HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2012

500-sarja tuo monille mieleen harvoin kulkevat poikittaisyhteydet, ja juuri tätä mielleyhtymää on käsittääkseni pyritty välttämään.
Jaa harvoin liikennöivät poikittaisyhteydet? Niinkuin esim. ruuhka-aikana 501,503 ja 506 vartin välein, 510 kymmenen minuutin välein ja 550 koko päivän klo.5-19 välisenä aikana 3-10 minuutin välein... harvakseltaan liikkuvat... :lol: H39 olisi pitänyt numeroida 439:ksi...
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2012

Ei sentään, se oli liioiteltu esimerkki.

39 kuitenkin kurvailee merkittävän osan Vantaan puolella joten siksi sen pitäisi mielestäni olla kolminumeroinen ja jos\kun se on olevinaan runkolinja niin miksei kuulu runkolinjojen 500-sarjaan eli 539.
Tällöin vain Helsingissä ajava 39B voisi olla vain 39 :)

Ei keskustasta lähtevälle linjalle voi antaa 500-sarjasta numeroa, ne kun on varattu poikittaisliikenteelle. Jos tuolle jokin kolminumeroinen linjanumero pitäisi antaa, niin eiköhän esimerkiksi 309 olisi huomattavasti parempi. 360:kin kulkee Pitäjänmäen ja Konalan kautta, joten se ei ole mikään ongelma. 205:lla on muuten kantakaupungin alueella vastaavanlainen reitti, joka poikkeaa linjojen 206 ja 212 ja 213 reiteistä samaan tapaan kuin nykyisen 39:n reitti 300-sarjan bussien reitistä, joten poikkeava reittikään ei varmasti estäisi 300-sarjan numeron käyttöä.
 
Pisti mietityttämään tänään nuo uudet linjat 147n ja 150n, joista 147n ajaa arkisin viikonlopun aamuyölähtöjen lisäksi ja 150n sitten vain ne viikonlopun aamuyölähdöt. Saunalahteen ajaa normaalisti linjan 150 eri variaatiot mutta illalla alkaakin ajamaan sitten linja 147n joka ei normaalisti jatka kivenlahdesta pidemmälle. Sitä vastoin linja 150n myötäilee linjan 160k reittiä poiketen Espoonlahdessa omalle perusreitilleen..

Olisiko siis tavalliselle bussimatkustajalle ollut selvempää jos latokaskeen olisi päässyt 160n linjalla jonka perusversioilla sinnepäin pääsee päivällä ja 150n joka menee saunalahteen omaa reittiään. 160n olisi voinut ottaa 147:n lenkin soukasta kivenlahteen ja 150n ajaisi siis samaa reittiä kuin 150k päivisin.

Tästä päästään sitten siihen että 150k ajaa aika usein ja perusreitti harvemmin, kivenlahteen jäävä 150 voisi olla b ja nykyinen k saisi olla 150.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2012

Ei sentään, se oli liioiteltu esimerkki.

39 kuitenkin kurvailee merkittävän osan Vantaan puolella joten siksi sen pitäisi mielestäni olla kolminumeroinen ja jos\kun se on olevinaan runkolinja niin miksei kuulu runkolinjojen 500-sarjaan eli 539.
Tällöin vain Helsingissä ajava 39B voisi olla vain 39 :)

Nuo pitäisi numeroida niin, että 14 on 36 ja 18 on 35 postinumeroiden mukaan, 39 säilyy nykyisenä ja 39B voi olla selkeyden vuoksi 38, vaikkei se postinumeron mukaan ihan menekään. Tällöin olisi yksi selkeä ja helposti lähestyttävä 30-sarja, jonka runko-osuus Huopalahdentieltä Kamppiin olisi koko sarjalle yhteinen.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2012

Nuo pitäisi numeroida niin, että 14 on 36 ja 18 on 35 postinumeroiden mukaan, 39 säilyy nykyisenä ja 39B voi olla selkeyden vuoksi 38, vaikkei se postinumeron mukaan ihan menekään. Tällöin olisi yksi selkeä ja helposti lähestyttävä 30-sarja, jonka runko-osuus Huopalahdentieltä Kamppiin olisi koko sarjalle yhteinen.

Ei niitä kannata postinumeroiden mukaan numeroida. Se juna meni jo. Koko postinumerojärjestelmä on reliikki. Helsingissäkin on enää muutama postitoimipaikka ja 1960-luvun numerojako on menneen ajan mytologiaa. Lisäksi postilaki ei enää takaa Itellalle monopolia. Valtio voi antaa postinumeroinnin hallinnoinnin vaikka Pekan Posti Oy:n hoidettavaksi ja Pajamäen postinumeroksi voi jonain päivänä tulla vaikka 99967. Tai sitten valtio toteaa, että koko järjestelmää ei enää tarvita, koska osoitteiden koneellinen luku ja postin lajittelu voi tapahtua ilman postinumeroitakin.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2012

Ei niitä kannata postinumeroiden mukaan numeroida. Se juna meni jo. Koko postinumerojärjestelmä on reliikki. Helsingissäkin on enää muutama postitoimipaikka ja 1960-luvun numerojako on menneen ajan mytologiaa.

Olen eri mieltä, Helsingissä bussilinjojen numerointi noudattelee edelleen hyvin vahvasti postinumeroalueita. Ei tule mieleen montaakaan linjaa jotka eivät tätä systeemiä noudattaisi. Näköpiirissä ei myöskään ole, että nykyistä postinumerointia tultaisiin muuttamaan. Kyllä Helsingin linjasto kannattaa jatkossakin numeroida postinumeroiden mukaan, vaikka järjestelmä on vanha, ei se tarkoita etteikö se olisi selkeä ja toimiva!
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2012

Jaa harvoin liikennöivät poikittaisyhteydet? Niinkuin esim. ruuhka-aikana 501,503 ja 506 vartin välein, 510 kymmenen minuutin välein ja 550 koko päivän klo.5-19 välisenä aikana 3-10 minuutin välein... harvakseltaan liikkuvat... :lol:

Naureskele vain, mutta tällaisia mielikuvia ihmisillä on. Jokin aika sitten opastin toista matkustajaa Otaniemessä Innopoliin, ja kun kerroin, että sinne kannattaa 550:lla mennä, tämä tuumasi ettei haluaisi poikittaislinjoja käyttää kun ne kulkevat niin harvoin ja lopettavatkin aikaisin. Ei auttanut vaikka yritin muuta selittää. Tyytyi sitten siihen että sinne pääsee myös 103:lla.

H39 olisi pitänyt numeroida 439:ksi...

Tuokin olisi ollut parempi kuin 539, mutta hajottaisi sitten 400-sarjan lähtöpaikkoja keskustassa.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2012

Tuokin olisi ollut parempi kuin 539, mutta hajottaisi sitten 400-sarjan lähtöpaikkoja keskustassa.
Ennemmin kai sen reitti noudattelee 300-sarjan kulkutottumuksia, joten 339 olisi loogisempi. Mutta hups, se taitaa olla jo käytössä.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2012

Ennemmin kai sen reitti noudattelee 300-sarjan kulkutottumuksia, joten 339 olisi loogisempi. Mutta hups, se taitaa olla jo käytössä.
Ja 339 lähtee myös Kampista, miksei myös 439? ;) Ja 400-sarjaa siksi että menee Myyrmäki-Martinlaaksoon niinkuin 452 ja 453...
 
Jos kuitenkin 239 kun lähtee kampista niinkuin 205 ja kulkee paciuksen katua niinkuin 205, 206, 212 ja 213 ja menee pitäjänmäellä niinkuin 231, 248 ja 270..

Ehkä kuitenkin parempi että sitä ei nyt muuteta kun ihmisillä on jo tarpeeksi päänvaivaa muutenkin muutoksista

Onko 39:llä muuten matkustajia osuudella malminkartano - martinlaakso? Mielestäni 539 kulki tuon välin yleensä aika tyhjänä? Ja eikös 548 mennyt aikanaan tyhjänä samoilla seuduilla?
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun olen tuota 39:n pidennettyä reittiä Myyrmäki-Martinlaakso akselilla seurannut, niin kovin tyhjänä nuo bussit ruuhka-aikojen ulkopuolella ajelevat, ei näytä hirveästi olevan kysyntää Pitäjänmäen ja Munkkiniemen suuntaan.
 
Nyt kun olen tuota 39:n pidennettyä reittiä Myyrmäki-Martinlaakso akselilla seurannut, niin kovin tyhjänä nuo bussit ruuhka-aikojen ulkopuolella ajelevat, ei näytä hirveästi olevan kysyntää Pitäjänmäen ja Munkkiniemen suuntaan.
Lisäksi tuonne Pitäjänmäki-Munkkivuori -akselille taitaa pääosasta Martinlaaksoa päästä nopeammin, kun menee ensin junalla Malminkartanoon ja vasta sieltä 39:n kyytiin, sen verran mutkikas on linjan reitti Etelä-Vantaalla.
 
Nyt kun olen tuota 39:n pidennettyä reittiä Myyrmäki-Martinlaakso akselilla seurannut, niin kovin tyhjänä nuo bussit ruuhka-aikojen ulkopuolella ajelevat, ei näytä hirveästi olevan kysyntää Pitäjänmäen ja Munkkiniemen suuntaan.

Kyllä aamusin kun bussi tulee rukkilanpolulle niin siellä on yleensä n.10-20 matkustajaa. Mutta iltasin rukkilanpolulta kun lähtee niin bussiin ei jää yhtään.
 
39:n matkustajamääriä uudella jatkeella on paha spekuloida parin viikon kokemuksilla. Eivät kaikki potentiaaliset käyttäjät edes huomaa uutta linjaa heti, ja vaikka siitä tiedetään tottumuksia ei ole yleensä tarve muuttaa kovin äkkiä. Seutulipun hintakin karsii matkustajia aina uuteen vyöhykejakoon asti.

Palvelu on kuitenkin tärkeä lisä niille lyhyille matkoille Pitäjänmäki-Martinlaakso akselilla, jotka eivät satu alkamaan ja päättymään juna-asemille. Kaksi vaihtoa on nyt nolla.
 
435:lla ajetaan kaikki vuorot aamupäivisin Elieliltä Koskeloon ja iltapäivisin vastakkaiseen suuntaan. Lakkautettu 532 kulki sentään kumpaankin suuntaan. Jo perusreitillä kumpaankin suuntaan ajettaessa väkeä voisi riittää kunnolla välillä Elielinaukio-Vantaankoski. (Miten on? Onko joku matkustanut tällä melko uudella linjalla?) Koskelon teollisuusalueelle luonnollisesti saavutaan aamulla töihin ja iltapäivällä sieltä poistutaan. Koskelon kannalta nykymuotoinen liikennöinti sopii hyvin, vuoroväli saisi olla vain hieman lyhyempi.

Kävin tänään Perusmäessä. Sinne kohoaa hiljalleen omakotitaloja ja vanha omakotitaloalue laajenee huomattavasti. Tässä on joitakin tänään ottamiani kuvia alueelta:
https://picasaweb.google.com/tislauskolonni/PohjoisEspoo#5786966123100100578
https://picasaweb.google.com/tislauskolonni/PohjoisEspoo#5786966172711827986
https://picasaweb.google.com/tislauskolonni/PohjoisEspoo#5787023042706888610
Vielä tuolla ollaan melkolailla alkuvaiheessa ja sinne on tullut vasta muutama uusi talo. Perusmäen vieressä on jo nykyään hieman tiiviimpää rakentamista:
https://picasaweb.google.com/tislauskolonni/PohjoisEspoo#5786966193412160274.
Näitä alueita palvelee päiväsaikaan ainoastaan bussilinja e29, joka kiertelee ja kaartelee Leppävaarasta Kalajärvelle ja jolla matkat kestää kohtuullisen pitkään. Mielestäni kasvavalle väestölle olisi hyvä saada paremmat palvelut jo alussa. Mielestäni hyvä ratkaisu voisi olla lisätä 435:lle vastakkaiseen ajosuuntaan K-vuoroja, jotka voisivat kulkea reittiä: Koskelo-Röyläntie-Punametsäntie-Suopurontie-Niipperintie ja siitä nykyreitilleen. Niitä voisi olla vaikka edes kolme aamulla Koskelosta Elielille ja kolme Elieliltä Koskeloon. Näin myös Niipperiläiset pääsisivät suoraan Martinlaakson suuntaan ja Hämeenlinnanväylän varrelle. Onhan tuossa hieman ongelmallista pitkä matka välillä Koskelo Punametsä, jolla on nykyisellään hyvin vähän asutusta. Kyllä sentään Kivipylvääntiellä Bodomissa on pieni taajama, mutta jossa ei kuitenkaan kovin paljoa väkeä asu.
 
Takaisin
Ylös