Uudet bussit, syksy 2012

En ole itse nähnyt noita luonnossa, mutta kuvissa pyöräkoko näyttää pienemmältä kuin normi 275/70/22,5" tai 295/80/22,5"ehkä tuossa on yleinen pienten kuorma-autojen vannekoko 17,5"? Kuitenkin näyttävät minunkin mielestä kuvissa pienehköiltä, ja vahva verrokki mielessä on ex-helb 9813 Ikarus E91 :D
Nak, olet oikeassa, sillä tuossa VDL Citeassa ON pienempi rengaskoko, sitähän he Klovissa naureskeli että mitenköhän talvella pärjää.. :D
 
Ok. Osaatko kertoa, onko VDL:ää vastaavan pituisia busseja jo liikenteessä jossainpäin HSL-aluetta, tai mahdollisesti ollut aikaisemmin? Haluaisin yrittää muodostaa jonkinlaisen vaikutelman bussin koosta päässäni. :D

Jo mainittujen lisäksi, jos haluaa tutustua VDL:ään, niin ei pitäisi olla mahdotonta mennä Hyvinkäälle katsomaan. Siellä liikkuu 7 päivänä viikossa VDL:ää (poislukien juhannus ja joulu), parhaimmillaan jopa kolmen yksikön voimin. Nämä siis edeltävää mallia, joilla varmasti on ollut oma roolinsa hankintapäätöksiä tehtäessä. Yksi näistähän oli jo 2008 linja-autonäyttelyssä esillä. Oikeasti, Hyvinkää on lähempänä kuin Tallinna.

VDL Citeaan on toki voinu sittemmin tutustua Lahden bussinäyttelyssä ja Tampereen paikallisliikennepäivillä.

Kiitoksia vastauksesta, saatiin rengaskokokin selville. :D Tässä nyt vain sitten enskuuta odotellessa..

Ei olisi kovin tavatonta, että rengaskoko lukisi renkaassa itsessään.
 
Viimeksi muokattu:
Nak, olet oikeassa, sillä tuossa VDL Citeassa ON pienempi rengaskoko, sitähän he Klovissa naureskeli että mitenköhän talvella pärjää.. :D
No höh. Olihan kaikissa matalalattiabusseissa alun perin pienemmät pyörät kuin korkealattia-autoissa ennen kuin siirryttiin nykykäytäntöön. Aivan hyvin niillä vanhoilla matalilla talvella pärjäsi. :)
 
Minulle opetettiin aikanaan ammattikoulussa ja myöhemmin rengasliikkeessä työskennellessäni, että talvikelillä soveltuvin rengas on mahdollisimman kapea. Ei ole niin paljoa pintaa joka alkaisi luistamaan eikä kuviota joka tukkeutuisi sohjosta. Katsokaapa vaikka ralliautojen piikkirenkaita, aikamoisia sirkkelinteriä :D ajan talvisin ennemmin meidän perheen kakkosautolla huonossa säässä jossa on vanhan liiton 155/13 renkaat kun mamman autolla jossa tehtaalta tulleet 205/55/17 blingblingit, kamala pulkka talvisin :D
 
s231, 247, 248 ja 270:lla tulee yht. 7uutta EEV -teliä, eli tässä tapauksessa Volvo 8900LE telejä, sekä 10uutta EEV A2-autoa, eli tässä tapauksessa Volvo 8900LE kaksiakselisia.

Voittajafiilis, tulevalle kotilinjalle uusia autoja.. :)
 
Pakko myöntää et nuo VDL:ät on ihan tyylikkäitä pelejä ja kelpaisi tampereellekin :) ja rengaskoosta puheenollen mitä kapeampi sitä parempi talvella. Itsellä on suht tehokas takaveto missä edessä 225 ja takana 255 renkaat niin voin sanoa ettei ole herkkua ajaa edes sadekelillä että aika kieli keskellä suuta saa ajaa :eek: talvella kun oli alla yli 200 heppainen takaveto alla missä 205/225 niin ei kyllä paljon toivoa liikkua missään. Hyvänä esimerkkinä pääsiäisen tienoinen myräkkä Tampereella, 30km matka 8 tunnissa. Eli kapeat renkaat parhaat. Olisikohan kaupunkiautoja mahdollisuus saada 4-vetoina? :D
 
Viime torstaina oli jälleen Tallinnan satamassa uusi Volvo odottelemassa kyytiä Suomeen.

DSC_0879.jpg

(Kuva otettu aitaverkon reiän läpi.)
 
Takaisin
Ylös