta, jossa kumileimasin pistetään ensin päättämään kilpailutuksesta ja vasta kuukautta myöhemmin linjastosta, joka on jo kilpailutuksessa. Käytännössähän tuolla ei ole merkitystä, kun kumileimasin ei mistään oikeasti päätä. Mutta jos päättäisi, niin joku hallituksen jäsen voisi hiukan närkästyä tuollaisesta päätöksentekokulttuurista.
 
Onkos mitään yölinjaa, jonka seisomapaikatkin tuuppaavat loppumaan? Nivelet voisivat ehkä olla hyödyksi öisinkin varikoilla seisomisen sijaan.

Ongelma on enemmänkin siinä, että suurimmat matkustajamäärät yöbusseissa on noin kello 3.45-4.15, enkä itse koe ainakaan kovin järkeväksi tilata jokaiselle bussille yhden kierroksen ajaksi tupla-autoa. Toki koko yön ajavat nivelet varmasti helpottaisivat ainakin seuraavilla linjoilla:

  • h02N - usein istumapaikat täynnä jo kello kolmen aikaan, joten lienee sanomattakin selvää, että "ruuhka-aikana" tilaa ei ole läheskään tarpeeksi.
  • h03N - sama tilanne kuin h02N:llä. Tosin tämä voi johtua kyseisen linjan lähtölaiturista: joka toinen kun kysyy, meneekö tämä Mäkelänkatua, jonoa ehtii kertyä koko ajan vain enemmän.
  • h06N - Helsingin sisäisistä Rtorilta lähtevistä yölinjoista "ruuhka-aikana" ehkä se kuormittunein.
  • h90N & h96N - viimeiset lähdöt usein todella kuormittuneita.
  • Linjoista 100N-140N ei itselläni tietoa.
  • Linjalla 700N viimeinen lähtö usein todella kuormittunut.

Varsinkin h02N:llä näkisin niveleiden käytön siis todella tervetulleena. Tällöin tosin ongelmana ovat(ko?) Elielin peruutuslaiturit - muistan joskus jostain lukeneeni ettei Kampin terminaalista lähteviä lähtöjä saa ajaa nivelbusseilla. Toki voi johtua myös siitä, että Kampin terminaali sijaitsee maan alla.
 
En älyä miksi h39:ä ajetaan Malminkartanoon asti kun sinne ei mene kun muutama matkustaja. 39 voisi päättyä siihen Konalaan missä sillä taisi olla ennenkin päätepysäkki vai oliko se sitten 39V?
 
Itseäni kyllä hieman ihmetyttää kuinka iso ero tehdään Telibussin ja Nivelbussin välille, nythän on esitetty että jos liikennöidään nivelillä, niin suuremman kapasiteetin takia säästetään monta autoa verrattuna teleihin. Silloin kun telit syrjäyttivät nivelet, perustelut olivat että teliin mahtuu yhtä paljon matkustajia kuin niveleen, kuinka tämä on nyt muuttunut?
Kyllä niveleen mahtuu reilusti enemmän matkustajia, kuin teliin - aikaisemminhan on ollut keskustelun aiheena se, ovatko seisomapaikat minkään arvoisia. HSL:n mielestä ei ole, mutta nyt HSL antaa niille jotakin arvoa, jotta matkustaja mahtuisi edes varmasti kyytiin. Istumapaikkoja saadaan 18-metriseen LE-niveleen max. 55 kpl (kun kaksilehtisiä ovia on 3 ja lastenvaunupaikkoja 2). Täysmatalana samanlaiseen niveleen saa enää max. 50 istumapaikkaa, mutta pitää huomioida, että myöskin telibussiin mahtuisi vähemmän matkustajia täysmatalana.
Toinen pointti taisi olla matalan telibussin huomattavasti halvempi hinta verrattuna niveleen, nivelen huoltokustannuksetkin taitavat olla korkeammat kuin telibussilla?
Kyllä, nivelbussin etu taas on se, että siihen riittää 1 kuljettaja per bussi ja busseja tarvitaan vähemmän. Kuljettajien palkka on suuri siivu kustannuksista.
Joo, joskus vuonna 2030. Ei paljon lohduta. (Virallinen arvio on tällä hetkellä muistaakseni 2018, mutta sehän siirtyy aina vuosi-pari kerrallaan eteenpäin tasaiseen tahtiin.)
Miten voi olla niin vaikeaa rakentaa pikku pätkä ratikkarataa? Olen elänyt siinä harhaluulossa, että rakentamisen pitäisi alkaa 2014 - olisi pitänyt tarkistaa.

Sekä h79 että h59 kulkevat n. 7 minuutin vuorovälillä ruuhkassa - nämä voisi yhdistää yhdeksi vahvaksi linjaksi nivelbussein.
Taitaa ensi kesän sesongin jälkeen loppua koko linja.
Ei, vaan vaihtuu tunnus 16:ksi; toivovat, ettei kulosaarelaiset huomaa muutosta;)
 
Miten voi olla niin vaikeaa rakentaa pikku pätkä ratikkarataa? Olen elänyt siinä harhaluulossa, että rakentamisen pitäisi alkaa 2014 - olisi pitänyt tarkistaa.

Voi se olla, että jossain pyörii tuollaisiakin lukuja. Ne muuttuvat koko ajan, ja siirtyvät kätevästi aina sillä tavoin eteenpäin, ettei koskaan tule ajankohtaiseksi aloittaa hankesuunnittelua "ihan vielä". Syitä on tietysti esitetty vuosien varrella vaikka kuinka monia, päällimmäisenä Pasilansillan leventäminen. Toivotaan, että Ilmalan ratikka tulee sitten kun siltakin tulee. Mutta eiköhän orastava taantuma viivästytä sitä vielä muutamaan otteeseen.

Ei, vaan vaihtuu tunnus 16:ksi; toivovat, ettei kulosaarelaiset huomaa muutosta;)

Niin no joo, voi sen niinkin ajatella. Vaikka kai se uus-16 kiertää ympäri Kulistakin. Ei kulislaiset sitä muutosta huomaa, nämähän hoidetaan kaikki vähin äänin heti ensi vuoden tammikuussa osana sitä liikennöintisuunnitelmaa.
 
Niin no joo, voi sen niinkin ajatella. Vaikka kai se uus-16 kiertää ympäri Kulistakin. Ei kulislaiset sitä muutosta huomaa, nämähän hoidetaan kaikki vähin äänin heti ensi vuoden tammikuussa osana sitä liikennöintisuunnitelmaa.

Ehkäpä sinne Kulikseen on tehty liikennekäyttätymistutkimus ja todettu ettei potentiaalia riitä enää täysikokoisen joukkoliikennevälineen ylläpitoon? Risto Rytintien pätkähän voidaan yhtä hyvin hoitaa jollain Hertsikan palvelulinjalla. Ja nythän Kulis sai upouuden metroaseman joka kelpaa vaikka lähettiläälle!:)
 
Ehkäpä sinne Kulikseen on tehty liikennekäyttätymistutkimus

Voi kun HSL tekisi tällaisia säännöllisesti ja kunnollisesti!

Varsnkin toivon, että Munkkivuoren ratikkasuunnitelmien yhteydessä tutkittaisiin, millaisia matkoja busseilla 14 ja 18 tänä päivänä oikein tehdään. Kuinka moni nousee kyytiin Pajamäestä, minne Pitäjänmäessä kyytiin nousevat ovat menossa jne.

Ei Kulosaaressa mitään ole tutkittu. Eikä tarvitsekaan, jos ei kukaan valita. Mutta tutkimuksista olisi konkreettista hyötyä siinä vaiheessa kun joku tulee narisemaan, että se ja tää ja toi on niin kamalan tärkeitä yhteyksiä. Jos on osoittaa tutkimustietoa, että ko. yhteyttä käyttää vaikkapa kolme ihmistä päivässä, niin siihen on paha narista vastaan.
 
Aloin juuri miettimään että vaihdetaanko tämä h39:n 2-akselinen teliin vuodeksi 2013? vai tuleeko sitten yksi teli linjalle h45 ja yksi 2-akselinen h39:lle.

Niikuin näin:

linja 2-akseli teli
H39 0+1 5+3
H45 5+3 0+1

39:llä yksi ruuhkassa yksi 2-akselinen ja 45:lla yksi teli ruuhkassa?

Kun siitä taulukosta voisi noin ymmärtää.
 
Laitanpa jo kehiin oman veikkaukseni tuloksista:

Kohde 137 (h16): Nobina
Kohde 138 (h18, h18N): HelB
Kohde 139 (h39, h39N, h45): HelB
Kohde 140 (h55): Nobina
Kohde 141 (h58, h58B): HelB
Kohde 142 (h59): HelB
Kohde 143 (h63): Pohjolan Liikenne / Tammelundin Liikenne
Kohde 144 (h69): Tammelundin Liikenne
Kohde 145 (h68, h71, h71V): HelB
Kohde 146 (h92, h92N, h94, h94A, h94B, h94N, h94V, h95, h95N, h97, h97N, h97V): Nobina

HelB:llä on hyvät asetelmat voittaa lisää liikennettä, etenkin kohteet 141 ja 142, koska kalustoa vapautuu linjoilta h80-h82 ja h15, e22, e23, 345, 510. Myös tilaa uusille linjoille vapautuu Varhasta Herttoniemen liikenteen häviämisen myötä. Varhan sijainti olisi lisäksi erinomainen, Herttoniemi ja Itäkeskus olisivat lähellä, jolloin siirtoajot linjoille h58 ja h59 olisivat lyhyet. Pienissä kohteissa (h63, h69) olisi esim. TLL:llä hyvät mahdollisuudet voittaa lisää omaa liikennettä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tarjouskilpailu kohteiden 137-140 osalta jätettiin pöydälle HSL:n hallituksen kokouksessa 13.12.

HSL:n hallituksen 13.12. kokouksen pöytäkirja sanoi:
Hallitus päätti

a)
jättää asian pöydälle kohteiden 137-140 osalta ratkaistavaksi hallituksen tammikuun kokouksessa

b)
järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun esittelyosassa mainituista kohteista 141-146 siten, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista hallituksessa huhtikuussa 2012.
 
Linjakasta toimintaa hallitukselta. Ei siksi, että bussilinjastossa tarvitsisi kohteiden 137-140 osalta tehdä muutoksia siihen, mitä HSL tulee tammikuussa esittämään, sillä eiköhän se esitys ole linjaa 18N lukuunottamatta ihan OK. Mutta ihan puhtaasti hallintotapaa ajatellen tämä on hyvä muistutus HSL:n valmisteleville virkamiehille siitä, missä järjestyksessä asiat on syytä luottamusmiehille tuoda, jottei turhaan anneta väärää kuvaa asioiden "piilottamisesta".
 
Veikkaisin että jotkin linjat tulee saamaan jatko-optiota.

Miksi h68:lle ei tule jatko-optiota? Juurihan sinne tuli uusi kalusto.
 
Linjoja h39A ja h68X ei mainita lainkaan esityslistalla. Mikä lienee näiden kohtalo?

Aasinsilta: h68:n reitin voisi muuten siirtää pois Hermannin rannasta. Pidentää turhaan kokonaisen lähiön ainoan säteittäisen bussilinjan matka-aikaa ja ruuhkaisuudestaan johtuen aiheuttaa hajontaa matka-ajoissa.
 
Linjoja h39A ja h68X ei mainita lainkaan esityslistalla. Mikä lienee näiden kohtalo?

39A:n lakkauttaminen ja korvaaminen 39N:llä olisi kyllä pelkästään järkevää - kunhan linja sitten kulkisi viikonloppuisin yötaksan aikanakin samaa reittiä takaisin keskustaan, eikä tyhjänä siirtoajona ilman matkustajia. 39A ja 39N:hän kulkevat nykyään samaa reittiä Arkadiankadulta Malminkartanoon linjan 39A päätepysäkille asti.
 
39A:n lakkauttaminen ja korvaaminen 39N:llä olisi kyllä pelkästään järkevää - kunhan linja sitten kulkisi viikonloppuisin yötaksan aikanakin samaa reittiä takaisin keskustaan, eikä tyhjänä siirtoajona ilman matkustajia. 39A ja 39N:hän kulkevat nykyään samaa reittiä Arkadiankadulta Malminkartanoon linjan 39A päätepysäkille asti.

Jos h39A lakkautetaan niin silloin 39N:n pitäisi aloittaa liikennöinti samaan aikaan kun 39A:aa.

---------- Viesti lisätty kello 15:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:38 ----------

Veikkaan että Nobina ja HelB tulee kamppailemaan 139 kohteesta.
 
Takaisin
Ylös