Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

Varakalustoa on Jokerilla käytössä nykyäänkin, niillä vain ajetaan tuplalähtöjä ennalta määrätyiltä pysäkeillä ennalta määrättyyn aikaan. Liikenteenohjaaja pelaisi käytännössä samalla varakalustomarginaalilla joustavammin ja kääntäisi niiden lisäksi muitakin vuoroja vähentääkseen vuorovälisakkoja.


Ne varavuorot, jotka nyt ovat olemassa, ovat kyllä sijoitettuina kuljettajien sarjakirjoihin vakituisina lähtöinä. Joten auto ja kuljettaja saattaa olla vain juuri siihen aikaan käytettävissä. Joten joustovaraa ei paljoa ole, kun kuljettaja on muuten muille linjoille työllistettynä. Järjestelmä vaatisi oikeastikin sitten muutaman "varakuljettajan" työllistämisen, jotta lisävuoroja saadaan tarvittaessa liikkeelle. Kannatan järjestelmää :)
 
On, ja se on vakio-ominaisuus nykyaikaisissa informaatiojärjestelmissä. Englanniksi ominaisuus kulkee nimellä headway control.
Eräissä metrojärjestelmissä tämä on hoidettu yksinkertaisesti kellolla, joka kertoo asemalla, kauanko on kulunut aikaa edellisen junan lähdöstä. Liikkeelle saa lähteä sitten, kun vuoroväli on tullut täyteen, ei aikaisemmin. Näin vältetään ketjuuntuminen – joka tosin metrojunien tapauksessa tarkoittaa turhaa pysähtymistä tulevalle opastimelle, mistä on haittana vuorovälin venyminen ylimääräisen kiihdytysajan vuoksi.

Tällainen kello voisi olla aivan hyvin Jokerinkin pysäkeillä. Tavallaanhan siellä onkin, mutta sitä ei vain käytetä tähän tarkoitukseen. Eli näyttäähän se ledinäyttöinen tuloaikanäyttö myös sen, miten kaukana seuraava vuoro on. Onhan järjestelmässä olemassa tieto myös siitä, miten pitkän matkan päässä on edellinen. Mutta kun siihen ei tarvita edes mitään GPS-tietoa, ainoastaan sekuntikello, joka käynnistyi kun edellinen vuoro pysäkiltä lähti.

Ja siis ylipäätään: Tiheällä vuorovälillä ei lähtöajoilla ole merkitystä. Siksi niitä on turha noudattaa. Tärkeämpää on noudattaa vuoroväliä, jolloin häiriötkin korjaantuvat mahdollisimman nopeasti. Sillä liian nopeasti edellisen perään lähteminen vain käynnistää ja jatkaa häiriötä. Ja lisäksi tietty se avorahastus, ja pikainen valmistelu Jokerin muuttamiseksi raitiotieksi, jotta kapasiteettiongelmat poistuvat.

Antero
 
Eräissä metrojärjestelmissä tämä on hoidettu yksinkertaisesti kellolla, joka kertoo asemalla, kauanko on kulunut aikaa edellisen junan lähdöstä. Liikkeelle saa lähteä sitten, kun vuoroväli on tullut täyteen, ei aikaisemmin. Näin vältetään ketjuuntuminen

Vanhempi väki muistaa hyvin, että Helsingissäkin oli tälläinen kello "viiden minuutin pysäkillä" Kalliossa, josta kolmosen kuljettaja näki koska edellinen oli lähtenyt.
 
Takaisin
Ylös