HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012

Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,220
Otetaanpa varaslähtö ensi kevään kilpailutukseen. Tiedossa on kuitenkin aika merkittävä kierros Helsingin sisäisistä linjoista. Kilpailutuksen alkamisajankohta on joulukuu 2011-talvi 2012. Eli jos kukaan ei käytä tai ei voi käyttää optioita, tulevat kilpailutukseen seuraavat linjat (suluissa nykyinen liikennöitsijä):

  • h11, h16 (Nobina)
  • h18 (HelB)
  • h22, h23, h23N (Pohjolan Liikenne)
  • h39, h39A, h45 (HelB)
  • h55, h55A (Nobina)
  • h58, h58B, h59 (Pohjolan Liikenne)
  • h63 (HelB)
  • h68, h68X, h71, h71V (HelB)
  • h69 (HelB)
  • h92, h92N, h94, h94A, h94B, h94N, h94V, h95, h95N, h97, h97N, h97V (Nobina)

Eli kilpailutukseen on näillä näkymin tulossa n. 145 auton liikenne.
 
Ainoa paketti jossa optio on jo kokonaan käytetty on linjat h58, h58B ja h59, näistä käydään varmaan kovaa kilpailua PL:n ja Helbin kesken, kummallakin on hyvät varikkosijainnit linjoihin nähden. Lähes kaikissa muissa kohteissa on vielä täydet kolmen vuoden optiot käyttämättä, paitsi linjoilla h39, h39A, h45 (1v jäljellä) ja linjalla h69 (2v jäljellä) Milloin muuten on takaraja johon mennessä liikennöitsijöiden on viimeistään ilmoitettava optioiden käytöstä?
 
Eikös h22 ja h23/N ollut ihan vasta äskettäin kilpailussa/miksi on näin lyhyt sopimus?
 
Eikös h22 ja h23/N ollut ihan vasta äskettäin kilpailussa/miksi on näin lyhyt sopimus?

Olisiko liittynyt jotenkin ysin jatkamiseen Ilmalaan? Ainakin suunnitelmissa on ollut linjan h23 lakkautus siinä vaiheessa kun ysin jatke Ilmalaan valmistuu.
 
Toivon kyllä kovasti että h39/A ja 45:lle ei enään jatketa noilla autoilla.
 
Tuohan on kova kilpailu. Nobinalla paha paikka. Melkein koko Myllypuron varikon liikenne pelissä. HelB on varmaan kova ja ainoa kilpailija Nobinan kanssa tuossa. Noh, onneksi Itäkeskuksen suuntaan saadaan myös uudempia autoja, paitsi kauaa ne eivät siellä kunnossa pysy...
 
Nobinalla paha paikka. Melkein koko Myllypuron varikon liikenne pelissä.

Ei nyt sentään, koska Nobinahan voitti ensi vuoden alusta ison tukun Herttoniemen linjoja, joita se kaiketi alkaa ajaa Myllypurosta (?). Vaikka toki varmaan mielellään pitäisivät myös Itäkeskuksen liityntäliikennettä.

H68/X + h71/V -kohteessa lienee optiopotentiaalia, koska 68/X:lle on vasta tänä vuonna tuotu uutta kalustoa kesken kauden. Lisäksi linjapaletti Viikin suunnalla on kuitenkin menossa uusiksi parin vuoden sisällä, kun tieyhteydet Myllypuroon ja Kivikkoon avautuvat.
 
Ai kun h45:lla ei enään autot pysy kasassa?

Pistäppä HelB:lle palautetta, jos siellä on erittäin huono kuntoisia autoja. Kyllä ne niitä vaihtaa sitten ku ne eivät oikeasti pysy kasassa. Se rengasrikko oli ihan puhdas sattuma, itse tykkäään noista man lion city busseista paljonki, ulkonäöllisesti ja omasta mielestäni matkustusmukavuus on erinomaista luokkaa. Nimimerkillä mannille joka päivä kulkeva ;)

Mutta itse pistin kuukaus pari sitten vuotavasta autosta HelB:lle palautetta. Välittömästi kun palaute oli luettu, niin seuraavana päivänä ei ollutkaan ko. auto enään ajossa vaan oli korvattu toisella.

Nyt ainakin toisen foorumilaisen havainnon mukaan auto olisi vasta palannut liikenteeseen pari viikkoa sitten, ilmeisesti korjattuna.
 
Ei ole Helb 930:stä enään näkynnyt linjalla h45. Sitä korvaa nykyään Helb 419 ja Helb 820 on myös kadonnut ja sitä korvaa Helb 418.
Onko kellään tietoa miksi näitä on vaihdettu isompaan kalustoon?

---------- Viesti lisätty kello 14:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:19 ----------

h11, h16 (Nobina / Pohjolan Liikenne)
h18 (HelB)
h22, h23, h23N (Pohjolan Liikenne)
h39, h39A, h45 (HelB / Nobina)
h55, h55A (Nobina)
h58, h58B, h59 (Pohjolan Liikenne)
h63 (HelB)
h68, h68X, h71, h71V (HelB / Tammelundin Liikenne)
h69 (HelB / Nobina)
h92, h92N, h94, h94A, h94B, h94N, h94V, h95, h95N, h97, h97N, h97V (Nobina)

Itse veikkaan vähä noin :D

Veikkaan että h68, h68X, h71, h71V paketille tulee jatko optiota.
 
Ei ole Helb 930:stä enään näkynnyt linjalla h45. Sitä korvaa nykyään Helb 419 ja Helb 820 on myös kadonnut ja sitä korvaa Helb 418.
Onko kellään tietoa miksi näitä on vaihdettu isompaan kalustoon?

Voisin olettaa, että h45:llä on tarvetta isommalle autolle kun pikkuinen Man. Olettaisin myös, että Helb 418 & 419 on varustettu pakokaasujen jälkikäsittely laitteistoilla, jolloin kalustopisteet saavuttavat tason jota vaaditaan, linjallehan on tarjottu euro 4 päästötasoisia Scaloja 610 ja 611 jotka taitavat nykyään ajella linjaa h24. Helb 930 luultavasti ajelee jossain, missä sen kuuluukin h51:llä, h52:lla tai h57:lla (?)
 
Takaisin
Ylös