Helsingin 79V

Liittynyt
2 Toukokuu 2007
Viestit
2,402
Mistä syystä 79V lopetti? Sille olis ollut välillä käyttöä. Nythän Haagassa ajaa 550 mutta ei ole kummoinen korvike kun ei aja Herttoniemeen.
Hyvää joulua kaikille! :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mistä syystä 79V lopetti? Sille olis ollut välillä käyttöä. Nythän Haagassa ajaa 550 mutta ei ole kummoinen korvike kun ei aja Herttoniemeen.
Hyvää joulua kaikille! :)

Juuri Jokerin takia 79V lopetettiin, korvaavan yhteyden tarjoaa nykyään 79+jokeri, kummatkin kulkevat ruuhka-aikoina niin tiheästi että vaihtaminen onnistuu sujavasti ilman pitkiä odotusaikoja.
 
Ajoikos 79V Takkatielle ? Siinä taitaa vieläkin matala laituri olla paikallaan. Mutta 79 V taidettiin lopettaa jo vuosia vuosia sitten. Pulttiboissien sketseissä näkyy pysäkkikilpi.
 
Ajoikos 79V Takkatielle ? Siinä taitaa vieläkin matala laituri olla paikallaan. Mutta 79 V taidettiin lopettaa jo vuosia vuosia sitten.

Linja 79V ajoi Takkatielle (päätepysäkki oli Takkakujalla), ja se lopetettiin 15.8.2003.

Tässä kuva HKL 9405:stä linjalla 79V, Takkakujan päätepysäkillä.
 
Suurempi ongelma on Herttoniemestä Malmille, Tikkurilaan, Keravalle tai niiden väliselle alueelle pääsy: suosittu h79A poistettiin, mutta miksi? Tällä hetkellä ainoat vaihtoehdot ovat kiemurteleva, täysi ja hidas h79 tai keskustan kautta matkustus, muttei niin pitkä kierto ole tehokasta eikä h79:ä nopeampikaan. Kahden vaihdon reititiään ei hirveästi matkustajia kiinnostane eikä säästöäkään vaihtojen jälkeen synny.
 
Suurempi ongelma on Herttoniemestä Malmille, Tikkurilaan, Keravalle tai niiden väliselle alueelle pääsy: suosittu h79A poistettiin, mutta miksi? Tällä hetkellä ainoat vaihtoehdot ovat kiemurteleva, täysi ja hidas h79 tai keskustan kautta matkustus, muttei niin pitkä kierto ole tehokasta eikä h79:ä nopeampikaan. Kahden vaihdon reititiään ei hirveästi matkustajia kiinnostane eikä säästöäkään vaihtojen jälkeen synny.
No ainakin itse olen Tikkurilasta Herttoniemeen käyttänyt muutaman kerran ihan menestyksekkäästi yhdistelmää juna Pasilaan + 58/B/59. Ihan sujuva yhteys, mitä nyt Pasilan aseman pysäkillä vähän turhan kauan seisoo rahastuksen takia.
 
No ainakin itse olen Tikkurilasta Herttoniemeen käyttänyt muutaman kerran ihan menestyksekkäästi yhdistelmää juna Pasilaan + 58/B/59. Ihan sujuva yhteys, mitä nyt Pasilan aseman pysäkillä vähän turhan kauan seisoo rahastuksen takia.
Metro kulkee 5 minuuttia nopeammin R-torille, mutta sen 5 min häviää junamatkan pituudessa. Keskustan kautta kiertäminen on joka tapauksessa järjetöntä (kuten on kaikki muutkin tarjolla olevat vaihtoehdot) sillä Herttoniemestä lähdettäessä vasta 20 minuutin kuluttua olet junassa sisällä Pasilassa - et kilometriäkään lähempänä määränpäätä.
 
Metro kulkee 5 minuuttia nopeammin R-torille, mutta sen 5 min häviää junamatkan pituudessa. Keskustan kautta kiertäminen on joka tapauksessa järjetöntä (kuten on kaikki muutkin tarjolla olevat vaihtoehdot) sillä Herttoniemestä lähdettäessä vasta 20 minuutin kuluttua olet junassa sisällä Pasilassa - et kilometriäkään lähempänä määränpäätä.
Mutta jos nyt mietin tuon muinaisen 79V:n reittiä, niin sillä toki olisi päässyt Pukinmäkeen (ei mitään erityistä pikavauhtia), jossa pysähtyvät vain kaikkein hitaimmat junat. Pasilasta Tikkurilaan kestää R/H/Z -junilla matka 8 minuuttia, joten tuo 58+juna on useimmiten nopeampi kuin olisi entisellä 79V:llä.
 
Mutta jos nyt mietin tuon muinaisen 79V:n reittiä, niin sillä toki olisi päässyt Pukinmäkeen (ei mitään erityistä pikavauhtia), jossa pysähtyvät vain kaikkein hitaimmat junat. Pasilasta Tikkurilaan kestää R/H/Z -junilla matka 8 minuuttia, joten tuo 58+juna on useimmiten nopeampi kuin olisi entisellä 79V:llä.
Tarkoitinkin sellaista seiskaysiä, joka kulkisi reittiä Herttoniemi(M)/Siilitie(M)-Siilitie 13-Viikintie-Pihlajamäentie (Viikin pysäkki yhteinen h74:n kanssa)-Pihlajamäki-Malmi. Matka-aika 16-19 min riippuen reitistä. Muistin kuitenkin väärin, ainakaan tasan tälläistä linjaa ei ole koskaan ollutkaan - tarvetta olisi silti varmasti.
 
No ainakin itse olen Tikkurilasta Herttoniemeen käyttänyt muutaman kerran ihan menestyksekkäästi yhdistelmää juna Pasilaan + 58/B/59. Ihan sujuva yhteys, mitä nyt Pasilan aseman pysäkillä vähän turhan kauan seisoo rahastuksen takia.

Tikkurilasta pääsee myös Vantaan bussilla 62 Mellunmäkeen ja edelleen metrolla Herttoniemeen tai Siilitielle.
 
Niin pääsee, mutta 62 on hidas ja metro on hidas. Taitaa olla karkeasti yhtä pitkä matka kuin Pasilan kautta. Noin yleisesti Vantaalta Mellunmäkeen kannattaa mennä lähinnä mentäessä Itäkeskukseen tai sen itäpuolelle.
 
Noin yleisesti Vantaalta Mellunmäkeen kannattaa mennä lähinnä mentäessä Itäkeskukseen tai sen itäpuolelle.

Ei edes kannata mennä Itikseenkään tuota kautta, junalla Malmille (6min) ja 54, 512K, 519 tai 520 vuorokaudenajasta riippuen 10-16min (ajat perustuu omaan kokemukseen Malmin asema - Itäkeskus matkalla)
 
Takaisin
Ylös