Matkalippukysely

Mitä matkalippua käytät HSL-alueella liikkumiseen?


  • Äänestäjiä yhteensä
    80
Mites en ole aikaisemmin tätä tajunnut? Nyt pääsen Malmi-Tikkurila-matkani hintaan 2.40€:smile:
 
Mites en ole aikaisemmin tätä tajunnut? Nyt pääsen Malmi-Tikkurila-matkani hintaan 2.40€:smile:
Pääset tai sitten et. Itselleni kävi joskus pienempänä niin, että yritin matkustaa lähijunalla joltakin pääradan asemalta - en muista miltä - Helsingin puolelta Tikkurilaan, jossa isäni oli odottamassa. Mukanani oli tasaraha vyöhykelippuun, jota pyysinkin, mutta konnari tarjosi vain kalliimpaa seutulippua; kuulemma ainoa vaihtoehto YTV-alueella. Pääsin sitten liputta (!). En tiedä, ovatko käytännöt sittemmin muuttuneet. Malmilla tosin taitaa nykyään olla VR:n automaatteja, joista voisi vyöhykelipun saadakin (sikäli kuin ne muuten toimivat).

Yleisemmin ketjuun liittyen, käytän tällä hetkellä sivarina työnantajan tarjoamaa vapaalippua. Buscomin mukaan se on voimassa elokuuhun 2021, mutta en varmaankaan saa pitää sitä palveluksen päätyttyä. :frown: Harvoihin seutumatkoihin käytän arvoa henkilökohtaiselta kortilta, jolla normaalisti olisi myös kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhalla YTV-alueella alueen sisäiset matkat tehdään HSL:n lipuilla. Lähijuniin ei näille matkoille myydä VR:n vyöhykelippuja. Keravalle ja Kirkkonummelle myydään ainakin toistaiseksi molempia lippuja. Junassa ja asemilla tunnutaan automaattisesti myytävän VR:n oma lippu ja muuhun kulkuneuvoon vaihtavan asiakkaan pitää erikseen osata pyytää HSL:n lippua.

Kohtuullisen usein (viimeksi tänään) matkustan Keravan ohi lähijunassa lipunmyyntiosastossa. Lipun ostajia on paljon, mutten muista kertaakaan kenenkään ostaneen HSL:n lippua. Bussissa noita lippuja Keravalle menee käteisellä todella harvoin. Uskallan väittää, etteivät satunnaisemmin kulkevat ole tajunneet, että suoran lipun saa ihan käteiselläkin, vaan vaikkapa täältä Hakunilasta Keravalle menijä maksanee matkansa vanhaan tapaan kahdessa osassa, Vantaan sisäinen ja VR:n lippu erikseen.

VR:llä kun on hyvät opiskelija- ja eläkeläisalennukset, olisi kiva tietää, kuinka moni sellainen, jolla ei ole HSL:n alennuskorttia, osaa ostaa vaikkapa Tikkurilasta Helsinkiin lipun sanoen "eläkeläinen Kirkkonummelle". Onhan se kai kertaseutua halvempi.
 
Niillä harvoilla kerroilla, kun on ollut viime aikoina HSL-alueella tarvetta liikkua, olen käyttänyt kertalippuja. Matkakorttini sijainti on tuntematon. Todennäköisesti se sijaitsee kuitenkin jossain päin asuntoa hyvässä tallessa. :(

Onneksi juna vie työmatkoilla ovelta ovelle.
 
Perjantaista alkaen pitää viikko käyttää arvoa koska pitäisi hake opiskelija alennus että voisi ladata kautta.
 
Olen jo parisen vuosikymmentä, muutamia lyhyitä aikavälejä lukuunottamatta, käyttänyt HSL-alueen henkilökunta(seutu)lippua.
 
Vaan tuntuu silä että, konnarit tunkee melkee väkisin sitä vyöhykelippua (ihan kuin ikinä ei ois kuullutkaan lähiseutu tai kokoaluelipusta :D ) HSL-brändãtyssã FLIRT-junassa voitaisiin kyllä myydä ensisijaisesti HSL:n-lippuja kun se vain HSL-alureella liikkukin! Kerrankin olin N-junassa ja joku jolla oli polkupyörä, kysy konnari että missä hän jäisi, että olis vaan päässy rahastamaan pyörästä! (siis jos hän olisi mennyt keravan puolelle, mutta jäi Korsossa) Kuinkakohan moni tietämãtön on maksanut myös polkupyörästä, kun on mennyt Keravalle esim. Tiksistä? Eikös tämä HSL-alueen sisäinen VR:n (ABC/BC/C) vyöhykelippubisnes haittaa josasain määrin HSL-lippujen menekkiä ja mitenköhän asiaan suhtudutaan HSL:llä, ois kiva tietää. Ei ihme että HSL-liput kallistuvat koko ajan! En ole vyöhykelippuja vastaankaan mutta miksi tästä ei mainita missään. PS. Miten on mahdollista että olen pääsyt HSL-alueen busseihin vyöhykelipun kanssa!?! HSL/VR:n sivuilla ei missään mainita vyöhykelippujen kelpoisuudeta muussa liikenteessä. Joku asiasta enemmän tietävä saisi oikaista näkemystäni. Tietääkseni lippuvyöhykeuudistus muuttaa asiaa.
 
Vaan tuntuu silä että, konnarit tunkee melkee väkisin sitä vyöhykelippua (ihan kuin ikinä ei ois kuullutkaan lähiseutu tai kokoaluelipusta :D ) HSL-brändãtyssã FLIRT-junassa voitaisiin kyllä myydä ensisijaisesti HSL:n-lippuja kun se vain HSL-alureella liikkukin! Kerrankin olin N-junassa ja joku jolla oli polkupyörä, kysy konnari että missä hän jäisi, että olis vaan päässy rahastamaan pyörästä! (siis jos hän olisi mennyt keravan puolelle, mutta jäi Korsossa) Kuinkakohan moni tietämãtön on maksanut myös polkupyörästä, kun on mennyt Keravalle esim. Tiksistä? Eikös tämä HSL-alueen sisäinen VR:n (ABC/BC/C) vyöhykelippubisnes haittaa josasain määrin HSL-lippujen menekkiä ja mitenköhän asiaan suhtudutaan HSL:llä, ois kiva tietää. Ei ihme että HSL-liput kallistuvat koko ajan! En ole vyöhykelippuja vastaankaan mutta miksi tästä ei mainita missään. PS. Miten on mahdollista että olen pääsyt HSL-alueen busseihin vyöhykelipun kanssa!?! HSL/VR:n sivuilla ei missään mainita vyöhykelippujen kelpoisuudeta muussa liikenteessä. Joku asiasta enemmän tietävä saisi oikaista näkemystäni. Tietääkseni lippuvyöhykeuudistus muuttaa asiaa.

Miksi ihmeessä aina pitäisi ajatella HSL:n etua joka asiassa? Esimerkiksi juuri Keravalta junaan nousee päivittäin satoja/tai kymmeniä Tuusulalaisia ja Sipoolaisia opiskelijoita, jotka eivät saa HSL:n alennuslippua koska eivät asu HSL-alueella. Toisekseen, niille jotka käyttävät pelkkää junaa, eivätkä esim. Liityntää Helsingissä, on VR:n vyöhykeliput paras vaihtoehto.

Ja vyöhykelipulla ei ole mitään asiaa busseihin, se ei kertakaikkiaan niissä kelpaa, näin yhden kerran Kampissa, kun matkustaja tuli ABCDEF vyöhykelipulla linjalle 109, ja kuljettaja päästi sisään, olikohan tietämättömyyttään, vai epäpätevyyden vuoksi.

Jos vyöhykelippujen myynti Keravalta loppuu, olisi HSL:n syytä lisätä kertalippuihinsa opiskelija- ja eläkeläisalennukset kaikille tasapuolisesti.

Ja aikaisempiin viesteihin: Järvenpää on ensi syksynä liittymässä HSL:ään.
 
Esimerkiksi juuri Keravalta junaan nousee päivittäin satoja/tai kymmeniä Tuusulalaisia ja Sipoolaisia opiskelijoita, jotka eivät saa HSL:n alennuslippua koska eivät asu HSL-alueella. -- Jos vyöhykelippujen myynti Keravalta loppuu, olisi HSL:n syytä lisätä kertalippuihinsa opiskelija- ja eläkeläisalennukset kaikille tasapuolisesti.

Tuusula ja Sipoo (toistaiseksi) eivät rahoita HSL:ää mitenkään. HSL on jäsenkuntiensa verorahoista rahoitettu, joten opiskelija-alennus annettaan tasapuolisesti kaikkien niiden kuntien asukkaille, jotka HSL:ää rahoittavatkin. HSL voinee antaa alennuslipun myös tuusulalaisille opiskelijoille, jos Tuusulan kunta sen suostuu rahoittamaan.
 
Tuusula ja Sipoo (toistaiseksi) eivät rahoita HSL:ää mitenkään. HSL on jäsenkuntiensa verorahoista rahoitettu, joten opiskelija-alennus annettaan tasapuolisesti kaikkien niiden kuntien asukkaille, jotka HSL:ää rahoittavatkin. HSL voinee antaa alennuslipun myös tuusulalaisille opiskelijoille, jos Tuusulan kunta sen suostuu rahoittamaan.

Tiedän kyllä, että HSL rahoitetaan suureksi osaksi subventiolla. Mutta jos kaikki saisivat opiskelija- ja eläkeläisalennukset, ei se heiluttaisi HSL:n taloutta juuri ollenkaan. Ja senverran kyllä nämäkin kunnat antavat rahaa HSL:lle, että Esim. Tuusulalaisena minä saan Helsingin sisäisen kausilipun samaan hintaan kuin helsinkiläinen aikuinen (kehyskuntalaisen lippu). Mutta en saa sitä opiskelijahintaan.
 
Mutta jos kaikki saisivat opiskelija- ja eläkeläisalennukset, ei se heiluttaisi HSL:n taloutta juuri ollenkaan.

Ei se sitten varmaan heiluttaisi Tuusulankaan taloutta maksaa ne opiskelija-alennukset. Oikea osoite valituksille on siis edelleenkin asuinkunnan valtuusto.
 
Itse tulee käytettyä HSL-alueella kertamaksua tai vuorokausilippua. Asioista tietämättömänä onko Mansesterissä asuvalle 18v opiskelijaklopille mahdollista saada arvoa sisältävä kortti? Syynä, että tulee aikas usein käytyä HSL-alueen liikennettä testaamassa. Jos en valehtele hirveästi niin olen käynyt viimeisen puolenvuoden aikana HSL- alueella noin 30 kertaa vähintään kiitos työsuhde edun :) Ja kiitos vastauksesta etukäteen :)
 
Asioista tietämättömänä onko Mansesterissä asuvalle 18v opiskelijaklopille mahdollista saada arvoa sisältävä kortti?

www.hsl.fi:stä löytyy kaikki tieto:

Haltijakohtainen matkakortti sopii yhteiskäyttöön esimerkiksi yrityksille, perheille ja ulkopaikkakuntalaisille. Sitä voi käyttää kuka tahansa samaan asiakasryhmään kuuluva, jonka hallussa kortti on.

Sille voi ladata niin arvoa kuin kauttakin, mutta henkilökohtaista korttia kalliimmin hinnoin.
 
Paitsi että arvoliput ovat kuitenkin samanhintaisia, jos oikein muistan. Asiaa en jaksa tarkistaa. Kausilippu on sitten taas kalliimpi kuin henkilökohtaisella kortilla.

Kyllä, arvoliput ovat samanhintaisia kaikilla matkakorteilla, mutta kausiliput eivät.
 
Takaisin
Ylös