Bussikuskit uhkaavat jättää huonokuntoiset tiet ajamatta

aki

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
4,282
Ylen uutinen katujen vaarallisen huonosta kunnosta http://yle.fi/alueet/helsinki/2012/02/bussikuskit_ajokaistat_ovat_surmanloukkuja_3236929.html "Pääkaupunkiseudun bussikuskit suunnittelevat vauhdittavansa teiden kunnossapitoa jättämällä huonossa kunnossa olevat tiet ajamatta"

Itseäni ihmetyttää missä ovat tiekarhut jotka ainakin ennen raapivat tiet puhtaaksi pintaa myöten, onko näitä karhuja enää lainkaan, vai onko laitettu romuksi kun ei mukamas kovia talvia enää ole! Täällä Vantaallakin monta liukasta mäkeä, pysäkkiä ja risteystä saataisiin nopeasti parempaan kuntoon kun karhut raapisivat liukkaan polannekerroksen pois asfaltin päältä. Esimerkiksi tänä aamuna linjan v52 bussi ei saanut pysäytettyä ajoissa Martinlaaksontien alamäessä kohdassa josta käännytään vasemmalle Martinlaakson bussiterminaaliin, sen verran pitkälle bussi luisui että piti peruuttaa takaisinpäin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Missä ylipäätään on talvikunnossapito... Tuntuu IMO että viimetalvena oli vielä jotain kunnossapitoa mutta ei enää "juuri mitään..."
 
Vantaa tuntuu olevan juurikin pääkaupunkiseudun surkeista surkein jo ainakin kolmatta talvea peräkkäin. Tälle päivää katselin Tammistossa miten taas on puolet ojanpuoleista kaistaa auraamatta niin ajourat kulkevat jossain ihan muualla kuin katu. Ilmeisesti se aurausmerkki on liian kallis pajunvarpu laittaa tienposkeen tai sitten auramies ei tiedä mikä sen pajupillin merkitys on.
 
Vantaa tuntuu olevan juurikin pääkaupunkiseudun surkeista surkein jo ainakin kolmatta talvea peräkkäin. Tälle päivää katselin Tammistossa miten taas on puolet ojanpuoleista kaistaa auraamatta niin ajourat kulkevat jossain ihan muualla kuin katu. Ilmeisesti se aurausmerkki on liian kallis pajunvarpu laittaa tienposkeen tai sitten auramies ei tiedä mikä sen pajupillin merkitys on.

Koko pk-seudulla, tai oikeastaan hsl-alueella alueelliset erot voi olla yllättävän suuria. Ilmaisusi Vantaan surkeudesta ei todellakaan voi perustua kovin laajaan otantaan. Seutua paljon autoileva, niin henkilöautolla, kuin bussillakin, tietää missä kaikkein pahimmat paikat on kahtena viime talvena (runsaslumisia) olleet. Toisaalta voi ihan kaupungista riippumatta luetella hyvin hoidettuja alueita. Jos Tammistossa on aurausura hiukan syrjässä, on tilanne vielä kohtalaisen hyvä. Esim. Herttoniemenrannassa viime talvena oli vaikeita katualueita, joissa pakkaantunut lumi teki niin suuria tasoeroja ajoradan ja pysäköityjen autojen väliin, että kaduille mahtuva yksi autonleveys väistellessään yli puolen renkaan halkaisijan syvyisiä kuoppia joutui sivuun "ajouralta" ja putosi päin pysäköityä autoa. Tämä oli arkipäivää parin kuukauden ajan Hertsikassa, vaikka nopeudet ymmärrettävästi oli luokkaa 10 km/h tai alle. Voidaan siis puhua kaaoksesta, ja alue ei ollut ainoa vastaava esikaupunkialue, kantakaupungista puhumattakaan. Näin paha tilanne oli lähinnä alueilla, joissa asukaspysäköinnistä on merkittävä osa kaduilla. Vantaalla ei missään ollut tietääkseni näitä kriisialueita enää viime talvena.

Omalla kohdalla on osunut hyvä tuuri, koska asuinseutuni huoltopiirissä on yksi parhaista talvikunnossapidon laaduista, joita olen koskaan nähnyt. Kaikki pääkadut ja julkisen liikenteen käyttämät kadut, mukaanlukien kevyen liikenteen pääväylät, on varmuudella hoidettu 6:00 mennessä joka ikinen päivä, jos pyry on ollut yöllä. 7:30 mennessä pienimmät kujat, ja puistokäytävätkin on aurattu ja tarvittaessa hiekotettu. Jos sateesta kuluu yli kaksi päivää, tullaan isoilla kauhoilla poistamaan jo penkatkin, koska alueella on huonosti tilapäiskasaukseen soveltuvia kohtia (vanha asemakaava, kapeita teitä).
 
Kun omakin auto kolhiintui tuon helmikuun 3. päivän aamulla ja yritin tulla autosta ulos tarkistaakseen tilanteen, niin oli sen verran liukasta, että lopulta kaatui ainakin kolmeen kertaan. Kello oli yli 10 aamulla, mutta ei mitään kunnossapitokalustoa näkynyt missään. Kun kerran asuskelee Kehä III:n välittömässä läheisyydessä, niin sen auraaminen kuuluu aina sisälle asti edes ikkunaa avaamatta - mutta ei tuona päivänä eikä edes sitä seuraavalla viikolla ei kuulunut mitään tuohon viittaavaa kertaakaan. Niin paljon kun tuli ajeltua noina päivinä, niin ei missään sattunut näkemään mitään tienhuoltoon viittaavaa. Vasta parin viikon päästä alkoi näkymään merkkejä, että aurakuskit ovat heränneet talviuniltaan.

Tuo tapahtui siis ihan sivukadulla Vantaan ja Helsingin rajalla ja ensimmäinen ajatus oli silloin, että olisi pitänyt ajaa motarin kautta - sitten pääsi töihin ja alkoi tulemaan uutisia romun määrästä isoilla teillä - ilmeisesti tuli kuitenkin oikea reitti valittua.

Eli ei yhtään yllätä, että bussikuskitkin on hurjana tuollaisessa. Tuokin risteys on monen bussilinjan liikennöimä ja haluaisi nähdä, miten tuolla luistelukentällä ne bussit pysähtyisi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös