HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

En purematta niele, että Kulosaaren suomenkieliseen kouluun ei tule (/tulisi) opiskelijoita Herttoniemen ja Laajasalon suunnalta. Helsingissä on kuitenkin erittäin joustava lähikoulun valinta.

Kulosaaressa on suomenkielinen/englanninkielinen ala-aste Kyösti Kallion tie 1:ssä eli ostaria vastapäätä. Lisäksi on suomenkielinen / englanninkielinen yläaste ja lukio (Kulosaaren yhteiskoulu) osoitteessa Ståhlberginkuja.

Mitä näistä kouluista tarkoitit? Kulosaaren yhteiskouluun ei tarvitse mennä bussilla, sillä se on jo nyt lähellä sekä metroa että Itäväylän pysäkkiparia. Itse asiassa vieressä. Ei sinne tarvita uutta bussia, joka kulkee sinne Muumilaaksot kiertäen.

http://www.hel.fi/hki/kuloa/fi/Etusivu
http://www.ksyk.fi/fi/
http://www.hel.fi/hki/Brg/sv/Etusivu
http://www.hel.fi/hki/brl/sv/Etusivu

PS. Herttoniemessä on oma yhteiskoulu. Laajasalo on ilman lukiota.
 
Vantaan linjastosuunnitelmat 2012-2014

Vielä vähän aikaa sitten elettiin siinä uskossa, että Vantaan linjasto pysyy melko muuttumattona Kehäradan valmistumiseen asti eli loppuvuoteen 2014. Nyt kuitenkin HSL pani tuulemaan ja hyvä niin. Reittimuutoksia on tulossa ainakin Louhelan alikulun mahdollisuuden vuoksi 50-sarjan linjoille ja myös Koivukylän / Leinelän alueella tapahtuu reittimuutoksia. 61:n reittimuutos pidentää linjaa hiukan, mutta toisaalta uuden reitin ansiosta jää pois kolmet liikennevalot. 87:n reittimuutos vaikuttaa myös ihan hyvältä. Myös seutulinjoille 612-652 tulee muutoksia. Pääosin reittimuutokset ovat hyviä ja vaikuttavat hiukan erilaiselta ajattelutavalta kuin ennen ja ihan positiivisessa mielessä. Turhahan sitä kehärataa on odottaa kun jo nyt voi tehdä hyviä linjastomuutoksia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Vantaan linjastosuunnitelmat 2012-2014

Pääosin reittimuutokset ovat hyviä ja vaikuttavat hiukan erilaiselta ajattelutavalta kuin ennen ja ihan positiivisessa mielessä

Tunnen Vantaata hirveän huonosti, enkä ole tuota suunnitelmaakaan lukenut, joten voisitko avata, millä tavalla ajatustapa tuntuu sinusta muuttuneen?
 
Ja HSL sitten näköjään taipui krunikan nimbyjen edessä. Täytyyhän niiden keskimäärin alle 1:n matkustajan / pysäkki päästä omalla bussilinjalla sinne Viiskulman pian Marian sairaalaan muuttavalle terveysasemalle, ja sitä varten päätettiinkin sitten perustaa ma-pe klo 8-17 liikennöivä linja h17.

Vuoroväliksi tullee suunnitelmassa mainittu 17 tai 25 minuuttia, jolloin tämän palvelulinjan hinnaksi saadaankin 324.000 - 487.000 euroa vuotta kohden esityslistan asian 5 liitteen s. 46 esitetyn taulukon mukaisesti.

Kippis koppis, HSL.
 
Viimeksi muokattu:
Miksei linjaa 17 harkittu raitiotienä? Eira-Viiskulma-Kamppi-Kaisaniemi-Kruunuhaka-Kauppatori-Eira. Uudet radat Fredrikinkadun lyhyt 500m yksiratainen raitiovaunukiskopätkä ja Krunikan lenkki myös yksirataisena Liisankatu-Meritullinkatu-Kirkkokatu, 950m. Kierros kestäisi 20 minuuttia, joten koko linjaa voisi pyörittää yksi ratikka 25 min vuorovälillä.
 
Koska linjalle ei näillä näkymin tule riittävästi matkustajia edes pakettiautolinjaa varten. Pieninkin ratikka on ylimitoitettu.
 
Eiköhän mainitulle linjalle käy kuten citylinja 12:lle vuosituhannen alkupuolella. Kokeillaan nyt, ja lakkautetaan sitten vähin äänin.
 
Jaahas että 81 liikennöidään ala-asteen vierestä. Täytyy alkaa vaikuttaa nyt kovemman kautta. Tämä tietää kansalaistottelemattomuutta.
 
Vs: Vantaan linjastosuunnitelmat 2012-2014

Tunnen Vantaata hirveän huonosti, enkä ole tuota suunnitelmaakaan lukenut, joten voisitko avata, millä tavalla ajatustapa tuntuu sinusta muuttuneen?

Ennen oli ilmassa enemmän ajattelutapaa, että linjojen pitää kiertää kaikki mahdolliset paikat. Nyt linjoilta poistetaan ns. kakkosversioita ja linjoja nopeutetaan juurikaan palvelua sinällään huonontamatta. Esim. V52 ja V72 eivät kierrä Peijaksen sairaalaa ja V68 jää pois ns. Porttipuiston lenkki joka vie aikaa ja kahdelta pysäkiltä siellä ei juuri matkustajia ole ollut. Iso hyvä muutos on myös Louhelan alikulun käyttö, tosin siitä ei bussilla ennen päässyt ennen kuin nyt kun sitä alikulkua korjattiin. Myös V87 muuttaminen yhteen versioon selkeyttää linjaa. Seutulinjoilla esim. 611 on jatkossa vain yksi versio nyt kun niitä on kolme eri versioita. Myös 615:sta tulee yksi versio kun nyt niitä taitaa olla peräti viisi (V, VK, T, TK ja perusversio.) Myös linjat 651 ja 652 yhdistetään yhdeksi selkeäksi linjaksi, joka kulkee molempiin suuntiin samanlaisena vuorokauden ajasta riippumatta. Siinä muutamia esimerkkejä.
 
Jaahas että 81 liikennöidään ala-asteen vierestä. Täytyy alkaa vaikuttaa nyt kovemman kautta. Tämä tietää kansalaistottelemattomuutta.

Joillakin foorumeilla tällaiset uhoajat bannattaisiin tai heitä kehoitettaisiin siistimään suunsa. Olen huomannut siteeratun kirjoittajan muutamaa tätä aihetta sivuavasta tekstistään sen, että bussi Kulosaaressa on ok, mutta Not In My Backyard. Kun rattijuoppo on henkilöautollaan ajanut jonkun lapsen yli, hamalhel kieltää bussiliikenteen vaikka kansalaistottelemattomuuden keinoin. Aukotonta.

Minä olen asunut koko tähänastisen elämäni Töölössä, jossa liikenteen ongelmat ovat kertaluokkaa suuremmat kuin Kulosaaren asuntokaduilla. Voin myös mennen tullen osoittaa muita paikkoja pääkaupunkiseudulta, joissa joukkoliikenne kulkee alakoulun (huih) vierestä.

Hamalhel, kunnon argumentteja pöytään, tai ole hissukseen.
 
Vs: Vantaan linjastosuunnitelmat 2012-2014

Ennen oli ilmassa enemmän ajattelutapaa, että linjojen pitää kiertää kaikki mahdolliset paikat.
Seutulinjoilla esim. 611 on jatkossa vain yksi versio nyt kun niitä on kolme eri versioita.

611N liikennöinti piti lopettaa jo nyt syysliikenteen alussa, vaan eipä tainnut jäädä kokonaan pois, myöhäisillan vuorot ovat edelleen N-vuoroja.
611 uusi linjaus kiertää lisää uusia paikkoja (Jumbo, Kartanonkoski, pois jää Kirkonkylän lenkki). 611 on jo nyt niin pitkä ja kiertelevä linja, että olisivat voineet jättää muuten nykyiseksi, mutta oikaisseet Tuusulanväylältä suoraan Kehä III:n kautta Niittytielle. (2014-> suunnitelmassa 623 siirtyisi tuolle reitille (Tuusulanväylä > Kehä III > Niittytie > Tikkurilantie > Osmankäämintie > Koivukyläntie > Simonkyläntie > Laaksotie > Koivukylänväylä > Leinelä...) Mielestäni tämä olisi parempi jos menisi Kuriiritietä/Kuriirikujaa pitkin Tikkurilantien sijasta, muitakin linjoja (54/57/611) voisi oikaista Kuriiritien/-kujan kautta.
 
Muutoksiin voitaneen lukea myös se, että H:gin aikataulukirjoja ei paineta kesäaikataulukaudelle. Mahtanee tulla palvelupisteisiin tunkua kun yksi ja toinen harrastaja ja ehkä muukin pyytää tiskiltä kaikki H:gin aikataulut. Onkohan tämä taas sitä kuuluisaa säästöä? Asia on huono myös matkailijain kannalta.
 
Muutoksiin voitaneen lukea myös se, että H:gin aikataulukirjoja ei paineta kesäaikataulukaudelle. Mahtanee tulla palvelupisteisiin tunkua kun yksi ja toinen harrastaja ja ehkä muukin pyytää tiskiltä kaikki H:gin aikataulut. Onkohan tämä taas sitä kuuluisaa säästöä? Asia on huono myös matkailijain kannalta.

Vaikka niinkin moni kuin viisikymmentä harrastajaa kävisi hakemassa täyden nipun linjakohtaisia aikatauluja, HSL tuskin huomaisi sitä mitenkään.
Muut kuin harrastajat hakevat korkeintaan ne aikataulut, jotka ovat tai ainakin saattavat olla itselle relevantteja, enkä usko heidän määränsä olevan sen suurempi kuin on ollut tähänkään mennessä.
Säästöähän tämä todellakin on. Milloin viimeksi näit jonkun katsovan aikatauluja paperisesta aikataulukirjasta? Itse olen näin nähnyt tapahtuvan viimeisten vuosien aikana kaksi kertaa: Yhden kerran Helsingin aikatauluja katsoi joku kaverini, toisella kerralla näin tuollaista tapahtuvan bussipysäkillä, jolla joku tankkasi Espoon aikataulukirjaa.
Siinä, missä ennen kaivettiin esiin aikataulukirja, huikataan nykyään: "hei, voisinks mä äkkii kattoo reittiopasta?"
 
Siinä, missä ennen kaivettiin esiin aikataulukirja, huikataan nykyään: "hei, voisinks mä äkkii kattoo reittiopasta?"

Itselleni ainakin aikataulukirja on edelleen ihan päivittäisessä käytössä kotona, nopeammin löydän aikataulun kirjasta kuin jos alan hakemaan sitä netistä, sitten otan avuksi reittioppaan jos matkani sisältää vaihtoja tai haluan nähdä reitin kartalla. Ulkona liikkuessani minulle riittää terminaalien pysäkkinäytöt ja pysäkkiaikataulut, älypuhelinta en ole hankkinut eikä ole mitään tarvetta hankkiakaan koska katson aikataulut ja reitit jo valmiiksi kotona läppäriltä.
 
Koska linjalle ei näillä näkymin tule riittävästi matkustajia edes pakettiautolinjaa varten. Pieninkin ratikka on ylimitoitettu.

Kruunuhaasta tuskin on paljon matkustajia. Kuormitukseen vaikuttaa paljon käyttääkö linja Kaivokadulla ratikka- vai linja-autopysäkkiä. Jos se käyttää bussipysäkkejä, kukaan ei kulje sillä Kaivokatu - Punavuori väliä. Jos se taas käyttäisi ratikkapysäkkiä, porukka hyppäisi siihen välineeseen mikä ekaksi tulee. (Kun Kaivokadun pysäkki on niin ylikuormitettu ja kapea kuin on, tuskin sille bussia tulee.)

Kamppi - Viiskulma välillä tuolla linjalla on matkustajia siinä kuin 14 ja 18:llakin. Matkustajat käyttävät sitä mikä ensin tulee. Kampissa 14,17 ja 18 pysäkki Etelään siirtynee nykyiseltä paikaltaan "kulman taa".

Vaikka eikös tuon bussin nyt voisi korvata muuttamalla 1A:n reittiä kulkemaan Kampin kautta Perämiehenkadulle niin pitkäksi aikaa kun Laajalahden ratikka tulee Krunikkaan. (Muutama sata metriä kiskoja Fredalle tarvittaisiin.)
 
Takaisin
Ylös