Sivu 3 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234567 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/125

Viestiketju: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

  1. #31
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2794

    oletus Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Onhan niitä Helsinginkin bussilinjoilla...
    Viestistäni jäi näemmä puuttumaan tuo kohta. Tarkoitin siis Espoon, Vantaan ja seutulinjoilla sekä muutamilla Helsingin sisäisillä linjoilla.

  2. #32
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Viestistäni jäi näemmä puuttumaan tuo kohta. Tarkoitin siis Espoon, Vantaan ja seutulinjoilla sekä muutamilla Helsingin sisäisillä linjoilla.
    No niin todellakin jäi puuttumaan ja kun tuo akin lista ei ole läheskään täydellinen, niin laitetaan tuo "muutamilla" lainausmerkkeihin.

  3. #33

    Liittynyt
    15.10.2007
    Viestejä
    298

    oletus Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

    Ei kai ajantasauspysäkin olisi pakko olla juuri se Pasilan aseman kohdalla oleva, vaan se voisi maalaisjärkeni mukaan olla myös jokin hyvin lähellä oleva toinn pysäkki. Välipisteaikapysäkin ei myöskään ole pakko olla sama molemmissa suunnissa.

    Pasilan aseman pysäkeille voisi lisäksi hankkia paperit tai julisteet, joissa matkustajia ystävällisesti pyydettäisiin päästämään bussi matkaan ja nousemaan seuraavaan saman linjan bussiin, jos sellainen näkyy tulossa. Muistan lapsuudestani, että metrossa oli joitkin vuosia ovissa tarrat, joilla ohjeistettiin kyytiin nousevia matkustajia odottamaan oviaukkojen laidoilla, että poistuvat pääsevät ensin ulos. Sen aikaa, kun tarrat löytyivät, ihmiset kävelivät päin metrosta poistujia vain harvoin ja kun tarrat poistettiin, palattiin kohtuullisen nopeasti ovilla törmäilemiseen. Matkustajillekin olisi ihan oikeasti hyvä kertoa monista monista asioista, joita täällä foorumilla harmitellaan.

  4. #34
    TL
    TL ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    127

    oletus Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Ainakin seuraavilta Helsingin sisäisiltä linjoilta löytyy ohjeaikoja, jota ennen bussi ei ohita pysäkkiä:

    h54 Malmin asema
    h56 Käpylän asema
    Näitä ei ole aikataulukirjassa ollenkaan.

    Ja jotta systeemi on vielä epäselvempi, nettiaikataulussa esim. linjan h78 kaikki väipisteet on merkitty * arvioitu ohitusaika -maininnalla, vaikka aikataulukirjassa on selkeä ohjeaika Mellunmäessä.
    H73:lla on aikataulukirjassa ohjeaika Malmin terminaalissa Suutarilan suuntaan. Nyt netissä kaikissa välipisteissä on *, ilman selitystä mitä se tarkoittaa...
    Samoin HSL tiedotti syksyllä uusista linjojen h65A ja 66A ajantasauspysäkeistä Rautatientorilla, nettiaikataulussa on edelleen kaikki välipisteet (mm. Sörnäinen (M)) *:llä, ilman selitystä...
    Eli kyllä HSL:ltä voisi toivoa vähän tarkkuutta näihin merkintöihin nettiaikatauluihin, joten en ihmettele tai syytä kuljettajia tietämättömyydestä tai unohduksesta odottaa sitä oikeaa lähtösekuntia.

  5. #35

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Dakkus Näytä viesti
    Ei kai ajantasauspysäkin olisi pakko olla juuri se Pasilan aseman kohdalla oleva, vaan se voisi maalaisjärkeni mukaan olla myös jokin hyvin lähellä oleva toinn pysäkki.
    Ei, mutta siinä on omat ongelmansa, jollei se ole. Pysäkin täytyy ennen kaikkea olla ennen asemaa, koska muuten se ei asemalta lähde aikataulussa, mikä olisi se ykköstavoite. Se ei siis siinä tapauksessa voisikaan olla sama molemmissa suunnissa. Itse aseman pysäkissä on kuitenkin se hyvä puoli, ettei ihmisille tule kiusallista odottelua vähän ennen asemaa, kun se oma juna menisi juuri. Jos suurin osa ihmisistä vaihtuu asemalla, odottelu minimoidaan kun tasauskin on asemalla.

  6. #36
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Dakkus Näytä viesti
    Ei kai ajantasauspysäkin olisi pakko olla juuri se Pasilan aseman kohdalla oleva, vaan se voisi maalaisjärkeni mukaan olla myös jokin hyvin lähellä oleva toinn pysäkki. Välipisteaikapysäkin ei myöskään ole pakko olla sama molemmissa suunnissa.
    Ketjun aloittaneen viestin kuvailemassa tapahtumassa en valitettavasti päässyt istumaan etupenkille, jotta olisin voinut tarkkailla siitä Thorebin toimittamasta näytöstä, paljonko bussi poikkeaa aikataulun mukaisesta ajastaan.

    Mutta kun se näyttö kerran busseissa on, niin kertokaahan minulle miksi se on? Sen avullahan ei tarvita ajantasauspysäkkejä, vaan jokainen linjan kohta toimii ajantasauksena. Kun kerran näytöstä jatkuvasti näkee, ollaanko edellä vai jäljessä, niin kaasujalkaa voi säätää sen mukaan tarvitsematta kiirehtiä jollekin pysäkille seisomaan ja odottamaan.

    Matkustajan näkökulmasta ihmettelen kallista investointia tähän laitteeseen. Se kun näyttää olevan usein sijoitettukin niin, ettei katse osu siihen ainakaan vahingossa. Eli onko kuljettajia ohjeistettu käyttämään näyttöä ja sen informaatiota lainkaan?

    Antero

  7. #37

    Liittynyt
    03.11.2011
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    59

    oletus Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mutta kun se näyttö kerran busseissa on, niin kertokaahan minulle miksi se on?
    Matkustajan näkökulmasta ihmettelen kallista investointia tähän laitteeseen. Se kun näyttää olevan usein sijoitettukin niin, ettei katse osu siihen ainakaan vahingossa. Eli onko kuljettajia ohjeistettu käyttämään näyttöä ja sen informaatiota lainkaan?
    Antero
    ko laite kuuluu HELMI-järjestelmään eli on liikennevaloetuuksiin vaikuttava laite joka informoi lähestyttäviä liikennevaloja tulevasta bussista jolloin valokierto joko aavistuksen nopeutuu tai pidentää vihreää valoa että bussi pääsee valoista.
    Tämä järjestemä mahdollistaa myös informaation matkustajille seuraavasta pysäkistä ja jotain muutakin informaatiota löytyy.

    Tosin jos laite ei jostain syyystä löytä GPS signaalia niin ei se silloin toimi oikein.

    Helpoiten liikennevaloissa tämän huomaa kun johonkin valoon syttyy vilkkumaan pieni valkoinen valo.

  8. #38
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Duracell Näytä viesti
    ko laite kuuluu HELMI-järjestelmään eli on liikennevaloetuuksiin vaikuttava laite...
    Tiedän HELMI:n ja myös sen, että HELMI on toiminut vuosikaudet ilman tätä näyttölaitetta. En ole perehtynyt komponentteihin niin, että voisin arvioida, onko nykyään Thorebin laitteiden kanssa sellainen tilanne, että on ”pakko” ottaa tämä näyttö toimintoineen jotta HELMI ylipäätään toimii. Mutta nyt kuitenkin on tilanne, että joka bussissakin on laite, joka näyttää jatkuvasti, paljonko ajassa auto poikkeaa aikataulusta.

    Mutta tulkitsenko vastausta oikein siten, että kuljettajat eivät edes tiedä, että tämä aikataulusta poikkeaminen näytetään heille jatkuvasti? Ja jos tilanne on näin, niin eihän heitä silloin tietenkään voi ohjeistaa, että pyrkisivät tämän näytön perusteella pysymään aikataulussa.

    Antero

  9. #39

    Liittynyt
    03.11.2011
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    59

    oletus Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Tiedän HELMI:n ja myös sen, että HELMI on toiminut vuosikaudet ilman tätä näyttölaitetta. En ole perehtynyt komponentteihin niin, että voisin arvioida, onko nykyään Thorebin laitteiden kanssa sellainen tilanne, että on ”pakko” ottaa tämä näyttö toimintoineen jotta HELMI ylipäätään toimii. Mutta nyt kuitenkin on tilanne, että joka bussissakin on laite, joka näyttää jatkuvasti, paljonko ajassa auto poikkeaa aikataulusta.

    Mutta tulkitsenko vastausta oikein siten, että kuljettajat eivät edes tiedä, että tämä aikataulusta poikkeaminen näytetään heille jatkuvasti? Ja jos tilanne on näin, niin eihän heitä silloin tietenkään voi ohjeistaa, että pyrkisivät tämän näytön perusteella pysymään aikataulussa.

    Antero
    Osa varmasti käyttää tietoa hyväkseen, osalle ko laite on välttämätön paha. Osa kuljettajista pimentää näytön itseltään ja toisille se on se ja sama.
    Osa ei edes osaa käyttää, valitettavasti. Varsinkin Ivecoissa tuntuu olevan ongelmia Helmi-laitteen suhteen, milloin ei löydy GPS-signaalia milloin laite muutoin sekoilee.

  10. #40
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Tiedän HELMI:n ja myös sen, että HELMI on toiminut vuosikaudet ilman tätä näyttölaitetta.
    Kuljettajanäyttö, joka näyttää edellä/jäljessä -tiedon, on kuulunut Helmiin sen alusta lähtien. Vanhemmissa laitteissa se vaan ei ole yhtä hieno monitori, vaan yksinkertainen tekstipohjainen näyttö. Ratikoissa ei ole erillistä näyttöä ollenkaan, vaan Helmistä on rajapinta ratikan omaan järjestelmään, joka näyttää tiedot.

  11. #41
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Kuljettajanäyttö, joka näyttää edellä/jäljessä -tiedon, on kuulunut Helmiin sen alusta lähtien.
    Joo, muistan katselleeni pientä LCD-paneelia, jossa on pari tekstiriviä ja yhdellä näkyy ero aikataulusta. Nykyisen paneelin saman informaation havaitseminen kuljettajan työn aikana on sentään helpompaa. Joskin minun mielestäni edelleen olisi parantamisen varaa. Paneelissa on nyt nopeuden näyttö graafisesti vaakasuuntaisena palkkina, mikä on minusta turhaa, kun nopeutta katsotaan kumminkin nopeusmittarista, joka on näkökentässä paremmin. Aikataulueron näyttö sen sijaan saisi olla graafinen ja vielä värein havainnollistettu.

    Mutta siis tätä tietoa ei käytetä mihinkään? Tai jos joku kuljettaja käyttää, se on ihan oma-aloitteista?

    Antero

  12. #42

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Tiedän HELMI:n ja myös sen, että HELMI on toiminut vuosikaudet ilman tätä näyttölaitetta. En ole perehtynyt komponentteihin niin, että voisin arvioida, onko nykyään Thorebin laitteiden kanssa sellainen tilanne, että on ”pakko” ottaa tämä näyttö toimintoineen jotta HELMI ylipäätään toimii. Mutta nyt kuitenkin on tilanne, että joka bussissakin on laite, joka näyttää jatkuvasti, paljonko ajassa auto poikkeaa aikataulusta.

    Mutta tulkitsenko vastausta oikein siten, että kuljettajat eivät edes tiedä, että tämä aikataulusta poikkeaminen näytetään heille jatkuvasti? Ja jos tilanne on näin, niin eihän heitä silloin tietenkään voi ohjeistaa, että pyrkisivät tämän näytön perusteella pysymään aikataulussa.

    Antero
    Jos ihan tarkkoja ollaan niin tuo Helmi-laite ei näytä tarkasti edellä tai jäljessä oloa missään muualla kuin päätepysäkille tultaessa; Linjan ajoaika on jaettu tasaisesti jokaiselle pysäkin välille, riippumatta pysäkkien välisestä matkasta. Jos kahden pysäkin väli on huomattavasti keskiarvoa pidempi, näyttö kiirii tästä syystä helposti 1-3 minuuttia muka etuajassa ajamiseen, lyhyillä pysäkin väleillä päinvastoin...

  13. #43
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Jos ihan tarkkoja ollaan niin tuo Helmi-laite ei näytä tarkasti edellä tai jäljessä oloa missään muualla kuin päätepysäkille tultaessa; Linjan ajoaika on jaettu tasaisesti jokaiselle pysäkin välille, riippumatta pysäkkien välisestä matkasta. Jos kahden pysäkin väli on huomattavasti keskiarvoa pidempi, näyttö kiirii tästä syystä helposti 1-3 minuuttia muka etuajassa ajamiseen, lyhyillä pysäkin väleillä päinvastoin...
    No tätä nimitän jo hölmöilyksi. Onhan ne pysäkkiajat tiedossa. Miksi ne eivät ole sitten HELMIn tiedossa? Ja miten HELMI voi toimia, jos eivät ole tiedossa? Eikös HELMI pidä liikennevaloissa punaista eli ei anna valoetuutta, jos saapuva vaunu on etuajassa. Mistä etuajan voi tietää, jos aikataulutieto on vain sinnepäin?

    Antero

  14. #44

    Liittynyt
    03.11.2011
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    59

    oletus Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Aikataulueron näyttö sen sijaan saisi olla graafinen ja vielä värein havainnollistettu.
    On siinä eri värit käytössä, jos palkki on punaisella, mennään edellä ja jos vihreä niin mennään jäljessä. Se miksi se on näin niin siihen en tiedä syytä.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mutta siis tätä tietoa ei käytetä mihinkään? Tai jos joku kuljettaja käyttää, se on ihan oma-aloitteista?
    Oma-aloitteista kyllä. Tiedon hyväksikäyttäminen on problemaattista sinällään että muuttuvia tekijöitä aina liikenteestä ja matkustajamääristä
    lähtien on turhan paljon. Onhan se kiva tietää paljonko ollaan jäljessä, mutta pystyykö asialle tekemään mitään, on eri asia. Joskus saattaa esim 67:lla olla
    jäljessä kun pääsee kurviin asti, siitä eteenpäin sitten saattaakin aika tasoittua ja ollaan minuutin kaks Laamanninpuistossa etuajassa. Tosin liikenteen mukaan
    siellä mennään.

  15. #45

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    No tätä nimitän jo hölmöilyksi. Onhan ne pysäkkiajat tiedossa. Miksi ne eivät ole sitten HELMIn tiedossa? Ja miten HELMI voi toimia, jos eivät ole tiedossa? Eikös HELMI pidä liikennevaloissa punaista eli ei anna valoetuutta, jos saapuva vaunu on etuajassa. Mistä etuajan voi tietää, jos aikataulutieto on vain sinnepäin?

    Antero
    Ei pidä paikkaansa, toistaiseksi. Helmi pyytää aina vihreää valoa kun auto lähestyy liikennevaloja...

    ---------- Viesti lisätty kello 13:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:31 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Duracell Näytä viesti
    On siinä eri värit käytössä, jos palkki on punaisella, mennään edellä ja jos vihreä niin mennään jäljessä. Se miksi se on näin niin siihen en tiedä syytä.
    Hsl:n mukaan etuajassa ajaminen on vakavampaa kuin jäljessä ajaminen, siksi värit näin päin..

Vastaavia viestiketjuja

  1. U-linjojen lukulaite
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 26
    Viimeisin viesti: 28.01.2013, 20:37
  2. Linjojen 28, 32, 42... kilpailutus
    kirjoittanut Waltsu foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 70
    Viimeisin viesti: 19.02.2011, 19:07
  3. Linjojen 58 ja 58B omituisuudet
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 24.01.2008, 14:00
  4. Linjojen ratikkaliikenne
    kirjoittanut kemkim foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 30.01.2007, 21:23
  5. HKL:n linjojen matkustajamäärät
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 14.09.2006, 19:10

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •