Istumapaikat vs. seisomapaikat

Autolla ajamista ei voi bussimatkustamiseen millään tavalla verrata. En usko että istumapaikoilla ratkaistaan mitään vaan omalla hengitystilalla. Et pysty ajaessasikaan tekemään työjuttuja vaan ainoastaan keskittymään ympäristöösi jatkuvasti. Itselläni on uusi Skoda Superb kaikilla herkuilla ja ainoa syy miksi ajan sillä töihin joka aamu on vain se että kolmen aikaan aamuyöllä ei pahemmin täältä missä asun mennä julkisilla töihin. Muuten kyllä menisin vaikka seisten. Auton herkut tulevat sitten hyödyksi kun lähdetään pidemmälle matkalle maalle mökille
 
Ajatellaanko matkustajien turvallisuutta? Ei. Seisten matkustaessa on isompi vaara että sattuu jotain. Äkkijarrutus yms. kaadut vanhemman henkilön/lapsen päälle ja sattuu pahasti, kuka korvaa no sinä koska hsl on sitä mieltä että se on ollu sinun vikasi.
Näillä hinnoilla pitäisi olla matkustaja mukavuus lähes kaukoliikenteen kalustoa vastaavaa.
Olet ollut pitkän päivän töissä niin oletko innoissasi menossa bussiin ja haluat seisoa 40min täydessä bussissa?
 
Ajatellaanko matkustajien turvallisuutta? Ei. Seisten matkustaessa on isompi vaara että sattuu jotain. Äkkijarrutus yms. kaadut vanhemman henkilön/lapsen päälle ja sattuu pahasti, kuka korvaa no sinä koska hsl on sitä mieltä että se on ollu sinun vikasi.

Henkilövahingot korvataan auton liikennevakuutuksesta. HSL ei päätä tuossa tilanteessa mitään vaan vakuutusyhtiö
 
Ajatellaanko matkustajien turvallisuutta? Ei. Seisten matkustaessa on isompi vaara että sattuu jotain. Äkkijarrutus yms. kaadut vanhemman henkilön/lapsen päälle ja sattuu pahasti, kuka korvaa no sinä koska hsl on sitä mieltä että se on ollu sinun vikasi.
Näillä hinnoilla pitäisi olla matkustaja mukavuus lähes kaukoliikenteen kalustoa vastaavaa.
Olet ollut pitkän päivän töissä niin oletko innoissasi menossa bussiin ja haluat seisoa 40min täydessä bussissa?


Täysin samaa mieltä.
 
Ajatellaanko matkustajien turvallisuutta? Ei. Seisten matkustaessa on isompi vaara että sattuu jotain. Äkkijarrutus yms. kaadut vanhemman henkilön/lapsen päälle ja sattuu pahasti, kuka korvaa no sinä koska hsl on sitä mieltä että se on ollu sinun vikasi.
Näillä hinnoilla pitäisi olla matkustaja mukavuus lähes kaukoliikenteen kalustoa vastaavaa.
Niin sitä nytkin seistään ja entistä tiiviimmin. Ja äkkijarrutuksessa ne takaosassa seisovat matkustajat tulevat rappusten päältä päälle vielä lujempaa. Suomessa kaikki on kallista eikä joukkoliikenne ole todellakaan Suomen tulotasolla yhtään kallista. Tietenkin ilmainen joukkoliikenne olisi vahva houkute mutta se valitettavasti tuskin koskaan tulee toteutumaan
 
Niin sitä nytkin seistään ja entistä tiiviimmin. Ja äkkijarrutuksessa ne takaosassa seisovat matkustajat tulevat rappusten päältä päälle vielä lujempaa. Suomessa kaikki on kallista eikä joukkoliikenne ole todellakaan Suomen tulotasolla yhtään kallista. Tietenkin ilmainen joukkoliikenne olisi vahva houkute mutta se valitettavasti tuskin koskaan tulee toteutumaan

Itse en ainakaan halua ilmaista joukkoliikennettä mutta se että hintoja nostetaan vuosi vuodelta lisää tai pysyvät samassa hinnassa yhden vuoden ja sitten nostetaan senkin edestä. Tätä menoa 5 vuoden päästä AB/kuukausilippu on jo 84,70e jos nostellaan 5e joka vuosi.

Hsl tavoittelee vain rahaa ei matkustajien turvallisuutta näillä paikka vähennyksillä. 4-5 penkkiä hävinnyt jo jolloin säästetään muutaman penkin huoltokulut.
 
Mitä enemmän verovaroilla joukkoliikennettä tuetaan, sitä enemmän se näkyy sen suosiossa, istuen tai seisten. Halvemmat hinnat ja pienemmät vuorovälit. Tämä vähentää kuormitusta huomattavasti ja täten olisi jakkaroitakin todennäköisemmin tarjolla. Tietullit ja autoilijoiden kiusaaminen lisää rahastamalla ei valitettavasti johda muuhun kuin siihen että HSL:llä on varaa nostaa hintoja vain entisestään kun kohta täällä ei liikuta kenenkään muun kuin HSL:n ehdoilla

Täysmatalat 2+2+2 autot muutenkin täyttyvät ja tyhjenevät huomattavasti reippaammin mitä 1+2+1 LE autot
 
Tietysti se on perinteisesti niin, että joukkoliikenne on sellainen välttämätön pakko, joka tehdään köyhille ja kipeille. Kaikille niille, joilla ei jostain syystä ole mahdollisuutta liikkua omatoimisesti eli käyttää omaa autoa.

Näin vuonna 2019 kuitenkin jotenkin soisi, että tuo ajatusmaailma pikku hiljaa muuttuisi. Että joukkoliikenne nähtäisiin muuallakin kuin juhlapuheissa ihan aidosti vaihtoehtona. Että silläkin kaupunkilaisella, jolla on todellinen mahdollisuus valita, tuo valinta osuisi kuin itsestään joukkoliikenteeseen. Koska se on helppoa, koska se on edullista, koska se on mukavaa, koska se on luotettavaa, koska sieltä saa istumapaikan, koska se kulkee tiheästi, koska se kulkee nopeasti...

Mutta eihän se ole. Harvassa ovat ne matkat, joilla joukkoliikenne on oikeasti kilpailukykyinen sellaisenkin henkilön mielestä, joka vaatii siltä korkeaa laatutasoa.

Silti minua hämmästyttävät esimerkiksi Suden kaltaiset kommentit. Sitä jotenkin kuvittelisi, että juuri Joukkoliikennefoorumille kirjoittajat tahtoisivat, että joukkoliikenne olisi hyvää. Mutta ei, istumapaikalla ei ole mitään väliä. Kyllä sen köyhän bussiin joutuneen sietää seistä. Voi voi.

Miten me saisimme Höselin virkamiehet, pääkaupunkiseudun johtavat poliitikot ja joukkoliikenteen käyttäjät ymmärtämään, että joukkoliikenteellä on edessään loistava tulevaisuus vain, jos siitä pyritään tekemään jotain muuta kuin se mitä se nyt on? Miten ihmeessä kaupunkibulevardit voivat toteutua ja toimia, jos niidenkin varsilla joskus asuville oma auto on ainoa laadukas kulkuväline?
 
Miten kukin sitten määrittelee "hyvän"? Onko se sitten sulavaa reipasta tahtia ja luotettavuutta vai 5 ylimääräistä jakkaraa. Mutta kai tänne foorumille erilaisia näkökantojakin mahtuu. Tylsäähän se olisi jos kaikki olisivat samaa mieltä :p
 
Miten me saisimme Höselin virkamiehet, pääkaupunkiseudun johtavat poliitikot ja joukkoliikenteen käyttäjät ymmärtämään, että joukkoliikenteellä on edessään loistava tulevaisuus vain, jos siitä pyritään tekemään jotain muuta kuin se mitä se nyt on? Miten ihmeessä kaupunkibulevardit voivat toteutua ja toimia, jos niidenkin varsilla joskus asuville oma auto on ainoa laadukas kulkuväline?

Todennäköisesti joukkoliikenteellä on edessään loistava tulevaisuus ihan riippumatta paikallisten suojavirkamiesten ja poliitikkojen ymmärryksestä, johtuen siitä, että yksityisautoilun kustannustaso tullee lähitulevaisuudessa nousemaan merkittävästi nykyisestä.
 
Hsl tavoittelee vain rahaa ei matkustajien turvallisuutta näillä paikka vähennyksillä. 4-5 penkkiä hävinnyt jo jolloin säästetään muutaman penkin huoltokulut.

Minusta näyttää tällä hetkellä siltä, että päästöjä lasketaan alas matkustusmukavuuden kustannuksella.

Sinällään huvittavaa, että pitkään Pääkaupunkiseudun bussiliikenteen kilpailuttamisen historiassa kalustopisteytys tarkoituksellisesti karsi ns. keskieurooppalaiset standardibussit ulos niiden vähäisen penkkimäärän takia. Nyt kun pitää olla sähköä, niin jopa itäaasialainen standardibussi kelpaa tänne.

Linkkereitä lukuunottamatta vastaani ei ole vielä tullut yhtäkään sähköbussimallia, jossa sähkötekniikan vaatima tila ei karsisi penkkimäärää. Joten - miksi tavoitella vielä hirvittävää määrää sähköbusseja niiden kehitysvaiheessa, kun tiedetään, että kapasiteetti tippuu?

Kun HSL-alue laajenee kovaa vauhtia ja matkojen keskipituus kasvaa, tulisi myös matkustusmukavuuteen panostaa. Käytännössä kullakin linjalla tulisi olla oikeanlaista kalustoa eikä niin, että mikä tahansa bussi kelpaa minne tahansa. Tämän hetken politiikka, jossa pilkotaan jo valmiiksi pientä joukkoliikenteen päästökomponenttia (päästöt grammaa per istuinpaikkakilometri) ei sinällään ole väärin, mutta jos matkustusmukavuuteen panostamalla saataisiin useita henkilöautoja pois liikenteestä, niin olisihan se jo selvästi kovempi ilmastoteko!
 
En usko että kukaan liikennesuunnittelija haluaa vähentää istumapaikkoja joukkoliikennevälineistä. Taitaa olla tämän ketjun kirjoittajien olettamuksia enemmänkin.
 
Jostain syystä HSL:n minimipaikkamäärät ovat jatkuvasti laskeneet. Onneksi kuitenkin A1-luokan busseissa on melkein aina enemmän istuimia kuin vaaditaan.
 
Kun HSL-alue laajenee kovaa vauhtia ja matkojen keskipituus kasvaa, tulisi myös matkustusmukavuuteen panostaa.

Ai pitenee vai? Samaan aikaan on kuitenkin pikkuhiljaa katkottu pitkiä linjoja liityntälinjoiksi rautateille. Ja isommat investoinnit runkolinjoihin ja ratikoihin sijoittuvat siihen osaan kaupunkia, jossa matkat ovat muutenkin lyhyitä.

Laadukas joukkoliikenne perustuu siihen, että se on luotettava ja kulkee oikeisiin paikkoihin. Istumapaikkojen vähentäminen palvelee luotettavuutta koska bussit ovat näin harvemmin täynnä ja pysäkillä kuluu vähemmän aikaa. Erityisesti tämä korostuu kun joukkoliikenne on aidosti suosittua ja kaikki kapasiteetti pitää saada käyttöön. Ei sitä tehdä ihmisten kiusaksi.
 
Ai pitenee vai? Samaan aikaan on kuitenkin pikkuhiljaa katkottu pitkiä linjoja liityntälinjoiksi rautateille. Ja isommat investoinnit runkolinjoihin ja ratikoihin sijoittuvat siihen osaan kaupunkia, jossa matkat ovat muutenkin lyhyitä.

Laadukas joukkoliikenne perustuu siihen, että se on luotettava ja kulkee oikeisiin paikkoihin. Istumapaikkojen vähentäminen palvelee luotettavuutta koska bussit ovat näin harvemmin täynnä ja pysäkillä kuluu vähemmän aikaa. Erityisesti tämä korostuu kun joukkoliikenne on aidosti suosittua ja kaikki kapasiteetti pitää saada käyttöön. Ei sitä tehdä ihmisten kiusaksi.

Sillä ei taatusti saada yksityisautoilijoita siirtymään joukkoliikenteeseen, että "pääsee" seisomaan.
 
Takaisin
Ylös