Uudet bussit, syksy 2012

Ei paljon kuunneltavaa ole niissä.
On niissäkin kuitenkin selvä ero (esim. vaihteiden lukumäärä sekä hidastimen ääni). Kummassakin allaolevassa ääninäytteessä on vaihteistolle tyypillinen soundi vahvasti läsnä, vaikka ne edustavat kummankin valmistajan uusinta teknologiaa.

2009'(V,Malaysia)CR228L Volvo B7RLE(NO.8362), Euro 5 engine, 6 speed ZF gearbox:
http://youtu.be/dBpjGlq6Xf8

Veolia Transport Volvo B7RLE/Volgren with Voith Gearbox:
http://youtu.be/CQMpvgiXitc
 
Syvennä harrastustasi ja antaudu bussien ihmeelliseen musiikkimaailmaan. Sävelkorvaa tarvitaan, sillä kaikille nuo urbaanit äänet eivät avaudu. Ei varmaan ole tarpeenkaan. Mä olen erottanut bussimallien soundeja jo ihan pienestä pitäen. ;)

Tässä tyypillisen zf-vaihteiston naukunaa parhaimmillaan (Arriva Yorkshire Ikarus DAF 56):
http://youtu.be/_XQY_wtfZ0E

Tässä taas Voithin kihinää (DAF BF52OAE):
http://youtu.be/TGEVHHwNuYE

Mahtavaa, täytyy huumorin vuoksi perehtyä aiheeseen. Sävelkorvasta ei jää kiinni, vaan korkeintaan kiinnostumattomuudesta tekniikkaa kohtaan.
 
Ei yhtään pöllömpi kapistus tuo Nobinan VDL, näin matkustajan ominaisuudesta tarkasteltuna E51:llä :cool: Hiukan muovinen tunnelma, pientä natinaa havaittavissa, todella mukavat penkit, hiukan erikoinen äänimaailma,varsinkin jarruttaessa omituinen soundi hidastimesta... mutta kaikin puolin pätevä peli taajamaliikenteeseen :wink: mutta ei ehkä pidemmille matkoille, toisin kuin Volvo 8900, jossa voisi istua tuntikausia :lol:
 
Nyt on tullut matkustettua sekä PL:n uudella teli-volvolla (PL 794 linjalla 510) että Nobinan VDL:llä (NF 840 linjalla 345) Näin matkustajan näkökulmasta annan paremmat pisteet VDL:lle, auto oli tilavan tuntuinen vaikka onkin lyhyt, teli-volvon matkustamo tuntui jotenkin ahtaalta. VDL:n penkit olivat paremmin muotoillut kuin volvossa ja niissä oli huomattavasti mukavampi istua. Moottorin ääni kantautui VDL:n matkustamoon selvästi, mutta itseäni se ei haittaa, päinvastoin, mun mielestä volvon lähes olematon äänimaailma oli todella tylsä. Miinusta annan VDL:lle stop-merkkkiäänen puutteesta ja keskiovien sulkeutuessa liian kimakasta piip-piip-piip merkkiäänestä. Kokonaisuutena VDL on paljon volvoa persoonallisempi sekä ulkoa että sisältä.
 
Nyt on tullut matkustettua sekä PL:n uudella teli-volvolla (PL 794 linjalla 510) että Nobinan VDL:llä (NF 840 linjalla 345) Näin matkustajan näkökulmasta annan paremmat pisteet VDL:lle, auto oli tilavan tuntuinen vaikka onkin lyhyt, teli-volvon matkustamo tuntui jotenkin ahtaalta. VDL:n penkit olivat paremmin muotoillut kuin volvossa ja niissä oli huomattavasti mukavampi istua. Moottorin ääni kantautui VDL:n matkustamoon selvästi, mutta itseäni se ei haittaa, päinvastoin, mun mielestä volvon lähes olematon äänimaailma oli todella tylsä. Miinusta annan VDL:lle stop-merkkkiäänen puutteesta ja keskiovien sulkeutuessa liian kimakasta piip-piip-piip merkkiäänestä. Kokonaisuutena VDL on paljon volvoa persoonallisempi sekä ulkoa että sisältä.

Aika pitkälle samaa mieltä kuin aki. Sen verran tosin täytyy sanoa, että olen matkustanut PL:n uusien Volvojen lisäksi myös Nobinan Volvolla 805, jossa on Voithin loota ja siinä oli jopa jotain kuunneltavaakin. ;)
 
Tuli itse matkustettua Nobinan 817:lla (Volvo 8900LE teli) tänään linjalla h76A ja eipä olleet mitkään kovin erikoiset kokemukset. Samanlaiselta vaikutti aikalailla kuin Nobinan Volvo 8500LE:t.. Moottorin äänitaso samanlainen eli ei ulvonut kovempaa eikä hiljempaa, ovet toimivat yhtä hyvin, lukuunottamatta etuovea joka oli todella hidas. Ilmastointi ei tuossa autossa toiminut kuljettajan mukaan jonka vuoksi kattoluukut olivat auki. Niin ja samanlaista natinaa oli havaittavissa kanssa kuin Volvo 8500LE mallissa.

Täytyy noita PL:n Volvoja käydä koeajamassa, kun niitä täällä kehuttu ;)
 
Tuli itse matkustettua Nobinan 817:lla (Volvo 8900LE teli) tänään linjalla h76A ja eipä olleet mitkään kovin erikoiset kokemukset. Samanlaiselta vaikutti aikalailla kuin Nobinan Volvo 8500LE:t.. Moottorin äänitaso samanlainen eli ei ulvonut kovempaa eikä hiljempaa, ovet toimivat yhtä hyvin, lukuunottamatta etuovea joka oli todella hidas. Ilmastointi ei tuossa autossa toiminut kuljettajan mukaan jonka vuoksi kattoluukut olivat auki. Niin ja samanlaista natinaa oli havaittavissa kanssa kuin Volvo 8500LE mallissa.

Täytyy noita PL:n Volvoja käydä koeajamassa, kun niitä täällä kehuttu ;)

Minun mielestä kyllä 8500lla ja 8900lla on eroa, Moottorin äänitaso on kyllä paljon hiljaisempi ainakin Pohjolalla, ovet toimii kyllä paremmin kuulemien mukaan kuin lauttasaaren autoissa (Nobinan kuskeilta kuultua) ja ollaanko Hakunilassa onnistuttu jo hajoittamaan ilmastointi? ;) Ei autot täälläpäin kyllä ole nitissyt eikä natissut.

817 = Maanantaikappale vai liioiteltua tekstiä?
 
Minun mielestä kyllä 8500lla ja 8900lla on eroa, Moottorin äänitaso on kyllä paljon hiljaisempi ainakin Pohjolalla, ovet toimii kyllä paremmin kuulemien mukaan kuin lauttasaaren autoissa (Nobinan kuskeilta kuultua) ja ollaanko Hakunilassa onnistuttu jo hajoittamaan ilmastointi? ;) Ei autot täälläpäin kyllä ole nitissyt eikä natissut.

817 = Maanantaikappale vai liioiteltua tekstiä?

Tai sitten ne VDL:t ja Volvo 8900LE:t eivät ole edelleenkään täydellisiä? ;) Olet vähän liikaa ylistänyt noita. Ja nyt puhuttiin Nobinan Volvoista, ei Pohjolan. Kyllä täällä on puhuttu että Pohjolan kappaleissa on paljon hiljaisempi joten pitää käydä sen vuoksi niitä testaamaan. Vertaankin näitä 76A/B:llä normaalisti kulkeviin Volvo 8500LE:hin joista on tällä hetkellä ainoastaan #762 viallinen (ovivika). Lauttasaaren autoissa olen monissa huomannut saman ovivian mikä on 762:ssa ja ollut 750:ssa (joka korjattiin n. viikko palautteeni jälkeen, tiedä oliko sillä vaikutusta, ainakin kuitattiin vastaanotetuksi ja "otetaan tarkastelun alle").

Mutta kuten sanoin, ei ne uudet autot niin täydellisiä ole niinkuin luulet ;) Joku aikasemmin sanoikin että uusissa autoissahan juuri esiintyy alkuun pikkuvikoja, jotka korjataan sitä mukaan kun niitä ilmestyy.
 
1) Tai sitten ne VDL:t ja Volvo 8900LE:t eivät ole edelleenkään täydellisiä? ;)
2) Olet vähän liikaa ylistänyt noita.
3) Vertaankin näitä 76A/B:llä normaalisti kulkeviin Volvo 8500LE:hin joista on tällä hetkellä ainoastaan #762 viallinen (ovivika)
4) Mutta kuten sanoin, ei ne uudet autot niin täydellisiä ole niinkuin luulet ;)

Kuuleppas zige,

1) Sanoinko että ne ovat täydellisiä?
2) Miten niin ylistänyt? jos ne ovat tehty paremmin kuin Scalat, ja niistä pitää niin se ei tarkoita täydellistä ylistämistä, kyllä nuo autot ovat vain parempia kuin keskenjääneet Scalat.
3) Miten voit verrata telivehjettä pätkiin? :D Telillä ja pätkällähän juuri on eroja ja luulisi sinun sen tietävän.
4) Edelleenkään en ole väittänyt missään kohtaan että ne ovat täydellisiä joten turha piikittely ja vinkkailut ihmeessä pois, ei tämä ole riidanaihe.
 
Tai sitten ne VDL:t ja Volvo 8900LE:t eivät ole edelleenkään täydellisiä? ;) Olet vähän liikaa ylistänyt noita. Ja nyt puhuttiin Nobinan Volvoista, ei Pohjolan. Kyllä täällä on puhuttu että Pohjolan kappaleissa on paljon hiljaisempi joten pitää käydä sen vuoksi niitä testaamaan. Vertaankin näitä 76A/B:llä normaalisti kulkeviin Volvo 8500LE:hin joista on tällä hetkellä ainoastaan #762 viallinen (ovivika). Lauttasaaren autoissa olen monissa huomannut saman ovivian mikä on 762:ssa ja ollut 750:ssa (joka korjattiin n. viikko palautteeni jälkeen, tiedä oliko sillä vaikutusta, ainakin kuitattiin vastaanotetuksi ja "otetaan tarkastelun alle").

Mutta kuten sanoin, ei ne uudet autot niin täydellisiä ole niinkuin luulet ;) Joku aikasemmin sanoikin että uusissa autoissahan juuri esiintyy alkuun pikkuvikoja, jotka korjataan sitä mukaan kun niitä ilmestyy.

samasta tehtaasta ne volvot pohjolaan on mennyt kuin nobinaankin. Minun mielestäni lauttasaaren 8500:sta ei voi mainita samassa lauseessa uusien 8900:n kanssa. Ero on kuin yöllä ja päivällä työn laadussa ja viimeistelyssä.. 817:ssa on ilmastoinnissa jotain vikaa, mutta sehän on vain ihmisen tekemä ja sekin voi hajota :D
 
samasta tehtaasta ne volvot pohjolaan on mennyt kuin nobinaankin. Minun mielestäni lauttasaaren 8500:sta ei voi mainita samassa lauseessa uusien 8900:n kanssa. Ero on kuin yöllä ja päivällä työn laadussa ja viimeistelyssä.. 817:ssa on ilmastoinnissa jotain vikaa, mutta sehän on vain ihmisen tekemä ja sekin voi hajota :D

Olet aivan oikeassa, noita sanoja odottelinkin. :D
 
Kuuleppas zige,

1) Sanoinko että ne ovat täydellisiä?
2) Miten niin ylistänyt? jos ne ovat tehty paremmin kuin Scalat, ja niistä pitää niin se ei tarkoita täydellistä ylistämistä, kyllä nuo autot ovat vain parempia kuin keskenjääneet Scalat.
3) Miten voit verrata telivehjettä pätkiin? :D Telillä ja pätkällähän juuri on eroja ja luulisi sinun sen tietävän.
4) Edelleenkään en ole väittänyt missään kohtaan että ne ovat täydellisiä joten turha piikittely ja vinkkailut ihmeessä pois, ei tämä ole riidanaihe.

Näin kuskina sanoisin kyllä että tämän hetken paras teliversio tulee nimenomaan Scalalta. Miten ne ovat jääneet kesken? Ja muutama kollega jakaa kyllä mielipiteeni. Palomaan iloksi Helb on tehnyt sopimuksen, että se hankkii jatkossa pelkkää Scalaa vuoteen 2017 asti jos se samalla nimellä jatkaa toimintaansa.
 
Näin kuskina sanoisin kyllä että tämän hetken paras teliversio tulee nimenomaan Scalalta. Miten ne ovat jääneet kesken? Ja muutama kollega jakaa kyllä mielipiteeni. Palomaan iloksi Helb on tehnyt sopimuksen, että se hankkii jatkossa pelkkää Scalaa vuoteen 2017 asti jos se samalla nimellä jatkaa toimintaansa.

:cool: Ja minulle todellakin iloksi, siis oikeasti.. :) Itse pidän Scalaa aikalailla pk-seudun parhaimpana autona (heti poistuvan Carrus City L:n jälkeen), etenkin näitä uusimpia versiota -10 mallista eteenpäin. Luotettavia, matkustusmukavuus mitä parhain, paras ilmastointi.. Kyllä niistäkin muutama pieni miinus löytyy, niinkuin jokaisesta autosta, suurimpana ehkä pieni "jäätyminen" pysähdyttyä ja ovia aukastessa.

---------- Viesti lisätty kello 20:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:53 ----------

Kuuleppas zige,

1) Sanoinko että ne ovat täydellisiä?
2) Miten niin ylistänyt? jos ne ovat tehty paremmin kuin Scalat, ja niistä pitää niin se ei tarkoita täydellistä ylistämistä, kyllä nuo autot ovat vain parempia kuin keskenjääneet Scalat.
3) Miten voit verrata telivehjettä pätkiin? :D Telillä ja pätkällähän juuri on eroja ja luulisi sinun sen tietävän.
4) Edelleenkään en ole väittänyt missään kohtaan että ne ovat täydellisiä joten turha piikittely ja vinkkailut ihmeessä pois, ei tämä ole riidanaihe.

1) Et suoranaisesti, mutta puheestasi näin ymmärtää. Etenkin kun olet heti kimpussa kun kerron omat kokemukseni Nobinan Volvo 8900LE:stä
2) Itsekkin kaipaan perusteluja miten keskenjääneet?
3) Miksen voisi verrata? Pituutta on vähän lisää ja muutama penkkirivi, siihenhän se suurimmaksi osaksi jää.
4) Ei olekkaan, joten miksi teet siitä riidan aiheen? :smile:

Ps. Vähempi tekstien korostaminenkin riittää ja ymmärtääksei lainaukset tehää sitä varten että näkee alkuperäisen viestin mihin uusi viesti liittyy, eikä niitä yleensä ole tarkoitus muokata ihan erilaiseksi.
 
Näin kuskina sanoisin kyllä että tämän hetken paras teliversio tulee nimenomaan Scalalta. Miten ne ovat jääneet kesken?
Noh, aloitetaanpas.

Matkustajan näkökulma) Matkustusmukavuus mielestäni huono, penkeissä on pehmustetta mutta jotenkin epämukavat, jotenkin liian "kova"?
Ilmastointi puuttuu, kyyti on nykivää, ja kolahtaa takamuksessa sekä selässä pienestäkin töyssystä, se jos natisee jokaisessa töyssyssä tai tien epämuodostumissa. Scala on ahdas, ja takana kun nouset seisomaan niin saat todellakin varota päätäsi.
Kuskien puolesta kuultua) Napit ovat tehty kuin pullojen korkki poimimistekniikalla, eli lattialla, ei ilmastointia, ajettavuus huono, ovet ovat kuulemman hyvät mutta muuta ei ole sanottavaa.

Mutta minun näkökulmasta Scala ei ole ainakaan vielä se paras auto, eikä luultavasti tule olemaankaan jos sitä ei enään valmisteta.
 
Ilmastointi puuttuu, kyyti on nykivää, ja kolahtaa takamuksessa sekä selässä pienestäkin töyssystä, se jos natisee jokaisessa töyssyssä tai tien epämuodostumissa. Scala on ahdas, ja takana kun nouset seisomaan niin saat todellakin varota päätäsi.

Hmm... Kyllä ainakin HelBin 10xx, 11xx ja 12xx -sarjan Scaloissa on valmiina tullut ilmastointi, sekä jälkiasennettuna 8xx ja 9xx -sarjassa, Nobinan 711-748 ja Veolian 450-482 sekä Pohjolan monissa Scaloissa, joten.. :)
 
Takaisin
Ylös