Sivu 1 / 6 12345 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/82

Viestiketju: Jokerin vuorovälin tasaaminen aktiivisella liikenteenohjauksella

  1. #1

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Jokerin vuorovälin tasaaminen aktiivisella liikenteenohjauksella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    550:ssa toisiksi usein, ja silloin pitää toivoa ettei ole kolmen bussin letka juuri mennyt sillä se tarkoittaa että vartin päästä tulee seuraava bussi ja sekin täynnä.
    Millä logiikalla ajattelet että letkan perässä olisi se pidempi väli seuraavaan vuoroon? Yleensä letkan ensimmäinen ja toinen ovat niin paljon myöhässä että kolmas ihan aikataulussa kulkeva on saanut ne edellä ajavat kiinni. Ja siksi ne kaikki 3 ovat täynnä koska letkaa edeltävä vuoro on päässyt niin paljon edelle että pysäkeille on ehtinyt paljon matkustajia. Eli se pitkä vuoroväli on yleensä sen letkan edellä, ei takana...
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 09.03.2012 kello 23:34. Syy: jaettu omaksi ketjukseen

  2. #2
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1435

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Millä logiikalla ajattelet että letkan perässä olisi se pidempi väli seuraavaan vuoroon? Yleensä letkan ensimmäinen ja toinen ovat niin paljon myöhässä että kolmas ihan aikataulussa kulkeva on saanut ne edellä ajavat kiinni. Ja siksi ne kaikki 3 ovat täynnä koska letkaa edeltävä vuoro on päässyt niin paljon edelle että pysäkeille on ehtinyt paljon matkustajia. Eli se pitkä vuoroväli on yleensä sen letkan edellä, ei takana...
    Eikös letkan edellä tarkoita edellisen letkan jälkeen eli edellä ja takana on sama asia, jos pahin skenaario täyttyy eli kaikki bussit ovat kolmen letkassa? Letkasta on vaikea päästä pois kun ei voi edes ohittaa. Jos kaikki ajavat kolmen letkassa, jää joka väliin tietysti se vartti.

  3. #3
    metanolman81 avatar
    Liittynyt
    15.12.2010
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    45

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Knightrider: Mun mielestä ei oo missään erikseen mainittu, etteivätkö Jokeri-vuorot saisi ohitella toisiaan? Kyllähän sitä muillakin helmi-linjoilla esim. HelBillä ohitellaan, ja onhan se nyt jo ihan järjellä ajateltunakin järkevää, et takaa tuleva menee pysäkillä olevan ohi (jos ei ole kukaan jäämässä pois samalla pysäkillä) ja menee keräämään seuraavalta pysäkiltä pokaa, helpottaahan se edes vähän sen vuoron hommia, joka on myöhässä?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 09.03.2012 kello 23:24. Syy: jaettu viesti kahtia
    Suomenojalla on kiva olla, ei huolet paina, ei rasitu polla...

  4. #4

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut metanolman81 Näytä viesti
    Knightrider: Mun mielestä ei oo missään erikseen mainittu, etteivätkö Jokeri-vuorot saisi ohitella toisiaan? Kyllähän sitä muillakin helmi-linjoilla esim. HelBillä ohitellaan, ja onhan se nyt jo ihan järjellä ajateltunakin järkevää, et takaa tuleva menee pysäkillä olevan ohi (jos ei ole kukaan jäämässä pois samalla pysäkillä) ja menee keräämään seuraavalta pysäkiltä pokaa, helpottaahan se edes vähän sen vuoron hommia, joka on myöhässä?
    Se saattaa helpottaa sitä myöhässä olevaa vuoroa, mutta minimaalisesti. Ja tärkeämpi haitta ohittelussa on, että se lisää myöhästymistä kaikilla seuraavilla vuoroilla. Kun yksi bussi ottaa edellistä kiinni, se jättää jälkeensä hyvin pitkän vuorovälin taas seuraavaan, joka siksi joutuu noukkimaan enemmän matkustajia, ja siksi se jää jälkeen. Sen sijaan, että lyhytnäköisesti alettaisiin korjata sen myöhässä olevan bussin myöhästymistä, tärkeämpää on pitää huolta, että koko järjestelmän myöhästyminen ei kasva. Siksi: ei ohittelua, vaan jälkeen jättäytymistä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 09.03.2012 kello 23:17. Syy: muokattu lainattua viestiä

  5. #5

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut metanolman81 Näytä viesti
    Knightrider: Mun mielestä ei oo missään erikseen mainittu, etteivätkö Jokeri-vuorot saisi ohitella toisiaan? Kyllähän sitä muillakin helmi-linjoilla esim. HelBillä ohitellaan, ja onhan se nyt jo ihan järjellä ajateltunakin järkevää, et takaa tuleva menee pysäkillä olevan ohi (jos ei ole kukaan jäämässä pois samalla pysäkillä) ja menee keräämään seuraavalta pysäkiltä pokaa, helpottaahan se edes vähän sen vuoron hommia, joka on myöhässä?
    Kyllä se ohittaminen nimenomaan on kielletty Jokerilla, käytännössä ennen viimeistä väliaikapysäkkiä. Ja päällimmäinen syy lienee tuo Huopalahden aseman väliaikapysäkki, sinne jos joku kaahari menee ruuhka-aikaan seisomaan väliaikaa 5 minuutiksi ohitettuaan 2 jokeria, liikenne seisoo tovin... Ja jos jokerilla menee 2-4 autoa peräkkäin niin ensimmäiset eivät ota matkustajia kyytiin, jättävät vain, näin tasoitetaan hieman kuormia ja nopeutetaan ensimmäisten autojen matkaa... Ja tuo suunniteltu Jokerin oma liikenteenohjaus kaikkein hulluinta, jos yksi ajaa myöhässä koko sivun, myös perässä tulijat pakotetaan jäämään kauemmas eli ovat myös myöhässä, kertautuu ja vaikuttaa useita tunteja eteenpäin ainakin noilla tiukoilla ajo ajoilla kun kaikki lähtevät myöhässä seuraavan lähdön vain yhden hitaamman kuljettajan takia... ei tule toimimaan..
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 02.03.2012 kello 16:36. Syy: muokattu lainattua viestiä

  6. #6

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Ja tuo suunniteltu Jokerin oma liikenteenohjaus kaikkein hulluinta, jos yksi ajaa myöhässä koko sivun, myös perässä tulijat pakotetaan jäämään kauemmas eli ovat myös myöhässä, kertautuu ja vaikuttaa useita tunteja eteenpäin ainakin noilla tiukoilla ajo ajoilla kun kaikki lähtevät myöhässä seuraavan lähdön vain yhden hitaamman kuljettajan takia... ei tule toimimaan..
    Ei. Kuten edellä selitin, se kauemmas jäämiseen pakottaminen nimenomaan vähentää järjestelmän myöhästymistä, koska se estää bussien jakautumisen useiksi tunneiksi täpötäysiin ja typötyhjiin. Matkustajien palvelukokemuksen kannalta on myös tärkeintä minimoida ja vakioida pysäkillä odotuksen aika. Bussissa vietetyn matka-ajan heittelyä siedetään paljon paremmin kuin pysäkillä odottamisen.

  7. #7

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ei. Kuten edellä selitin, se kauemmas jäämiseen pakottaminen nimenomaan vähentää järjestelmän myöhästymistä, koska se estää bussien jakautumisen useiksi tunneiksi täpötäysiin ja typötyhjiin. Matkustajien palvelukokemuksen kannalta on myös tärkeintä minimoida ja vakioida pysäkillä odotuksen aika. Bussissa vietetyn matka-ajan heittelyä siedetään paljon paremmin kuin pysäkillä odottamisen.
    Jos esim. 5 peräkkäistä vuoroa, lähtöajat 5 min. välein, ajavat kaikki 2 lähtöä molemmista päistä, ajoaikaa kaikilla tasan tunti; Ensimmäinen näistä on myöhässä ensimmäisen sivun jälkeen esim. 8 min., niin myös kaikki muut sen perässä, koska välit pakotetaan pitämään tasaisina,eikö niin? Missä jo tällä hetkellä menee se 5 minuuttia tätä hidastelevaa ennen lähtenyt? Ja kaikki nuo 4 seuraavaa vuoroa siis joutuvat lähtemään myöhässä 3 seuraavaa lähtöänsä, eikö niin? Tietysti asia muuttuu hieman jos ajoaikaa yhdelle sivulle lisätään 10-20 minuuttia. Se taas sotii Hsl:n nopean joukkoliikenteen tavoittelua vastaan... mutta ihan sama minulle, en Jokeria ainakaan vielä aja

  8. #8
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Ehkäpä Jokerilinjalla voisi olla aikatauluton järjestelmä vaikkapa arkisin 6.30-9.00 ja 15.30-18.00. Aikataulussa lukee vaan noiden kellonaikojen kohdalla 5min. Busseihin saisi varmasti jonkin järjestelmän jossa näkisi edellä menevän vuoron. jTällöin saisi pidettyä 5min välin helposti ja lähtöpysäkiltä/välipistepysäkiltä ei saa lähteä ennenkuin 5min väli on täyttynyt. Tätä varten voisi olla joku erillinen liikenteenvalvonta systeemi, joka siis on suunnitteilla muutenkin, joka informoi muita kuljettajia esim. edellä menevän auton vioittuessa tms ongelman sattuessa? Kuljettajien työaikajärjestelyjä varten tämä tietysti kuulostaisi ihan päättömältä, mutta kauaa ei tarvitse seurailla autojen liikkeitä ruuhka-aikoina, kun saadaan jo tietoa keskimääräisestä ajoajasta myöhästymisineen. Minuuttilappuja kun saa täytellä nykyjärjestelmälläkin ihan riittävästi..
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 09.03.2012 kello 23:22. Syy: jaettu viesti kahtia
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  9. #9

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Jos esim. 5 peräkkäistä vuoroa, lähtöajat 5 min. välein, ajavat kaikki 2 lähtöä molemmista päistä, ajoaikaa kaikilla tasan tunti; Ensimmäinen näistä on myöhässä ensimmäisen sivun jälkeen esim. 8 min., niin myös kaikki muut sen perässä, koska välit pakotetaan pitämään tasaisina,eikö niin?
    Ei, ei tietenkään noin. Jos bussi 1 alkaa myöhästyä, bussin 2 tulee jättäytyä jälkeen vain hieman aikataulustaan, eli että bussi 3 pystyy tulemaan 3-5 min päästä siitä kun bussi 2 on ohittanut pysäkin. Jos myös bussi 3 jostain syystä alkaa myöhästyä, silloin bussin 2 kannattaa jättäytyä jälkeen hieman enemmän, mutta vain johonkin rajaan asti.

    Tämä siis siksi, että myöhästyvän bussin perässä tuleva bussi alkaa aina ajaa etuajassa. Bussi 2 alkaa kerätä vain melkein tyhjiä tai kokonaan tyhjiä pysäkkejä, koska vuoroväli bussiin 1 on lyhentynyt, eikä pysäkille ole vielä ehtinyt tulla matkustajia paljonkaan.

    Aikataulun mukaan ajaminen ei ole vielä optimaalisinta, koska jos käy niin, että bussi 1 on 5 min myöhässä, bussi 2 ajaisi ihan tyhjänä (ellei bussi 1 ole jo täynnä). Ja silloin ihmisten matkaa hidastetaan turhaan sillä, että bussia 3 odottavat joutuvat odottamaan sitä 5 minuuttia. Se on normaalitilanne, mutta näiden ihmisten matka-aikaa voidaan normaalitilanteesta lyhentää, koska jos bussi 2 tulisikin vaikka 2 minuuttia bussin 1 jälkeen, siihen nousevat ihmiset ovat juuri säästäneet 3 minuuttia matka-aikaa, koska he olisivat muuten joutuneet odottamaan keskimäärin 4 minuuttia, mutta nyt selvisivätkin keskimäärin 1 minuutin odotuksella. Tästä on myös se erityinen hyöty, että se pienentää bussin 3 riskiä myöhästyä (syystä mistä hyvänsä).

    Tämä ei välttämättä ole jälkeen jättäytymisen optimaali, vaan mahdollisesti tehokkaampaa voi olla tasoittaa vuoroväliä useammille vuoroille. Ei tietenkään kaikille päivän vuoroille, mutta esimerkiksi niin, että jos bussi 1 myöhästyy 5 minuuttia, bussi 2 jättäytyy aikataulusta 3 minuuttia, bussi 3 2 minuuttia, bussi 4 1 minuutin, ja bussi 5 voi jo ajaa aikataulussaan. Tällöin on saatu tehokkaasti vähennettyä ihmisten odotusaikaa ja tasattua kuormia. Tämän jälkeen ruuhkapiikki voi jo olla ohi, ja aikataulussa pysytään taas jo luonnostaan.

    ---------- Viesti lisätty kello 17:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:21 ----------

    Sinänsä ei toki olisi mikään ongelma järjestää myöskään tasaista vuoroväliä koko päivälle, ilman aikatauluja. Jos jokin bussi myöhästyy niin paljon, ettei se ehdi lähteä seuraavalle sivulle ajoissa, ollaan jo pahassa pulassa, ja myöhästymisvaikutus tulee heijastumaan vielä monta tuntia. Siksi jos kääntöaika halutaan minimoida, tuota yhtä myöhästyvää bussia varten pitäisi joka tapauksessa pitää passissa vara-auto, joka voi lähteä paikkaamaan sitä. Eli kun bussi 1 myöhästyy 5 minuuttia, jokeri-Jokeri otetaan kehiin lähtemään bussin 1 sivulle. Bussi 1 ottaakin silloin bussin 2 lähtöpaikan ja niin edelleen. Sanoisin kuitenkin, että myöhästymiseen hitaasti adaptoituva vuorovälin pito toimii paremmin. Lähinnä siksi, että Jokeri on niin pitkä linja, että yhdellä sivulla on aina kerralla jopa 19 bussia. Jos bussi Viikissä matkalla Itäkeskukseen myöhästyy, ei kannata hidastaa Westendistä juuri lähtenyttä vuoroa.

  10. #10

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ei, ei tietenkään noin. Jos bussi 1 alkaa myöhästyä, bussin 2 tulee jättäytyä jälkeen vain hieman aikataulustaan, eli että bussi 3 pystyy tulemaan 3-5 min päästä siitä kun bussi 2 on ohittanut pysäkin. Jos myös bussi 3 jostain syystä alkaa myöhästyä, silloin bussin 2 kannattaa jättäytyä jälkeen hieman enemmän, mutta vain johonkin rajaan asti.

    Tämä siis siksi, että myöhästyvän bussin perässä tuleva bussi alkaa aina ajaa etuajassa. Bussi 2 alkaa kerätä vain melkein tyhjiä tai kokonaan tyhjiä pysäkkejä, koska vuoroväli bussiin 1 on lyhentynyt, eikä pysäkille ole vielä ehtinyt tulla matkustajia paljonkaan.

    Aikataulun mukaan ajaminen ei ole vielä optimaalisinta, koska jos käy niin, että bussi 1 on 5 min myöhässä, bussi 2 ajaisi ihan tyhjänä (ellei bussi 1 ole jo täynnä). Ja silloin ihmisten matkaa hidastetaan turhaan sillä, että bussia 3 odottavat joutuvat odottamaan sitä 5 minuuttia. Se on normaalitilanne, mutta näiden ihmisten matka-aikaa voidaan normaalitilanteesta lyhentää, koska jos bussi 2 tulisikin vaikka 2 minuuttia bussin 1 jälkeen, siihen nousevat ihmiset ovat juuri säästäneet 3 minuuttia matka-aikaa, koska he olisivat muuten joutuneet odottamaan keskimäärin 4 minuuttia, mutta nyt selvisivätkin keskimäärin 1 minuutin odotuksella. Tästä on myös se erityinen hyöty, että se pienentää bussin 3 riskiä myöhästyä (syystä mistä hyvänsä).

    Tämä ei välttämättä ole jälkeen jättäytymisen optimaali, vaan mahdollisesti tehokkaampaa voi olla tasoittaa vuoroväliä useammille vuoroille. Ei tietenkään kaikille päivän vuoroille, mutta esimerkiksi niin, että jos bussi 1 myöhästyy 5 minuuttia, bussi 2 jättäytyy aikataulusta 3 minuuttia, bussi 3 2 minuuttia, bussi 4 1 minuutin, ja bussi 5 voi jo ajaa aikataulussaan. Tällöin on saatu tehokkaasti vähennettyä ihmisten odotusaikaa ja tasattua kuormia. Tämän jälkeen ruuhkapiikki voi jo olla ohi, ja aikataulussa pysytään taas jo luonnostaan.

    ---------- Viesti lisätty kello 17:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:21 ----------

    Sinänsä ei toki olisi mikään ongelma järjestää myöskään tasaista vuoroväliä koko päivälle, ilman aikatauluja. Jos jokin bussi myöhästyy niin paljon, ettei se ehdi lähteä seuraavalle sivulle ajoissa, ollaan jo pahassa pulassa, ja myöhästymisvaikutus tulee heijastumaan vielä monta tuntia. Siksi jos kääntöaika halutaan minimoida, tuota yhtä myöhästyvää bussia varten pitäisi joka tapauksessa pitää passissa vara-auto, joka voi lähteä paikkaamaan sitä. Eli kun bussi 1 myöhästyy 5 minuuttia, jokeri-Jokeri otetaan kehiin lähtemään bussin 1 sivulle. Bussi 1 ottaakin silloin bussin 2 lähtöpaikan ja niin edelleen. Sanoisin kuitenkin, että myöhästymiseen hitaasti adaptoituva vuorovälin pito toimii paremmin. Lähinnä siksi, että Jokeri on niin pitkä linja, että yhdellä sivulla on aina kerralla jopa 19 bussia. Jos bussi Viikissä matkalla Itäkeskukseen myöhästyy, ei kannata hidastaa Westendistä juuri lähtenyttä vuoroa.
    Edelleenkin tuo kaikki kuulostaa joidenkin mielestä toimivalta,teoriassa, omasta mielestäni ei edes teoriassa. Miten tuossa järjestelmässä puututaan siihen vuorovälin pitenemiseen mikä syntyy yhden hidastelevan vuoron eteen? Käsketäänkö edellä menevääkin hidastelemaan koska takaa tuleva jää liikaa jälkeen? Minä en ainakaan tule henkilökohtaisesti muuttamaan rauhallista ajotapaani sen takia että muut ovat hitaampia, enkä usko että moni muukaan sitä tekee...

  11. #11

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2249

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Pitkän linjan liikenteenohjauksessa on ihan tyypillistä, että vuorovälissä olevat aukot korjataan kääntämällä osa sumppuuntuneista vaunuista ennen pääteasemaa. Näiden vaunujen matkustajat pääsevät vaihtamalla pääteasemalle.

    Helsingin raitioteillä käytäntö on arkinen.

  12. #12

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Miten tuossa järjestelmässä puututaan siihen vuorovälin pitenemiseen mikä syntyy yhden hidastelevan vuoron eteen? Käsketäänkö edellä menevääkin hidastelemaan koska takaa tuleva jää liikaa jälkeen?
    Tuo on yksi tapa. Missä järjestelmässä muka sille sitten voi tehdä jotain muutakin? Ei missään. Asioille, joille ei enää voi mitään, ei kannata tehdä mitään. Tärkeintä on lopettaa vaikutukset mahdollisimman lyhyeen. Siihen ei päästä, ellei järjestelmän vuorovälejä sopeuteta myös myöhästyneen bussin perässä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Minä en ainakaan tule henkilökohtaisesti muuttamaan rauhallista ajotapaani sen takia että muut ovat hitaampia, enkä usko että moni muukaan sitä tekee...
    Kyllä tulet, jos liikenteenohjaaja (on se sitten ihminen tai kone) sinulle niin matkalla käskee. Veturinkuljettajat ja lentokapteenitkin noudattavat liikenteenohjausta, ei se bussinkuljettajille ole sen ihmeellisempää.

  13. #13
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1435

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Tuo on yksi tapa. Missä järjestelmässä muka sille sitten voi tehdä jotain muutakin? Ei missään. Asioille, joille ei enää voi mitään, ei kannata tehdä mitään. Tärkeintä on lopettaa vaikutukset mahdollisimman lyhyeen. Siihen ei päästä, ellei järjestelmän vuorovälejä sopeuteta myös myöhästyneen bussin perässä.



    Kyllä tulet, jos liikenteenohjaaja (on se sitten ihminen tai kone) sinulle niin matkalla käskee. Veturinkuljettajat ja lentokapteenitkin noudattavat liikenteenohjausta, ei se bussinkuljettajille ole sen ihmeellisempää.
    Toivottavasti on muuten hamaan tulevaisuuteen asti ihminen joka soittelee välillä että mitä vauhtia kannattaa mennä eikä kone kuten koekäytössä ollut laite. Kone voisi olla kuljettajille hermoja rasittava, sillä se jaksaa valittaa ja opastaa koko ajan kuin pikkuvauvaa eikä anna kuljettajan ajotaidoille arvoa; kone ei luota kokeneimpaankaan kuskiin sekuntiakaan ja "muka tietää paremmin miten pitäisi ajaa vaikka ei ole ajanut itse metriäkään".

  14. #14

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Kyllä tulet, jos liikenteenohjaaja (on se sitten ihminen tai kone) sinulle niin matkalla käskee. Veturinkuljettajat ja lentokapteenitkin noudattavat liikenteenohjausta, ei se bussinkuljettajille ole sen ihmeellisempää.
    Kerrotko minulle sen aukottoman tavan millä hidastan omaa etenemistäni linja-autonkuljettajana,vaarantamatta ja hidastamatta muuta liikennettä? 16 vuoden aikana tulleita pysäkkiruutiineita ei niin vaan muuteta, siellähän kyllä saa hidasteltua muiden bussien riesana jos haluaa... On tuo hidastelu hiukan eri juttu maantieliikeenteessä kuin raiteilla ja ilmassa...

  15. #15

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Kerrotko minulle sen aukottoman tavan millä hidastan omaa etenemistäni linja-autonkuljettajana,vaarantamatta ja hidastamatta muuta liikennettä?
    Yksinkertaista: odotat pysäkillä kunnes lähtölupa tulee. Jollei pysäkeillä ole siihen tilaa, niitä on syytä pidentää.

    ---------- Viesti lisätty kello 17:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:07 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Kone voisi olla kuljettajille hermoja rasittava, sillä se jaksaa valittaa ja opastaa koko ajan kuin pikkuvauvaa eikä anna kuljettajan ajotaidoille arvoa; kone ei luota kokeneimpaankaan kuskiin sekuntiakaan ja "muka tietää paremmin miten pitäisi ajaa vaikka ei ole ajanut itse metriäkään".
    Näinköhän veturinkuljettajatkin kokevat JKV:n opasteet? Tai lentäjät reittitietokoneen ohjeet? Tuskin.

Sivu 1 / 6 12345 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Jokerin raideleveys
    kirjoittanut hmikko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 195
    Viimeisin viesti: 10.06.2012, 23:41
  2. Raide-Jokerin nopeuttaminen
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 109
    Viimeisin viesti: 12.03.2011, 10:18
  3. Raide-Jokerin varikko
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 27.03.2008, 05:45
  4. Kööpenhaminassakin jokerin tapaista
    kirjoittanut antti foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 04.12.2007, 14:42
  5. Hämeenlinnanväylä ja Jokerin pysäkki
    kirjoittanut Multsun poika foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2006, 20:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •