HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012

Jos luitte tuolta HSL:n liikennöintisuunnitelmasta 2012-2013, niin juuri noita edellämainitsemianne muutosehdotuksia on toteutumassa. Linja h68 muutetaan kulkemaan suoraan Hämeentietä, Merihaan ja Hermannin osuuden korvaa linjat 55/55K (joka pätkäistään rautatientorille talviliikenteen 2012 alussa), ja linjalta 39 poistuu A ja 39N alkaa kulkemaan klo 21 jälkeen, 39 perusreitti pidennetään Martinlaaksoon ja uusi linja 39B alkaa liikennöimään nykyiseltä linjan 51 päätepysäkiltä Hankasuontien päästä.
 
Jos luitte tuolta HSL:n liikennöintisuunnitelmasta 2012-2013, niin juuri noita edellämainitsemianne muutosehdotuksia on toteutumassa. Linja h68 muutetaan kulkemaan suoraan Hämeentietä, Merihaan ja Hermannin osuuden korvaa linjat 55/55K (joka pätkäistään rautatientorille talviliikenteen 2012 alussa), ja linjalta 39 poistuu A ja 39N alkaa kulkemaan klo 21 jälkeen, 39 perusreitti pidennetään Martinlaaksoon ja uusi linja 39B alkaa liikennöimään nykyiseltä linjan 51 päätepysäkiltä Hankasuontien päästä.

Tapahtuuko nuo 39 yms. talviliikenteessä 2012?
 

Tapahtuuko nuo 39 yms. talviliikenteessä 2012?

Nimim. joboo ei totisesti tainnut lukea tai sitten luetun ymmärtämisessä on vakavia puutteita. ;) Tekstissä mainitaan varsin selväsanaisesti laskujeni mukaan kolme kertaa, että muutokset tapahtuvat talviliikenteen alussa. Kaiken järjen mukaan siis ensi syksynä, koska kyse on liikennöintisuunnitelmasta 2012-13.
 
Oletteko tuumanneet, että mitkä yhtiöt tulevat liikennöimään tulevia viikonlopun aamuyölinjoja? Nythän lakkautettavia h04:ää, h05:ttä, h08:aa ja h09:ää liikennöi Nobina. Tuleeko se ajamaan linjoja h72N ja h76N, ainakin luulen niin. Mutta kuka hoitaa linjan h67N. Käsittääkseni Nobinan sopimuskausi jatkuu ainakin vuoden 2013 loppuun. Myös linjoilla h40, h43, h64N, h68 ja h71 jatketaan viikonloppuöinä liikennettä. Hoitavatkohan "päiväyhtiöt" myös aamuyöliikenteen vai käykö niinkuin takavuosina kun Itä-Helsingin aamuyölinjoilla Helb (vai oliko se vielä HKL-Bussillikenne) ajoi jokaöiset lähdöt ja Connex viikonloppulähdöt?
 
Oletteko tuumanneet, että mitkä yhtiöt tulevat liikennöimään tulevia viikonlopun aamuyölinjoja? Nythän lakkautettavia h04:ää, h05:ttä, h08:aa ja h09:ää liikennöi Nobina. Tuleeko se ajamaan linjoja h72N ja h76N, ainakin luulen niin. Mutta kuka hoitaa linjan h67N. Käsittääkseni Nobinan sopimuskausi jatkuu ainakin vuoden 2013 loppuun. Myös linjoilla h40, h43, h64N, h68 ja h71 jatketaan viikonloppuöinä liikennettä. Hoitavatkohan "päiväyhtiöt" myös aamuyöliikenteen vai käykö niinkuin takavuosina kun Itä-Helsingin aamuyölinjoilla Helb (vai oliko se vielä HKL-Bussillikenne) ajoi jokaöiset lähdöt ja Connex viikonloppulähdöt?

05N liikennöitsijä vaihtuu vuodenvaihteessa Helsingin bussiliikenteeksi. Tarjouskilpailu 20/2010

Tarjouskilpailun ratkaisu:

Kohde 115 (20, 20N, 04N): Veolia Transport Espoo ja Veolia Transport Vantaa -tarjousyhteenliittymä

Kohde 116 (81, 81B): Nobina Finland

Kohde 117 (80, 82, 82B, 83): Nobina Finland

Kohde 118 (24, 40, 42, 43, 02N): Helsingin Bussiliikenne

Kohde 119 (41): Helsingin Bussiliikenne

Kohde 120 (75, 77, 05N): Helsingin Bussiliikenne

Lisätietoja: HSL
 
05N:n liikennöitsijä vaihtuu kylläkin vasta 1.1.2014, eli Nobina tullee liikennöimään 76N:ää siihen asti.

Perjaatteessa Nobina ajaa myös h67N:ää ja h72N:ää siihen asti kunnes kyseiset linjat kilpailutetaan uudestaan. Linjoille h64N, h65N, h68 ja h71 vain lisätään tarjontaa, mutta Nobinalla on voimassa oleva sopimus linjoista h03N-h09N, joita korvataan tarjonnan lisäyksillä ja uusilla linjoilla(h67N, h72N ja h76N). Kuitenkin sopimuksenhan voisi lopettaa sopivalla summalla rahaa? :D

h72 ja h76A/B Nobinalla on jo muutenkin joten eikö ne jatkuisi silloin muutenkin Nobinalla. h72:n sopimus päättyy 2013 lopussa ja ja h76A/B 2015 lopussa..

Liikennöintisuunnitelma 2012-2013 sanoi:
Linjat 03N-09N
Talviliikenteen alussa linjat 05N, 06N, 08N ja 09N lopetetaan. Linjat korvataan seuraavasti:

05N: Perustetaan uusi linja 76N: Rautatientori – Malmi – Tapanila – Puistola – Heikinlaakso – Tattarisuo – Rautatientori. Pihlajamäen yöliikenne hoidetaan jatkamalla linjan 71 liikennöintiaikaa per-jantai- ja lauantaiöinä.

06N: Perustetaan uusi linja 72N: Rautatientori – Patola – Pukinmäki – Töyrynummi – Suutarila – Siltamäki – Rautatientori. Koskelan ja Oulunkylän yöliikenne hoidetaan jatkamalla linjojen 64N ja 65N liikennöintiaikaa perjantai- ja lauantaiöinä.

08N: Jatketaan linjojen 68 ja 71 liikennöintiaikaa perjantai- ja lauantaiöinä.

09N: Perustetaan uusi linja 67N: Rautatientori – Metsälä – Maunula – Paloheinä – Torpparinmäki – Rautatientori. Käpylän ja Oulunkylän yöliikenne hoidetaan jatkamalla linjan 64N liikennöintiaikaa perjantai- ja lauantaiöinä.

Muutoksilla parannetaan yölinjaston selkeyttä ja kattavuutta
 
05N:n liikennöitsijä vaihtuu kylläkin vasta 1.1.2014, eli Nobina tullee liikennöimään 76N:ää siihen asti.

? HSL:n omilta sivuilta lainattuna:

HSL sanoi:
Linjat ja liikennöitsijät 1.1.2012 alkaen

Linjat 20, 20N, 04N
Veolia Transport Vantaa Oy ja Veolia Transport Espoo Oy tarjousyhteenliittymä

Linjat 81, 81B, 80, 82, 82B, 83
Nobina Finland Oy

Linjat 24, 40, 42, 43, 02N, 41
Helsingin Bussiliikenne Oy

Linjat 75, 77, 05N
Helsingin Bussiliikenne Oy

Eli mikä ihme nyt sitten pitää paikkaansa?
 
Eli mikä ihme nyt sitten pitää paikkaansa?

Kyllä - 02N, 04N ja 05N kilpailutettiin juuri hetki sitten ja kyseisten pakettien sopimukset astuvat voimaan 1.1.2012.

Kuitenkin 02N:n, 04N:n ja 05N:n sopimukset sisällytetään näihin paketteihin vasta 1.1.2014 kun nykyiset sopimukset loppuvat. HelB ajaa siis 02N:ää 31.12.2013 asti, jolloin liikennöitsijäksi vaihtuu HelB, NF ajaa 04N:ää 31.12.2013 asti, jolloin liikennöitsijäksi vaihtuu VT ja NF ajaa myös 05N:ää 31.12.2013 asti, jolloin liikennöitsijäksi vaihtuu HelB.

EDIT: Niin tai siis eihän noita 02N:ää, 04N:ää ja 05N:ää ajeta tietenkään 31.12.2013 asti, mutta kuitenkin. Itse uskoisin, että 68:n TAI 71:n yölähdöt tulevat Nobinan liikennöitäväksi - miten muuten 08N:llä nykyään liikennöivät 2 autoa sijoitettaisiin? Sitä paitsi Nobinalla menee h08N:n reittiin nykyään alkuyöstä vain se noin 40-45 minuuttia (parhaimmillaan vain 30 minuuttia), joten 68:n tai 71:n päätepysäkille ajaminen tuskin lisäisi kierrosaikaa kuin korkeintaan viidellä minuutilla ja vuorovälin voisi näin säilyttää puolessa tunnissa.

Samoinhan toimittiin silloin, kun entiset 03N, 04N ja 07N - jotka siis liikennöivät Itä-Helsinkiin - lakkautettiin ja korvattiin linjoilla 85N-97N. Silloin esimerkiksi 85N:n normaalilähdöt ajoi Helsingin Bussiliikenne Oy ja aamuyölähdöt klo 2-5 ajoi Veolia Transport niin kauan kuin heidän sopimuksensa oli voimassa.

Toisaalta noilla uusilla reiteillä 09N:n vuorovälin voisi säilyttää puolessa tunnissa ajamalla sitä vain kahdella autolla kolmen sijaan - nykyään kierrosaika on noin 60-70 minuuttia. Tuolloin 68:n ja 71:n yölähtöjä voisi ajaa kolmella yhteisellä autolla niin, että kummallakin linjalla vuoroväli olisi 40 minuuttia. Esimerkiksi ykkösauto ajaisi 2.00 Rtorilta Pihlajamäkeen, 2.30 Pihlajamäestä Rtorille, 3.00 Rtorilta Latokartanoon, 3.30 Latokartanosta Rtorille ja 4.00 Rtorilta Pihlajamäkeen. Kakkosauton ensimmäinen lähtö taas olisi 2.20 Rtorilta Latokartanoon ja kolmosauton ensimmäinen lähtö 2.40 Rtorilta Pihlajamäkeen - tai kenties 2.00 Latokartanosta Rtorille ennen sitä?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä - 02N, 04N ja 05N kilpailutettiin juuri hetki sitten ja kyseisten pakettien sopimukset astuvat voimaan 1.1.2012.

Kuitenkin 02N:n, 04N:n ja 05N:n sopimukset sisällytetään näihin paketteihin vasta 1.1.2014 kun nykyiset sopimukset loppuvat. HelB ajaa siis 02N:ää 31.12.2013 asti, jolloin liikennöitsijäksi vaihtuu HelB, NF ajaa 04N:ää 31.12.2013 asti, jolloin liikennöitsijäksi vaihtuu VT ja NF ajaa myös 05N:ää 31.12.2013 asti, jolloin liikennöitsijäksi vaihtuu HelB.

Voiko sekavammin olla? Miksi sitten nuo kilpailutettiin nyt vasta, vaikka sopimus ei ole edes loppumassa. Noh, se ja sama mulle. Hyvä vain että Nobina jatkaa vielä 2013 loppuun asti :)
 
Nimim. joboo ei totisesti tainnut lukea tai sitten luetun ymmärtämisessä on vakavia puutteita. ;) Tekstissä mainitaan varsin selväsanaisesti laskujeni mukaan kolme kertaa, että muutokset tapahtuvat talviliikenteen alussa. Kaiken järjen mukaan siis ensi syksynä, koska kyse on liikennöintisuunnitelmasta 2012-13.

Luin sen ekalla kerralla hätäsesti. Kirjoitin sen jälkeen tänne ja kun oli aikaa lukea kunnolla niin sain vastauksen.
 
Toisaalta noilla uusilla reiteillä 09N:n vuorovälin voisi säilyttää puolessa tunnissa ajamalla sitä vain kahdella autolla kolmen sijaan - nykyään kierrosaika on noin 60-70 minuuttia. Tuolloin 68:n ja 71:n yölähtöjä voisi ajaa kolmella yhteisellä autolla niin, että kummallakin linjalla vuoroväli olisi 40 minuuttia. Esimerkiksi ykkösauto ajaisi 2.00 Rtorilta Pihlajamäkeen, 2.30 Pihlajamäestä Rtorille, 3.00 Rtorilta Latokartanoon, 3.30 Latokartanosta Rtorille ja 4.00 Rtorilta Pihlajamäkeen. Kakkosauton ensimmäinen lähtö taas olisi 2.20 Rtorilta Latokartanoon ja kolmosauton ensimmäinen lähtö 2.40 Rtorilta Pihlajamäkeen - tai kenties 2.00 Latokartanosta Rtorille ennen sitä?

Liikennöintisuunnitelmassa kerrotaan, että linjoja 68 ja 71 ajetaan aamuyöliikenteessä kumpaakin puolen tunnin välein yhteensä viidellä autolla. Tuossa lienee jätetty aikaa rahastamisellekin, joka yötaksan aikaan tuppaa kestämään hieman pidempään kuin muulloin.
 
Takaisin
Ylös