HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Matematiikkaahan tämä on. Jos Helbin tarjous on voittoa tuottavaa, on Nobinan nykyinen sopimus Jokerista oltava todella paljon voittoa tuottavaa. Perustan väitteeni siihen, että Helb ajaa tulevaisuudessa Jokeria sopimuksella missä hintataso nousi VAIN 1,2%. Se on todella vähän verrattuna kulujen nousuun mitä linjan liikennöinti edellyttää. Ja Veoliasta sen verran, ei se etukäteen varmasti mitään Helbin tarjouksesta tiennyt, se vaan ei halunnut kilpailla Jokerin liikennöitsimisestä. Siihen on taas omat syynsä.
 
Mitä vihjaat tällä?

---------- Viesti lisätty kello 17:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:49 ----------

Oli itseltäni hieman väärin kirjoittaa tietovuoto ilman sitaatteja. Mutta väärä ja paikkaansapitämätön informaatiokin voi olla joskus kohtalokasta. Viimeistään Hesarin tämänpäiväisestä artikkelista käy ilmi, että joukkoliikenteen "heavyharrastajien" kirjoituksia ja edesottamuksia seurataan varsin tiiviisti. Väärästä huhusta tulee helposti "faktaa".
 
H18 Tulee siis vain 8auto yhteensä joista 4 on A2:a ja C-tyyppisiä 4. Liikennöintisuunnitelmassa sanotaan näin: Linjaa liikennöidään arkisin aamusta iltaruuhkan loppuun 10 minuutin välein
(ruuhka-aikoina kymmenellä linja-autolla ja ruuhka-aikojen välissä yhdeksällä linja-autolla) ja muina
aikoina 20 minuutin välein viidellä linja -autolla.
Tuleeko näitä kahta sitten ollenkaan linjalle?
 
Vs: Yhtenäinen väritys

Niin ellei HSL suunnittele taas jotain uutta..
Mutta tullaanko Jokeri ajamaan siis Varhasta, kun tämä jäi vähän epäselväksi?
Ja kalusto on vieläkin epäselvä..
Eiköhän ne tulla ajamaan Ruhasta ja Varhasta puoliksi. Kalusto ei ole vielä tiedossa...
 
Vs: Yhtenäinen väritys

Eiköhän ne tulla ajamaan Ruhasta ja Varhasta puoliksi. Kalusto ei ole vielä tiedossa...

Kunhan vain ei tulisi Scaloja. Itse tykkään istua bussin etuosassa, mutta monesti Jokerilinjalla bussin ollessa täynnä on ollut pakko istua taakse. Jokerilinjan nykyisellä Volvo 8700LE-kalustolla tämä ei ole ongelma, mutta 196cm pitkänä miehenä koen erittäin ahdistavaksi Scalan korotetun peräosan, jossa ikkuna jää niin alas ettei siitä pysty seuraamaan matkantekoa. Muuten Scalat ovat toki hiljaisia ja kyyti pehmeää, mutta Jokerille mielestäni sopisi paremmin vaikkapa MB Citaro, MAN tai Solaris, varsinkin jos tarkoitus on siirtyä avorahastukseen.
 
Vs: Yhtenäinen väritys

...mutta 196cm pitkänä miehenä koen erittäin ahdistavaksi Scalan korotetun peräosan, jossa ikkuna jää niin alas ettei siitä pysty seuraamaan matkantekoa. Muuten Scalat ovat toki hiljaisia ja kyyti pehmeää...

Sama täällä, ja pituutta löytyy 12cm sinua vähemmän... Takaovea taaemmas ei voi istua, jos ikkunasta ulos haaveilee katsovansa eikä bussin rakenteita..
 
Kunhan vain ei tulisi Scaloja. Itse tykkään istua bussin etuosassa, mutta monesti Jokerilinjalla bussin ollessa täynnä on ollut pakko istua taakse. Jokerilinjan nykyisellä Volvo 8700LE-kalustolla tämä ei ole ongelma, mutta 196cm pitkänä miehenä koen erittäin ahdistavaksi Scalan korotetun peräosan, jossa ikkuna jää niin alas ettei siitä pysty seuraamaan matkantekoa. Muuten Scalat ovat toki hiljaisia ja kyyti pehmeää, mutta Jokerille mielestäni sopisi paremmin vaikkapa MB Citaro, MAN tai Solaris, varsinkin jos tarkoitus on siirtyä avorahastukseen.

196cm pitkä ihminen on reilusti keskivertoa pidempi. Kannattaa siihen suhteuttaa. Bussit suunnitellaan normi pituisille ihmisille, ja lyhyet tai kaksimetriset joutuvat sitten vähän mukautumaan enemmistön edun eteen.

Itse tasan 180 cm pitkänä sovin täydellisesti kulkemaan ja istumaan missä päin bussia tahansa oli se sitten Volvo tai Scala tai vaikka Irisbus. Jos bussit suunniteltaisiin 196 senttisille ihmisille (joita on kai suurinpirtein kaksi viidestäkymmenestä) niin minä puolestani joutuisin kurkottamaan ulos nähdäkseni. ;) Silloin minä olisiin tällä valittamassa että 180 senttisenä en näe ulos kurottamatta.
 
Itse olen vähän päälle 180cm pitkä ja pääni osuu esim 550:n Volvoissa kattoon takana! Saa kävellä/seistä vähän kumarassa.
 
Itse olen vähän päälle 180cm pitkä ja pääni osuu esim 550:n Volvoissa kattoon takana! Saa kävellä/seistä vähän kumarassa.

Minulla ei kyllä ole koskaan ollut ongelmaa... En tiedä sitten. Enkä muuten edes kävele kumarassa. Pystyn poistumaan takaovesta kumartumatta (mutta ovikuilussa kumarrun varmuuden vuoksi).
 
196cm pitkä ihminen on reilusti keskivertoa pidempi. Kannattaa siihen suhteuttaa. Bussit suunnitellaan normi pituisille ihmisille, ja lyhyet tai kaksimetriset joutuvat sitten vähän mukautumaan enemmistön edun eteen.

Itse tasan 180 cm pitkänä sovin täydellisesti kulkemaan ja istumaan missä päin bussia tahansa oli se sitten Volvo tai Scala tai vaikka Irisbus. Jos bussit suunniteltaisiin 196 senttisille ihmisille (joita on kai suurinpirtein kaksi viidestäkymmenestä) niin minä puolestani joutuisin kurkottamaan ulos nähdäkseni. ;) Silloin minä olisiin tällä valittamassa että 180 senttisenä en näe ulos kurottamatta.

No minä en niitä Scaloja silti Jokerille halua. Se on minun mielipiteeni ja minulla on siihen oikeus. Loppupeleissä ne päätökset joka tapauksessa tehdään riippumatta mielipiteestäni.
 
No minä en niitä Scaloja silti Jokerille halua. Se on minun mielipiteeni ja minulla on siihen oikeus. Loppupeleissä ne päätökset joka tapauksessa tehdään riippumatta mielipiteestäni.

No minä en niistä Scaloista oikein perusta myöskään. Mutta toisaalta ei ole hirveämmin kaupunkibusseja joista pidän. Carrus City ja varmaan Volvo 8700LE uutena. Volvo 8900 bussilla en ole vielä matkustanut. Carrus City on yhä vaan kovasti tasaisen ja pehmeä oloinen matkustaa. Volvo 8700LE tuntui uutena ihan hyvältä matkustaa. Volvo 7000 on ihan hauska matkustaa. Scania Omnicity on puolestaan sitten todella ikävä matkustaa...

Scala on Taideteollisessa Korkeakoulussa suunniteltu. Joten en ihmettele jos on epäkäytännöllinen.

Olen ymmärtänyt että Scalan tuotanto saattaa loppua ensi vuoden alussa.
 
Volvo 8900 bussilla en ole vielä matkustanut.
Sitten vain tuumasta toimeen ;), h20:sellä on teli joka kuvastaisi ehkä eniten millainen auto Jokerille tulisi, jota en usko että HelB tilaa.. Mutta hyvä auto olisi tuo.
Melkeinpä jopa puolturisti ellei olekkin.
 
Takaisin
Ylös