Pk-seudun bussien eri väritykset

Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,220
Mieleeni heräsi eräs värityksiin liittyvä asia. Eli kuinka monta erilaista väritystä pk-seudun linja-autoyhtiöillä on? Listaa saa täydentää, jos löydätte siitä puutteita. Listassa ei ole otettu huomioon kokomainoksia.

Helsingin Bussiliikenne:
  • STA
  • pelkistetty STA (keula ilman aurinkoa)
  • HKL-Bussiliikenne
  • HelB
  • valkea+sininen (275 ja 276)
  • HSL-tilaajaväritys
Nobina:
  • Espoon Auto
  • Concordia
  • Nobina
  • Jokeri
  • HKL-Bussiliikenne
  • HelB
  • HSL-tilaajaväritys
Veolia Transport:
  • Connex
  • Veolia Transport
  • Vantaan Liikenne
  • Linjebuss
  • vaaleansininen väritys (ent. Blue1:n mainoksen pohjaväri)
  • Westendin Linja (43)
  • HSL-tilaajaväritys
Westendin Linja:
  • Westendin Linja
  • STA (105)
  • kokovalkea väritys
  • kokovalkea WL-alaraidalla (Irisbusit)
  • HSL-tilaajaväritys
Pohjolan Liikenne:
  • Pohjolan Liikenne
  • HSL-tilaajaväritys
Tammelundin Liikenne:
  • Tammelundin Liikenne
  • HSL-tilaajaväritys
Åbergin Linja:
  • Åbergin Linja
  • HSL-tilaajaväritys
 
Helbillä on ainakin kahta erilaista Hkl-väriä, 2002 taisi muuttua ja sitten on keltakattoisia Ikaruksia jotka ovat pääosin sudittu helb väreihin

Pohjolasta löytyy myös kokovalkoisia busseja, ja Nobinallakin kahta erilaista nobinaväriä
 
Tähän kohtaan sellainen huomio; Sta/HKL/Helb värisiä busseja muutamassa muussakin talossa mutta ei toisin päin, eikä muiden talojen värit juurikaan sekaisin... :lol:
 
Tähän kohtaan sellainen huomio; Sta/HKL/Helb värisiä busseja muutamassa muussakin talossa mutta ei toisin päin, eikä muiden talojen värit juurikaan sekaisin... :lol:

Eikös sekin johdu lähinnä siitä, kun niille autoille ei löydy kuljettajia joilla olisi Helbin väriset takit ;)
 
Nikkasella ainoassa(?) autossa HSL-tilaajaväritys
Taksikuljetuksella hopeisia ja valkoisia sekä HSL-tilaajavärityksellä. Vara-autot edelleen Jouko-teipeissä.
 
Länsimetron liityntäliikenteen myötä poistuu merkittävä määrä kalustoa. Liikennöitsijöiden omat värit käyvät yhä harvinaisemmiksi. Isoista busseista Tammelund on toistaiseksi ainoa, joka ajaa kokonaan tilaajaväreissä (tai tilaajan vaatimissa mainoksissa). Savonlinjalla taitaa olla vain yksi vara-auto omissa väreissään, mahtaako saada HSL-teippauksen?
 
Länsimetron liityntäliikenteen myötä poistuu merkittävä määrä kalustoa. Liikennöitsijöiden omat värit käyvät yhä harvinaisemmiksi. Isoista busseista Tammelund on toistaiseksi ainoa, joka ajaa kokonaan tilaajaväreissä (tai tilaajan vaatimissa mainoksissa). Savonlinjalla taitaa olla vain yksi vara-auto omissa väreissään, mahtaako saada HSL-teippauksen?

Hieman aiheesta sivuun, mutta kun tällä forumilla on tietoa varmaan tästäkin niin kuinka vaikeaksi pienemmät yritykset kokee kilpailutukset HSL-alueella? Viime aikoina kuitenkin on ollut melko vähän pieniä paketteja. Transdevin myötä näillä näkymin poistuu viime vuosien yksi neljästä suuresta, sen markkinaosuus mennee pääosin jakoon kolmen suurimman kesken.
 
Hieman aiheesta sivuun, mutta kun tällä forumilla on tietoa varmaan tästäkin niin kuinka vaikeaksi pienemmät yritykset kokee kilpailutukset HSL-alueella? Viime aikoina kuitenkin on ollut melko vähän pieniä paketteja. Transdevin myötä näillä näkymin poistuu viime vuosien yksi neljästä suuresta, sen markkinaosuus mennee pääosin jakoon kolmen suurimman kesken.

Viimeisimpiä kilpailuja kun tarkastelee, niin eniten tarjoajia on ollut juuri pienissä kohteissa. Niiden myötä on tullutkin uusia (pienkalusto)liikennöitsijöitä mukaan HSL liikenteeseen: Nikkanen, VS Bussipalvelut ja Reissu Ruoti. Korsisaari tuli 5 auton kohteella mukaan isompiin autoihin.

Isoissa kohteissa tarjoajia on usein 2-4 ja pienemmissä 5+

Isojen kohteiden kilpailun toteutumisen kannalta on mielenkiintoista nähdä millaista roolia Savonlinja ottaa, vai riittääkö tämänhetkinen potti. Tammelund on tähän asti tarjonnut joitakin isoja kohteita, mutta ei kuitenkaan tarjoa kaikkiin. Mielestäni isoissa kohteissa on kuitenkin riskinä kilpailun vähentyminen ja hintatason nousu.

Pieniä kohteita on usein vähän tarjolla ja niissäkin isot firmat voivat halutessaan tehdä varmasti voittavan tarjouksen, muutaman auton heikkokatteinen tarjous ei tunnu missään. Jos kohteita olisi enemmän, pienemmät liikennöitsijät voittaisivat varmasti enemmän. Pienten kohteiden puuttuminen johtuu pääasiassa sopimusteknisistä syistä. Isoja kohteita on myös perusteltu sillä, että uusi ulkomaalainen toimija haluaa alkuun kunnon potin. Eipä ole tarjouksia näkynyt, mutta Transdev näyttää vetäytyvän.

Ei myöskään ole poissuljettua Turun malli, jossa pienemmät tekevät kimppatarjouksia ja jakavat riskiä useisiin kohteisiin. Toimivathan nämä pienemmät liikennöitsijät tilausajopuolellakin yhteistyössä.

Terv. Pienempi Yritys Espoosta :)
 
Edellinen vastaus oli samansuuntainen mitä olin ajatellutkin. Aika ajoin on liikkunut huhuja että HSL-alueelle tulisi kokonaan uusi ulkomaalainen toimija Transdevin mahdollisen vetäytymisen vuoksi. Oletko Zambo kuullut tällaisesta tai pidätkö tätä todennäköisenä?
 
Edellinen vastaus oli samansuuntainen mitä olin ajatellutkin. Aika ajoin on liikkunut huhuja että HSL-alueelle tulisi kokonaan uusi ulkomaalainen toimija Transdevin mahdollisen vetäytymisen vuoksi. Oletko Zambo kuullut tällaisesta tai pidätkö tätä todennäköisenä?

Tekisikö Stagecoach "paluun"?
 
Takaisin
Ylös