Sivu 9 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 56789
Näytetään tulokset 121-125/125

Viestiketju: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

  1. #121
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Eikö tuollaista liikenteenohjaussysteemi ole vielä kukaan rakentanut?
    On, ja se on vakio-ominaisuus nykyaikaisissa informaatiojärjestelmissä. Englanniksi ominaisuus kulkee nimellä headway control.

  2. #122
    Amatööri avatar
    Liittynyt
    09.12.2010
    Viestejä
    44

    oletus Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Varakalustoa on Jokerilla käytössä nykyäänkin, niillä vain ajetaan tuplalähtöjä ennalta määrätyiltä pysäkeillä ennalta määrättyyn aikaan. Liikenteenohjaaja pelaisi käytännössä samalla varakalustomarginaalilla joustavammin ja kääntäisi niiden lisäksi muitakin vuoroja vähentääkseen vuorovälisakkoja.

    Ne varavuorot, jotka nyt ovat olemassa, ovat kyllä sijoitettuina kuljettajien sarjakirjoihin vakituisina lähtöinä. Joten auto ja kuljettaja saattaa olla vain juuri siihen aikaan käytettävissä. Joten joustovaraa ei paljoa ole, kun kuljettaja on muuten muille linjoille työllistettynä. Järjestelmä vaatisi oikeastikin sitten muutaman "varakuljettajan" työllistämisen, jotta lisävuoroja saadaan tarvittaessa liikkeelle. Kannatan järjestelmää :-)

  3. #123
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    On, ja se on vakio-ominaisuus nykyaikaisissa informaatiojärjestelmissä. Englanniksi ominaisuus kulkee nimellä headway control.
    Eräissä metrojärjestelmissä tämä on hoidettu yksinkertaisesti kellolla, joka kertoo asemalla, kauanko on kulunut aikaa edellisen junan lähdöstä. Liikkeelle saa lähteä sitten, kun vuoroväli on tullut täyteen, ei aikaisemmin. Näin vältetään ketjuuntuminen – joka tosin metrojunien tapauksessa tarkoittaa turhaa pysähtymistä tulevalle opastimelle, mistä on haittana vuorovälin venyminen ylimääräisen kiihdytysajan vuoksi.

    Tällainen kello voisi olla aivan hyvin Jokerinkin pysäkeillä. Tavallaanhan siellä onkin, mutta sitä ei vain käytetä tähän tarkoitukseen. Eli näyttäähän se ledinäyttöinen tuloaikanäyttö myös sen, miten kaukana seuraava vuoro on. Onhan järjestelmässä olemassa tieto myös siitä, miten pitkän matkan päässä on edellinen. Mutta kun siihen ei tarvita edes mitään GPS-tietoa, ainoastaan sekuntikello, joka käynnistyi kun edellinen vuoro pysäkiltä lähti.

    Ja siis ylipäätään: Tiheällä vuorovälillä ei lähtöajoilla ole merkitystä. Siksi niitä on turha noudattaa. Tärkeämpää on noudattaa vuoroväliä, jolloin häiriötkin korjaantuvat mahdollisimman nopeasti. Sillä liian nopeasti edellisen perään lähteminen vain käynnistää ja jatkaa häiriötä. Ja lisäksi tietty se avorahastus, ja pikainen valmistelu Jokerin muuttamiseksi raitiotieksi, jotta kapasiteettiongelmat poistuvat.

    Antero

  4. #124

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Eräissä metrojärjestelmissä tämä on hoidettu yksinkertaisesti kellolla, joka kertoo asemalla, kauanko on kulunut aikaa edellisen junan lähdöstä. Liikkeelle saa lähteä sitten, kun vuoroväli on tullut täyteen, ei aikaisemmin. Näin vältetään ketjuuntuminen
    Vanhempi väki muistaa hyvin, että Helsingissäkin oli tälläinen kello "viiden minuutin pysäkillä" Kalliossa, josta kolmosen kuljettaja näki koska edellinen oli lähtenyt.

  5. #125

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Vanhempi väki muistaa hyvin, että Helsingissäkin oli tälläinen kello "viiden minuutin pysäkillä" Kalliossa, josta kolmosen kuljettaja näki koska edellinen oli lähtenyt.
    Kuvat ja enemmän tietoa tästä kiinnostaisi

Sivu 9 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 56789

Vastaavia viestiketjuja

  1. U-linjojen lukulaite
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 26
    Viimeisin viesti: 28.01.2013, 20:37
  2. Linjojen 28, 32, 42... kilpailutus
    kirjoittanut Waltsu foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 70
    Viimeisin viesti: 19.02.2011, 19:07
  3. Linjojen 58 ja 58B omituisuudet
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 24.01.2008, 14:00
  4. Linjojen ratikkaliikenne
    kirjoittanut kemkim foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 30.01.2007, 21:23
  5. HKL:n linjojen matkustajamäärät
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 14.09.2006, 19:10

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •