Sivu 6 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345678910 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 76-90/218

Viestiketju: Uudet bussit, syksy 2012

  1. #76
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Bussien ovitoiminnoista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Olen täysin samaa mieltä chaufferin kanssa. Jos pysäkeillä säästää aikaa 2 sekuntia, se aikasäästö ei todellakaan käytännössä kerry 2 sekuntia/pysäkki seuraavalle päätepysäkille saakka.

    Säästyneet sekunnit kuluvat yleensä, ja varsinkin ruuhka-aikana, seisomiseen seuraavassa liikennevalojonossa. Näin se vaan käytännössä menee.

    1-2 minuutin ajo-aikavaihtelut johtuvat useimmiten aivan muista asioista kuin ovien nopeudesta.

    Alunperin kirjoittanut HSL-julkaisu: Joukkoliikenteen luotettavuuden kehittämisohjema Ovitoiminnot
    "Uusimmissa mittauksissa kaluston ovitoimintojen nopeuserot olivat keskimäärin 1–2 sekunnin luokkaa, mikä johtaisi edellisessä esimerkkitapauksessa 1–2 minuutin ajo-aikavaihteluun."

    Mutta, liian hitaat ovitoiminnot hidastavat matkaa ratkaisevasti. Ongelma on nimenomaan ovia sulkiessa, jonka jälkeen pitäisi lähteä liikkeelle. Jos ovet sulkeutuvat hitaasti, on kohta oven takana taas sisäänpyrkiviä matkustajia, eikä liikkeelle päästä. Kaupunkibussiliikenne on kuitenkin nopeasyklistä ja 7 minuutin vuorovälillä seuraava vuoro on pian perässä, varsinkin, jos siinä on erityyppinen bussi, mahdollisesti nopeimpine ovineen, kuin sen edellä ajava bussi. Siksi on mielestäni tarpeellista standardisoita ovitoimintoja ja kiinnittää huomiota niiden nopeuksiin. Eräässä vaiheessa ainakin yhdessä HSL-alueen nykyään yleisessä bussityypissä oli aivan käsittämättömän hitaat ovet (yli 10 sek), mutta tämä asia on saatu onneksi suurimmaksi osaksi korjattua nykyään. Kuten aiemmin jo sanoin, liukuovet poistavat myös monia ongelmia sellaisilla bussireiteillä, jossa pysäkkejä on mm. yhteiskäyttöpysäkeillä. Ei ole myöskään aivan sattumaa, että esimerkiksi raidekulkuneuvoissa on nykyään yksinomaa niitä.

    ---------- Viesti lisätty kello 15:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:01 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kalle. Näytä viesti
    Juuri tästä syystä oviturvia on kehitetty ja niitä on syytä kehittää edelleen. Eikä tarvita edes oikeusprosesseja vaan jo se, että joku jää oven väliin ja loukkaa itsensä siinä tai ainakin ilmoittaa itsensä loukaneeksi siinä tulee liikennöitsijälle todella kalliiksi jo vakuutusten omavastuiden ja kohonneiden maksujen muodossa.
    Eli oven sulkeutumisesta varoittava merkkiääni on siis pelkkää plussaa autossa. Ja mitään olemassaolevaa turvalaitetta ei tietenkään saa kytkeä pois päältä. Paljon parempi, että ovi on vaikka sekunnin hitaampi, kuin se, että siinä joku loukkaa itsensä.
    Kyllä, juuri näin. Ei lisättävää tähän kommenttiin.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 04.07.2012 kello 15:09. Syy: otsikon muutos
    Joukkoliikenneharrastaja

  2. #77

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2012

    Jos Hsl alueen joukkoliikennettä halutaan nopeuttaa ja pitää vuorovälit tasaisina niin joukkoliikenne etuuksien parantaminen on se oikea tarkastelun kohde, ei 1-2 sekunnin ovien nopeuden erojen poistaminen. Yksissä liikennevaloissa seisotaan monesti 1-3 minuuttia, eiköhän sillä ole matka-aikaan paljon suurempi vaikutus kuin ovitoiminnoilla? N. 25-35:llä pysäkillä kuluu kuitenkin YHTEENSÄ aikaa vain 5-7 minuuttia, ovien nopeudesta riippumatta

  3. #78
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ipeniemela Näytä viesti
    Minun silmään nuo uudet VDL:t näyttävät muuten tyylikkäiltä, mutta ruma perä niissä on.
    Minä taas pidän perää sopivan konservatiivisena, eli tyylikkäänä, keula taas on kuin tieteiselokuvasta eksynyt
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  4. #79
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Kaupunkibussien ovet

    Ovien riittävää nopeutta vieläkin tärkeämpi asia on niiden toimintavarmuus, ettei bussi esimerkiksi jää kiinni korotettuun pysäkkikorokkeeseen takaoven lehdestään (kuten on käynyt). Pysäkkijarrut ja nyt myös äänimerkki ovien sulkeutuessa ovat asioita, jotka ovat omiaan vähentämään ovitapaturmia ja siksi nykyaikaisen kaupunkibussin vakiovarusteita, mielestäni.

    ---------- Viesti lisätty kello 15:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:49 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Minä taas pidän perää sopivan konservatiivisena, eli tyylikkäänä, keula taas on kuin tieteiselokuvasta eksynyt
    Tuollainen etuvalojen vinoilmehän on nykyään muotia bussien keulalla (vrt. Volvo 8900, Scania CityWide, VDL Citea yms.)

    ---------- Viesti lisätty kello 16:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:58 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Jos Hsl alueen joukkoliikennettä halutaan nopeuttaa ja pitää vuorovälit tasaisina niin joukkoliikenne etuuksien parantaminen on se oikea tarkastelun kohde
    Kyllä ja toivon, että asiaan kiinitetään jatkossa parempaa huomiota. Selvityksiä ja julkaisuja löytyy, mutta entä niiden toteutus?
    Joukkoliikenneharrastaja

  5. #80

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Kaupunkibussien ovet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ovien riittävää nopeutta vieläkin tärkeämpi asia on niiden toimintavarmuus, ettei bussi esimerkiksi jää kiinni korotettuun pysäkkikorokkeeseen takaoven lehdestään (kuten on käynyt). Pysäkkijarrut ja nyt myös äänimerkki ovien sulkeutuessa ovat asioita, jotka ovat omiaan vähentämään ovitapaturmia ja siksi nykyaikaisen kaupunkibussin vakiovarusteita, mielestäni.
    Omasta mielestäni nuo korotetut pysäkkikorokkeet ovat liiallista matkustajien paapomista ja toisaalta kiusantekoa matalalattiaisille busseille. Ennen kiivettiin kyytiin muutama rappu, oli vaunut tai vanhukset, ei ollut ongelmaa. Nyt matalalattioissa minulta vaadittiin kerran jopa invaramppia lastenvaunuille korotetulla pysäkillä, olihan kanttikiveen matkaa melkein 15 cm ja bussin lattia oli muuataman sentin alempana kuin pysäkkikoroke(Ikarus, sisään aukeavat ovet)! Ja pysäkkijarrujen kannalla olen ollut vuodesta -95 kun STA:lle niitä ensimmäisen kerran autoihin tuli Ja tuo äänimerkki varmasti tulee olemaan mainio keksintö, en epäile hetkeäkään..

  6. #81
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2012

    Ei minullakaan liukuovia vastaan mitään ole.
    Mutta bussiliikenteen nopeuttamisen sijaan pitää panostaa täsmällisyyden parantamiseen.
    Jos koko ajan pyritään lyhyempiin ajoaikoihin, aikataulupaine ei kuljettajien korvien välistä häviä.
    Ja sillä paineella on uskomattoman paljon negatiivista vaikutusta hyvin moniin eri asioihin.
    Kaiken lisäksi matkustajan kannalta on paljon tärkeämpää bussien täsmällisyys kuin ajoajan lyheneminen muutaman minuutin päätepysäkkien välillä.

  7. #82
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Viestejä
    1440

    oletus Vs: Kaupunkibussien ovet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Omasta mielestäni nuo korotetut pysäkkikorokkeet ovat liiallista matkustajien paapomista ja toisaalta kiusantekoa matalalattiaisille busseille. Ennen kiivettiin kyytiin muutama rappu, oli vaunut tai vanhukset, ei ollut ongelmaa. Nyt matalalattioissa minulta vaadittiin kerran jopa invaramppia lastenvaunuille korotetulla pysäkillä, olihan kanttikiveen matkaa melkein 15 cm ja bussin lattia oli muuataman sentin alempana kuin pysäkkikoroke(Ikarus, sisään aukeavat ovet)! Ja pysäkkijarrujen kannalla olen ollut vuodesta -95 kun STA:lle niitä ensimmäisen kerran autoihin tuli
    Täysin samaa mieltä
    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Ja tuo äänimerkki varmasti tulee olemaan mainio keksintö, en epäile hetkeäkään..
    Miksi sen pitää olla kaikissa välineissä useaan kertaan toistuva, mahdollisimman ärsyttävä ääni? Miten on tätäkin ilman selvitty kaikki ne kurjuuden vuodet? Yksi syy, miksi pidän enemmän vanhoista metrovaunuista, busseista ja lähijunista on juurikin tämä uusi äänisuunnittelu - mutta toisaalta esim. Variossa ääni sulaa muuhun äänimaailmaan huomaamattomasti, joten äänen tyypillä on minulle ainakin väliä enemmän, kuin sillä, onko sitä. Kyllä silti siihen Varion oviääneen ovilla kiinnittää huomiota tarpeeksi ja painaa nappulaa jos kuulee äänen, väliinryntäämisen sijaan.

  8. #83

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2012

    Juu eihän sen äänen tarvitse ärsyttävä olla, 2 lyhyttä, oikealla taajuudella olevaa signaalia riittäisi

  9. #84
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Mutta bussiliikenteen nopeuttamisen sijaan pitää panostaa täsmällisyyden parantamiseen.
    Olen ehkäpä ilmaissut "agendani" hieman epäselvästi. Ovitoiminnoissa ei tokikaan pääpaino niiden nopeudessa (2-3 sekuntia on oikein hyvä), vaikkakin sekin on tärkeää, jottei vaikkapa parin matkustajan noukkimiseen kulu kohtuuttomasti aikaa, vaan tärkeämpi asia mielestäni on, että eri bussityyppien ovet toimisivat suurinpiirtein samalla nopeudella ja samankaltaisesti. Tämä taas lisää täsmällisyyttä, kun erityyppisten bussien pysäkkiajat eivät eroa toisistaan (tai ainakaan se ei johdu bussien ovista).
    Joukkoliikenneharrastaja

  10. #85

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2012

    Edelleenkin ovitoiminnot kestävät yhteensä 4-6 sekuntia(auki/kiinni), Ivecoissa kesti alussa n.10 sekuntia. . Erot saadaan näyttämään suurilta kun Ivecon kohdalla puhuttiin aikaisemmin yhteis ajasta ja muiden kohdalla vain sulkeutumis ajasta

  11. #86
    joboo avatar
    Liittynyt
    03.11.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3209

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2012

    Moni bussi kulkisi ajallansa jos autoja ei olis niin paljoon liikenteessä. Ne hidastavat liikenettä monilla minuuteilla. Jos bussi lähtee pysäkiltä niin auton pitäisi odottaa että bussi lähtee pysäkiltä, mutta nykyään autot ajavat bussin eteen että saa odottaa omaa vuoroaan.

  12. #87
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Edelleenkin ovitoiminnot kestävät yhteensä 4-6 sekuntia(auki/kiinni), Ivecoissa kesti alussa n.10 sekuntia. . Erot saadaan näyttämään suurilta kun Ivecon kohdalla puhuttiin aikaisemmin yhteis ajasta ja muiden kohdalla vain sulkeutumis ajasta
    Ivecoissa tuo 10 sekuntia oli siis aika oven avautuessa tai sulkeutuessa, ei yhteisaika. Se on onneksi taaksejäänyttä elämää nykyään.
    Joukkoliikenneharrastaja

  13. #88
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2012

    Mutta, hei: tähän ovikeskusteluun mä olen sanonut jo kaiken sanottavani. Asia on osaltani loppuunkäsitelty.
    Joukkoliikenneharrastaja

  14. #89

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ivecoissa tuo 10 sekuntia oli siis aika oven avautuessa tai sulkeutuessa, ei yhteisaika. Se on onneksi taaksejäänyttä elämää nykyään.
    Hmm... aikaisemmin laitoit(priva)että yhteisaika auki/kiinni oli maksimissaan jossakin yksilössä 14 sek., eli yhteen suuntaan 7 sekuntia... No, se siitä...

  15. #90

    Liittynyt
    13.01.2010
    Sijainti
    Espoo, Niipperi
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2012

    Nyt siis ilmeisesti on kaksi VDL:ää saapunut, eli vielä 54 on tulossa. Milloin noita voisi aikaisintaan odottaa linjalle ja vieläkö vanhempaa kalustoa on menossa uusien tieltä poistoon?
    Viimeisin muokkaaja ipeniemela; 05.07.2012 kello 15:39.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Uudet bussit, syksy 2011
    kirjoittanut joboo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 223
    Viimeisin viesti: 11.08.2014, 08:46
  2. Uudet bussit, syksy 2009
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 69
    Viimeisin viesti: 18.02.2014, 11:02
  3. Uudet bussit, syksy 2010
    kirjoittanut Lasse foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 29
    Viimeisin viesti: 18.10.2010, 19:49
  4. Uudet bussit, syksy 2007
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 63
    Viimeisin viesti: 17.11.2007, 22:48
  5. Uudet bussit, syksy 2005
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 25
    Viimeisin viesti: 05.01.2006, 15:16

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •