Jokerin vuorovälin tasaaminen aktiivisella liikenteenohjauksella

Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Näinköhän veturinkuljettajatkin kokevat JKV:n opasteet? Tai lentäjät reittitietokoneen ohjeet? Tuskin.
Nuo ovat verrattavissa siihen, että bussikuskia vaaditaan noudattamaan reittiä ja lakia, sillä ne liittyvät turvallisuuteen, mutta mitenköhän ne liittyvät näyttöön, joka koko ajan tutkii kaasun käyttöäsi mutta ei näe tietä tai tilanteita? Eikä ne Jokeribussit ole törmänneet toistensa perään ilman tälläistä opastuslaitettakaan, toisin kuin rautateillä voisi käydä. Eri asia sitten olisikin joskus mainittu näyttö, mistä näkyisi edellä ja takana ajavan Jokerin sijainti, jonka avulla voisi pitää väliä mahdollisimman sopivana. Se toimisi, jos aikatauluista luovuttaisiin suosiolla.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Yksinkertaista: odotat pysäkillä kunnes lähtölupa tulee. Jollei pysäkeillä ole siihen tilaa, niitä on syytä pidentää.
Et varmaankaan ole linja-auton kuljettaja? Tuoko olisi sitä asiakaspalvelua ja sujuvaa joukkoliikennettä? Ei minun mielestäni...
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Nuo ovat verrattavissa siihen, että bussikuskia vaaditaan noudattamaan reittiä ja lakia, sillä ne liittyvät turvallisuuteen, mutta mitenköhän ne liittyvät näyttöön, joka koko ajan tutkii kaasun käyttöäsi mutta ei näe tietä tai tilanteita?

Lentokoneen reittitietokone on ihan samanlainen lennon optimaattori - joka tähtää sekä nopeimpaan lentoaikaan että tehokkaimpaan polttoaineenkäyttöön - kuin bussin ohjaava ajotietokonekin olisi. Joka tapauksessa systeemi on, että kun kone antaa ohjeita, niitä noudatetaan. Hitaammin ajaminen ei ole muutenkaan lainvastaista, ja kuten sanoin, odotuksen voi keskittää pysäkeille. Junakin lähtee liikkeelle vasta aikatauluun painettuna aikana. Sillä ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa.

Et varmaankaan ole linja-auton kuljettaja? Tuoko olisi sitä asiakaspalvelua ja sujuvaa joukkoliikennettä? Ei minun mielestäni...

Tätä keskustelua on ilmeisesti turha jatkaa pidemmälle, kun näköjään vedotaan jo bussinkuljettajan koulutuksen tuomaan auktoriteettiin. Keskustelua joukkoliikenteen laatukokemuksesta on tämä foorumi täynnä, siitä vaan penkomaan niitä ketjuja. Asiakas sen laatutasokokemuksen päättää eikä kuljettaja. Asiakaspalvelua ja sujuvaa joukkoliikennettä on palvelulupausten pitäminen ja tasainen palvelutaso. Pysäkillä lähtöajan odottaminen on ihan normaalia keskieurooppalaista laatutasoa. Jostain syystä Suomessa vain vallitsee sellainen kummallinen käsitys, että palvelua on vain mahdollisimman nopea kaasuttelu. Kuten olen aikaisemminkin selittänyt, kaikki tähtää asiakkaiden laatutason optimointiin, odotusaikojen ja myöhästymisen minimointiin. Pysäkillä sopivan lähtöajan odottelu nyt vain kuuluu osana siihen.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Joukkoliikenne ei kaupungissa kilpaile linjanopeudella. Auto on aina nopeampi, koska auto ei käy pysäkeillä. Siksi nopeutta kannattaa uhrata säännöllisyyden hyväksi, säännöllisyys kun on vieläpä kilpailukykyistä.

Rahasampo muodostetaan kuljettamalla massiivisia matkustajamääriä hitaasti (mm. raitiotiet, Jokeri), rahat valuvat kaivoon kun kuljetetaan vähän matkustajia nopeasti (moottoritiebussit).
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Tätä keskustelua on ilmeisesti turha jatkaa pidemmälle, kun näköjään vedotaan jo bussinkuljettajan koulutuksen tuomaan auktoriteettiin. Keskustelua joukkoliikenteen laatukokemuksesta on tämä foorumi täynnä, siitä vaan penkomaan niitä ketjuja. Asiakas sen laatutasokokemuksen päättää eikä kuljettaja. Asiakaspalvelua ja sujuvaa joukkoliikennettä on palvelulupausten pitäminen ja tasainen palvelutaso. Pysäkillä lähtöajan odottaminen on ihan normaalia keskieurooppalaista laatutasoa. Jostain syystä Suomessa vain vallitsee sellainen kummallinen käsitys, että palvelua on vain mahdollisimman nopea kaasuttelu. Kuten olen aikaisemminkin selittänyt, kaikki tähtää asiakkaiden laatutason optimointiin, odotusaikojen ja myöhästymisen minimointiin. Pysäkillä sopivan lähtöajan odottelu nyt vain kuuluu osana siihen.

Katsotaan, kun itse jäät siihen Jokeriin istumaan joka pysähtyy pysäkille odottamaan neljää minuuttia esimerkiksi, ennen kuin jatkaa matkaa. Itselleni laatukokemuksen antaa se missä kunnossa autot ovat, kuljettajat, ajotaito, mutta myös se kuinka nopea ja sujuva matka on. Ei se kuitenkaan ole sujuvaa, jos jäädään pysäkille seisomaan. Miten jatkoyhteyksien suunnittelu? Ei sellaista voi sitten edes suunnitella OLLENKAAN, kun ei voi tietää jääkö bussi pysäkille odottamaan että edellinen vuoro pakenee, vai eikö jää. Kyllä minulla siinä vaiheessa jäisi kokonaan Jokeri -linja käyttämättä. Tietty se sopii niille jotka pääsee suoraan lähtöpaikastaan määränpaikkaan, mutta jos pitäisi vaihtaa ja jatko-yhteydet, ei tule onnistumaan.

Knightriderin idea aikataulujen poistamisesta on hyvä, ainakin ruuhka-aikaan voisi olla toimiva. Ymmärtääkseni, jos Jokerille valitaan nivel-autot, vuoroväli kapenisi ruuhka-aikaan minuutilla parilla, vai? Vai onko se niin, että nivel-autoilla ruuhka-väli pysyy samana kun nyt, ja teliautoilla sitten on tiheämpi? (3-4min?).
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Ei se kuitenkaan ole sujuvaa, jos jäädään pysäkille seisomaan. Miten jatkoyhteyksien suunnittelu?

Miten jatkoyhteyksien suunnittelu siinä tilanteessa, kun ensimmäiselle pysäkille päästyään kattelee etuajassa lähteneen bussin takavaloja?
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Miten jatkoyhteyksien suunnittelu siinä tilanteessa, kun ensimmäiselle pysäkille päästyään kattelee etuajassa lähteneen bussin takavaloja?

Sinne pysäkille mennään sen verran ajoissa ettei tarvitse niitä takavaloja katella. Sitä varten Jokerilla on aika tiheään jopa ajantasauspysäkit. Juuri ja juuri voi sen muutama min edellä mennä aikataulusta. Aikatauluihin merkitty ajantasauspysäkki on eri asia kuin liikenteenohjaajalta tuleva yhtäkkinen päätös että bussi jää odottamaan pysäkille. Aikatauluun merkityt ajantasauspysäkit on laskettu matkustajan matka-aikaan siinä bussissa, kun taas liikenteenohjaajan päätös ei ole.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Lentokoneen reittitietokone on ihan samanlainen lennon optimaattori - joka tähtää sekä nopeimpaan lentoaikaan että tehokkaimpaan polttoaineenkäyttöön - kuin bussin ohjaava ajotietokonekin olisi.

Jotenkin vaikea nähdä lentsikka ja bussi niin samankaltaisina toimintaympäristöinä, että käytänteitä kannattaisi liiemmin lähteä niputtamaan yhteen.

Pysäkillä lähtöajan odottaminen on ihan normaalia keskieurooppalaista laatutasoa.

Missäs näin tehdään? Ei oikein vaikuta ihan kuningasidealta noin matkustajakokemuksen kannalta vaikka paperilla toki saattaakin näyttää hyvältä.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Missäs näin tehdään?

Useissa kaupungeissa, joissa joukkoliikenteen laatuun on oikeasti panostettu merkittävästi. Esimerkiksi Genèvessä.

Kun kaikilla pysäkeillä pysähdytään, on matka-aika vähemmän vaihteleva ja siten linjakin vähemmän häiriöaltis ketjuuntumiselle. On palvelua, kun voi luottaa siihen, että linja-auto ei lähde pysäkiltä etuajassa.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Kun kaikilla pysäkeillä pysähdytään, on matka-aika vähemmän vaihteleva ja siten linjakin vähemmän häiriöaltis ketjuuntumiselle.

Ihan tästä nyt ei kuitenkaan tainnut olla kysymys, vaan yksittäisellä pysäkillä minuuttitolkulla venailusta.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Ihan tästä nyt ei kuitenkaan tainnut olla kysymys, vaan yksittäisellä pysäkillä minuuttitolkulla venailusta.

Minä en ainakaan ole puhunut sellaisesta. Harvoin bussi myöhästyy minuuttitolkulla kerrallaan. Minun ehdottamani järjestelmä yrittää nimenomaan ehkäistä "normaalin" myöhästymisen ja satunnaisuuden vaikutusta. Kun järjestelmää säädetään koko ajan, odotteluajat pysyvät kohtuullisena. Ja juuri koska etuajassa ajo estetään ja vuorovälejä tasoitetaan, se johtaa myös lopulta pysäkillä odottelun (sekä bussia odottavien matkustajien että sen bussin siinä pysäkillä) ja myöhästymisten minimoitumiseen. Eli, kun myöhästyvän bussin jälkeen saman tien tasoitetaan vuorovälitarjontaa, se ei johda myöhästymisiin ja siten pysäkillä seisomiseen enää sen bussin perässä.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Sinne pysäkille mennään sen verran ajoissa ettei tarvitse niitä takavaloja katella.

Tämä onkin koko jutun pointti. Mikäli joukkoliikenneväline ei kulkisi etuajassa, ei pysäkille tarvitsisi mennä etuajassa. Se etuajassa pysäkille tuleminen lisää kokonaismatka-aikaa aivan yhtä pitkillä minuuteilla kuin saman ajan odottaminen sisällä bussissa. Bussissa se vain on (yleensä) huomattavasti mukavampaa.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Tätä keskustelua on ilmeisesti turha jatkaa pidemmälle, kun näköjään vedotaan jo bussinkuljettajan koulutuksen tuomaan auktoriteettiin. Keskustelua joukkoliikenteen laatukokemuksesta on tämä foorumi täynnä, siitä vaan penkomaan niitä ketjuja. Asiakas sen laatutasokokemuksen päättää eikä kuljettaja. Asiakaspalvelua ja sujuvaa joukkoliikennettä on palvelulupausten pitäminen ja tasainen palvelutaso. Pysäkillä lähtöajan odottaminen on ihan normaalia keskieurooppalaista laatutasoa. Jostain syystä Suomessa vain vallitsee sellainen kummallinen käsitys, että palvelua on vain mahdollisimman nopea kaasuttelu. Kuten olen aikaisemminkin selittänyt, kaikki tähtää asiakkaiden laatutason optimointiin, odotusaikojen ja myöhästymisen minimointiin. Pysäkillä sopivan lähtöajan odottelu nyt vain kuuluu osana siihen.
Et vastannut kysymykseeni; Oletko linja-auton kuljettaja? Juu, asiakas ottaa kantaa laatutasoon mutta asiakas ei tiedä mistä laadun heikkous milloinkin johtuu ja millä niitä asioita voidaan korjata. Eikä sitä tiedä aina suunnittelijakaan pöytänsä takana. Kuljettajilta voisi edes joissakin asioissa kysyä käytännön kokemuksia, he sitä autoa siellä kuitenkin ajavat ja asiakkaita palvelevat...
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

En ole kuljettaja, eikä sillä ole tässä asiassa mitään merkitystä. Kuljettaja ei voi ratin takaa havainnoida, miten järjestelmä toimii kokonaisuutena, eikä kuljettaja voi tehdä markkinatutkimusta siitä, mitkä laatutasoseikat oikeasti vaikuttavat asiakkaiden palvelukokemukseen. Kuljettajalle suoraan annettu palaute edustaa vain jäävuoren huippua.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

En ole kuljettaja, eikä sillä ole tässä asiassa mitään merkitystä. Kuljettaja ei voi ratin takaa havainnoida, miten järjestelmä toimii kokonaisuutena, eikä kuljettaja voi tehdä markkinatutkimusta siitä, mitkä laatutasoseikat oikeasti vaikuttavat asiakkaiden palvelukokemukseen. Kuljettajalle suoraan annettu palaute edustaa vain jäävuoren huippua.
Ja sitä jäävuoren huippua ei siis noteerata millään tavalla? Miten voit tietää mitä kuljettaja voi havainnoida ja mitä ei? Eikö se kuljettaja juurikin tiedä esim. sen missä sitä aikaa eniten vietetään? Juu tiedän, se tiedetään teoriassa myös Hsl:llä, kiitos Buscomin ja Helmin ja satelliittipaikannuksen, mutta... Miksi joku vuoro myöhästyy enemmän kuin joku toinen? Pitäisikö ensin selvittää todelliset syyt esim. tuohon vuorojen/autojen ketjuuntumiseen esim. Jokerilla, ennenkuin sitä aletaan estää mielestäni arveluttavilla toimenpiteillä? Niin kauan kun matkustajamäärät lisääntyvät(tietääkseni myös tavoite?) ja vuorovälit ovat tuon Jokerin 3-5 minuuttia, kuljettajat eivät ole toistensa klooneja ja seassa on muuta liikennettä ja liikenteen ohjausta, ketjuuntumista tulee olemaan aina...
 
Takaisin
Ylös