HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Mielestäni kasvavalle väestölle olisi hyvä saada paremmat palvelut jo alussa. Mielestäni hyvä ratkaisu voisi olla lisätä 435:lle vastakkaiseen ajosuuntaan K-vuoroja, jotka voisivat kulkea reittiä: Koskelo-Röyläntie-Punametsäntie-Suopurontie-Niipperintie ja siitä nykyreitilleen. Niitä voisi olla vaikka edes kolme aamulla Koskelosta Elielille ja kolme Elieliltä Koskeloon. Näin myös Niipperiläiset pääsisivät suoraan Martinlaakson suuntaan ja Hämeenlinnanväylän varrelle. Onhan tuossa hieman ongelmallista pitkä matka välillä Koskelo Punametsä, jolla on nykyisellään hyvin vähän asutusta. Kyllä sentään Kivipylvääntiellä Bodomissa on pieni taajama, mutta jossa ei kuitenkaan kovin paljoa väkeä asu.

Tuo vaatisi vähintään pari lisäautoa, koska nykyisellään 435:n autot ajavat toiseen suuntaan linjana 315. Hintalappu siis joitakin satojatuhansia euroja per vuosi. Seudun joukkoliikennesuunnitelmassa 2010 - 2014 tuonne kaavailtiin uutta liityntälinjaa Perusmäestä Martinlaaksoon. Varmaan jossain vaiheessa jotain lisätarjontaa on tulossa, mutta taitaa 29 riittää vielä pitkään. Helsingin keskustaan tuolla 29 + juna -yhteydellä kuitenkin pääsee suunnilleen samassa ajassa kuin 435:lla pääsisi.
 
Tuo vaatisi vähintään pari lisäautoa, koska nykyisellään 435:n autot ajavat toiseen suuntaan linjana 315. Hintalappu siis joitakin satojatuhansia euroja per vuosi. Seudun joukkoliikennesuunnitelmassa 2010 - 2014 tuonne kaavailtiin uutta liityntälinjaa Perusmäestä Martinlaaksoon. Varmaan jossain vaiheessa jotain lisätarjontaa on tulossa, mutta taitaa 29 riittää vielä pitkään. Helsingin keskustaan tuolla 29 + juna -yhteydellä kuitenkin pääsee suunnilleen samassa ajassa kuin 435:lla pääsisi.

Voisihan sitä saada 29:lle vaikka pätkän Kehä III:sta kulkevia vuoroja. 29:hän voisi Leppävaarasta tullessaan jatkaa 25A:n tavoin kohti Högnäsiä, mutta kääntyä sitten Kehä III:lle ja poistua siitä Koskelonsiltaa pitkin näin päätyen vanhalle reitilleen. Tämä pätkä Kehä III:sta Espoon karttapalvelusta mitattuna on siinä 3100 metriä pitkä. Tämä ei vielä lisäisi kustannuksia, mutta ongelmaksi voisi muodostua palvelun heikkeminen siltä osuudelta, millä 29 kulkisi Kehä III:sta. Ratkaisu ongelmaan voisikin olla 20:n jatkaminen Vanhaankartanoon nykyiselle 315:n pysäkille. Siten on tietenkin vielä Karamzinin koulu Järvenperässä, jonne mahdollisesti on 29:llä menijöitä ja nämä voivat tarvita perusvuoroja.

29:llä kun on vielä ne T-vuorotkin, jolla matkan Leppävaarasta Perusmäen pysäkille on linjaoppaassa merkattu 40 minuuttia. Matkustinkin itse asiassa Perusmäelle juuri T-vuorolla ja kyllähän siinä tuo aika matkaan vierähtikin vielä keskipäivälläkin. 29:lle matka-ajaksi on merkattu 6 minuuttia vähemmän. Melko kauan sekin. Reittioppaasta katsoen tyypillinen matkankesto Kaivokadulta Perusmäelle iltapäivän ruuhka-aikaan on 1 h 08 min - 1h 16 min ja osa matkoista suositellaan tehtävän yhdistelmällä 324 + 29 vaihtaen Niipperissä. Monet varmasti valitsevat autolla kulkemisen joukkoliikenteellä kulkemisen sijaan ja tuonne sitten rakennetaan pientaloaluetta ja vielä kaavoitetaan lisää.
 
Kummallista, että otsikossa puhutaan murhaavasta palautteesta, mutta juttu käsittelee kuitenkin matkustajamäärien muutoksia eikä palautetta.
 
Mä vieroksun jutussa noita prosenttilukujen esittämisiä. Onhan se kiva, että bussin 24 matkustajamäärä on noussut 66%, mutta jos se merkitsee kymmenen nousijan sijaan 17 nousijaa, niin kuinka merkittävästä absoluuttisesta määrästä on lopulta kyse? HSL:stä diplomaattisesti kerrotaan, että kaikki matkustajat ovat mahtuneet kyytiin :)

Hyvää oli bussin 17 matkustajamäärä: kuusi nousijaa per lähtö. Saisikohan tuon pois jo kesäliikennekauden alusta?

Bussien 16 ja 55 reittien vaihto keskenään Sörnäinen–Kruununhaka-alueella on perusteltua. Koskelasta lie tarvetta yhteydelle Hakaniemeen, sen sijaan Kuliksesta vastaava yhteys toteutuu jo metrolla.

Munkkivuoressa koetaan bussin 18 kaksisuuntainen lenkki ahtaaksi. Miten se mahtaa käytännössä toimia kuljettajien ja suunnittelun näkökulmasta?
 
Munkkivuoressa koetaan bussin 18 kaksisuuntainen lenkki ahtaaksi. Miten se mahtaa käytännössä toimia kuljettajien ja suunnittelun näkökulmasta?
No ei se varmaan sen ahtaampi ole kuin H52:llekaan joka on kulkenut Ulvilantietä molempiin suuntiin ties kuinka kauan :lol: Mutta kuljettajille on ärsyttävää käydä Muusantorilla molempiin suuntiin mennessä... :mad:
 
Vs: Eteläisen kantakaupungin joukkoliikennesuunnitelma 2011

Aika yllättävää että linjan h24 matkustajamäärät ovat kasvaneet radikaalisti, sen sijaan linjalla h17 ei ole ollut kuin keskimäärin 6 matkustajaa lähtöä kohden, tämä nyt ei ollut mikään yllätys. Linjan h68 suosio on kasvanut kun reitti siirrettiin Sörnäisten rantatieltä Hämeentielle, sen sijaan h55:n uuteen reittiin ei olla tyytyväisiä. Kannattaisikin vakavasti harkita vaihtoehtoa että linjan h55 reitti palautettaisiin takaisin Hämeentielle ja h16 laitettaisiin ajamaan Liisankadun kautta. Linjojen h14 ja h18 yhteisellä osuudella on ollut tahdistusongelmia minkä takia bussit kuormittuvat epätasaisesti, en usko että tätä ongelmaa pystytään mitenkään kunnolla ratkaisemaan niin kauan kun bussit ovat muun autoliikenteen armoilla, Kantakaupungin ahtaat kadut ja muun liikenteen aiheuttamat ruuhkat yksinkertaisesti estävät busseja ajamasta tasaisin väliajoin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ei aina oikein jaksa ymmärtää, että työn tekeminen ohjeiden mukaan harmittaa ja ärsyttää...

En kommentoi juuri tätä tapausta, mutta välillä säännöt ja ohjeet eivät ole tarkoituksenmukaisia ja se ärsyttää, vaikka työstä muuten pitääkin.
 
En kommentoi juuri tätä tapausta, mutta välillä säännöt ja ohjeet eivät ole tarkoituksenmukaisia ja se ärsyttää, vaikka työstä muuten pitääkin.
HSL -alueella toimii noin 3500 bussinkuljettajaa. Kaikkien mielestä säännöt ja ohjeet eivät ikinä ole jossakin kohtaa tarkoituksenmukaisia. Aika turhaa hankkia itselleen stressiä tuollaisesta, mennään niillä pelimerkeillä jotka ovat käytössä.
Enkä nyt tarkoita nimenomaan sinua.
Jos on parannusehdotuksia, niin ne kannattaa tehdä työnantajalle ja / tai HSL:lle, eikä kehittää omia "luovia" ratkaisuja, joita myös tapahtuu. Tosin usein kokonaisuuden kannalta ehdotukset eivät välttämättä ole järkeviä. Asioissa tuppaa olemaan monia erilaisia näkökohtia.
 
Viimeksi muokattu:
Bussien 16 ja 55 reittien vaihto keskenään Sörnäinen–Kruununhaka-alueella on perusteltua. Koskelasta lie tarvetta yhteydelle Hakaniemeen, sen sijaan Kuliksesta vastaava yhteys toteutuu jo metrolla.

Tarkoitat siis sanoa, että olisi perusteltua?

55:llä olisi kyllä Liisankadun-reitilläkin ihan riittävän hyvä yhteys Hakaniemeen, jos Hakaniemenrannassa olisi pysäkit. Ilmeisesti etelän suuntaan siinä pysähdytään epävirallisesti (näin täällä foorumilla kerrottiin), mutta pohjoiseen kai puuttuu koko pysäkki.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:45 ----------

Kannattaisikin vakavasti harkita vaihtoehtoa että linjan h55 reitti palautettaisiin takaisin Hämeentielle --

Miksi se pitäisi palauttaa Hämeentielle asti, kun se voisi ajaa Merihaan läpikin Hakaniemenrantaan? Ja mikä linja sitten laitettaisiin Hermanniin?
 
lähes yllättävää että h68:n matkustajamäärä hämeentiellä on lisääntynyt samassa kun h55:n matkustajat vähenivät kun kiertää alueen (Hämeentie) jossa matkustajat ovat :lol:
 
Voipi olla, että tuo 17 olisi parempi ajaa pikkubusseilla ja harventaa hieman vuoroväliä. Tai sitten ajaa alas heti kesän alusta..
 
Miksei linjaa h55 jatketa Viiskulmaan, sehän korvaisi 17:n täysin? Vaihtoyhteys 14/18-runkolinjaan tulisi kaupan päälle kantakaupungin itälaidoilta länsilaidoille matkustaville ja Koskelalaiset saavat vaihdottoman Kamppi-yhteytensä takaisin. Ei niitä busseja Kamppiin paljoa mene Hermannin ja Kumpulan alueeltakaan. Ruuhka-ajan ulkopuolella riittäisi Viiskulman sijaan eteläpäättärinä Kampintori, Viiskulmaan pääsisi silloinkin lähes yhtä nopeasti 14/18:n vaihtamalla. Tuskin 1 bussilinja+1 raitiolinja on liikaa Simonkadulle, kun 65A+66A poistuvat pian keskuudestamme. Edes nytkään niiden ei edes tarvitsisi ajaa metron kanssa samaa reittiä koko matkaa vaan voisivat mennä vaikka kurvin metriksen ja Pasilan aseman kautta Lauttasaarta kohti.
 
No ei se varmaan sen ahtaampi ole kuin H52:llekaan joka on kulkenut Ulvilantietä molempiin suuntiin ties kuinka kauan :lol:
LOL vaan sinnekin. 52 kulkee hiukkasen pal harvemmin kuin 18.

Tarkoitat siis sanoa, että olisi perusteltua?

En tarkoita vaan ennustan, että näin tulee käymään.

Miksei linjaa h55 jatketa Viiskulmaan, sehän korvaisi 17:n täysin?

Koska silloin 55 ei pysyisi aikataulussa, kun sen pitäisi kulkea hankalan Kaivo-Simon läpi.

17:n korvaisi erinomaisesti se, että 1A kulkee päiväsaikaan 20 min välein. Maksaa yhden ruuhkavuoron muuttamisen kokopäiväiseksi ja mahdollistaa tasaisen 20 min vuorovälin. Tätä en toki rohkene ennustaa, sillä sehän merkitsisi raitioliikenteen laajentamista, kun taas HSL:n käytäntö on koko lailla päinvastainen. Mutta kyllä mulle riittää ihan sekin, että lakkautetaan 17 eikä mitään tule tilalle.
 
Takaisin
Ylös