HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012

Mites on kun Nobina tarjosi 11x Volvo B7RLE EEV & 6x Volvo B12BLE EEV, niin onko nuo uusia vai onko niihin asenneltu jotain?
 
Mites on kun Nobina tarjosi 11x Volvo B7RLE EEV & 6x Volvo B12BLE EEV, niin onko nuo uusia vai onko niihin asenneltu jotain?
Eivätköhän ne ole noita jo nyt ko. linjoilla pyöriviä busseja, joista noihin tuohon pakettiin viime kilpailutuksena tulleisiin kaksiakselisiin ollaan näemmä asentamassa kameravalvontaa, ilmasotintia ja alkolukkoa.
 
Eivätköhän ne ole noita jo nyt ko. linjoilla pyöriviä busseja, joista noihin tuohon pakettiin viime kilpailutuksena tulleisiin kaksiakselisiin ollaan näemmä asentamassa kameravalvontaa, ilmasotintia ja alkolukkoa.

Ilmasotintia? :)

Jos tarkemmin tuota tarjousta katsoo, niin huomaa kyllä että kaksiakselisiin olisi myös tarjottu ovikamera ja peruutuskamera. Kun taas C -tyypin B12BLE:en ei ole tarjottu mitään lisää, mitä niissä ei olisi jo (toisaalta, nuo yölinjojen C-tyypin autot ajelevat ihan muilla linjoilla päivisin). Joten voisiko tuosta olettaa kuitenkin sitten, että nuo Volvot voisivat ollakkin uusia? Vai lisätäänkö sitten niihin tosiaan nuo sinun mainitsemasi + ovi- ja peruutuskamera?
 
Jospa kumminkin Ilmastointia :lol:
mutta, pitää kysellä tarkemmin vaikka Nobinalta että mitä ne Volvot ovat onko ne uusia vaiko vanhoja autoja..

Eikös jotain voi kuitenkin päätellä siitä että nuo A2 -Volvot korvattaisiin vuonna 2017 uusilla VDL:llä? Jos olisivat uusia, niin miksi syrjäyttää niitä 4vuoden päästä toisilla uusilla? :)
 
Eikös jotain voi kuitenkin päätellä siitä että nuo A2 -Volvot korvattaisiin vuonna 2017 uusilla VDL:llä? Jos olisivat uusia, niin miksi syrjäyttää niitä 4vuoden päästä toisilla uusilla? :)
Jos vaikka autot siirretään jonnekkin muualle? ;)
ELLEI, kyseessä ole sitten 8500-sarjasta poimittuja ..
 
Päättelisin myös istumapaikkamäärästä että ovat käytettyjä busseja, A2 autoissa 42 paikkaa, niinkuin sarjan 620-642 autoissa ja C autoissa 54 paikkaa kuten esim 601-619 sarjan autoissa on.

esim. 631-642 olisi juuri tuo 11 autoa ja yksi vara-auto. 620-630 sitten tarjolle h16/h55 tms linjoille :)
 
Viimeksi muokattu:
Päättelisin myös istumapaikkamäärästä että ovat käytettyjä busseja, A2 autoissa 42 paikkaa, niinkuin sarjan 620-642 autoissa ja C autoissa 54 paikkaa kuten esim 601-619 sarjan autoissa on.

esim. 631-642 olisi juuri tuo 11 autoa ja yksi vara-auto. 620-630 sitten tarjolle h16/h55 tms linjoille :)
Taikka sitten ihan uusia vain. :)
PS. ai ettäkö se jännä 602 menisi tuonne missä sinun oviviritelmä? :lol:
 
Aika suuri muutos saatiin liikennöitsijöiden keskuudessa kun Veolia saa lisää ajettavaa 44:n auton verran ja vastaavasti Helb menettää vastaavan määrän. Tämä tietää aina kuljettajien keskuudessa epävarmuutta, varsinkin kun yhtiöt käyttävät tässä tapauksessa eri työehtosopimusta, toki tässäkin tapauksessa Lonka-sopimusta pitää soveltaa. Ns. Veolian jytky ei välttämättä jää tähän kun kuukauden päästä ratkeaa mm. 39, 45 ja 550:lol:
 
Päättelisin myös istumapaikkamäärästä että ovat käytettyjä busseja, A2 autoissa 42 paikkaa, niinkuin sarjan 620-642 autoissa ja C autoissa 54 paikkaa kuten esim 601-619 sarjan autoissa on.

esim. 631-642 olisi juuri tuo 11 autoa ja yksi vara-auto. 620-630 sitten tarjolle h16/h55 tms linjoille :)

Nuo 2-akseliset Volvot, joita Nobina on tarjonnut linjoille h92, h94, h95 ja h97 ovat juurikin noita kyseisillä linjoilla tälläkin hetkellä pyöriviä Volvoja sarjasta 620-642. Niihin siis asennetaan valvontakamerat, matkustamon ilmastointi, turvaohjaamo, alkolukko ja ovi- ja peruutuskamerat.

Tämän voi päätellä istumapaikkojen (joita uusissa Volvo B7RLE 8900LE:issä on vain 41) lisäksi HSL:n tiedotteesta. Siellä nimittäin kerrotaan uusia busseja tulevan 76 ja kun lasketaan Veolian uudet autot linjoille h63, h68, h69, h71 ja h71V, PL:n uudet autot linjoille h58 ja h59 sekä Nobinan uudet VDL:t linjoille h92, h94, h95 ja h97 yhteen, saadaan tuo 76 autoa.

Telien kohdalla ei liene myöskään epäselvyyttä siinä, että ne ovat sarjasta 601-619.
 
Nuo 2-akseliset Volvot, joita Nobina on tarjonnut linjoille h92, h94, h95 ja h97 ovat juurikin noita kyseisillä linjoilla tälläkin hetkellä pyöriviä Volvoja sarjasta 620-642. Niihin siis asennetaan valvontakamerat, matkustamon ilmastointi, turvaohjaamo, alkolukko ja ovi- ja peruutuskamerat.

Tämän voi päätellä istumapaikkojen (joita uusissa Volvo B7RLE 8900LE:issä on vain 41) lisäksi HSL:n tiedotteesta. Siellä nimittäin kerrotaan uusia busseja tulevan 76 ja kun lasketaan Veolian uudet autot linjoille h63, h68, h69, h71 ja h71V, PL:n uudet autot linjoille h58 ja h59 sekä Nobinan uudet VDL:t linjoille h92, h94, h95 ja h97 yhteen, saadaan tuo 76 autoa.

Telien kohdalla ei liene myöskään epäselvyyttä siinä, että ne ovat sarjasta 601-619.
Tuleeko HSL-väritykset noihin Volvoihin?
 
Mikä siinä on, kun HSL vaatii h58/B/59:lle ylipäätään 49-paikkaisia busseja? Sen kokoiset menevät täyteen menee joka päivä, kuten tähänkin mennessä. Varmasti matkustajia tulisi enemmän, jos voisi olla varma, että ensimmäiseen bussiin mahtuu takuulla. Kerrankin, kun olisi nivelille kiistämätön tarve, niin ei HSL vaadi vaan HSL pyytää. Ja jos HSL ei vaadi satsaamaan, sitten ei voida olettaakaan mitään. 550:ssa HSL vaatii kyllä satsaamaan, muttei välttämättä niveliin. Minulta kysytään usein, milloin Jokerille tulee lisää paikkoja. Kohtahan sen tietää, tuleeko koskaan. 58/B/59:lle olisi ollut vielä 550:kin suurempi tarve nivelille, sillä 58 kulkee vain 10 minuutin välein ja jos juuri siihen täytyy päästä, on ongelma vakavampi kuin 5 min välein kulkevalla Jokerilla. Kenties HSL pyytää niveliä seuraavan kerran, jos tästä nipusta sulautuu Jokeri-0 - ehkäpä se jopa vaatisi niitä silloin?
 
Minulta kysytään usein, milloin Jokerille tulee lisää paikkoja. Kohtahan sen tietää, tuleeko koskaan.

Tulee sitten, kun se on ratikka. Huomioiden bussin matkustusmukavuuden noin ylipäätään ja seisomapaikoilla erityisesti niin minusta se niveldösä ei nyt ole mikään onni ja autuus, kun se lisäkapasiteetti on melkein yksinomaan seisomapaikkoja ja siitä pitäisi vielä maksaa liikennöitsijälle aika suolainen lisähinta. Jokerilla pitäisi vaan ymmärtää ja hyväksyä se, että ruuhka-aikaan siellä on liikaa matkustajia, jotta se toimisi bussilinjana. Sen vuoksi siitä pitää tehdä ratikka. Muualla olisi tehty jo.

Ratikan kannalta tietynasteinen ongelma on toki se, että poikittaislinja on niin ruuhkapainotteinen ja tuntuu ehkä turhalta tehdä ratikka vain ruuhkaliikennettä varten, kun ruuhka-aikojen ulkopuolella bussikin riittäisi. Mutta tässä pitää ajatella samalla tavoin kuin ollaan totuttu ajattelemaan tieliikenteen kanssa. Ruuhkapiikkejä varten tieverkkokin on mitoitettu. Jos liikenne jakautuisi tasaisesti ympäri vuorokauden, tai se voitaisiin pakottaa siihen, niin kehä ykkösellekin riittäisi yksi kaista suuntaansa. Sen kolmannet kaistat, joita tarvitaan vain ruuhkassa, ovat aika vajaalla käytöllä nekin.
 
Minulta kysytään usein, milloin Jokerille tulee lisää paikkoja.
Olin käyttäjän Nak:in kyydissä kun eräs matkustaja tuli valittamaan kireästä aikataulusta, minkä sille voi jos Sunnuntai-iltana bussi täyttyy täyteen ja pitää ajaa rajoituksien mukaan, helposti siinä pari minuuttia myöhästyy, tästä eräs matkustaja närkästyi.
 
Tulee vain ymmärtää ja hyväksyä se, että ruuhka-aikaan siellä on liikaa matkustajia, jotta se toimisi bussilinjana. Sen vuoksi siitä pitää tehdä ratikka. Muualla olisi tehty jo.
Vai ettei kapasiteettiin kannata enää panostaa, kun se Jokeri on ihan kohta ratikka? Kyllä tässä yhdet bussit loppuun ajaa, ennen kuin Raide-Jokeri on valmis - Suomen erityisolojen vuoksi. Joka tapauksessahan kalusto uusitaan, kyllä tässä tapauksessa nivel olisi tarpeellinen.
Ratikan kannalta tietynasteinen ongelma on toki se, että poikittaislinja on niin ruuhkapainotteinen ja tuntuu ehkä turhalta tehdä ratikka vain ruuhkaliikennettä varten, kun ruuhka-aikojen ulkopuolella bussikin riittäisi. Mutta tässä pitää ajatella samalla tavoin kuin ollaan totuttu ajattelemaan tieliikenteen kanssa. Ruuhkapiikkejä varten tieverkkokin on mitoitettu. Jos liikenne jakautuisi tasaisesti ympäri vuorokauden, tai se voitaisiin pakottaa siihen, niin kehä ykkösellekin riittäisi yksi kaista suuntaansa. Sen kolmannet kaistat, joita tarvitaan vain ruuhkassa, ovat aika vajaalla käytöllä nekin.
Jokeri on kylläkin siitä erikoinen poikittaislinja, että myös viikonloppuisin riittää matkustajia.

Olin käyttäjän Nak:in kyydissä kun eräs matkustaja tuli valittamaan kireästä aikataulusta, minkä sille voi jos Sunnuntai-iltana bussi täyttyy täyteen ja pitää ajaa rajoituksien mukaan, helposti siinä pari minuuttia myöhästyy, tästä eräs matkustaja närkästyi.
h15A ja 550 ovatkin ainoat linjat HSL-alueella, jotka ovat säännöllisesti täynnä myös viikonloppuisin. Ei kaikilla vuoroilla, vaan muutamilla huono-onnisilla, 550:lla kyse on ymmärtääkseni Leppävaarassa ja varsinkin Itäkeskusksessa käyvät shoppailijat. 15A:ssa kyse on tietenkin lauttamatkustajista, mutta sehän onkin vuoden sisällä jo raiteilla, hyvä niin (kerrankin ratikka on Suomessa reippaasti bussia nopeampi).
 
Takaisin
Ylös