Minkä takia Klovissa Volvot ovat nyt ahdattu "takapihalle" mutta VDL:t ovat komeasti rivissä?
video kehä 2:selta.
Olisikohan nyt niin että Volvot olivat vaan aikaisemmin valmiina ja käytännön syistä on ollut viisaampaa siirtää valmiit autot reunaan. Tuskinpa tässä mistään eturivin paikoista on kyse. Lopultahan autot siirretään omille paikoilleen "kampaan" tai oikealle varikolle ennen liikenteen aloitusta![]()
Haluaisin nyt kysyä, mikä on tuo A1-kalustotyypin bussi (aiemmissa ketjuissa puhuttu 'uutukainen Iveco') jossa on vain 34 istumapaikkaa joita tulee 501:selle?
Nobinan uusissa Volvoissa, vaikka muuten tuntuvat matkustajan näkökulmasta mukavilta, on yksi paha moka. Takana ei ole yhtään painonappia. Takapenkkirivillä istujan on joko noustava penkiltä antaakseen pysähtymismerkin tai työnnettävä kätensä edellään istuvien korvien välistä yltääkseen painonappiin. Allekirjoittanut turvautui eilen jälkimmäiseen toki hienotunteisesti anteeksi pyytäen. Miksiköhän niissä ei ole nappuloita katossa, onhan Veolian vastaavanlaisessa h20:lla kulkevassakin autossa 523 sellaiset ?
Viimeisin muokkaaja tohpeeri; 14.08.2012 kello 08:22.
Tämän hetken ylivoimaisesti paras kaupunkibussimalli HSL-alueella:
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.n...18943925_n.jpg
Ajettavuus ja käsiteltävyys ovat huippuluokkaa ja eteenkin moottorimelu on lähes poissa; Volvo se olla pitää! On ilo tehdä töitä näillä.
Joukkoliikenneharrastaja
Nyt on tullut testattua noi uudet Nobinan bussit ja huomasin että näissä VDL:ssä on sähkötoimiset kattoluukut ja aika monessa ei ilmastointi toimi.Volvoista sen verran että ihan mukavia ovat ja hyvin tuntuu kulkevan, varsinkin teleissä kiihtyvyys on kyllä ihan toista luokkaa kuin aiemmin tulleissa Volvo 8500LE teleissä. Toinen huomio kiinnittyi että 2-akselisissa Volvoissa on Voithin vaihteisto kun taas teleissä ZF vaihteisto.
Syvennä harrastustasi ja antaudu bussien ihmeelliseen musiikkimaailmaan. Sävelkorvaa tarvitaan, sillä kaikille nuo urbaanit äänet eivät avaudu. Ei varmaan ole tarpeenkaan. Mä olen erottanut bussimallien soundeja jo ihan pienestä pitäen.
Tässä tyypillisen zf-vaihteiston naukunaa parhaimmillaan (Arriva Yorkshire Ikarus DAF 56):
http://youtu.be/_XQY_wtfZ0E
Tässä taas Voithin kihinää (DAF BF52OAE):
http://youtu.be/TGEVHHwNuYE
Joukkoliikenneharrastaja
Noissa PL:n uusissa Volvoissa ainakin vaikuttais olevan ZF-vaihteistossa joku superhypereko-ohjelma verrattuna vanhempiin Volvo 8700LE-autoihin, sen verta matalalla pysyy kierrokset. Ei paljon kuunneltavaa ole niissä.