Sivu 6 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234567 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 76-90/92

Viestiketju: Istumapaikat vs. seisomapaikat

  1. #76

    Liittynyt
    21.08.2016
    Sijainti
    Lintuvaara
    Viestejä
    51

    oletus Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

    Autolla ajamista ei voi bussimatkustamiseen millään tavalla verrata. En usko että istumapaikoilla ratkaistaan mitään vaan omalla hengitystilalla. Et pysty ajaessasikaan tekemään työjuttuja vaan ainoastaan keskittymään ympäristöösi jatkuvasti. Itselläni on uusi Skoda Superb kaikilla herkuilla ja ainoa syy miksi ajan sillä töihin joka aamu on vain se että kolmen aikaan aamuyöllä ei pahemmin täältä missä asun mennä julkisilla töihin. Muuten kyllä menisin vaikka seisten. Auton herkut tulevat sitten hyödyksi kun lähdetään pidemmälle matkalle maalle mökille

  2. #77
    joboo avatar
    Liittynyt
    03.11.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2931

    oletus Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

    Ajatellaanko matkustajien turvallisuutta? Ei. Seisten matkustaessa on isompi vaara että sattuu jotain. Äkkijarrutus yms. kaadut vanhemman henkilön/lapsen päälle ja sattuu pahasti, kuka korvaa no sinä koska hsl on sitä mieltä että se on ollu sinun vikasi.
    Näillä hinnoilla pitäisi olla matkustaja mukavuus lähes kaukoliikenteen kalustoa vastaavaa.
    Olet ollut pitkän päivän töissä niin oletko innoissasi menossa bussiin ja haluat seisoa 40min täydessä bussissa?

  3. #78
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    957

    oletus Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Ajatellaanko matkustajien turvallisuutta? Ei. Seisten matkustaessa on isompi vaara että sattuu jotain. Äkkijarrutus yms. kaadut vanhemman henkilön/lapsen päälle ja sattuu pahasti, kuka korvaa no sinä koska hsl on sitä mieltä että se on ollu sinun vikasi.
    Henkilövahingot korvataan auton liikennevakuutuksesta. HSL ei päätä tuossa tilanteessa mitään vaan vakuutusyhtiö

  4. #79

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    827

    oletus Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Ajatellaanko matkustajien turvallisuutta? Ei. Seisten matkustaessa on isompi vaara että sattuu jotain. Äkkijarrutus yms. kaadut vanhemman henkilön/lapsen päälle ja sattuu pahasti, kuka korvaa no sinä koska hsl on sitä mieltä että se on ollu sinun vikasi.
    Näillä hinnoilla pitäisi olla matkustaja mukavuus lähes kaukoliikenteen kalustoa vastaavaa.
    Olet ollut pitkän päivän töissä niin oletko innoissasi menossa bussiin ja haluat seisoa 40min täydessä bussissa?

    Täysin samaa mieltä.

  5. #80

    Liittynyt
    21.08.2016
    Sijainti
    Lintuvaara
    Viestejä
    51

    oletus Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Ajatellaanko matkustajien turvallisuutta? Ei. Seisten matkustaessa on isompi vaara että sattuu jotain. Äkkijarrutus yms. kaadut vanhemman henkilön/lapsen päälle ja sattuu pahasti, kuka korvaa no sinä koska hsl on sitä mieltä että se on ollu sinun vikasi.
    Näillä hinnoilla pitäisi olla matkustaja mukavuus lähes kaukoliikenteen kalustoa vastaavaa.
    Niin sitä nytkin seistään ja entistä tiiviimmin. Ja äkkijarrutuksessa ne takaosassa seisovat matkustajat tulevat rappusten päältä päälle vielä lujempaa. Suomessa kaikki on kallista eikä joukkoliikenne ole todellakaan Suomen tulotasolla yhtään kallista. Tietenkin ilmainen joukkoliikenne olisi vahva houkute mutta se valitettavasti tuskin koskaan tulee toteutumaan

  6. #81
    joboo avatar
    Liittynyt
    03.11.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2931

    oletus Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut canis lupus Näytä viesti
    Niin sitä nytkin seistään ja entistä tiiviimmin. Ja äkkijarrutuksessa ne takaosassa seisovat matkustajat tulevat rappusten päältä päälle vielä lujempaa. Suomessa kaikki on kallista eikä joukkoliikenne ole todellakaan Suomen tulotasolla yhtään kallista. Tietenkin ilmainen joukkoliikenne olisi vahva houkute mutta se valitettavasti tuskin koskaan tulee toteutumaan
    Itse en ainakaan halua ilmaista joukkoliikennettä mutta se että hintoja nostetaan vuosi vuodelta lisää tai pysyvät samassa hinnassa yhden vuoden ja sitten nostetaan senkin edestä. Tätä menoa 5 vuoden päästä AB/kuukausilippu on jo 84,70e jos nostellaan 5e joka vuosi.

    Hsl tavoittelee vain rahaa ei matkustajien turvallisuutta näillä paikka vähennyksillä. 4-5 penkkiä hävinnyt jo jolloin säästetään muutaman penkin huoltokulut.

  7. #82

    Liittynyt
    21.08.2016
    Sijainti
    Lintuvaara
    Viestejä
    51

    oletus Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

    Mitä enemmän verovaroilla joukkoliikennettä tuetaan, sitä enemmän se näkyy sen suosiossa, istuen tai seisten. Halvemmat hinnat ja pienemmät vuorovälit. Tämä vähentää kuormitusta huomattavasti ja täten olisi jakkaroitakin todennäköisemmin tarjolla. Tietullit ja autoilijoiden kiusaaminen lisää rahastamalla ei valitettavasti johda muuhun kuin siihen että HSL:llä on varaa nostaa hintoja vain entisestään kun kohta täällä ei liikuta kenenkään muun kuin HSL:n ehdoilla

    Täysmatalat 2+2+2 autot muutenkin täyttyvät ja tyhjenevät huomattavasti reippaammin mitä 1+2+1 LE autot

  8. #83
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7048

    oletus Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

    Tietysti se on perinteisesti niin, että joukkoliikenne on sellainen välttämätön pakko, joka tehdään köyhille ja kipeille. Kaikille niille, joilla ei jostain syystä ole mahdollisuutta liikkua omatoimisesti eli käyttää omaa autoa.

    Näin vuonna 2019 kuitenkin jotenkin soisi, että tuo ajatusmaailma pikku hiljaa muuttuisi. Että joukkoliikenne nähtäisiin muuallakin kuin juhlapuheissa ihan aidosti vaihtoehtona. Että silläkin kaupunkilaisella, jolla on todellinen mahdollisuus valita, tuo valinta osuisi kuin itsestään joukkoliikenteeseen. Koska se on helppoa, koska se on edullista, koska se on mukavaa, koska se on luotettavaa, koska sieltä saa istumapaikan, koska se kulkee tiheästi, koska se kulkee nopeasti...

    Mutta eihän se ole. Harvassa ovat ne matkat, joilla joukkoliikenne on oikeasti kilpailukykyinen sellaisenkin henkilön mielestä, joka vaatii siltä korkeaa laatutasoa.

    Silti minua hämmästyttävät esimerkiksi Suden kaltaiset kommentit. Sitä jotenkin kuvittelisi, että juuri Joukkoliikennefoorumille kirjoittajat tahtoisivat, että joukkoliikenne olisi hyvää. Mutta ei, istumapaikalla ei ole mitään väliä. Kyllä sen köyhän bussiin joutuneen sietää seistä. Voi voi.

    Miten me saisimme Höselin virkamiehet, pääkaupunkiseudun johtavat poliitikot ja joukkoliikenteen käyttäjät ymmärtämään, että joukkoliikenteellä on edessään loistava tulevaisuus vain, jos siitä pyritään tekemään jotain muuta kuin se mitä se nyt on? Miten ihmeessä kaupunkibulevardit voivat toteutua ja toimia, jos niidenkin varsilla joskus asuville oma auto on ainoa laadukas kulkuväline?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #84

    Liittynyt
    21.08.2016
    Sijainti
    Lintuvaara
    Viestejä
    51

    oletus Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

    Miten kukin sitten määrittelee "hyvän"? Onko se sitten sulavaa reipasta tahtia ja luotettavuutta vai 5 ylimääräistä jakkaraa. Mutta kai tänne foorumille erilaisia näkökantojakin mahtuu. Tylsäähän se olisi jos kaikki olisivat samaa mieltä :P

  10. #85
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    291

    oletus Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Miten me saisimme Höselin virkamiehet, pääkaupunkiseudun johtavat poliitikot ja joukkoliikenteen käyttäjät ymmärtämään, että joukkoliikenteellä on edessään loistava tulevaisuus vain, jos siitä pyritään tekemään jotain muuta kuin se mitä se nyt on? Miten ihmeessä kaupunkibulevardit voivat toteutua ja toimia, jos niidenkin varsilla joskus asuville oma auto on ainoa laadukas kulkuväline?
    Todennäköisesti joukkoliikenteellä on edessään loistava tulevaisuus ihan riippumatta paikallisten suojavirkamiesten ja poliitikkojen ymmärryksestä, johtuen siitä, että yksityisautoilun kustannustaso tullee lähitulevaisuudessa nousemaan merkittävästi nykyisestä.

  11. #86
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2118

    oletus Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Hsl tavoittelee vain rahaa ei matkustajien turvallisuutta näillä paikka vähennyksillä. 4-5 penkkiä hävinnyt jo jolloin säästetään muutaman penkin huoltokulut.
    Minusta näyttää tällä hetkellä siltä, että päästöjä lasketaan alas matkustusmukavuuden kustannuksella.

    Sinällään huvittavaa, että pitkään Pääkaupunkiseudun bussiliikenteen kilpailuttamisen historiassa kalustopisteytys tarkoituksellisesti karsi ns. keskieurooppalaiset standardibussit ulos niiden vähäisen penkkimäärän takia. Nyt kun pitää olla sähköä, niin jopa itäaasialainen standardibussi kelpaa tänne.

    Linkkereitä lukuunottamatta vastaani ei ole vielä tullut yhtäkään sähköbussimallia, jossa sähkötekniikan vaatima tila ei karsisi penkkimäärää. Joten - miksi tavoitella vielä hirvittävää määrää sähköbusseja niiden kehitysvaiheessa, kun tiedetään, että kapasiteetti tippuu?

    Kun HSL-alue laajenee kovaa vauhtia ja matkojen keskipituus kasvaa, tulisi myös matkustusmukavuuteen panostaa. Käytännössä kullakin linjalla tulisi olla oikeanlaista kalustoa eikä niin, että mikä tahansa bussi kelpaa minne tahansa. Tämän hetken politiikka, jossa pilkotaan jo valmiiksi pientä joukkoliikenteen päästökomponenttia (päästöt grammaa per istuinpaikkakilometri) ei sinällään ole väärin, mutta jos matkustusmukavuuteen panostamalla saataisiin useita henkilöautoja pois liikenteestä, niin olisihan se jo selvästi kovempi ilmastoteko!

  12. #87
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1132

    oletus Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

    En usko että kukaan liikennesuunnittelija haluaa vähentää istumapaikkoja joukkoliikennevälineistä. Taitaa olla tämän ketjun kirjoittajien olettamuksia enemmänkin.

  13. #88

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    827

    oletus Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

    Jostain syystä HSL:n minimipaikkamäärät ovat jatkuvasti laskeneet. Onneksi kuitenkin A1-luokan busseissa on melkein aina enemmän istuimia kuin vaaditaan.

  14. #89

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2063

    oletus Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Kun HSL-alue laajenee kovaa vauhtia ja matkojen keskipituus kasvaa, tulisi myös matkustusmukavuuteen panostaa.
    Ai pitenee vai? Samaan aikaan on kuitenkin pikkuhiljaa katkottu pitkiä linjoja liityntälinjoiksi rautateille. Ja isommat investoinnit runkolinjoihin ja ratikoihin sijoittuvat siihen osaan kaupunkia, jossa matkat ovat muutenkin lyhyitä.

    Laadukas joukkoliikenne perustuu siihen, että se on luotettava ja kulkee oikeisiin paikkoihin. Istumapaikkojen vähentäminen palvelee luotettavuutta koska bussit ovat näin harvemmin täynnä ja pysäkillä kuluu vähemmän aikaa. Erityisesti tämä korostuu kun joukkoliikenne on aidosti suosittua ja kaikki kapasiteetti pitää saada käyttöön. Ei sitä tehdä ihmisten kiusaksi.

  15. #90

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    827

    oletus Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Ai pitenee vai? Samaan aikaan on kuitenkin pikkuhiljaa katkottu pitkiä linjoja liityntälinjoiksi rautateille. Ja isommat investoinnit runkolinjoihin ja ratikoihin sijoittuvat siihen osaan kaupunkia, jossa matkat ovat muutenkin lyhyitä.

    Laadukas joukkoliikenne perustuu siihen, että se on luotettava ja kulkee oikeisiin paikkoihin. Istumapaikkojen vähentäminen palvelee luotettavuutta koska bussit ovat näin harvemmin täynnä ja pysäkillä kuluu vähemmän aikaa. Erityisesti tämä korostuu kun joukkoliikenne on aidosti suosittua ja kaikki kapasiteetti pitää saada käyttöön. Ei sitä tehdä ihmisten kiusaksi.
    Sillä ei taatusti saada yksityisautoilijoita siirtymään joukkoliikenteeseen, että "pääsee" seisomaan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pikaratikat ja istumapaikat
    kirjoittanut petteri foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 28
    Viimeisin viesti: 29.01.2008, 08:34

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •