Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

Antero Alku

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
7,552
Noin 16:22 nousen bussiin 58B Siilitien pysäkillä kohti Pasilaa. Klo 16:18 oli linjan 58 lähtöaika Itäkeskuksesta. 58 tulee tämän 58B:n perässä ja ohittaa Siilitien pysäkillä. Ajamme peräkkäin Teollisuuskadun alkuun, jossa edellä ajanut 58 pääsee ”karkuun” liikennevaloissa, joista käännytään Aleksin Kiven kadulle. Peräämme tulee toinen 58B, joka ohittaa minun bussini, joka pysähtyy A-Kiven kadun ekalla pysäkillä. Muutaman minuutin päästä kaikki kolme seisomme liikennevaloissa odottamassa pääsyä Pasilan aseman pysäkille. Siellä seisoo yksi 58. Valot vaihtuvat, kaksi edellä olevaa (58B ja 58) joutuvat pysähtymään tulosuunnassa ennen pysäkkiä. Minun bussini jää risteykseen tukkeeksi 9:n ratikalle ja yhdelle bussille linjallaan matkalla Alppilaa kohden. Pysäkillä ollut 58 lähtee, mutta edellä olevat kaksi bussia eivät liikahda. Huomaan, että niillä on ovet auki ja ihmisiä tulee ulos ja juoksee sisään. Kun lähdetään liikkeelle, edellä ollut 58B pysähtyy uudelleen, nyt aseman pysäkille ja me sen perään. Jään pois Länsi-Pasilan puolella, jossa pysäkillä on yhtäaikaa kaksi 58B-autoa. Paluusunnassa panin merkille yhden 58:n, jolla paloi täynnä-valo. Lännen suuntaan näissä kolmessa bussissa oli yhteensä pokaa tuskin yhden täytteeksi.

Onko tässä tolkkua ja miksi näin tapahtuu?

Arvaan, että tähän aikaan varmaan ajetaan ripeästi paluusuuntaan hakemaan uutta pokaa. Mutta ei ole järkeä kuljettaa matkustajia neljässä peräkkäin ajavassa autossa. Yksi tai enintään kaksi riittää. Ja jos kysyntä ylittää 10 vuoroa tunnissa, on syytä alkaa käyttää järkeä välineen valinnassa. Mutta ai niin, kun se seuraava vaihtoehto on Töölön metro tai Pisara, niin ei voikaan rakentaa metroa Kalasatamasta Pasilaan ja Meikkuun. Mikään muuhan ei tule kysymykseenkään.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2012

Noin 16:22 nousen bussiin 58B Siilitien pysäkillä kohti Pasilaa. Klo 16:18 oli linjan 58 lähtöaika Itäkeskuksesta. 58 tulee tämän 58B:n perässä ja ohittaa Siilitien pysäkillä. Ajamme peräkkäin Teollisuuskadun alkuun, jossa edellä ajanut 58 pääsee ”karkuun” liikennevaloissa, joista käännytään Aleksin Kiven kadulle. Peräämme tulee toinen 58B, joka ohittaa minun bussini, joka pysähtyy A-Kiven kadun ekalla pysäkillä. Muutaman minuutin päästä kaikki kolme seisomme liikennevaloissa odottamassa pääsyä Pasilan aseman pysäkille. Siellä seisoo yksi 58. Valot vaihtuvat, kaksi edellä olevaa (58B ja 58) joutuvat pysähtymään tulosuunnassa ennen pysäkkiä. Minun bussini jää risteykseen tukkeeksi 9:n ratikalle ja yhdelle bussille linjallaan matkalla Alppilaa kohden. Pysäkillä ollut 58 lähtee, mutta edellä olevat kaksi bussia eivät liikahda. Huomaan, että niillä on ovet auki ja ihmisiä tulee ulos ja juoksee sisään. Kun lähdetään liikkeelle, edellä ollut 58B pysähtyy uudelleen, nyt aseman pysäkille ja me sen perään. Jään pois Länsi-Pasilan puolella, jossa pysäkillä on yhtäaikaa kaksi 58B-autoa. Paluusunnassa panin merkille yhden 58:n, jolla paloi täynnä-valo. Lännen suuntaan näissä kolmessa bussissa oli yhteensä pokaa tuskin yhden täytteeksi.

Onko tässä tolkkua ja miksi näin tapahtuu?

Arvaan, että tähän aikaan varmaan ajetaan ripeästi paluusuuntaan hakemaan uutta pokaa. Mutta ei ole järkeä kuljettaa matkustajia neljässä peräkkäin ajavassa autossa. Yksi tai enintään kaksi riittää. Ja jos kysyntä ylittää 10 vuoroa tunnissa, on syytä alkaa käyttää järkeä välineen valinnassa. Mutta ai niin, kun se seuraava vaihtoehto on Töölön metro tai Pisara, niin ei voikaan rakentaa metroa Kalasatamasta Pasilaan ja Meikkuun. Mikään muuhan ei tule kysymykseenkään.

Antero
Toivottavasti liikennöitisijä valitsisi kerrankin ne nivelbussit näin aluksi matka-aikojen tasaantumisen ja ketjuuntumisen estämisen vuoksi. Tulevaisuuden ainoa vaihtoehto mitä HSL suostuu harkitsemaan lienee pakkovaihto: Metro Itäkeskus-Kalastama+Raitiovaunu Kalasatama-Pasila; koska eihän metron kanssa saa olla vaihtoehtoja. Eiköhän Kalasataman raitiovaunu valmistu ennen Pisaraa? Joka tapauksessa Pisarakin on myös pakkovaihto eikä suoraa metroa voi/saa tehtyä tosiaan, vaikka se olisi houkuttelevin vaihtoehto ja itse haluaisin ehdottomasti metroa käytettävän, kun kerrankin siitä olisi suunnaton apu; mutta nyt ei tietenkään voida. Myöskin Jokeri-0 lyhennetään järjettömästi Herttoniemeen, joten Itäkeskuksesta lähtevien on mentävä metroon joka tapauksessa, tykkäsivät ajatuksesta tai eivät. Tunnen monta, joiden mielestä 58:n suosio perustuu koko reitin yhtenäisyyteen ja vaihdottomuuteen, itse valitsen aina nopeimman reitin joten nyky-58 ei itselleni sovi oikein millekään matkalle Herttoniemen ja Pasilan liikennevalojen vuoksi, enkä tykkää noin ahtaista linjoista, mutta luulen tuttavieni olevan oikeassa suosion syyhyn. Eikä tulevaisuuden näkymät edes nopeuta matkaa, vaan vaihdon lisäksi matka-aika Itäkeskus-Pasila pysyy samana 25-minuuttisena itsenään.

Eikös 58:eilla ole tasauspysäkit Herttoniemessä ja Pasilassa? Tosin en ole koskaan nähnyt niissä venailtavan.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2012

Eikös 58:eilla ole tasauspysäkit Herttoniemessä ja Pasilassa? Tosin en ole koskaan nähnyt niissä venailtavan.

OT: Pohjolan kuskeilla tuntuu olevan vaikeuksia tunnistaa ajantasauspysäkkejä, sillä niitä ei lue Ilmalassa missään ilmoitustaululla. Monesti on tullut yökuskien kanssa mietittyä, onko Korsossa 700N:llä ja/tai 710N:llä ajantasausta, mutta koska ei olla oltu varmoja, on matkaa jatkettu ja tasattu aikaa sitten päätepysäkillä. HelB:llähän on ainakin Varhassa ilmoitustaululla lista kyseisen varikon linjojen ajantasauspysäkeistä.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2012

Monesti on tullut yökuskien kanssa mietittyä, onko Korsossa 700N:llä ja/tai 710N:llä ajantasausta, mutta koska ei olla oltu varmoja, on matkaa jatkettu ja tasattu aikaa sitten päätepysäkillä.

Molemmilla linjoilla on ajantasaus Korsossa, linjalla 700N myös Tikkurilassa.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2012

Eikös 58:eilla ole tasauspysäkit Herttoniemessä ja Pasilassa? Tosin en ole koskaan nähnyt niissä venailtavan.

Mahtavatko olla tasauspysäkkejä vai onko vaan ilmoitettu arvioidut ohitusajat herttoniemen ja Pasilan aseman pysäkeillä? Ainakaan nettiaikataulussa ei ole lisätiedoissa mainittu että kyseessä olisi "ohjeaika, jota ennen bussi ei ohita pysäkkiä" Esimerkiksi Vantaan sisäisillä linjoilla 51 ja 55 nämä tähdellä merkityt väliajat Myyrmäessä ja Ylästössä on erikseen mainittu ohjeajoiksi, jota ennen bussi ei ohita pysäkkiä.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2012

Knightrider sanoi:
Eikös 58:eilla ole tasauspysäkit Herttoniemessä ja Pasilassa? Tosin en ole koskaan nähnyt niissä venailtavan.
Missäs näet, että puheena olevien linjojen, 58 ja 58B, aikatauluissa olisi jotain mainintoja, että ko. linjoilla olisi aikatauluntasauspysäkkejä (ts. maininta:"* ohjeaika, jota ennen bussi ei ohita pysäkkiä")?

OT: Pohjolan kuskeilla tuntuu olevan vaikeuksia tunnistaa ajantasauspysäkkejä, sillä niitä ei lue Ilmalassa missään ilmoitustaululla.
Ei lue ilmoitustauluilla, kun niitä ei ole (koskee siis linjoja 58/58B).
 
Onko tässä tolkkua ja miksi näin tapahtuu?
No ei tietenkään ole, ihan tuttua, ja johtuu mm. siitä että Pasilan aseman pysäkkiajat on ihan mitä tahansa puolen ja kahden ja puolen minuutin välillä. Mutta etupäässä siitä että kyseistä linjaa ajetaan liian tiheästi, ja siltikään ei matkustajat varsinkaan Pasila-Meikku välillä meinaa mahtua kyytiin.

HSL:n ratkaisu tähän on nollajokerisointi eli poistetaan 58B, lyhentää 58 Hertsikkaan, ja ajetaan kolmen minuutin vuorovälillä. Tämä ei ole vitsi.

Minusta ilmeinen ratkaisu olisi jatkaa ysi Meikkuun tai Munkkaan, jolloin saadaan se ratikkakuorma siitä välistä ratikkaan, ja tämän lisäksi jatkaa 59 Itikseen, jolloin saataisiin itään lisää kapasiteettia.
 
ja siltikään ei matkustajat varsinkaan Pasila-Meikku välillä meinaa mahtua kyytiin.
Mä näkisin niin, että Meikku, kaikkine sairaalakomplekseineen, on niin suuri työpaikkakeskittymä (+muut matkustajat päälle), että vuoronvaihto siellä aiheuttaa yleensä näitä matkustajatungoksia juuri linjoille 58/58B.

Matkustajat eivät osaa vieläkään selvästikään luottaa muihin, samaa reittiä Pasilaan kulkeviin busseihin. Lisäksi esimerkiksi linjan 506 pysäkki on liian kaukana Pasilan asemalta, helpottaakseen ruuhkaa. Mites sitten 504, joka veisi Pasilan asemalle ihan samallalailla, kuin 58:kin? Kokemukseni mukaan matkustajat tulevat mieluummin juuri viiskasiin.

Toki samaa ilmiötä esiintyy Pasilasta idän suuntaan, Vallilaa ja Alppilaa kohden ja silloin on toki myös mukana linja 59. Tässäkin on mielenkiintoinen ilmiö: matkustajat valitsevat mieluummin 59:n kuin esim. 22:sen, vaikka se kulkee Vallilaan lähes samaa reittiä ja sama liikennöitsijäkin.
 
vristo, se ihan yleisemmin näyttää siltä että hensinkiläinen matkustaja ei astu bussiin jonka kilvessä on kolme numeroa tai kirjain B jos on mitään vaihtoehtoja. Mainitsemasi 504, silmämääräisesti 58B on tyhjempi, ja 14B kuorma verrattuna 14 on hämmentävän pieni ihan nousujenkin mukaan.

Kai tää menee jotenkin niin että seutubussilla tiedä minne petikkoon joutuu ja B tarkoittaa b-luokan bussia. :)
 
vristo, se ihan yleisemmin näyttää siltä että hensinkiläinen matkustaja ei astu bussiin jonka kilvessä on kolme numeroa tai kirjain B jos on mitään vaihtoehtoja. Mainitsemasi 504, silmämääräisesti 58B on tyhjempi, ja 14B kuorma verrattuna 14 on hämmentävän pieni ihan nousujenkin mukaan.

Kai tää menee jotenkin niin että seutubussilla tiedä minne petikkoon joutuu ja B tarkoittaa b-luokan bussia. :)
Viiskasibertta on sitten juuri sen linja, jolla Meikku tyhjennetään iltaruuhkan aikaa (varsinainen piikki on noin 15.30, +-30min) ja monet heikäläiset tähtäävät juuri siihen, kun saavat varmemmin istumpaikan heti alkumatkasta. Monesti on sitten käynyt niin, ettei Auroran sairaalan pysäkiltä mahdu enää kaikki kyytiin. Pasilan asemalla sitten suuri tyhjennys.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2012

sillä niitä ei lue Ilmalassa missään ilmoitustaululla.
Mistä sinä tiedät mitä meillä on taukotilojen seinillä? Milloin olet viimeksi siellä käynyt asiat katsomassa?


Linjalla 58 ja 58B ei ole ohjeaikoja jolloin pysäkkiä ei saisi ohittaa.

Tässä Ketjuuntumisessa saattaa olla parikin syytä. Yksi on liikenne, toinen on matkustajat ja kolmas on eräiden kuljettajien toiminta.
Kun en tiedä ketkä ollut töissä tuona aikana niin nämä ovat vaihtoehdot.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2012

Missäs näet, että puheena olevien linjojen, 58 ja 58B, aikatauluissa olisi jotain mainintoja, että ko. linjoilla olisi aikatauluntasauspysäkkejä (ts. maininta:"* ohjeaika, jota ennen bussi ei ohita pysäkkiä")?
Nettiaikataulussa lienee pelkkä tähtimerkki ihan hämäyksen vuoksi. Mutta juuri Herttoniemessä ja Pasilassa on sellaiset paikat, ettei missään nimessä pitäisikään tasata sillä bussit mahtuvat huonosti pysähtymään saati ohi. Toki tasauspysäkkejä pitäisi tehdä, mutta niille tarvitaan omat pysäkit vain 58-busseille.
Ps. Tänään näin myös kolme viiskasia peräkkäin, olivat ehtineet ketjuuntua Itäkeskuksesta lähtiessä jo ennen Siilitietä.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2012

Mistä sinä tiedät mitä meillä on taukotilojen seinillä? Milloin olet viimeksi siellä käynyt asiat katsomassa?

Viimeksi muistaakseni 30.-31.12. välisenä yönä, eikä tuolloin ajantasauspysäkeistä kertovia papereita ei ainakaan näkynyt missään päin Ilmalan taukotiloissa, ilmoitustaululla tai muuallakaan - tai sitten en vain huomannut niitä. HelB:llä vastaavanlainen lappunen on ainakin minun mielestäni aika näkyvällä paikalla Varhan taululla.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2012

Viimeksi muistaakseni 30.-31.12. välisenä yönä, eikä tuolloin ajantasauspysäkeistä kertovia papereita ei ainakaan näkynyt missään päin Ilmalan taukotiloissa, ilmoitustaululla tai muuallakaan - tai sitten en vain huomannut niitä..
Mielenkiintoista.

OT: Kävitköhän yksin vai jonkun yöbussia ajaneen kuljettajan seurassa? Taukotilamme on tarkoitettu vain henkilökuntamme käyttöön, eikä niihin ole ulkopuolisilla asiaa.

Kehoitankin kaikkia joukkoliikenneharrastajia äärimmäiseen varovaisuuteen kun bongailette tai uteliaisuuttanne tutkitte asioita; bussiyhtiöiden toimitilat, kuten juuri varikot ja niihin kuuluvat tilat, ovat tuotantotiloja (esim. tehtaiden tms. tapaan) liikesalaisuuksineen päivineen. Älkää vaan mustatko harrastajien mainetta;"teollisuusvakoilua" ei katsota hyvällä. Olisikin erittäin valitettavaa, jos joukkoliikenneharrastus saisi tämäntyyppisiä negatiivisiä piirteitä, eteenkin liikenneyhtiöiden johdon piirissä. Asioiden bongailu normaalissa, julkisessa liikenteessä on aivan eri asia kuin yhtiöiden liiketiloissa. Ainakin Ilmalan varikon porttien pielissä lukee aika selvästi "Asiaton pääsy kielletty".
 
Viimeksi muokattu:
58:lla ei voi olla ainakaan Pasilasssa tasauspysäkkiä, se seisoo siinä pysäkillä muutenkin ja niin tehdessään tukkii kulun seiskalta ja liudalta muita bussilinjoja.
 
Takaisin
Ylös