Silti molemmilla ajaa päivittäin, jopa useita, 2-akselisia autoja myös ruuhka-aikojen ulkopuolella, vaikka varikolla seisoo samaan aikaan useita teliautoja.
Jos siis asiassa on jotain epäselvää niin - linjat 79 ja 562 ovat kokonaan telilinjoja, joilla ei ole sallittua ajaa kaksiakselisilla. Linjat Nobina voitti teleillä niin pitäisi se myös ajaa niillä. Sitäpaitsi nuo linjat ovat telilinjoja ihan syystä, päivittäin tullut useasti teliauto tuulilasikuormassa ja kaksiakselisiin eivät kaikki ihmiset edes mahdukkaan.
Silti molemmilla ajaa päivittäin, jopa useita, 2-akselisia autoja myös ruuhka-aikojen ulkopuolella, vaikka varikolla seisoo samaan aikaan useita teliautoja.
Jostain luin, että tilaaja saisi suoraan tiedot, että mikä bussi on linjalla vai onko mikään ja sitten siitä katsovat miten paljon maksetaan vai maksetaanko mitään ja annetaan sakkoja. Vai olikohan kyse sittenkin jostain toisesta kaupungista..?
Tilaaja näkee LIJn kautta reaaliaikaisesti mikä auto milläkin linjalla menee ja toki ne tallentuvat muistiin.
Tällä hetkellä on tosin paha mennä tekemään arvioita väärästä kalustosta, Länsimetron viivästymisen takia on tilaaja voinut siirtää telikalustoa muualta Espoon kuormitetuille linjoille. Sopimusten välisiä autosiirtoja voi olla myös muulloinkin.
Tiedän, että sopimuksessa mahdolliset tarjotut telit on oltava linjalla tarpeeksi usein, jotta sopimuksen ehtoja noudatettaisiin ja sovitut asiat lunastettaisiin, mutta olin Tikkurilassa eräs päivä tarkkailemassa nimenomaan Nobinan linjoja ja huomasin jotain kummallista: Linjaa 562 lukuunottamatta näin 8 teliautoa tunnin sisään ja voin vain olettaa, että vähintään yksi oli vielä ajossa/matkalla Tikkurilaan, lisäksi taukoparkissa lähempänä Hiekkaharjua oli yksi kokovalkoinen teliauto (478 tai 479) ja yksi näytti toimivan jonkinlaisena ”vaihtoautona”. Joten siinä olisi yhteensä 11 teliautoa Tikkurilan linjoille - kaikkia tuskin tarvittiin. Linjalla 562 sen sijaan oli 3 pätkää omien ja muiden havaintojen mukaan. Hakunilan varikolla oli vähintään 5-7 teliä vapaana ja R-torin linjoilla vähintään 6. Miten on Nobinalla mahdollista järjestää asiat näin huonosti? Teliautoja on ihan tarpeeksi kuitenkin, jotta mahdolliset sakot oltaisiin voitu välttää.
Toinen asia: Citywidejä ei ole myöskään näkynyt linjalla 562 kovin usein, mutta oletan, että Euro6 tason kaluston osuus voidaan hoitaa niin, että ne ajavat yötä myöten viikonloppuna ja arkiöinä. Pitääkö tämä paikkansa? Vai onko niillä pakko ajaa arkisin myös?
587:llä ajetaan pääsäntöisesti uusilla, joten 562:lla voi olla vanhempia.