HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

HSL -alueella toimii noin 3500 bussinkuljettajaa. Kaikkien mielestä säännöt ja ohjeet eivät ikinä ole jossakin kohtaa tarkoituksenmukaisia. Aika turhaa hankkia itselleen stressiä tuollaisesta, mennään niillä pelimerkeillä jotka ovat käytössä.
Enkä nyt tarkoita nimenomaan sinua.
Jos on parannusehdotuksia, niin ne kannattaa tehdä työnantajalle ja / tai HSL:lle, eikä kehittää omia "luovia" ratkaisuja, joita myös tapahtuu. Tosin usein kokonaisuuden kannalta ehdotukset eivät välttämättä ole järkeviä. Asioissa tuppaa olemaan monia erilaisia näkökohtia.

Näinhän asia tietysti on jos ajattelee pelkästään järjellä, usein ihmisten tekoja ohjaa kuitenkin järjen lisäksi tunteet. Kyllä luoviakin ratkaisuja voi tehdä. Hyvä esim. oli viime talvena Lahden moottoritiellä kun muutama 700-sarjan busseista ajoi Mellunmäen metroasemalle Rautatientorin sijasta. Toki tähän oli työnjohdon lupa, mutta tiedän tapauksen jossa aloite tuli kuljettajalta ja matkustajilta tuli suuret kiitokset. Puhun siis päivästä jolloin oli "lumikaaos."
 
Koska silloin 55 ei pysyisi aikataulussa, kun sen pitäisi kulkea hankalan Kaivo-Simon läpi.
Itse Kaivo-Simo ei ole mahdoton eikä kestä kauaakaan ajaa läpi, 3-5 min ja Lauttasaaren bussit siivotaan tieltä piakkoin. Minuuttitarkkaa ajoaikaa on kuitenkin mahdotonta ennustaa, joten tämä vaatisi R-torille tasausajan 3 minuutin myöhästymisvaralla.

Ja kulkeehan se 17 nytkin siitä. 21V:n tapaan terminaalin kautta Simonkadun välttäminen voisi olla hyväksi - tosin Kaivokadun kautta pitäisi silti ajaa - pikkuautojen ehdoilla.
17:n korvaisi erinomaisesti se, että 1A kulkee päiväsaikaan 20 min välein.
Kamppi-Krunikka-välillä tai Tölikkä-Krunikka-välillä 1A ei auta mitään. En osaa sanoa, kuinka huonokuntoisia matkustajia ajaa Viiskulman ja Krunikan väliä, mutta maalaisjärjellä pitäisi 1A:n sille välille riittää - ja ykkösen kehittäminen onkin tärkeää sillä itse linjan reitissä ei ole mielestäni mitään vikaa.
Mutta kyllä mulle riittää ihan sekin, että lakkautetaan 17 eikä mitään tule tilalle.
Sulle riittää se ja mulle riittää Keravan bussilinjojen lakkautus, kun en käytä. HSL:n asiakkaat Krunikassa ovat nimenomaan asukkaita ja asukkaiden mielipide on huomioitava, koska sehän joukkoliikenteen käytön määrää. Jos asiakkaat ei kiinnosta, ei kiinnosta asiakkaita joukkoliikennekään. Kruunuhaalla on korkein palvelutasoluokitus.

Toki 17 ei ole asukkaiden toive, vaan ihan HSL:n keksintö - mutta se palvelee tarkoitustaan. Tärkeintä on palvella suurinta kysyntää eli reittejä Krunikka-R.tori, Krunikka-Kamppi, Krunikka-Töölö ja Krunikka-Viiskulma. Ihan sama millä välineellä ja linjalla - ongelmana on, että reittejä on monta, ne ovat hankala järjestää sujuvasti ja matkustajavolyymit per reitti ovat pienet mutta yhdessä käsittävät koko kaupunginosan liikkumatarpeet. Tällä hetkellä Krunikka-Töölö-väli on suurin ongelma asukkaiden mielestä, mutten ymmärrä mitä hankaluutta on ottaa Arkadiankatu-Runeberginkatu-reittiä uudelleen käyttöön seiskaratikan voimin.
 
Sulle riittää se ja mulle riittää Keravan bussilinjojen lakkautus, kun en käytä. HSL:n asiakkaat Krunikassa ovat nimenomaan asukkaita ja asukkaiden mielipide on huomioitava, koska sehän joukkoliikenteen käytön määrää. Jos asiakkaat ei kiinnosta, ei kiinnosta asiakkaita joukkoliikennekään. Kruunuhaalla on korkein palvelutasoluokitus.

Krunikan korkein palvelutasoluokitus täyttyy, vaikka sinne ei menisi ainuttakaan keskustabussia. Seiska ja ykkönen tarjoavat kattavan lähipalvelun ja koko seudun näkökulmasta aivan uskomattoman laaja palvelu löytyy kävelymatkan päästä Kaisaniemenkadulta. Jotain perspektiiviä nyt Kruununhakaankin.
 
Siis mitä tarkoitusta palvelee bussi, jolla matkustaa 6 matkustajaa per lähtö ja jolla ei ole lainkaan omaa palvelualuetta?

Perustetaan samantien 17A joka ajaa Töölöön, siinä sitten 3matkustajaa/lähtö. Sehän palvelee tarkoitusta, koska Krunikkalaiset ovat liian hienostuneita eivätkä jaksa kävellä, tai mennä ratikalla ja vaihtaa ;)

EDIT: Ai joo.. Seiskahan menee jo Krunikka - Töölö välillä.. :cool:

Mutta ihan samalla kannalla olen. En yhtään ymmärrä mitä tarkoitusta 17 palvelee... Onneksi 99% varmuudella uskallan sanoa, että lakkautetaan jo kesäliikenteen alussa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itse Kaivo-Simo ei ole mahdoton eikä kestä kauaakaan ajaa läpi, 3-5 min ja Lauttasaaren bussit siivotaan tieltä piakkoin. Minuuttitarkkaa ajoaikaa on kuitenkin mahdotonta ennustaa, joten tämä vaatisi R-torille tasausajan 3 minuutin myöhästymisvaralla.

Viimeksi kun menin tuosta bussilla, kesti yksi pysäkinväli 15 min. Sehän tuossa on suurin ongelma, että Kaivokadun päästä päähän ajamiseen voi mennä pari minuuttia tai sitten vartti tai sitten ehkä jotain tuolta väliltä.
 
Siis mitä tarkoitusta palvelee bussi, jolla matkustaa 6 matkustajaa per lähtö ja jolla ei ole lainkaan omaa palvelualuetta?

Ja kuinkahan monta noista kuudesta on Krunikasta? Kaksi? Puolitoista? Yksi? Jonkinlaisia kuormia nimittäin tulee 17:lla Viiskulma - Kamppi välillä kun porukka hyppää ensin tulevaan linjaan 14, 18 ja 17 kolmikosta.

Ja bussi 55 menee jo Krunikan läpi.
 
Kalasatamaan on alkanut valmistua vuokrakämppiä. Antareksenkadulle on yhteen kohteeseen valmistunut 63 vuokra-asuntoa ja asukkaat ovat jo muuttaneet sinne. OP-Eläkekassa ilmoittaa, että lokakuussa 2012 pitäisi valmistua 39 vuokra-asuntoa Kalasatamaan. Stadin asunnot ilmoittaa, että 46 vuokra-asuntoa on arvioitu valmistuvan 30.11.2012, Kalasatama/ Leonkatu 20 (Capellan puistotie). Alkuvuodesta 2013 79 vuokra-asuntoa pitäisi olla valmiina Junonkatu 4:ssa. Kesällä 2013 pitäisi Kalasatamassa olla muuttovalmiina 45 hitasasuntoa: Asunto Oy Kalasataman Capella. Voi noita olla enemmänkin, ainakin loppuvuodesta 2013 pitäsi valmistua omistusasuntoja alueelle. Hiljalleen tuonne tulee asukkaita. Voisikohan linja 56 jatkaa Sompasaareen. Aluksi reittiä voisi jatkaa vaikka muutaman pysäkinvälin ja myöhemmin sitten lisää. Tieverkosto tietenkin elää tuolla ja työmaita riittää... Mutta kuitenkin, voisikohan linjan 56 reittiä jatkaa jo kesällä 2013. Onhan noilla asukkailla käytettävissä Kalasataman metroasema, mutta 56 tarjoaisi suoran yhteyden vaikkapa Kumpulan kampukselle, Arabian kauppakeskukseen (Kalasatamasta puuttuu vielä ruokakauppa) ja Käpylän asemalle. Kumpulan kampuksen kohdalla voi vaihtaa toiselle linjalle. Sellainenkin juttu vielä, että nuo jo valmistuneet 63 vuokra-asuntoa ovat valmistuneet kokonaan autottomaan kortteliin. Jos 56 olisi mahdollista jatkaa niin tuskin tuosta kovin paljon lisää kustannuksia aiheutuisi. Toisaalta kyllä se kävelymatka on nykyiselläänkin melko lyhyt. Tällä tavalla alueen rakentamisen alkuvaiheessa kunnolla alueelle jatkettuna 56 palvelisi kuitenkin paremmin ja houkuttelisi ehkä paremmin alueelle muuttavia asukkaita käyttämään linjaa. Ilmeisemmin reitti voitaisiin ajaa kumpaankin suuntaan Työpajankadun ja Verkkosaarenkadun kautta. Kääntymiset vaikuttaisivat olevan mahdollisia. Näin Työpajankadun pysäkit olisivat edelleen käytössä. Ratikkalinjaa ei vähään aikaan taida alueelle tulla...

Lisäys: Ehkä se reitin jatke olisikin alussa vain yksi pysäkinväli. Alueelta asuinrakentamisen yhteydestä pitäisi vain löytyä näkyvältä paikalta tilaa väliaikaiselle päätepysäkille. Noin alueelle muuttavat ainakin huomaisivat paremmin linjan olemassaolon.
 
Viimeksi muokattu:
Mun mielestäni h22 voisi olla sellainen linja, jota voisi jatkaa Kalasatamaan. Toisi yhdeyden kantakaupunkiin ja esim. Pasilaan ja siten rautatieasemalle.
 
Mun mielestäni h22 voisi olla sellainen linja, jota voisi jatkaa Kalasatamaan. Toisi yhdeyden kantakaupunkiin ja esim. Pasilaan ja siten rautatieasemalle.

Nuo katuyhteydet eivät tuolla välttämättä anna kunnolla myöden. Ilmeisesti Hämeentieltä voisi Junatien eteläpuolella kulkevaa Pääskylänkatua pitkin päästä Työpajankadulle ja siitä sitten Sompasaareen. Työpajankadulta pääsee toiseen suuntaan Junatien pohjoispuolella kulkevaa Lautatarhankatua Hämeentielle. Ehkä tuo voisikin onnistua. 56 on kuitenkin helpompi jatkaa alueelle. Sinänsä Kalasatamaa voisi palvella linjat 58 ja 59, mutta tällä hetkellä pysäkille pääsy Kalasataman uusista kortteleista taitaa vaatia melkomoista kiertämistä. Joka tapauksessa sitten kun Kalasataman keskusta aletaan rakentaa, alueelle tulee melkomoiset poikkeusjärjestelyt, jotka hankaloittavat tilannetta lisää. Toivottavasti joku päivä Itäväylän pysäkeiltä pääsee mukavasti Kalasataman asuinalueelle.

Kävin tänään katsomassa itse asiassa tuota Kalasataman aluetta. Siellä pystyy jo kiertelemään rakenteilla olevia katuja pitkin ja siellä näkyikin jo, että johonkin taloon oli jo muutettu. Harvoin sitä tulee kuljettua metrolla vain yhtä asemanväliä, mutta tänään kuljin Kalasatamasta Sörnäisten metroasemalle. Jotenkin tuo väli on sellainen, että sen mielellään kulkee metrolla johtuen työmaista ja isoista autoteistä, kuten vaikka Hermannin rantatiestä. Kyllähän sitä Lautatarhankadun kautta pääsisi, mutta kuitenkin...
 
Takaisin
Ylös