Jokerin vuorovälin tasaaminen aktiivisella liikenteenohjauksella

Liittynyt
24 Huhtikuu 2010
Viestit
1,069
550:ssa toisiksi usein, ja silloin pitää toivoa ettei ole kolmen bussin letka juuri mennyt sillä se tarkoittaa että vartin päästä tulee seuraava bussi ja sekin täynnä.
Millä logiikalla ajattelet että letkan perässä olisi se pidempi väli seuraavaan vuoroon? Yleensä letkan ensimmäinen ja toinen ovat niin paljon myöhässä että kolmas ihan aikataulussa kulkeva on saanut ne edellä ajavat kiinni. Ja siksi ne kaikki 3 ovat täynnä koska letkaa edeltävä vuoro on päässyt niin paljon edelle että pysäkeille on ehtinyt paljon matkustajia. Eli se pitkä vuoroväli on yleensä sen letkan edellä, ei takana... :lol:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Millä logiikalla ajattelet että letkan perässä olisi se pidempi väli seuraavaan vuoroon? Yleensä letkan ensimmäinen ja toinen ovat niin paljon myöhässä että kolmas ihan aikataulussa kulkeva on saanut ne edellä ajavat kiinni. Ja siksi ne kaikki 3 ovat täynnä koska letkaa edeltävä vuoro on päässyt niin paljon edelle että pysäkeille on ehtinyt paljon matkustajia. Eli se pitkä vuoroväli on yleensä sen letkan edellä, ei takana... :lol:
Eikös letkan edellä tarkoita edellisen letkan jälkeen eli edellä ja takana on sama asia, jos pahin skenaario täyttyy eli kaikki bussit ovat kolmen letkassa? Letkasta on vaikea päästä pois kun ei voi edes ohittaa. Jos kaikki ajavat kolmen letkassa, jää joka väliin tietysti se vartti.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Knightrider: Mun mielestä ei oo missään erikseen mainittu, etteivätkö Jokeri-vuorot saisi ohitella toisiaan? Kyllähän sitä muillakin helmi-linjoilla esim. HelBillä ohitellaan, ja onhan se nyt jo ihan järjellä ajateltunakin järkevää, et takaa tuleva menee pysäkillä olevan ohi (jos ei ole kukaan jäämässä pois samalla pysäkillä) ja menee keräämään seuraavalta pysäkiltä pokaa, helpottaahan se edes vähän sen vuoron hommia, joka on myöhässä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Knightrider: Mun mielestä ei oo missään erikseen mainittu, etteivätkö Jokeri-vuorot saisi ohitella toisiaan? Kyllähän sitä muillakin helmi-linjoilla esim. HelBillä ohitellaan, ja onhan se nyt jo ihan järjellä ajateltunakin järkevää, et takaa tuleva menee pysäkillä olevan ohi (jos ei ole kukaan jäämässä pois samalla pysäkillä) ja menee keräämään seuraavalta pysäkiltä pokaa, helpottaahan se edes vähän sen vuoron hommia, joka on myöhässä?

Se saattaa helpottaa sitä myöhässä olevaa vuoroa, mutta minimaalisesti. Ja tärkeämpi haitta ohittelussa on, että se lisää myöhästymistä kaikilla seuraavilla vuoroilla. Kun yksi bussi ottaa edellistä kiinni, se jättää jälkeensä hyvin pitkän vuorovälin taas seuraavaan, joka siksi joutuu noukkimaan enemmän matkustajia, ja siksi se jää jälkeen. Sen sijaan, että lyhytnäköisesti alettaisiin korjata sen myöhässä olevan bussin myöhästymistä, tärkeämpää on pitää huolta, että koko järjestelmän myöhästyminen ei kasva. Siksi: ei ohittelua, vaan jälkeen jättäytymistä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Knightrider: Mun mielestä ei oo missään erikseen mainittu, etteivätkö Jokeri-vuorot saisi ohitella toisiaan? Kyllähän sitä muillakin helmi-linjoilla esim. HelBillä ohitellaan, ja onhan se nyt jo ihan järjellä ajateltunakin järkevää, et takaa tuleva menee pysäkillä olevan ohi (jos ei ole kukaan jäämässä pois samalla pysäkillä) ja menee keräämään seuraavalta pysäkiltä pokaa, helpottaahan se edes vähän sen vuoron hommia, joka on myöhässä?
Kyllä se ohittaminen nimenomaan on kielletty Jokerilla, käytännössä ennen viimeistä väliaikapysäkkiä. Ja päällimmäinen syy lienee tuo Huopalahden aseman väliaikapysäkki, sinne jos joku kaahari menee ruuhka-aikaan seisomaan väliaikaa 5 minuutiksi ohitettuaan 2 jokeria, liikenne seisoo tovin... :lol: Ja jos jokerilla menee 2-4 autoa peräkkäin niin ensimmäiset eivät ota matkustajia kyytiin, jättävät vain, näin tasoitetaan hieman kuormia ja nopeutetaan ensimmäisten autojen matkaa... Ja tuo suunniteltu Jokerin oma liikenteenohjaus kaikkein hulluinta, jos yksi ajaa myöhässä koko sivun, myös perässä tulijat pakotetaan jäämään kauemmas eli ovat myös myöhässä, kertautuu ja vaikuttaa useita tunteja eteenpäin ainakin noilla tiukoilla ajo ajoilla kun kaikki lähtevät myöhässä seuraavan lähdön vain yhden hitaamman kuljettajan takia... ei tule toimimaan..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Ja tuo suunniteltu Jokerin oma liikenteenohjaus kaikkein hulluinta, jos yksi ajaa myöhässä koko sivun, myös perässä tulijat pakotetaan jäämään kauemmas eli ovat myös myöhässä, kertautuu ja vaikuttaa useita tunteja eteenpäin ainakin noilla tiukoilla ajo ajoilla kun kaikki lähtevät myöhässä seuraavan lähdön vain yhden hitaamman kuljettajan takia... ei tule toimimaan..

Ei. Kuten edellä selitin, se kauemmas jäämiseen pakottaminen nimenomaan vähentää järjestelmän myöhästymistä, koska se estää bussien jakautumisen useiksi tunneiksi täpötäysiin ja typötyhjiin. Matkustajien palvelukokemuksen kannalta on myös tärkeintä minimoida ja vakioida pysäkillä odotuksen aika. Bussissa vietetyn matka-ajan heittelyä siedetään paljon paremmin kuin pysäkillä odottamisen.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Ei. Kuten edellä selitin, se kauemmas jäämiseen pakottaminen nimenomaan vähentää järjestelmän myöhästymistä, koska se estää bussien jakautumisen useiksi tunneiksi täpötäysiin ja typötyhjiin. Matkustajien palvelukokemuksen kannalta on myös tärkeintä minimoida ja vakioida pysäkillä odotuksen aika. Bussissa vietetyn matka-ajan heittelyä siedetään paljon paremmin kuin pysäkillä odottamisen.
Jos esim. 5 peräkkäistä vuoroa, lähtöajat 5 min. välein, ajavat kaikki 2 lähtöä molemmista päistä, ajoaikaa kaikilla tasan tunti; Ensimmäinen näistä on myöhässä ensimmäisen sivun jälkeen esim. 8 min., niin myös kaikki muut sen perässä, koska välit pakotetaan pitämään tasaisina,eikö niin? Missä jo tällä hetkellä menee se 5 minuuttia tätä hidastelevaa ennen lähtenyt? Ja kaikki nuo 4 seuraavaa vuoroa siis joutuvat lähtemään myöhässä 3 seuraavaa lähtöänsä, eikö niin? Tietysti asia muuttuu hieman jos ajoaikaa yhdelle sivulle lisätään 10-20 minuuttia. Se taas sotii Hsl:n nopean joukkoliikenteen tavoittelua vastaan... mutta ihan sama minulle, en Jokeria ainakaan vielä aja :lol:
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Ehkäpä Jokerilinjalla voisi olla aikatauluton järjestelmä vaikkapa arkisin 6.30-9.00 ja 15.30-18.00. Aikataulussa lukee vaan noiden kellonaikojen kohdalla 5min. Busseihin saisi varmasti jonkin järjestelmän jossa näkisi edellä menevän vuoron. jTällöin saisi pidettyä 5min välin helposti ja lähtöpysäkiltä/välipistepysäkiltä ei saa lähteä ennenkuin 5min väli on täyttynyt. Tätä varten voisi olla joku erillinen liikenteenvalvonta systeemi, joka siis on suunnitteilla muutenkin, joka informoi muita kuljettajia esim. edellä menevän auton vioittuessa tms ongelman sattuessa? Kuljettajien työaikajärjestelyjä varten tämä tietysti kuulostaisi ihan päättömältä, mutta kauaa ei tarvitse seurailla autojen liikkeitä ruuhka-aikoina, kun saadaan jo tietoa keskimääräisestä ajoajasta myöhästymisineen. Minuuttilappuja kun saa täytellä nykyjärjestelmälläkin ihan riittävästi..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Jos esim. 5 peräkkäistä vuoroa, lähtöajat 5 min. välein, ajavat kaikki 2 lähtöä molemmista päistä, ajoaikaa kaikilla tasan tunti; Ensimmäinen näistä on myöhässä ensimmäisen sivun jälkeen esim. 8 min., niin myös kaikki muut sen perässä, koska välit pakotetaan pitämään tasaisina,eikö niin?

Ei, ei tietenkään noin. Jos bussi 1 alkaa myöhästyä, bussin 2 tulee jättäytyä jälkeen vain hieman aikataulustaan, eli että bussi 3 pystyy tulemaan 3-5 min päästä siitä kun bussi 2 on ohittanut pysäkin. Jos myös bussi 3 jostain syystä alkaa myöhästyä, silloin bussin 2 kannattaa jättäytyä jälkeen hieman enemmän, mutta vain johonkin rajaan asti.

Tämä siis siksi, että myöhästyvän bussin perässä tuleva bussi alkaa aina ajaa etuajassa. Bussi 2 alkaa kerätä vain melkein tyhjiä tai kokonaan tyhjiä pysäkkejä, koska vuoroväli bussiin 1 on lyhentynyt, eikä pysäkille ole vielä ehtinyt tulla matkustajia paljonkaan.

Aikataulun mukaan ajaminen ei ole vielä optimaalisinta, koska jos käy niin, että bussi 1 on 5 min myöhässä, bussi 2 ajaisi ihan tyhjänä (ellei bussi 1 ole jo täynnä). Ja silloin ihmisten matkaa hidastetaan turhaan sillä, että bussia 3 odottavat joutuvat odottamaan sitä 5 minuuttia. Se on normaalitilanne, mutta näiden ihmisten matka-aikaa voidaan normaalitilanteesta lyhentää, koska jos bussi 2 tulisikin vaikka 2 minuuttia bussin 1 jälkeen, siihen nousevat ihmiset ovat juuri säästäneet 3 minuuttia matka-aikaa, koska he olisivat muuten joutuneet odottamaan keskimäärin 4 minuuttia, mutta nyt selvisivätkin keskimäärin 1 minuutin odotuksella. Tästä on myös se erityinen hyöty, että se pienentää bussin 3 riskiä myöhästyä (syystä mistä hyvänsä).

Tämä ei välttämättä ole jälkeen jättäytymisen optimaali, vaan mahdollisesti tehokkaampaa voi olla tasoittaa vuoroväliä useammille vuoroille. Ei tietenkään kaikille päivän vuoroille, mutta esimerkiksi niin, että jos bussi 1 myöhästyy 5 minuuttia, bussi 2 jättäytyy aikataulusta 3 minuuttia, bussi 3 2 minuuttia, bussi 4 1 minuutin, ja bussi 5 voi jo ajaa aikataulussaan. Tällöin on saatu tehokkaasti vähennettyä ihmisten odotusaikaa ja tasattua kuormia. Tämän jälkeen ruuhkapiikki voi jo olla ohi, ja aikataulussa pysytään taas jo luonnostaan.

---------- Viesti lisätty kello 17:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:21 ----------

Sinänsä ei toki olisi mikään ongelma järjestää myöskään tasaista vuoroväliä koko päivälle, ilman aikatauluja. Jos jokin bussi myöhästyy niin paljon, ettei se ehdi lähteä seuraavalle sivulle ajoissa, ollaan jo pahassa pulassa, ja myöhästymisvaikutus tulee heijastumaan vielä monta tuntia. Siksi jos kääntöaika halutaan minimoida, tuota yhtä myöhästyvää bussia varten pitäisi joka tapauksessa pitää passissa vara-auto, joka voi lähteä paikkaamaan sitä. Eli kun bussi 1 myöhästyy 5 minuuttia, jokeri-Jokeri otetaan kehiin lähtemään bussin 1 sivulle. Bussi 1 ottaakin silloin bussin 2 lähtöpaikan ja niin edelleen. Sanoisin kuitenkin, että myöhästymiseen hitaasti adaptoituva vuorovälin pito toimii paremmin. Lähinnä siksi, että Jokeri on niin pitkä linja, että yhdellä sivulla on aina kerralla jopa 19 bussia. Jos bussi Viikissä matkalla Itäkeskukseen myöhästyy, ei kannata hidastaa Westendistä juuri lähtenyttä vuoroa.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Ei, ei tietenkään noin. Jos bussi 1 alkaa myöhästyä, bussin 2 tulee jättäytyä jälkeen vain hieman aikataulustaan, eli että bussi 3 pystyy tulemaan 3-5 min päästä siitä kun bussi 2 on ohittanut pysäkin. Jos myös bussi 3 jostain syystä alkaa myöhästyä, silloin bussin 2 kannattaa jättäytyä jälkeen hieman enemmän, mutta vain johonkin rajaan asti.

Tämä siis siksi, että myöhästyvän bussin perässä tuleva bussi alkaa aina ajaa etuajassa. Bussi 2 alkaa kerätä vain melkein tyhjiä tai kokonaan tyhjiä pysäkkejä, koska vuoroväli bussiin 1 on lyhentynyt, eikä pysäkille ole vielä ehtinyt tulla matkustajia paljonkaan.

Aikataulun mukaan ajaminen ei ole vielä optimaalisinta, koska jos käy niin, että bussi 1 on 5 min myöhässä, bussi 2 ajaisi ihan tyhjänä (ellei bussi 1 ole jo täynnä). Ja silloin ihmisten matkaa hidastetaan turhaan sillä, että bussia 3 odottavat joutuvat odottamaan sitä 5 minuuttia. Se on normaalitilanne, mutta näiden ihmisten matka-aikaa voidaan normaalitilanteesta lyhentää, koska jos bussi 2 tulisikin vaikka 2 minuuttia bussin 1 jälkeen, siihen nousevat ihmiset ovat juuri säästäneet 3 minuuttia matka-aikaa, koska he olisivat muuten joutuneet odottamaan keskimäärin 4 minuuttia, mutta nyt selvisivätkin keskimäärin 1 minuutin odotuksella. Tästä on myös se erityinen hyöty, että se pienentää bussin 3 riskiä myöhästyä (syystä mistä hyvänsä).

Tämä ei välttämättä ole jälkeen jättäytymisen optimaali, vaan mahdollisesti tehokkaampaa voi olla tasoittaa vuoroväliä useammille vuoroille. Ei tietenkään kaikille päivän vuoroille, mutta esimerkiksi niin, että jos bussi 1 myöhästyy 5 minuuttia, bussi 2 jättäytyy aikataulusta 3 minuuttia, bussi 3 2 minuuttia, bussi 4 1 minuutin, ja bussi 5 voi jo ajaa aikataulussaan. Tällöin on saatu tehokkaasti vähennettyä ihmisten odotusaikaa ja tasattua kuormia. Tämän jälkeen ruuhkapiikki voi jo olla ohi, ja aikataulussa pysytään taas jo luonnostaan.

---------- Viesti lisätty kello 17:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:21 ----------

Sinänsä ei toki olisi mikään ongelma järjestää myöskään tasaista vuoroväliä koko päivälle, ilman aikatauluja. Jos jokin bussi myöhästyy niin paljon, ettei se ehdi lähteä seuraavalle sivulle ajoissa, ollaan jo pahassa pulassa, ja myöhästymisvaikutus tulee heijastumaan vielä monta tuntia. Siksi jos kääntöaika halutaan minimoida, tuota yhtä myöhästyvää bussia varten pitäisi joka tapauksessa pitää passissa vara-auto, joka voi lähteä paikkaamaan sitä. Eli kun bussi 1 myöhästyy 5 minuuttia, jokeri-Jokeri otetaan kehiin lähtemään bussin 1 sivulle. Bussi 1 ottaakin silloin bussin 2 lähtöpaikan ja niin edelleen. Sanoisin kuitenkin, että myöhästymiseen hitaasti adaptoituva vuorovälin pito toimii paremmin. Lähinnä siksi, että Jokeri on niin pitkä linja, että yhdellä sivulla on aina kerralla jopa 19 bussia. Jos bussi Viikissä matkalla Itäkeskukseen myöhästyy, ei kannata hidastaa Westendistä juuri lähtenyttä vuoroa.
Edelleenkin tuo kaikki kuulostaa joidenkin mielestä toimivalta,teoriassa, omasta mielestäni ei edes teoriassa. Miten tuossa järjestelmässä puututaan siihen vuorovälin pitenemiseen mikä syntyy yhden hidastelevan vuoron eteen? Käsketäänkö edellä menevääkin hidastelemaan koska takaa tuleva jää liikaa jälkeen? Minä en ainakaan tule henkilökohtaisesti muuttamaan rauhallista ajotapaani sen takia että muut ovat hitaampia, enkä usko että moni muukaan sitä tekee...
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Pitkän linjan liikenteenohjauksessa on ihan tyypillistä, että vuorovälissä olevat aukot korjataan kääntämällä osa sumppuuntuneista vaunuista ennen pääteasemaa. Näiden vaunujen matkustajat pääsevät vaihtamalla pääteasemalle.

Helsingin raitioteillä käytäntö on arkinen.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Miten tuossa järjestelmässä puututaan siihen vuorovälin pitenemiseen mikä syntyy yhden hidastelevan vuoron eteen? Käsketäänkö edellä menevääkin hidastelemaan koska takaa tuleva jää liikaa jälkeen?

Tuo on yksi tapa. Missä järjestelmässä muka sille sitten voi tehdä jotain muutakin? Ei missään. Asioille, joille ei enää voi mitään, ei kannata tehdä mitään. Tärkeintä on lopettaa vaikutukset mahdollisimman lyhyeen. Siihen ei päästä, ellei järjestelmän vuorovälejä sopeuteta myös myöhästyneen bussin perässä.

Minä en ainakaan tule henkilökohtaisesti muuttamaan rauhallista ajotapaani sen takia että muut ovat hitaampia, enkä usko että moni muukaan sitä tekee...

Kyllä tulet, jos liikenteenohjaaja (on se sitten ihminen tai kone) sinulle niin matkalla käskee. Veturinkuljettajat ja lentokapteenitkin noudattavat liikenteenohjausta, ei se bussinkuljettajille ole sen ihmeellisempää.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Tuo on yksi tapa. Missä järjestelmässä muka sille sitten voi tehdä jotain muutakin? Ei missään. Asioille, joille ei enää voi mitään, ei kannata tehdä mitään. Tärkeintä on lopettaa vaikutukset mahdollisimman lyhyeen. Siihen ei päästä, ellei järjestelmän vuorovälejä sopeuteta myös myöhästyneen bussin perässä.



Kyllä tulet, jos liikenteenohjaaja (on se sitten ihminen tai kone) sinulle niin matkalla käskee. Veturinkuljettajat ja lentokapteenitkin noudattavat liikenteenohjausta, ei se bussinkuljettajille ole sen ihmeellisempää.
Toivottavasti on muuten hamaan tulevaisuuteen asti ihminen joka soittelee välillä että mitä vauhtia kannattaa mennä eikä kone kuten koekäytössä ollut laite. Kone voisi olla kuljettajille hermoja rasittava, sillä se jaksaa valittaa ja opastaa koko ajan kuin pikkuvauvaa eikä anna kuljettajan ajotaidoille arvoa; kone ei luota kokeneimpaankaan kuskiin sekuntiakaan ja "muka tietää paremmin miten pitäisi ajaa vaikka ei ole ajanut itse metriäkään".
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Kyllä tulet, jos liikenteenohjaaja (on se sitten ihminen tai kone) sinulle niin matkalla käskee. Veturinkuljettajat ja lentokapteenitkin noudattavat liikenteenohjausta, ei se bussinkuljettajille ole sen ihmeellisempää.
Kerrotko minulle sen aukottoman tavan millä hidastan omaa etenemistäni linja-autonkuljettajana,vaarantamatta ja hidastamatta muuta liikennettä? 16 vuoden aikana tulleita pysäkkiruutiineita ei niin vaan muuteta, siellähän kyllä saa hidasteltua muiden bussien riesana jos haluaa... On tuo hidastelu hiukan eri juttu maantieliikeenteessä kuin raiteilla ja ilmassa...
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Kerrotko minulle sen aukottoman tavan millä hidastan omaa etenemistäni linja-autonkuljettajana,vaarantamatta ja hidastamatta muuta liikennettä?

Yksinkertaista: odotat pysäkillä kunnes lähtölupa tulee. Jollei pysäkeillä ole siihen tilaa, niitä on syytä pidentää.

---------- Viesti lisätty kello 17:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:07 ----------

Kone voisi olla kuljettajille hermoja rasittava, sillä se jaksaa valittaa ja opastaa koko ajan kuin pikkuvauvaa eikä anna kuljettajan ajotaidoille arvoa; kone ei luota kokeneimpaankaan kuskiin sekuntiakaan ja "muka tietää paremmin miten pitäisi ajaa vaikka ei ole ajanut itse metriäkään".

Näinköhän veturinkuljettajatkin kokevat JKV:n opasteet? Tai lentäjät reittitietokoneen ohjeet? Tuskin.
 
Takaisin
Ylös