Sivu 4 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/86

Viestiketju: Nobinan ongelmia

  1. #46
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Nobinan ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Ja tosiaan, homma tapahtui Länsiväylällä joka on moottoritie. Motarilla tuskin saa hidastella tai pysähtyä linnun takia. Moottoritiellä pysähtyminen on liikenneturvallisuuden vaarantamista pahimmillaan.
    Hidastaa kyllä saa, nopeusrajoitushan tarkoittaa suurinta sallitua ajonopeutta, mutta Suomen moottoriteillä ei ole vielä alimmaisnopeuksia (esim. Kiinassa on 50km/h). Tilannenopeus on avainsana; ajetaan sellaista nopeutta, jota keli ja olosuhteet edellyttävät. Iso lauma hanhien kaltaisia isoja lintuja tiellä on mielestäni jo sellainen huutomerkki, että varoitusvalon olisi syytä syttyä aivoissa. Ja kuten tieliikennelakikin sanoo, on ajoneuvo pystyttävä pysäyttämään ajoradan näkyvällä osalla.
    Mutta varsin valitettava tapaus tämä on, jossa mitalilla on monta puolta.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #47

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Nobinan ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Motarilla tuskin saa hidastella tai pysähtyä linnun takia. Moottoritiellä pysähtyminen on liikenneturvallisuuden vaarantamista pahimmillaan.
    Motarilla ihan samoin kuin millä tahansa muullakin tiellä pitää varautua pysäyttämään edessä olevan esteen takia, oli se sitten lintu tai auto. Nyt ei kyseessä ollut mikään yksi pikkutipu vaan hanhiparvi. Ja kello 5.30 tuskin oli niin paljon liikennettä, että ketjukolarin vaara olisi ensimmäisenä mielessä, jos edessä näkee esteen.

    300 m matkalla pystyy myös 80 km/h vauhdista jarruttamaan täysin turvallisesti, jopa niinkin pienellä kuin 0,8 m/s^2 hidastuvuudella (samaa luokkaa siis kuin junien kiihdytys). Joka tapauksessa kuljettaja olisi voinut edes yrittää hidastaa vaikka 50 km/h nopeuteen ja käyttää äänimerkkiä. Lintuparvea päin ajaminen tuskin on kovin turvallista muutenkaan. Pahimmassa tapauksessa joku lintu lähtee lentoon, pääsee tuulilasin korkeudelle ja eteen ja tulee siitä sisään.

    ---------- Viesti lisätty kello 17:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:05 ----------

    Ja otetaan vielä huomioon, että kyseessä oli Länsiväylä, jolla liikenne seisoo muutenkin päivittäin ruuhkan takia. Ruuhka ja jonoutuminen voi pysäyttää liikenteen millä tahansa tiellä, ja siksi pysähtymiskyky täytyy aina olla.

  3. #48
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: Nobinan ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Motarilla ihan samoin kuin millä tahansa muullakin tiellä pitää varautua pysäyttämään edessä olevan esteen takia, oli se sitten lintu tai auto. Nyt ei kyseessä ollut mikään yksi pikkutipu vaan hanhiparvi. Ja kello 5.30 tuskin oli niin paljon liikennettä, että ketjukolarin vaara olisi ensimmäisenä mielessä, jos edessä näkee esteen.

    300 m matkalla pystyy myös 80 km/h vauhdista jarruttamaan täysin turvallisesti, jopa niinkin pienellä kuin 0,8 m/s^2 hidastuvuudella (samaa luokkaa siis kuin junien kiihdytys). Joka tapauksessa kuljettaja olisi voinut edes yrittää hidastaa vaikka 50 km/h nopeuteen ja käyttää äänimerkkiä. Lintuparvea päin ajaminen tuskin on kovin turvallista muutenkaan. Pahimmassa tapauksessa joku lintu lähtee lentoon, pääsee tuulilasin korkeudelle ja eteen ja tulee siitä sisään.

    ---------- Viesti lisätty kello 17:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:05 ----------

    Ja otetaan vielä huomioon, että kyseessä oli Länsiväylä, jolla liikenne seisoo muutenkin päivittäin ruuhkan takia. Ruuhka ja jonoutuminen voi pysäyttää liikenteen millä tahansa tiellä, ja siksi pysähtymiskyky täytyy aina olla.
    Kuljettaja teki virheen, se on selvää. Mutta "joobon" esittämä väite (johon vastasin) että tämä kuljettaja olisi ajanut samalla tavalla ihmisen päälle oli minusta kuitenkin jo törkeää, ja hänen ajatuksena/kauhistelunsa siitä että lintujen tai eläinten päälle ei saa ajaa oli varsin lapsellinen, tämän tietää jo kun katsoo tienvarsia. Tarkoitukseni oli kertoa hänelle syy miksi jokaista eläintä ei voi väistää.

    Olisi hyvä kuulla myös kuljettajan selostus tapahtumista alusta lopuun eikä vain valikoituja skandaali lausuntoja mitä lehdissä on.


  4. #49

    Liittynyt
    25.05.2011
    Viestejä
    252

    oletus Vs: Nobinan ongelmia

    Oli moraalinen totuus asiassa niin tai näin, on kuitenkin selvää, ettei kuljettaja ole syyllistynyt mihinkään rikokseen. Koko tapaus on hämmästyttävä, en kertakaikkiaan ole voinut uskoa, että yksikään seudun bussioperaattoreista ryhtyisi tuollaisiin lainvastaisuuksiin purkamalla työsopimuksen täysin asiattomasta syystä.

    Käy vielä kalliiksi Nobinalle tuollainen, kun lakitupaan joutuvat.

  5. #50
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Nobinan ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut citybus Näytä viesti
    Oli moraalinen totuus asiassa niin tai näin, on kuitenkin selvää, ettei kuljettaja ole syyllistynyt mihinkään rikokseen. Koko tapaus on hämmästyttävä, en kertakaikkiaan ole voinut uskoa, että yksikään seudun bussioperaattoreista ryhtyisi tuollaisiin lainvastaisuuksiin purkamalla työsopimuksen täysin asiattomasta syystä.

    Käy vielä kalliiksi Nobinalle tuollainen, kun lakitupaan joutuvat.
    Tämä on ilmanmuuta se lainsäädännöllinen puoli asiasta. Poliisikin on todennut, ettei ko. kuljettaja ole syyllistynyt mihinkään rikokseen. Mikähän olisi näin ollen irtisanomisen peruste? Asiaa selvitellään varmasti lakituvassa, jos ei muuten selviä.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #51
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Nobinan ongelmia

    Mulle tuli ekaksi mieleen että oliko tämä nyt sitten ainoa irtisanomisen syy, me kun emme tiedä kaikkea. Eiköhän Nobinallakin lakimies ole jolta voi tarkistaa saako vai eikö... Noh, en tiedä. Ettekä tekään.

  7. #52

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Nobinan ongelmia

    Päätellen siitä että kuljettaja on kuulemisessa todistanut itseään vastaan, näyttäisi että kuski on halunnut firmasta pois muutenkin. Joutuu vaan irtisanoutumaan itse kun mielivaltaisilla syillä ei voi potkuja saada.

  8. #53

    Liittynyt
    01.11.2010
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Nobinan ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Mulle tuli ekaksi mieleen että oliko tämä nyt sitten ainoa irtisanomisen syy, me kun emme tiedä kaikkea. Eiköhän Nobinallakin lakimies ole jolta voi tarkistaa saako vai eikö... Noh, en tiedä. Ettekä tekään.
    Lehtijutussa mainittiin, että työsuhde purettiin. Sillä on irtisanomiseen verrattuna aika iso ero. Purku on kaikkein painavin työsuhteen lopettamisen muoto ja edellyttää vakavaa rikkomusta esim.turvallisuuteen tai vastaavaan liittyvä. Ja ta:n näkemyksen mukaan sellainen tuli tuossa tehtyä. Mutta en minäkään tiedä tuosta.

    Ihan näin asian pohdiskeluna; mun mielestä elukoita pitää väistää, jos se on tilanteen kannalta mahdollista. Ei niitä ole kiva keilata eivätkä ne tahallaan siellä ole. Muistan kun jyräsin sorsaperheen yli erittäin raskaalla kulkupelillä. Ei voinu jarruttaa eikä väistää ja se jyrääminen harmitti lopupäivän. mun mielestä ihminen, joka koukkaa tahallaan osuakseen on aika pimeä. Mutta tilanteen mukaan, harkitsematon jarrutus tai väistö voi tuottaa vielä enempi harmia. ja eläimen väistön nimissä otettu riski ei ole perusteltavissa.

    Pohdiskelua vielä; ei kauhean harvinaista, että kesäöinä motareilla on isoja lintuparvia. Käytännössä lähes aina ne singahtaa ajoneuvon tullessa lentoon ja niiden takia saisi jarrutella yhtenään siis ihan turhaan kun lentävät kuitenkin alta pois. Mun näkemys on, että jarruttamatta lintuparveen osuminen on parempi kuin pienenkin riskin ottaminen väistön tai äkkinäisen jarrutuksen suhteen, jos siis vähänkin siltä tuntuu siinä lyhyessä ajassa kun päätös pitäisi tehdä. Eikä tässä edes peruuteltu motarilla..
    Aikamoisen erikoinen tapaus erityisesti sen takia, ettei kuljettajaa virallisesti epäillä mistään ja silti hommat loppu.

    ---------- Viesti lisätty kello 11:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:16 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Puuttumatta tähän tapaukseen millään tavalla, oheisesta linkistä voi itse kukin maailmanhistorian vaarallisimman lajin edustaja käydä opiskelemassa ajamisen alkeita, niin ei tarvitse törmätä kenenkään perään, eikä "yht-äkkiä edessä" ole koskaan mitään.

    http://www.ennakoiva-ajaminen.fi/tarkkailu
    Ihan hyviä vinkkejä; ennakointi on kaiken avain! Mutta kyllä liikenteeseen yllätyksiäkin mahtuu. Kysy vaikka niiltä rahtareilta, joiden kaistalle on juuri ennen kohtaamista koukannut itseänsä murhaava vastaantulija. Niissä vaan on monesti käynyt muillekin köpsästi. Ja paljon muutakin tuolla on, mihin on vaikea ennalta varautua.

    Siltikin, ennakointia ja joustoa lisää suomalaisten ajelemisiin niin paljon kivempaa ja turvallisempaa!
    Viimeisin muokkaaja Mikle; 10.08.2012 kello 11:38.

  9. #54

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Nobinan ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikle Näytä viesti
    Lehtijutussa mainittiin, että työsuhde purettiin. Sillä on irtisanomiseen verrattuna aika iso ero. Purku on kaikkein painavin työsuhteen lopettamisen muoto ja edellyttää vakavaa rikkomusta esim.turvallisuuteen tai vastaavaan liittyvä.
    Tai sitten oli koeajalla. Toinen vaihtoehto on, että toimittaja on käyttänyt nimitystä vahingossa.

  10. #55
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: Nobinan ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Tai sitten oli koeajalla. Toinen vaihtoehto on, että toimittaja on käyttänyt nimitystä vahingossa.
    Kuljettaja oli ollut Nobinalla vuodesta 2004. Toimittajat yleensä kirjoittavat vähän sinne päin, joten voi olla hyvin mahdollista.


  11. #56

    Liittynyt
    13.01.2010
    Sijainti
    Espoo, Niipperi
    Viestejä
    337

    oletus Vs: Nobinan ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Jos kerran kuljettaja ei edes hidastanut, niin jos sieltä olisi tullut ihminen, olisi varmaan ajanut samalla tavalla yli vaan! Erittäin törkeätä! Ei eläinten yli noin vaan voi ajaa. Kuljettajan pitänyt osata edes miettiä, että voi tulla jokin vastaan. Hyvä vain sille kuljettajalle, että sai potkut!
    No johan on poru muutaman räpiköijän takia. Lääkkeet?

  12. #57

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Nobinan ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ipeniemela Näytä viesti
    No johan on poru muutaman räpiköijän takia. Lääkkeet?
    Itse olisin tehnyt ihan saman, kun ko. kuljettaja. Tai no yrittänyt vähän hidastaa, mutta en kyllä olisi yhtäkkiä väistänyt toiselle kaistalle/aitaa päin ihan jo oman turvallisuuteni sekä matkustajien turvallisuuden vuoksi. Eri asia kyllä jos tiellä olisi ollutkin yhtäkkiä ihminen.. Ja missään ei sanota missä kohtaa Hanasaarta tuo tapahtu. Mitä jos se oli siinä kohtaan missä bussit ajaa pysäkin ohi, eihän siitä voi väistää oikein mihinkään..

  13. #58
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2793

    oletus Vs: Concordian ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Nobinaa odottaa tuntuvat sanktiot sopimuksenvastaisen kaluston käytöstä HSL-liikenteessä: http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...bussiyhtiolta/
    Mitenköhän tälle sanktiotapaukselle kävi? Sanktioihin olisi kyllä taas tarvetta, kun katsoo mm. h79:n ja 562:n kalustoa...

  14. #59

    Liittynyt
    06.03.2017
    Viestejä
    190

    oletus Vs: Concordian ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Mitenköhän tälle sanktiotapaukselle kävi? Sanktioihin olisi kyllä taas tarvetta, kun katsoo mm. h79:n ja 562:n kalustoa...
    Itse pidän että h79 ja 562lla on vanhempaa kalustoa kuin jotain ei mukavia 8900lia

  15. #60
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2793

    oletus Vs: Concordian ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussitietäjä Näytä viesti
    Itse pidän että h79 ja 562lla on vanhempaa kalustoa kuin jotain ei mukavia 8900lia
    Mutta kun on ollut luvattoman paljon pätkiä...

Vastaavia viestiketjuja

  1. Nobinan väreissä olevat bussit
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 47
    Viimeisin viesti: 10.11.2017, 11:59
  2. Göteborgin M32:illa ongelmia?
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 04.09.2017, 01:27
  3. HelBin ongelmia
    kirjoittanut Hujis foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 451
    Viimeisin viesti: 04.10.2015, 09:20
  4. Concordian ongelmia
    kirjoittanut SD202 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 53
    Viimeisin viesti: 07.08.2009, 17:57
  5. Matkakorttien ongelmia
    kirjoittanut salama foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 25.02.2009, 18:44

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •