Nobina Fleet on tilannut HSL-liikenteeseen elokuuksi 2012 56 uutta VDL Citea LLE:tä.
VDL:n uutinen
Res och Trafikforumin uutinen
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 04.02.2012 kello 20:53. Syy: lisäys
Mutta millä ovimäärällä? koska en usko että 1+2+0:aa tulee. Tulisko 1+2+1 ovilla kuten tällä videolla on sellainen..
EDIT: Eikös ole joku vaatimuskin noihin oviin?
Videon VDL-auto on tyyppiä SLF120 (Citea Low Floor). Nobinan HSL-alueelle hankkimat ovat tyyppiä LLE120 (Light Low Entry).
Tästä linkistä voi tutkia VDL Citean eri variaatioita:
http://www.vdlbuscoach.com/Producten...tea-range.aspx
---------- Viesti lisätty kello 2:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:52 ----------
Näissä videoissa esiintyvät VDL Berkhof Ambassador 200-bussit muistuttavat Nobinalle tulevia, vaikka VDL Citea LLE120 on toki edelleen kehitetty niistä:
http://youtu.be/-64wkPtzSs4
http://youtu.be/X4apZTU-Y_M
http://youtu.be/N5HH77tgoxs
Aika makeat soundit (= Cummins ISBe + Voith D854.5E)
---------- Viesti lisätty kello 2:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 2:25 ----------
Tässä edelleen VDL Berkhof Ambassador 200 ja sen sisustusratkailut voivat hyvinkin muistuttaa HSL-liikenteeseen tulevia:
http://youtu.be/yX35HPbLEy8
Joukkoliikenneharrastaja
Miksi ei tulisi kun A1 tyypin bussissa 1+2+0 Ovet riittävät. Nobinalle tulevissa Busseissa on Vdl:n sivujen mukaan 39+4+1 istuinta (mahtaakohan viimeinen 1 olla kuljettajan istuin) joka on 12m bussiin aika hyvin. Tämä puoltaa takaovettomuutta myös. Autossahan on tosiaan vain yksi istuin vähemmän kun esim 13m Scalassa joita on nyt viime vuoden aikana tullut HSL alueelle
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Ihan kivan näköisiä ja rouhean kuuloisiahan nuo vaikuttaisivat olevan. Varmasti mukavampi kulkea noilla, kuin kolisevilla ja rämisevillä Scania Ikaruksilla. Ja onhan se jo aikakin saada HSL-väririä autoja tänne Pohjois-Espooseenkin. Mitkäs näiden tieltä sitten mahtavat mennä poistoon?
VDL tulee tekemään tänä vuonna todella isot myyntiluvut Suomeen, kun jo nyt tiedossa on että 60 uutta VDL:ää tulee saamaan (tai on jo saanut) maamme kilvet.
Ainakin viime kesän näyttelyssä esitelty Citea SLF120 teki minuun vaikituksen, ja tuskinpa tämä LLE yhtään huonompi on.
VDL:ien lisäksi Nobina ostaa 25 Volvoa elokuussa alkaviin sopimuksiin. Nobinan tiedote
Ohhoh.. Pikkainen ostohuuma on Nobinalla.
EDIT:
Kuvia VDL:ästä jos joku ei ole löytänyt niitä tai perehtynyt asiaan sen enempään:
Takaosa
Matkustamo
Ohjaamo
Viimeisin muokkaaja Palomaa; 05.02.2012 kello 23:08.
Laskinkohan oikein että tulee 14 kaksi-akselista Volvoa ja 11 Teliä?
Volvot aika varmasti sitten sitä 8900LE mallia ja B7RLE alustalla. VDL:n sivujen mukaan LLE-120 malliin on saatavilla myös ZF-lanttulootaa, mutta toivon hartaasti että kaikki uudet tulisivat Voithin käyttäjäystävällisemmällä kuminauhavaihteistollaAlunperin kirjoittanut ipeniemela
![]()
Vai ymmärsinkö nyt tarkemmin tuota katsottuna ettei LLE-120 mallin kohdalla ole yhtään pallukkaa minkään moottorin kohdalla? Joku viisaampi voisi tulkita asiaa paremmin![]()
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Hollanninkielinen Wikipedia on sitä mieltä, että VDL:n LLE 120/225:ssä on moottorina Cummins ISB6.7E 225B ja vaihteistona Voith D854.5. Noissa vriston linkittämissä videoissa ainakin kuulosti komealta, joskin uudemmat vehkeet lienevät hiljaisempia. Mielenkiinnolla odotan kyytiin pääsyä.![]()