HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Mielenkiintoinen paikka linjalla 510, Uomatien junasillan alitus Louhelassa. Tällähetkellä se on mielestäni liian matala linja-autoille? :icon_frown:
 
Uomatien alikulkua parannetaan (tai on jo parannettu) niin, että bussit mahtuvat kunnialla ali.
 
Yölinjamuutokset liittyvät kai siihen, kun HSL tykkää että linjat eivät ole entisenlaisia renkaita. Itse kyllä tykkään nykyisen kaltaisista rengaslinjoista öisin, mutta ehkä suurelle yleisölle on selvempää, että yöllä pääsee samannumeroisella bussilla kotiin, kun päivälläkin..

Jaa, luin tarkemmin ja rengaslinjoja suurin osa ovat edelleenkin..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Uomatien alikulkua parannetaan (tai on jo parannettu) niin, että bussit mahtuvat kunnialla ali.

Madallettu on jo ja viimeistelytöitä siinä alueella jo tehdään, uudet pysäkkikatoksetkin on alikulun toiselle, eli Louhelan puolelle jo asennettu, niistä löytyy jo pysäkkikilvetkin joten voisi olettaa että jokin linja siirrettäisiin tuolle uudelle reitille jo varsin pian, saa nähdä.
 
Jännin uutuus mielestäni on tuo Helsingin sisäisten linjojen 74 jatkaminen Vantaan puolelle ilman linjanumeron muutoksia (jos siis asiaa oikein tulkitsin).

74 -> 714, noin ainakin puhuttu jossain aikasemmin, ja oliko jopa tämän postauksen alussa. Ja näin 74:n vakiokäyttäjänä olen asian itsekkin muistanut.

Tuo 05N:n muuttaminen 76N:ksi on jännä uudistus kyllä.
 
Vs: Kerro mielipiteesi HSL:n liikennöintisuunnitelmasta 2012-2013

Johan tuli paljon muutoksia H39,AUusi 39B,39N,539
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
74 -> 714, noin ainakin puhuttu jossain aikasemmin, ja oliko jopa tämän postauksen alussa. Ja näin 74:n vakiokäyttäjänä olen asian itsekkin muistanut.
No tuon suunnitelman kartoissa se on kyllä edelleen 74 ja ajelee Porttipuistoon...
 
Linjan 15 järjestely on kustannustehokkuudessaan nerokas.
Mutta ei enää palvele Lauttasaaresta tai Etelä-Espoosta Länsiterminaaliin matkaavaa.
Linjojen 14 ja 18 runkolinja muodostuu hyväksi ja selkeäksi. Tosin en ymmärrä, eikä kartasta käy ilmi, miten tuo Ulvilantien 2-suuntainen liikenne on tarkoitus oikeasti hoitaa (18A ja 18B?) 55:n siirto Liisankadulle on tässä yhteydessä hyvä veto.
Minusta kartta oli oikein selkeä, reitti menisi siis: ...Huopalahdentie-Naantalintie-Ulvilantie-(käännös oikealle)-Taiteentekijäntie-Muusantori-(U-käännös)-Taiteentekijäntie-(käännös oikealle)-Ulvilantie(päähän asti). Ja sitten ympäri ja takaisinpäin.
Bussilinjan 24 päivitetty versio kattaa hyvin ne tarpeet, joita linjalle asetetaan. Kesällä kyllä on ruuhkaa, kun samalla linjalla mennään sekä Hietsuun että Seurasaareen.
Kesäruuhka ei haittaa, joltakin linjalta (vaikka h58) liikenee varmaankin nivel/telibusseja talvikausien välillä.
Munkkiniemen puistotien ja Munkkivuoren välille syntyy todella tiheä liikenne, kun bussi 57 palautetaan vanhalle päätepysäkilleen.
Ja vihdoinkin Munkkivuoreen saapuu sunnuntaipoikittaisliikenne!:smile:
Bussit 68 ja 71 seuraavat yhä lähemmin ratikkalinjaa 6, joten nyt vaan odotellaan, millaisia miljoonasäästöjä saadaan siitä, että ratikkalinjaa 6 jatketaan pohjoiseen ja korvataan sillä nämä bussit.
Ei kai molempia linjoja voi korvata yhdellä ratikkalinjalla? Joko Pihlajamäkeen ja Pukinmäkeen tai Latokartanoon. Tietysti linja voisi korvata vähän molempia ja hyödyntää Raide-Jokeria:
Raitiolinjan 6 jatkemahdollisuus.PNG
 
No tuon suunnitelman kartoissa se on kyllä edelleen 74 ja ajelee Porttipuistoon...

Voihan se olla että ovatkin päättäneet jättää entisen linjatunnuksen, tai sitten lopullisia linjatunnuksia ei ole vielä noille Vantaan puolelle jatkaville linjoille päätetty loppuun. Pitkään kyllä puhuttiin että jatketaan Porttipuistoon osa linjan vuoroista tunnuksella 714. Suunnitelmat voivat kyllä aina muuttua.
 
h55: reitti muuttuu kulkemaan Liisankadun, Pohjoisrannan, Sörnäisten rantatien ja Hermannin rantatien kautta, korvaa jatkossa alueilta poistuvia linjoja h18 ja h68.
Lisäksi linjan h55/K päätepysäkki siirtyy Rautatientorille!

71V reitti siirrettiin juuri kulkemaan suoraan Kustaa Vaasantietä Viikintielle mutta nyt se siirretään takaisin Hämeentielle.
Parempi on että menee Hämeentietä pitkin, koska siellä enemmän kysyntää ja muutenkin ihmetyttää miksi tuo 71V:n reitti edes siirrettiin kulkemaan Kustaa Vaasantietä pitkin?
 
Voihan se olla että ovatkin päättäneet jättää entisen linjatunnuksen, tai sitten lopullisia linjatunnuksia ei ole vielä noille Vantaan puolelle jatkaville linjoille päätetty loppuun. Pitkään kyllä puhuttiin että jatketaan Porttipuistoon osa linjan vuoroista tunnuksella 714. Suunnitelmat voivat kyllä aina muuttua.

Suunnitelmaan on ilmeisesti päätetty, että kaikki 74:n perusvuorot jatkaisivat Vantaalle. Tällöin on ihan OK ja johdonmukaista, että säilytetään olemassaoleva linja samalla tunnuksella: meneehän Vantaalta ja Espoosta sisäisiä linjoja naapurikunnan puolelle jo nyt.

Jos käy niin, että vain osa jatketaan -- uusi linjatunnus -- Vantaalle jatkaisi 714 tai vastaava seutulinja.
 
Suunnitelmaan on ilmeisesti päätetty, että kaikki 74:n perusvuorot jatkaisivat Vantaalle. Tällöin on ihan OK ja johdonmukaista, että säilytetään olemassaoleva linja samalla tunnuksella: meneehän Vantaalta ja Espoosta sisäisiä linjoja naapurikunnan puolelle jo nyt.

Jos käy niin, että vain osa jatketaan -- uusi linjatunnus -- Vantaalle jatkaisi 714 tai vastaava seutulinja.

Jep, nyt kun tuon suunnitelman kohdan luin niin vaikuttaisi tosiaan että kaikki vuorot jatkettaisiin. En tiedä onko tämä hyvä vai huono asia. Huonona pidän sitä että nytten tulee Heikinlaakson känniääliöt 74:iin törttöilemään kun ennen ovat pysyneet 75:ssa, huonona myös että myöhästelyt saattavat pahentua. Tottunut siihen että keskustasta ollaan lähipysäkilläni (3429) 5min etuajassa - 5-10min myöhässä ja keskustaan mentäessä bussi on tullut aina ajoissa, nyt todennäköisesti käy niin että ei tule ainakaan ajoissa keskustaan mentäessä. Hyvä puoli on taas se että nyt on sitten hyvä yhteys Ikeaan ja Kodin Ykköseen. Toisaalta omasta mielestäni ainakin päivällä tulisi vuoroväli nostaa 20minuuttiin arkisin 9-15 ja 18-20:30 ja lauantaisin 9-18 (jos siis matkustajamäärät nousevat tällä uudella reitillä mitä pelkään), tai siirtyä telikalustoon. Tuo on sen verran pitkä linja ja moni matkustaa usein Hakaniemestä - Sörnäisistä -> Sepänmäkeen, Malmille (Kotinummentien alue) ja Tapanilaan, joten mukava olisi jos istumapaikka aina löytyisi. HSL:n periaatehan kuitenkin on että tihennetään liikennettä/pistetään teliautot vasta kun ollaan tuulilasikuormassa. Näin sen ei pitäisi olla, vaan omasta mielestäni pitäisi olla jokaisella matkustajalle istumapaikka.
 
Vs: Kerro mielipiteesi HSL:n liikennöintisuunnitelmasta 2012-2013

Johan tuli paljon muutoksia H39,AUusi 39B,39N,539

Noista linjoista siis 539 ja 39 yhdistyvät yhdeksi pitkäksi linjaksi 39, 39A yhdistyy linjaan 39N joten jäljelle jäävät ainoastaan linjat 39, 39B ja 39N.
 
Vs: Kerro mielipiteesi HSL:n liikennöintisuunnitelmasta 2012-2013

Noista linjoista siis 539 ja 39 yhdistyvät yhdeksi pitkäksi linjaksi 39, 39A yhdistyy linjaan 39N joten jäljelle jäävät ainoastaan linjat 39, 39B ja 39N.

Näin on jos oikein muistan niin kulkeeko h39 vain lauantaihin asti? sunnuntaina ei olisi liikennettä.
 
Myös nämä muutokset ovat mielenkiintoisia:

Linjan h43 reittiä muutetaan talviliikenteen alusta alkaen Kannelmäessä ajamaan Vanhaistentieltä Kanneltien kautta Perhekunnantielle, Kaarelantien ja Kaarelan raitin sijaan. Vastaavasti muutetaan linjan h42 reittiä kulkemaan suoraan Kaarelantieltä Vanhaistentielle, kulkematta Kanneltien kautta.

Keskustassakin 42:n reitti muuttuu kun linjat 39 ja 42 vaihtavat reittejään, eli 39 Elielinaukiolle ja 42 Kamppiin.
 
Takaisin
Ylös