Sivu 7 / 13 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567891011 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 91-105/191

Viestiketju: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

  1. #91

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Sitä en vieläkään ymmärrä, miten 18 siellä Ulvilantiellä kieppuu jatkossa. Osaisiko joku selittää?
    Tulkitsisin siten, että keskustasta tullessaan kiertää Ulvilantien vastapäivään ja päättää matkansa ostarin päättärille. Paluusuunnassa 18 lähtee kiertämään Ulvilantien myötäpäivään. Se ei siis kulkisi Huopalahdentien ja ostarin välistä lyhyttä pätkää lainkaan, vaan se viiva kuuluu vain 18N:lle (ja sekin vain suunnassa Huopalahdentie -> ostari).

  2. #92
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Tulkitsisin siten, että keskustasta tullessaan kiertää Ulvilantien vastapäivään ja päättää matkansa ostarin päättärille. Paluusuunnassa 18 lähtee kiertämään Ulvilantien myötäpäivään. Se ei siis kulkisi Huopalahdentien ja ostarin välistä lyhyttä pätkää lainkaan, vaan se viiva kuuluu vain 18N:lle (ja sekin vain suunnassa Huopalahdentie -> ostari).
    Muakin askarruttaa, että missä se käännös päätepysäkillä paluusuuntaan tehdään? Munkkivuoren ostarin edessäkö? Vaikea uskoa, kun muutkin bussilinjat (57, 58) saatiin sieltä pois; liian ahdasta,
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #93
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Nelosen yöliikenteen lakkautus tuottaa 11 000 euroa säästöä eli pikkuhiluja. Minusta on outoa, että tuollaista yritetään, kun siinä kuitenkin muutetaan kulkutottumuksia ja tehdään linjastosta sekavampaa. Kyllä siitä nyt alle tonnin kuussa voi maksaa, että tottumukset pysyvät nykyisinä ja linjasto selkeänä. Lisäksi taulukossa esitetyt matkustajamäärät eivät ole ollenkaan pieniä, kun vertaa monen bussilinjan päiväajan matkustajamääriin.
    Omituisinta on, että nelosen yöliikenne lakkautetaan myös viikonloppuöiltä. Vaunut ovat silloin hyvin kuormittuneita linjan kaikilla osilla ja Manskulla mennään useimmiten seisomalastissa. HSL lakkauttaa siis palvelua, jolle on erinomaisesti kysyntää. Arkiöidenkin vähäiset matkustajamäärät ovat varsin suhteellinen käsite. Esim. pyhäaamuisin ei nelosella ole juurikaan enempää matkustajia ja silti liikennettä pyöritetään yhdellä vuorolla enemmän. No pianhan näissä säästötalkoissa 18N voidaan pistää kulkemaan muinakin hiljaisina liikennöintiaikoina ja saadaan näin matkustustottumukset entistäkin sekaisemmiksi.

  4. #94
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

    Eikö suunnitelman linjoja 16 ja 17 voisi yhdistää yhdeksi ma-su klo 6-22 kulkevaksi linjaksi Punavuori-Kamppi-Kaivokatu-Kaisaniemenkatu-Unioninkatu-Pohjoisranta-Sörnäisten rantatie-(16:n suunniteltu reitti)? Tällöin koko linjan h55 korvaamista raitiolinjoin voitaisiin tosissaan harkita jo lähivuosina ja Kauppatorin h16-yhteys säilyisi.

  5. #95

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    620

    oletus Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

    Ihmettelen kun 39 aiotaan tasata A-junien kanssa Pitäjänmäellä maanantaista LAUANTAIHIN. A-junien vuorovälihän on lauantaisin (valitettavasti) vain 30 min., vai onko jollain tietoa, että vuoroja tullaan lisäämään?

  6. #96

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Nelosen yöliikenteen lakkautus tuottaa 11 000 euroa säästöä eli pikkuhiluja. Minusta on outoa, että tuollaista yritetään, kun siinä kuitenkin muutetaan kulkutottumuksia ja tehdään linjastosta sekavampaa. Kyllä siitä nyt alle tonnin kuussa voi maksaa, että tottumukset pysyvät nykyisinä ja linjasto selkeänä. Lisäksi taulukossa esitetyt matkustajamäärät eivät ole ollenkaan pieniä, kun vertaa monen bussilinjan päiväajan matkustajamääriin.
    Muutaman kympin päivässä siis. Niin pieni raha, että kannattaisi myös laskea potentiaaliset lipputulojen menetykset. Nelosen yöratikka voisi olla HSL:lle jopa hyvä bisnes, jos liikennöintiä ennemminkin laajennettaisiin aamuyöhön. Säästöä tulisi siitä, kun muut yöbussit nopeutuvat.

    Jos nyt lasketaan kuten muutenkin näitä selvityksiä tehdessä, niin huomioidahan pitäisi, että 18N on ratikkaa hitaampi rahastuksen takia. Onko sen vaikutusta liikennöintikustannuksiin huomioitu? (En nyt jaksanut selvityksen selitysosia lukea. Saattaa olla mainittukin siellä.)

    Toivotaan että saadaan Soininvaara yönelosen asialle.

    Näyttäisi muuten, että länsimetron aloittaessa Kaivokatu on kokonaan busseista vapaa, paitsi kunnes 18N ja 39N aloittavat.

  7. #97

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Muutaman kympin päivässä siis. Niin pieni raha, että kannattaisi myös laskea potentiaaliset lipputulojen menetykset. Nelosen yöratikka voisi olla HSL:lle jopa hyvä bisnes, jos liikennöintiä ennemminkin laajennettaisiin aamuyöhön. Säästöä tulisi siitä, kun muut yöbussit nopeutuvat.

    Jos nyt lasketaan kuten muutenkin näitä selvityksiä tehdessä, niin huomioidahan pitäisi, että 18N on ratikkaa hitaampi rahastuksen takia. Onko sen vaikutusta liikennöintikustannuksiin huomioitu? (En nyt jaksanut selvityksen selitysosia lukea. Saattaa olla mainittukin siellä.)

    Toivotaan että saadaan Soininvaara yönelosen asialle.

    Näyttäisi muuten, että länsimetron aloittaessa Kaivokatu on kokonaan busseista vapaa, paitsi kunnes 18N ja 39N aloittavat.
    Laskeppas sillä tavalla että ratikassa tosi harva ostaa yötaksalipun ja bussissa taas kaikkien on pakko ostaa? Siinähän tulee mukavat lipputulot raitiovaunuun verrattuna.

  8. #98

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Laskeppas sillä tavalla että ratikassa tosi harva ostaa yötaksalipun ja bussissa taas kaikkien on pakko ostaa? Siinähän tulee mukavat lipputulot raitiovaunuun verrattuna.
    Miksi ratikassa tosi harva ostaisi yötaksalipun?

  9. #99

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Miksi ratikassa tosi harva ostaisi yötaksalipun?
    Kuinka moni ostaa ylipäätänsä lipun ratikassa lipun? Pummilla menijät on juuri sitä ikäryhmää jotka käy viikonloppu öisin jossain baareissa, discoissa jne. Bussissa on pakko ostaa koska kuljettaja ei päästä muuten sinua sisälle. Ja jos oletetaan että jokaikinen ostaisi kuljettajalta lipun (ellei osta arvolippua tai omista yötaksa-aikaan toimivaa kausilippua) niin ei se rahastus yhtään siitä nopeutuisi on se bussi tai ratikka.

  10. #100

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Kuinka moni ostaa ylipäätänsä lipun ratikassa lipun? Pummilla menijät on juuri sitä ikäryhmää jotka käy viikonloppu öisin jossain baareissa, discoissa jne. Bussissa on pakko ostaa koska kuljettaja ei päästä muuten sinua sisälle. Ja jos oletetaan että jokaikinen ostaisi kuljettajalta lipun (ellei osta arvolippua tai omista yötaksa-aikaan toimivaa kausilippua) niin ei se rahastus yhtään siitä nopeutuisi on se bussi tai ratikka.
    Oletus ratikoiden myöhäisliikenteelle toki on, että rahastus hoidetaan asiallisesti. Ennen aamuyön taksan alkamista avorahastus toimii kuten muutenkin. Kun aamuyön taksa alkaa, voidaan siirtyä myös kuljettajarahastukseen. Lasipalatsille voi vaikka palkata yhden henkilön rahastamaan takaovelle. Avorahastuksen nopeuttava vaikutus toimii silti edelleen suurimman osan aikaa ja siltä osin kuin nelonen nytkin ajaa. Kun puhuin ratikoiden liikenteen laajentamisesta, tarkoitus ei ollut sitä perustella avorahastuksen nopeudella. Avorahastuksen nopeutus on kuitenkin tärkeä syy säilyttää vähintään nykytilanne.

    On myös kyseenalaisen yleistävää sanoa, että baareissa kävijät olisivat pummilla matkustajia.

  11. #101
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Vastauksen mukaan itse asiassa lupasivat ottaa ehdotuksen huomioon 5-vuotissuunnitelmassa, tiedä sitten miksi silloin eivät kiinnostuneet, mutta nyt sitten muuttivat.
    Saatoit vastata kysymykseen:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Taidan itse olla niitä harvoja, jotka siitä porukasta eivät työllistyneet joukkoliikenteen ammattilaiseksi.
    Laajemmin tietysti liittyy siihen, että HSL:ssä halutaan siirtää yön ja aamuyön liikenteet samaan konseptiin, mihin 106N sopii. Jos käytettäisiin edelleen erillisiä aamuölinjoja, linjaversioiden määrä kasvaisi.

    ---------- Viesti lisätty kello 11:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:10 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joona Näytä viesti
    Matkustajan valittavaksi jäisi, että haluaako 10 minuuttia hitaamman 195N:n joka vie 500 metriä lähemmäs.
    Otaniemen grilli on kuitenkin ostarilla, joten varmasti moni matkustaja haluaakin kulkea yöllä sitä kautta

  12. #102
    hamalhel avatar
    Liittynyt
    25.08.2010
    Sijainti
    Kulosaari
    Viestejä
    43

    oletus Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

    Kommentoin suunnitelmaa Kulosaaren osalta

    Linja 16 uudessa suunnitelmassa on tarkoitettu ilmeisesti lakkautettavan linjan 11 jonkinlaiseksi mummovuoroksi. Nyt linja sahaa saarta edestakaisin.

    Itse ajattaisin linjan pitkin Itäväylää aina Tupasaaren liittymään ja siitä reittiä Risto Rytin tie - Kulosaarentie - Marsalkantie - Mustikkamaanpolku - Korkeasaaren lipputerminaali Mustikkamaalla. Paluureitillä liittyminen Itäväylälle Kipparlahdessa. Tämä lyhentäisi ajokilometreja ja vähentäisi turhaa ajoa Kulosaaren koulujen läheisyydessä.

    Linja 81 on suunniteltu jatkettavaksi Kulosaaren metroasemalle. Paluulenkki menisi takaisin Kyösti Kallion tietä. Kyösti Kallion tie on asuntokatu, jonka varressa on paljon asukaspysäköintiä.

    Kyösti Kallion tie 1: Ala-asteen koulu parakeissa ja kouluun paljon pieniä lapsia ylittämässä Kyösti Kallion tietä, tielle avautuvat koulun ruokalan huoltoliikenteen lastauslaiturit. Lisäksi koulurakennuksen, joka on suunniteltu tiehen kiinni, rakennustyöt alkavat pian. Tämä tuo paljon lastausta ja purkua odottavia kuorma-autoja kadulle.

    Kyösti Kallion tie 2: Ostari. Kauppojen huoltoliikenne tulee aamuisin katkaisemaan kadun kun useampi jakeluauto purkaa kuormaansa kahteen ruokakauppaan (Alepa, Anton Anton). Lisäksi kirjastoauto pysähtyy kohdalle iltaisin.

    Kyösti Kallion tie 3: Ruotsinkielinen vanhainkoti, paljon parveilevia rollaattorimummoja välillä Alepa - Vanhainkoti.

    Kyösti Kallion tie 4: Vastapäätä liikenne Kirkon parkkipaikalle

    Kyösti Kallion tie 6: asukaspysäköintiä kummankin puolen katua ja autotalleja kadulle

    Kyösti Kallion tie 8 / 5 paha mutka alarinteeseen. Bussille vaikea ajettava kolaripesä.

    Muutosesitys: 81 voi ajaa Kulosaareen Svinhuvudintietä, mutta paluu tapahtuisi reittiä Ståhlbergintie - Kulosaarentie - Risto Rytintie. Näin ei syntyisi turhia joukkoliikennekatuja ja riskiä lasten jäämisestä autojen alle. Kärsimme jo valtavasti rattijuopon kuoliaaksi ajamasta ala-asteen oppilaan poismenosta. Koko yhteisömme suree.

  13. #103
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

    Onkohan ajatus ollut juuri se, että bussit tuodaan lähelle kouluja, että oppilaat pääsevät niillä kouluun hyvin? En tiedä, miten koulupiirijako Kuliksessa ja ympäristössä menee.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  14. #104
    hamalhel avatar
    Liittynyt
    25.08.2010
    Sijainti
    Kulosaari
    Viestejä
    43

    oletus Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Onkohan ajatus ollut juuri se, että bussit tuodaan lähelle kouluja, että oppilaat pääsevät niillä kouluun hyvin? En tiedä, miten koulupiirijako Kuliksessa ja ympäristössä menee.
    Suomenkielisellä ala-asteella, jota siis h81 koskee, oppilaat ovat saarelta. Kaksikielisen luokan oppilaat tuodaan autoilla tai he kävelevät metrolta, Itäväylältä tai Kulosaarentien pysäkeiltä. Kaksikielisen Kulosaaren yhteiskoulun / International Schoolin oppilaat liikkuvat metrolla tai tulevat Itäväylää pitkin liikennöivillä busseilla. Ruotsinkielisen ala-asteen oppilaista en tiedä, mutta olen nähnyt aamuisin, että vanhemmat tuovat lapsia kouluun autoillaan. Ruotsinkielisen lukion oppilaat tulevat metrolla tai Itäväylän pysäkeiltä.

    Oppilaat pääsevät jo nyt tarpeeksi hyvin kouluihinsa ilman mitään uudistusta. Liika liikenne Kulosaaren keskustassa häiritsee paitsi ostoskeskuksen pysäköintiä ja tavarantoimituksia, myös on uhka alakoululaisille, jotka kävelevät kouluunsa.

  15. #105

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

    En purematta niele, että Kulosaaren suomenkieliseen kouluun ei tule (/tulisi) opiskelijoita Herttoniemen ja Laajasalon suunnalta. Helsingissä on kuitenkin erittäin joustava lähikoulun valinta.

    Lisäksi linja-auto on tilastoja katsoessa epätodennäköisin kuolinsyy liikenteessä. Ei tarvita montaakaan poisjäävää autokyytiä, että bussi olisi nettoturvallisuutta.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - kesä 2011
    kirjoittanut Waltsu foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 26
    Viimeisin viesti: 19.09.2011, 19:44
  2. HSL:n liikennemuutokset, kesä 2010 - kesä 2011
    kirjoittanut Resiina foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 74
    Viimeisin viesti: 23.12.2010, 09:09
  3. Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - kesä 2010
    kirjoittanut Waltsu foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 10.10.2010, 14:03
  4. HSL:n liikennemuutokset, kevät - kesä 2010
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 04.04.2010, 00:13
  5. Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 11.08.2007, 15:37

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •